Aihe: Portnoy paras, Larssi paska
1 2 3
mechanic
18.01.2006 10:17:51

Onko monelle käynyt niin, että soittotyylisi muuttuu aivan täysin? Mulla on ns. hevi-tausta, eli nuorempana tuli kuunneltua lähes ainoastaan metallia. Rupesin sitten soittamaan rock yhtyeessä. Aluksi tietty soitin hiukan hevi tatsilla. Ei sitä itse silleen huomannut, mutta monet sanoivat keikalla oltuaan, että rumpalilla on vähän "thrash" tyyli soittaa. Musa makuni oli tietty jo muuttunut tuonne rokin puolelle, sekin oli jo hiukan vaikuttanut soittooni, mutta varsinainen herääminen tapahtui aivan yhtäkkiä. Taisi olla heti demon nauhottamisen jälkeen, kun soittotatsini vaan muuttui. Rupesin jotenkin hirveällä palolla soittamaan rumpuja. Aivan uudella tatsilla. Olin jo aikasemmin jättänyt ns. hevi juttuja pois soitostani. Vähän yksinkertaistanut fillejä ym. Mutta nyt rupesin niitäkin soittamaan asiaan kuuluvalla fiiliksellä. Ja täysillä. Enää ei ollutkaan pääasia, että soitto ja fillit on teknisesti "taidokasta" vaan että se sopii soittamani musan kanssa, eikä vaan sovi, vaan myös tuo siihen ihan sikana lisää munaa. Meillä kun on trio, niin se on vielä erityisen tärkeää. Ehkä aikasemmin vaan soittelin ja ajattelin enemmän pelkästään omaa soittoa, mutta nyt ajttelen kokonaisuutta, ja sitä miten tärkeä rooli rumpalilla on bändin selkärankana. Onhan se tietty hevissäkin sama asia, ei sillä eikä millään. Eli en tarkoita että heräämiseni oli siirtyminen hevistä rokkiin. Ei olekkaan tärkeintä, tai se ei riitä, että osaa teknisesti suoriutua moitteettomasti rumputyöskentelystä, vaan se että soittaa fiiliksellä ja "elää" siitä musiikista.
Olen nyt avannut sydämeni teidän eteenne. Älkää repikö sitä!
Positive
Rockster
18.01.2006 10:22:29
Portnoy paska, larssi paska. Fight!
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
mustakaapu_3
18.01.2006 10:32:47
No joo, kyllä mulla on kans soiton suunta ollut jo muutaman vuoden tasaisesti siihen "less is more" suuntaan ja yleensäkin enemmän musiikin/bändin eteen soittamiseen. Mulla ei varsinaisesti ole mitään yhtäkkistä heräämistä tapahtunut. Muutama vuosi sitten loppui se kausi, kun kuuntelin pelkästään jazzia ja tällä on varmasti ollut vaikutusta niin soittamisen tatsin kuin filosofiankin kannalta. Kaipa tähän vaikutti myös se huomio, että mun treenausinnolla ja yleisestikin teknisillä lahjoilla ei miksikään Tony Williamsiksi tulla...

Nykyisin on lähinnä masentavaa kuulla kommentteja tyyliin: "Jätkä soitti kyllä hyvin, mutta bändi ei ollut kovin kaksinen." Oma ego alkaa kai olla jo aika lailla sillä tasolla, millä perusrumpalilla sen tulisi ollakin. Olen enemmän rivimies kuin se heebo, joka heiluu valokeilassa. Nykyisin olen sitä mieltä, että hyvä rumpali ajattelee kuin muusikko, ei kuten rumpali! Joku täällä toi joskus esiin, että mahtavimmat rumpalit on sitten juuri ne, jotka pystyy yhdistämään musikaalisuuden ja teknisyyden, tyyliin Steve Gadd, John Bonham ja vaikkapa Elvin Jones.
ddrum54
18.01.2006 10:33:42
Ehkä aikasemmin vaan soittelin ja ajattelin enemmän pelkästään omaa soittoa, mutta nyt ajttelen kokonaisuutta, ja sitä miten tärkeä rooli rumpalilla on bändin selkärankana.

Onneksi olkoon, olet löytänyt valon.
2`n 4
Deino
18.01.2006 10:40:58

Onneksi olkoon, olet löytänyt valon.

Toivottovasti minäkin jonain päivänä löydän sen...
"Hää hä hä häähää!" -Bacchus
wavelength
18.01.2006 10:44:47

Onko monelle käynyt niin, että soittotyylisi muuttuu aivan täysin?

Valaistumista odotellessa...

Itselläni on vielä tuo omaan soittoon keskittyvä vaihe päällä johtuen intrumentin heikosta hallinnasta, kokemuksen puutteesta ja mistä lie.
En tiedä mistä puhun.
mechanic
18.01.2006 11:03:28

Valaistumista odotellessa...

Itselläni on vielä tuo omaan soittoon keskittyvä vaihe päällä johtuen intrumentin heikosta hallinnasta, kokemuksen puutteesta ja mistä lie.

