Aihe: Treenimäärät!LUKEKAA!
1 2 3
Yksinäinen rumpali
01.02.2006 23:19:18
Tosiaan olen vähän ihmetellyt määriä mitä täällä palstalla treenataan.3-5h tai päivittäin?Faktaa on että päivittäisellä treenillä ei kehity.Tai siis tietenkin kehittyy mutta hitaammin ja aikaa menee hukkaan.Lihaksien vahvistuminen vie palautusaikaa.Ja kun hermoradoista sm. on kyse ei nekään iskostu ihan tuosta noin vaan.Harjoittelu pitäisi olla suht hyvin suunniteltu ja n.1h verran.Myönnän, että olen joskus vetänyt itsekkin 7h putkeen ja 22h 5 päivän aikana mutta voin sanoa että kauheasti en uutta oppinut ja olin ihan jumissa.Pitäisi treenata n.1h max2h 5-6x viikossa.Uskokaa se toimii!Psykologian kirjassakin oli, että verrattiin ryhmiä joilla oli tavoitteena oppia konekirjoitus.Toinen ryhmä treenasi 1h päivässä ja toinen ryhmä 2x2h päivässä.Tulos oli että eka ryhmä käytti aikaa n.50h ja toinen ryhmä yli80h ja ekalla ryhmällä oli kirjoitus paremmin hallussa kun myöhemmin verrattiin.On siis parempi jaksottaa useampaan kertaa lyhyempiä treenejä kuin spurtata viikon treenit parilla kerralla.Tosin edellyttää että tähän on mahdollisuus ja motivaatiota.Itse kokeilin ja se toimii! KOMMENTOIKAA! voihan olla etten tuo mitään uutta..Mutta varmasti jollekkin.
Elämästä ei selvitä hengissä!
wavelength
01.02.2006 23:27:21 (muokattu 01.02.2006 23:28:34)

Itse treenaan kaksi tuntia päivässä, ja pidän yleensä yhden vapaapäivän viikossa. Itse sanoisin kehittymisnopeuteni olevan vähintäänkin hyvässä kuosissa. Aikoinaan treenasin jaskan soittoa kuusi tuntia päivässä viikon ajan, ja viikon jälkeen olin kehittynyt huimasti., varmasti enemmän kuin mitä tunnin treenillä olisin saanut aikaan.

Tärkeää on se, että keskittyy oikeasti siihen, mitä tekee. Tunti keskittynyttä treeniä on hyödyllisempää kuin kuusi tuntia sekalaista ripellystä.
En tiedä mistä puhun.
juoni
01.02.2006 23:28:25
Tosiaan olen vähän ihmetellyt määriä mitä täällä palstalla treenataan.3-5h tai päivittäin?Faktaa on että päivittäisellä treenillä ei kehity.Tai siis tietenkin kehittyy mutta hitaammin ja aikaa menee hukkaan.Lihaksien vahvistuminen vie palautusaikaa.Ja kun hermoradoista sm. on kyse ei nekään iskostu ihan tuosta noin vaan.Harjoittelu pitäisi olla suht hyvin suunniteltu ja n.1h verran.Myönnän, että olen joskus vetänyt itsekkin 7h putkeen ja 22h 5 päivän aikana mutta voin sanoa että kauheasti en uutta oppinut ja olin ihan jumissa.Pitäisi treenata n.1h max2h 5-6x viikossa.Uskokaa se toimii!Psykologian kirjassakin oli, että verrattiin ryhmiä joilla oli tavoitteena oppia konekirjoitus.Toinen ryhmä treenasi 1h päivässä ja toinen ryhmä 2x2h päivässä.Tulos oli että eka ryhmä käytti aikaa n.50h ja toinen ryhmä yli80h ja ekalla ryhmällä oli kirjoitus paremmin hallussa kun myöhemmin verrattiin.On siis parempi jaksottaa useampaan kertaa lyhyempiä treenejä kuin spurtata viikon treenit parilla kerralla.Tosin edellyttää että tähän on mahdollisuus ja motivaatiota.Itse kokeilin ja se toimii! KOMMENTOIKAA! voihan olla etten tuo mitään uutta..Mutta varmasti jollekkin.

