![]() 25.01.2006 15:05:14 | |
---|---|
Olisi tarvetta hyville neuvoille kapuloiden suhteen. Treenaan väh. 2 kertaa viikossa ja puisia kapuloita menee palasiksi 1-2 kapulaa / treenit. Oon muuttanu soittotyyliä kevyemmäksi, mikä helpottanut soittoa, mutta kapuloita menee samalla tavalla. Pellit on sellaisessa kallistuskulmassa, ettei niiden pitäisi aiheuttaa mitään extrarasitusta. Mulle sopivin koko on ehkä 5B, 5A:lla tykkään myös soittaa ja joskus seiskoillakin. Oon soittanu regaltipeillä, pro-markeilla, tamalla ja muistaakseni myös vicfirtheillä (jotain saattaa listasta puuttua). Promarkin tikut on ollu mieluisimmat. Jossain vaiheessa käytin pääasiassa Portnoy-mallia, mutta nykyään siis ihan viitosia, mieluiten nylonpäällä. Käytössä on myös Aquarian litesit (5A), jotka kestää kyllä kasassa mutta on vähän turhan raskaan tuntuiset. Lisäksi oon kokeillu jotain halpiskapuloita mut niitä menee 1 pari / 20 min. Eli kysymys kuuluu, että meneekö noita kapuloita muillakin samaa tahtia, vai teenkö jotain väärin? En kumminkaan haluais maksaa itseäni kipeäksi hankkimalla uudet kapulat / treenikerta. Ihmetyttää myös se, että vielä muutama vuosi sitten kapulat kesti käytössä väh. pari kuukautta väh. 1 treeni/viikko-tahdilla. Mikä on? | |
![]() 25.01.2006 15:09:04 | |
Höh, itse paukuttelin tuossa 5kk samoilla tikuilla, eikä hajonneet. Soittelin jopa millenium 5a kepeillä ja kyllä nekin kesti mainiosti. I feel you glaring, WHY WON'T YOU STOP STARING? | |
![]() 25.01.2006 15:25:14 | |
Eli kysymys kuuluu, että meneekö noita kapuloita muillakin samaa tahtia Ei todellakaan. vai teenkö jotain väärin? Siltä vaikuttaa. "Hää hä hä häähää!" -Bacchus | |
![]() 25.01.2006 15:34:57 | |
Molempien käsien kapulatko, vaiko vain toisen? Kosahtaako esim. useimmiten kiivaassa rideajossa? Naksahtaako nupin takaa kerralla irtipoikki vai miten? | |
![]() 25.01.2006 15:38:40 | |
Ei taida poikien vastauksista (kaksi ensimmäistä) olla oikein apua ketjun aloittajalle. Jos vaikka vähän yritettäisiin rajoittaa niitä turhia viestejä? Asiaan. Kannattaa ehkä tarkkailla vielä lisää niitä lyöntikulmia. Crashit syövät aika tehokkaasti kapulaa, jos ne ovat liian pystyssä. Kokeile kallistaa niitä vielä enemmän itseesi päin. Voit myös kokeilla laskea haitsua jonkin verran alaspäin. Jos harrastat kanttilyöntejä virveliin, niin niillä on myös oma vaikutuksensa kapuloiden kulumiseen. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. | |
![]() 25.01.2006 15:47:01 | |
Yks kaveri nakuttaa sähkökannuja keikoilla ja sillä kuulema kuluu yksi pari kapuloita / keikka . Soittotekniikoita on niin monenlaisia. | |
![]() 25.01.2006 15:51:00 | |
Ei taida poikien vastauksista (kaksi ensimmäistä) olla oikein apua ketjun aloittajalle. Jos vaikka vähän yritettäisiin rajoittaa niitä turhia viestejä? Asiaan. Kannattaa ehkä tarkkailla vielä lisää niitä lyöntikulmia. Crashit syövät aika tehokkaasti kapulaa, jos ne ovat liian pystyssä. Kokeile kallistaa niitä vielä enemmän itseesi päin. Voit myös kokeilla laskea haitsua jonkin verran alaspäin. Jos harrastat kanttilyöntejä virveliin, niin niillä on myös oma vaikutuksensa kapuloiden kulumiseen. Anteex... I feel you glaring, WHY WON'T YOU STOP STARING? | |
![]() 25.01.2006 15:56:39 | |