Tottahan sitä pitää vieläkin keskittyä omaan soittoon. Enemmänkin pitäisi. Koska ainahan sitä kuitenkin haluaa kehittyä. Ja on syytäkin. Ennen soittenlin lähinnä yksinään, mikä on mun mielestä ihan hyvä, että opettelee ensin vähän soittaa, kun pistää bändin pystyyn. Siitä johtuen treenasin tietty enemmän kikkoja ja kaiken näkösiä proge-juttuja. Mutta eihän se rock-musiikissa olekkaan se rumpali joka siellä valokeilassa on, niin kun joku tässä jo sanoi. Onhan ne "Taito-rumpalit" sitten erikseen. Eikä mulla todellakaan ole mitään asenneongelmaa niitä kohtaan. Päin vastoin, niitä on kiva kuunnella. Eli eihän siitä haittaa oo, jos hallitsee soittimensa, noin muutenkin, kun ihan perus meinigillä.
Positive
Viipale
18.01.2006 11:10:16
...Musiikki on hanurista.
Epämuusikko
18.01.2006 12:18:01
Portnoy paska, larssi paska. Fight!

Plussa. Fatality.
You have to persist, and out of the sheer frustration of what you've been doing or you haven't been doing you come out the other side. Of course, when you come out the other side, you find that there's an even bigger hill to climb than the last one
ddrum54
18.01.2006 12:25:08
Tämä sanoo kyllä aivan muuta:

http://www.googlefight.com/index.ph … =Mike+Portnoy&word2=Lars+Ulrich

Karu totuus. Repikää siitä. HAH.
2`n 4
south_of_heaven
18.01.2006 15:18:24

mulla on vähän sama juttu. Lähinnä melko nopeilla filleillä on 50% taipumus mennä perseelleen, ja olis hyvä saada se heel-up toimimaan. Sen jälkeen sit vois kattoo niitä eri soittotyylejä uudemman kerran.
ilmoitti South_of_Heaven
hollmi-5
18.01.2006 16:12:18
Mulla on ns. hevi-tausta, eli nuorempana tuli kuunneltua ... Minusta sinä olet aika nuori vieläkin...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
markkuliini
18.01.2006 16:37:09

Minusta sinä olet aika nuori vieläkin...

No jos pilkkua rakastellaan niin "nuorempana" on komparatiivi eikä kirjaimellisesti tarkoita muuta kun "aiemmin".

Esim. "auto on kalliimpi" ei tarkoita että auto olisi kallis.

Ja toisaalta ethän sinä suoranaisesti väittänytkään mitenkään toisin. Ehkä vain kommentoit kohteliaasti kirjoittajan nuorekasta ulkonäköä. :)
www.vasamayhtye.com
hollmi-5
18.01.2006 17:11:49
Ehkä vain kommentoit kohteliaasti kirjoittajan nuorekasta ulkonäköä. :) No sitähän minä.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Niq
18.01.2006 17:14:00

"I have a cunning plan" -Baldrick
Simbe
18.01.2006 17:15:54 (muokattu 18.01.2006 17:20:58)
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Myytävänä Yamaha "Recording Custom" 9000 GA rumpusetti, Mackie SR32/4 VLZ mikseri sekä LP practice conga!
HeavyManDrummer
18.01.2006 19:36:20
Itellä ainakin tulee soitettua laidasta laitaan. Vielä kun bändin sais kasaan tai pääsis johonkin alottelevaan bändiin :D
DaDailu?
moderndrummer88
18.01.2006 19:37:28
kummasti on vaan keventynyt tuo musamaku ja soittokin, onkohan musta tulossa homo?
Zed is dead, baby...
Shitmanek
18.01.2006 19:41:12 (muokattu 18.01.2006 19:43:07)
kummasti on vaan keventynyt tuo musamaku ja soittokin, onkohan musta tulossa homo?

On! Nyt HETI ottamaa kiliju hörppy ja tekee muita TOSI ISÄM MAAN PUOLLUSTAJA MIES juttuja sääh

E: Ja jos asiaa puhutaan, niin ehkä itselläni on hieman monipuolistunut tuo soitto tässä aika pienenkin ajan kuluessa. Huomenna pitäisi jotain kabareeharjoituksia lähteä vääntämään, monenlaista biisiä soitettavana enkä tiedä yhtään mitä mihinkin pitäisi soittaa, ja esitykset ovat tuossa parin viikon päästä :)
Yarr! Seuraavaksi haluat varmaan yhden Rieseneistäni...?
moderndrummer88
18.01.2006 19:45:31 (muokattu 18.01.2006 19:45:47)
On! Nyt HETI ottamaa kiliju hörppy ja tekee muita TOSI ISÄM MAAN PUOLLUSTAJA MIES juttuja sääh ja ihan widun kuumat hewisaunalöyöt ottamaan...
Zed is dead, baby...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)