Ei se ihan noin yksioikoista ole. Yhtä asiaa kohden tuo 1/2-1h lienee optimaalisin, mutta jos ja kun opeteltavia asioita on parikymmentä, niin myöskin ihan tehokastakin treeniaikaa saa kyllä kulumaan useamman tunnin päivässä. Riippuu tietysti henkilökohtaisesta sitkeydestä/keskittymiskyvystä kuinka hyvin jaksaa keskittyä treenaamaan hyvin ja oikeaoppisesti useammankin tunnin.
Totta on kyllä että jos esim. viikon treenaa käsillä -tai miksei jaloillakin- vaikka pelkästään paradiddleä, niin kyllä se on tehokaampaa, koska silloin ei lihasmuisti häiriinny muusta infosta. Jokainen joka aikanaan aloitti tuplabasaroinnin varmaan huomasi että haikanpoljenta-independence alussa kärsi, koska jalkoja yht'äkkiä koulutettiinkin toimimaan yhdessä eikä erikseen.
Lahjattomat Treenaa
south_of_heaven
01.02.2006 23:39:16
Auttaako se sitten että todella keskittyy harjoitteluun, tai siis, kun esim. joskus harjoittelen, huomaan päivitteleväni erilaisia asioita soittaessani.
ilmoitti South_of_Heaven
wavelength
01.02.2006 23:40:53

kun esim. joskus harjoittelen, huomaan päivitteleväni erilaisia asioita soittaessani.

Tuollaisesta treenista on yhtä paljon apua kuin lapiollisesta sontaa. :) Tehokas treeni vaatii keskittymistä, ja keskittyminen vaatii paljon voimia. Jos ajatukset rupeavat harhailemaan, pidä breikki, yritä rauhoittua, keskity ja jatka treeniä.
En tiedä mistä puhun.
south_of_heaven
01.02.2006 23:43:49
Tuollaisesta treenista on yhtä paljon apua kuin lapiollisesta sontaa. :) Tehokas treeni vaatii keskittymistä, ja keskittyminen vaatii paljon voimia. Jos ajatukset rupeavat harhailemaan, pidä breikki, yritä rauhoittua, keskity ja jatka treeniä.

mutta kun ne ajatukset harhailevat heti kun yritän :)

No, pitää huomenna koettaa keskittyä, kun vedän paradiddleä. Treenaus on vain niin kovin tylsähköä.
ilmoitti South_of_Heaven
juoni
01.02.2006 23:48:37
Treenaus on vain niin kovin tylsähköä.

Tylsyyden- ja turhautumisensietokyky erottaa miehet pojista.
Lahjattomat Treenaa
wavelength
01.02.2006 23:50:19

mutta kun ne ajatukset harhailevat heti kun yritän :)

No, pitää huomenna koettaa keskittyä, kun vedän paradiddleä. Treenaus on vain niin kovin tylsähköä.

Keskity joka ikiseen ääneen. Laula sitä paradiddleä samaan aikaan kuin soitat. Aivoista on varattu suuri osa äänihuulten liikutteluun, joten laulamalla saat pääkoppasi työskentelemään oikean asian kanssa.
En tiedä mistä puhun.
south_of_heaven
01.02.2006 23:54:28
Tylsyyden- ja turhautumisensietokyky erottaa miehet pojista.

Kuten treenauksen tärkeyden ymmärtäminenkin.
ilmoitti South_of_Heaven
Groovi
02.02.2006 00:24:12 (muokattu 02.02.2006 00:30:23)
Kyllä treenaamisen pitää tuntua myös hyvältä. jos lähtee liikeelle siitä, että päivittäin on pakko tehdä tietty "rutiini", niin perseelleen menee sekin.Nimittäin pitkän kaavan mukaan.