Kapulatkniikka on puutteellinen, jos menee paljon kapuloita. Pomppaahan se kapula lyönnin jälkeen takaisin käteen. Lyöntiä ei viedä perille. Kapula saatetaan matkaan ja pomppu poimitaan käteen. Käy jollekin rumpuopelle näyttämässä kapulatekniikkaasi. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm | |
![]() 25.01.2006 16:05:31 | |
Haitsut syö kanssa kapulaa ihan sikana. Jos haitsus on yhtä korkeella ku Travis Barkerilla ja lyöntityyli väärä nii sillo kapulat katkee aika äkkiä. Ja kantti-iskut kannattaa ottaa syyniin. Roddy on jumala!! | |
![]() 25.01.2006 16:37:09 | |
Minäkin suosittelen opettajalla käyntiä. Itse treenaan setin ääressä noin 12-15 tuntia viikossa, ja käytössäni on kohta puoli vuotta vanhat kapulat. Itse asiassa en ole ikinä saanut kapulaa katkaistua soittamalla, mutta tipit kyllä kuluvat... En tiedä mistä puhun. | |
![]() 25.01.2006 17:03:34 | |
Mulla on kanssa kapuloiden kanssa kestävyys onkelmia. Tai, kapulat itessään kestää hyvin ja pitkään, mutta tipit melkein katoavat kokonaan parien reenien jälkeen. En käsitä miten ne hajoavat niin äkkiä. Tänäänkin reeneissä kirosin, kun piti soittaa kapuloilla missä ei juurikaan ollut enään tippiä jäljellä. Kai pitää vaihtaa nylon tippeihin tai opetella soittaa kunnolla :P Two coke or not two coke? | |
![]() 25.01.2006 17:06:23 | |
tai opetella soittaa kunnolla Tää on yleensä ihan hyvä. Ja niin kun muutkin on sanoneet, niin kannattaa käydä opettajalta oppimassa kunnon tekniikka. Mullakin kuluu nykyään monta paria vähemmän kapuloita vuodessa kuin ennen. | |
![]() 25.01.2006 19:20:13 | |
Kiitokset kaikille tähän mennessä vinkkejä antaneille! Kysymyksiin ja kommenteihin: - Kummankin käden kapuloita menee - Katkeaminen tapahttu vaihtelevissa iskuissa, välillä crashiin, välillä virveliin, joskus tomiin, haitsuun jne. - Katkeamiskohta vaihtelee myös; välillä menee 5 cm nupin takaa melko vaakasuoraan, useiten ehkä kuitenkin pitkä halkeama, joka alkaa heti nupin alta ja päättyy about kapulan puoleenväliin siten, että kappaleet ovat sieltä puolestavälistä vielä kiinni toisissaan - eli katkeamiskohta alkaa joka tapauksessa aina nupin alta - Tiedän, että peltien kallistuskulmat ja haitsun korkeus ovat olennaisia asioita, mutta mun mielestä ne on ok - Varsinainen lyöntitekniikka ei pitäis olla puutteellinen - Puupäisistä kapuloista myös mulla menee päät säleiksi nopeasti, sen takia oon suosinu nyloneja Voisko olla kyse siitä, että soitan sanotaan puolet virveliniskuista tarkoituksella puoliksi kanttiin?? Sitäkin oon yrittäny nyt vähentää. Aiemmin en soitin pelkästään kalvoon ja silloin kapulat kesti todella hyvin -> tämän takia tuskin lyöntitekniikka puutteellinen, koska aiemmin ei ongelmia. Entä se, että kapula kuitenkin lähtee aina katkeamaan nupin alta, voiko syy silti olla se virvelin kantti? | |
![]() 25.01.2006 19:31:54 | |
Minä varsinaisesti hissuttelen, sillä minulla ei ole kertaakaan hajonnut kapulan kapulaa, ja vieläkin soittelen niillä Taman 5A tammikepeillä. Ja tämä viesti sitten poistetaan.. | |
![]() 25.01.2006 21:35:07 | |
Entä se, että kapula kuitenkin lähtee aina katkeamaan nupin alta, Väkevämmin vääntää huonoon kapulatekniikkaan... http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm | |
![]() 25.01.2006 21:51:38 | |
Mulla oli alkuvaiheessa tollanen ongelma, rahaa kului kunnes päätin ostaa kalliiden firthien sijasta sellasia Nova merkkisiä kapuloita, ovat kai vic firthin ns. jätepuu keppejä. Soittotuntumaa ei ainakaan sillon häirinny, ja ne oli kestäviä mun rankan käden alla, makso 4 euroa pari ja kyllä niillä muutaman kuukauden soitti. En muista kokoa mutta soitin laineella oli muistaaksen kahta kokoa ja nuo oli ne isommat. Kannattaa kokeilla eipä tarvi tuhlata 100 euroo kuukaudessa keppeihin, ja kyllä mulla ainakin kehittys ajan myötä tekniikka jolloin ei kapulat kärsi ainakaan niin paljoa. No pain, No gain, No way" | |
![]() 26.01.2006 10:01:49 | |
Väkevämmin vääntää huonoon kapulatekniikkaan... Hmm.. Jos syy on tekniikassa, niin miksi tikut aiemmin kesti kasassa, koska omasta mielestä oon siitä vaiheesta edenny tekniikkapuolella...? Tottakai joku tekniikkavirhe on mahdollinen. | |
![]() 26.01.2006 10:20:54 | |
Hmm.. Jos syy on tekniikassa, niin miksi tikut aiemmin kesti kasassa, koska omasta mielestä oon siitä vaiheesta edenny tekniikkapuolella...? Tottakai joku tekniikkavirhe on mahdollinen. Kuullostaa myös siltä, ettet ainakaan kovin hellällä kädellä rumpujasi käske. Jos näkis soittoa esim videolta, niin voisi aika paljon helpommin selvittää missä vika. Minäkään en mikään helläkätisin rumpali ole, mutta kapulat kestää yleensä parisen kuukautta. Tuppaa rispaantumaan rimshottien takia keskeltä. Siinäpä sitä jo olikin.
Hyvää uutta vuotta 2006!!! | |
![]() 26.01.2006 10:35:58 | |
Voisko olla kyse siitä, että soitan sanotaan puolet virveliniskuista tarkoituksella puoliksi kanttiin?? Sitäkin oon yrittäny nyt vähentää. Aiemmin en soitin pelkästään kalvoon ja silloin kapulat kesti todella hyvin -> tämän takia tuskin lyöntitekniikka puutteellinen, koska aiemmin ei ongelmia. Entä se, että kapula kuitenkin lähtee aina katkeamaan nupin alta, voiko syy silti olla se virvelin kantti? Kokeile kääntää vasurin keppi toisinpäin. Itselle on jäänyt tämmöinen "paha tapa", että aina kun ruvetaan reilummin mättään kanttihommia, niin kapula käännähtää räpylässä lähes huomaamatta. Käännetyllä kepillä saa mielestäni myös tanakamman soundin. Rudimenttiosastossa taas sitten tipeillä. Voisi vähentää kapulan halkeilua tipin juuresta... Kapulakieli = rumpalien oma kieli. | |
![]() 26.01.2006 12:38:46 | |
Entä se, että kapula kuitenkin lähtee aina katkeamaan nupin alta, voiko syy silti olla se virvelin kantti? Voi (tietyssä tapauksessa)! Ensin esimerkki basarista. Jos nostat bassorummun etureunan niin ylös kuin jalat sallivat ja säädät pedalin nuijan (erit. puu/muovi) niin, että vain yläkulma osuu kalvoon. Alkaako kalvoja kulua ? Hollmi jo viittasikin asiaan. Käykö downstrokessasi niin, että ei tapahdu pompun "kaappausta" vaan iskun kaappaus. Kapula jäsähtää yhtäaikaa kanttiin, kapulan nuppi kalvoon ja käden liike ikäänkuin jatkaa vanteen ja kalvon läpi. (Ainakin kovalla pakkasella halkoja voi tehdä melkeinpä kirveen hamarapuolella halonpuolikkaan keskelle mäjäyttämällä; kyllä halkeaa : ) Tai sitten kapula ohuimmasta kohti erispoikki. Jos tässä on syy, niin erispoikki kapula napsahtaa myös esim. riden kupuun nupilla aksentoidessa. Ja jos olet jo kokeillut myös soitinten etäisyyksien/korkeuksien vaihtoa, niin... Onko virvelissäsi prässätyt vanteet, entä onko ylävanne kanttikohdasta pitsillä (=lujaa lyötään)? Haakurointiahan tämä... lähin ls-ope auttaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)