Jos ei anna itselleen vapautta soittaa ja toteuttaa itseään välillä, niin väitän että riski kyllästymiseen kasvaa suorastaan ylimaallisiin atmosfääreihin.

Kannattaa lukea itseään, ja se mikä tuntuu hyvältä on oikeasti myös varsin tehokasta.
Toissapäivänä soittelin yksikseni treeniksellä, ja ajattelin että vartin soiton päästä voi hörpätä limpparia ja pitää pikku tauon. 6 kertaa siirsin taukoa, kunnes maltoin hengähtää soiton lomassa.

Jos fiilis on hyvä, sitä kannattaa hyväksikäyttää. Silloin on motivaatio ja fokus kohdillaan aivan A1-luokassa.. Jos tuntuu pahalle, niin on varaa myös jättää väliin. Ei se tee ihmisestä tai rumpalista rikollista.

edit: rumpujen soittaminen on taiteellinen, ja varsin hieno laji. Ei sillä ole mitään väliä, kuka soittaa koviten, tai kuka on "paras", vaan se miltä omassa pääkopassa tuntuu.
Onneksi löysin Rock´n rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
mats petter
02.02.2006 01:06:49
groovi puhuu asiaa. Ihmisellä on aivot, jotka ohjaavat käsiä ja jalkoja. Aivoja kannattaa käyttää. Esmes jazzin traditioon on alunperin kuulunut kopionnin välttäminen. Mustille 50-luvun beboppareille mikään ei ollut pahempaa kuin syytös jonkun toisen soittajan kopioinnista. Niinpä he joutuivat miettimään, miten tehdä asiat toisin. Miles, Sonny Rollins, Max Roach jne. Sitä ei ratkaista treenaamalla 10 tuntia päivässä. Miles oli soittamatta kymmenen vuotta kun ei löytänyt kipinää. Nykyäänhän tilanne on tietysti ihan toisin. Jazz on pelkkää kopiontia.
juoni
02.02.2006 01:13:44
groovi puhuu asiaa. Ihmisellä on aivot, jotka ohjaavat käsiä ja jalkoja. Aivoja kannattaa käyttää. Esmes jazzin traditioon on alunperin kuulunut kopionnin välttäminen. Mustille 50-luvun beboppareille mikään ei ollut pahempaa kuin syytös jonkun toisen soittajan kopioinnista. Niinpä he joutuivat miettimään, miten tehdä asiat toisin. Miles, Sonny Rollins, Max Roach jne. Sitä ei ratkaista treenaamalla 10 tuntia päivässä. Miles oli soittamatta kymmenen vuotta kun ei löytänyt kipinää. Nykyäänhän tilanne on tietysti ihan toisin. Jazz on pelkkää kopiontia.

Totta tämäkin, mutta toisaalta on ihan turha keksiä pyörää uudelleen. Muita siis kannattaa kuunnella ja kopioida. Niin se oma tyyli luodaan, eikä tyhjästä.
Lahjattomat Treenaa
Peicco
02.02.2006 07:39:27
Mä oon rudimenttikoukussa. Harjoittelen päivisin lähinnä paradiddleä, double paradiddleä sekä triple stroke rollia klikin kanssa. Nyt on sellainen kausi, että haluaa kehittyä perustekniikassa. Eikä tunnu edes pahalta. Tunnin verran noita päivässä nakuttelen kahdessa osassa. Muu soittaminen (perusjammailu ja midibiisien tahtiin soittaminen) on sitten jäänytkin vähälle. Kavereiden kanssa päästään taas helmikuussa aloittamaan soittokuviot ehkä kerran viikkoon.
Peicco
02.02.2006 07:44:00
Käsien kipeytymisestä ja palautumisesta sen verran, että punttitreenit ja kaukalopallo sekä lätkä vetää kropan kyllä sen verran tukkoon, että mulla on jatkuvasti kyynärvarret puuduksissa soittaessa. Välillä on vaan luovuttava soittamisesta kun ei luonnistu rasitustilassa olevilla käsillä. TÄMÄ taas opettaa soittamaan rennolla otteella. Turha puristaminen katoaa kun kädet on niin kipeät, että on pakko hakea soittamiseen riittävän rento tekniikka.
hollmi-5
02.02.2006 08:55:48
Peruslyöntien ja rudimenttien hallitseminen vapauttaa myös sen luovuuden. On helpompi soittaa mieleen tulevia juttuja, kun toteutus ei kompastele tekniikan vajavaisuuteen.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Strumbali
02.02.2006 09:23:28 (muokattu 02.02.2006 10:15:30)
Minun mielestä tuo treenin määrä on jokaisen itse määriteltävissä. Reenaa sen määrän, joka tuntuu itseään sopivasti kehittävän. Itse soitan joskus väsyneenäkin reeniä.

Sovellan ehkä jollain tasolla kestävyysurheilun harjoittelemista, eli kroppaa ja pääkoppaa pitää rasittaa, mutta sitten sille myös pitää antaa aikaa palautua. Päivän tauko ja kunnon yöunet, niin soitto kulkee ihan eri tavalla. Toisekseen tuo väsyneenä reenaaminen on aika hyvä simulaatio keikkatilanteesta. (ja pitkä treeni studiopäivästä)
Mutuahan tämä.
south_of_heaven
02.02.2006 11:04:41
eli siis, joku tunti jotain rudimentteja?

Muuten, kuinka usein teiltä lentää kapula kädestä? Mulla se lentää aina kun osuu johonkin odottamattomaan 'esteeseen' ja joskus muuten vaan tippuu tahattomasti.
Onko tämä joku tekniikkavika, vai pitäisikö olla enemmän ilmarakoa kaiken välillä ettei satu eteen? Kaikillahan ne kapulat tosin lentävät, mutta tiputan soittaessa kapulan aika usein,
ilmoitti South_of_Heaven
dictatorsh*t
02.02.2006 11:07:12
Peruslyöntien ja rudimenttien hallitseminen vapauttaa myös sen luovuuden. On helpompi soittaa mieleen tulevia juttuja, kun toteutus ei kompastele tekniikan vajavaisuuteen.

Tää on tosi hyvin sanottu.
Youni
02.02.2006 11:56:34
Tää on tosi hyvin sanottu.

Juu, ei paremmin voi sanoa.

Opettaja, jolta otin yhden tunnin käski harjoitella perus singleiskuja, ei se paljoa muuta sitten sanonut. Nykyinen opettaja motivoi paremmin antamalla harjoituksia, joissa on muutaikn singleiskujen ohessa, nyt treenin alla olevassa jutussa on singlejä, ruffeja, tuplaiskuja ja koordinaatioharjoitusta. Kaiken lisäksi juttu on hyvänkuuloinen.

Eli pointti on se, että en tykkää treenata pelkästään perusiskuja, se on todellakin tylsää. On paljon tehokkaampaa ja motivoivampaa, kun treenin alla on jotain hyvänkuuloista, mikä kehittää myös näitä perusjuttuja. Toki tällaiset monipuolisemmat treenit aloitetaan vaikkapa sillä perus rytmikuviolla snareen. Kun se menee voi lisätä haikkaa, basaria ja tomeja.
Tällaista tänään, huomenna jotain muuta. [Kuva setistä profiilissa] http://koti.mbnet.fi/hafol/muuta/cabriat
moderndrummer88
02.02.2006 12:02:43
Juu, ei paremmin voi sanoa.

Opettaja, jolta otin yhden tunnin käski harjoitella perus singleiskuja, ei se paljoa muuta sitten sanonut.

jos se huomasi että sulla kusee ne pahasti niin sitten se varmaan käski niitä reenaamaan, tuommonenkin kuin singeiskut tuntuu helvetin vähäpätöiseltä asialta mutta on helvetin tärkeä kuitenkin. Itekkin pitäisi reenata kuntoon singleiskut...
mod. huom. ei näin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)