Acryl 24.04.2006 21:06:32 | |
---|
Eli ongelma on seuraavanlainen: Kaikki tietää disco-kompin jota esim. Mamba suosii biisissä "vielä on kesää jäljellä" (haikkaa nostetaan joka toisella iskulla). Biisissä I will survive on myös tuommoinen komppi. Joka tapauksessa, tuota komppia soitellessa tovin alkaa vasemman jalan pohkeen etuosa kiristämään ikävästä ja jalka alkaa oireilemaan kuten krampissa. Tämä taas johtaa siihen että haikkaa pitää nostella pelkällä päkiällä ja tatsi pedaaliin katoaa. Onkohan minulla jokin tekniikkaongelma, eli nostan jalkaa liikaa (kun kantapää on alhaalla), pedaali väärässä asennossa tai liian lähellä vai kenties palli liian matalalla. Kaikki nuo helpottaa soittamista, mutta vaikuttaa muun setin hallintaan oleellisesti, joten en oikein tiedä missä mulla mättää tää homma. Biisin loppuvaiheilla on kompin soittaminen aina tuskaa. Apuja odotellen. palikka |
drum_man 24.04.2006 21:18:18 | |
---|
Mulla on muuten just sama ongelma... ;) Niissä muutamassa kappaleessa missä oon tätä joutunu soittamaan on jalka puutunu tosi pahasti, ja juuri tuosta pohkeen etuosasta niinku tuosta etunilkasta... Ja multa ei jostain syystä tuo komppi onnistu sillä lailla, että olisi kantapää ilmassa... Olen tottunut soittamaan tuon kantapää maassa, vaikka muuten poljenkin suurimmaksi osaksi haitsun pedaaliakin päkiällä... "Boy, you've got a right foot like a rabbit." |
grege 24.04.2006 21:32:45 | |
---|
Huomasin samoja oireita ja haikan siirtäminen kauemmaksi auttoi ainakin minulla. |
Jaren 24.04.2006 21:35:42 (muokattu 24.04.2006 21:36:56) | |
---|
Jaahas, tuttu juttu. Itselläni tämä vain ilmenee silloin kun haikkaa tulisi aukoa jokaisella neljäsosalla tai useammin. Tähän on tuntunut auttavan sen pohkeen etu-osan treenaus. Siis minulla ainakin on kyse siitä että pohkeen etu-osan lihas on liian heikko tälläiseen rääkkiin, joka sitten korreloituu kramppaamisena. Eli lisää rääkkiä vaan vasemmalle pohkeen etu-koukistajalle. "Tämän viestin tarkoitus ei ole Provosoida." -Jaren |
Jaren 24.04.2006 21:36:19 (muokattu 24.04.2006 21:36:45) | |
---|
....kaksin kappalein tuli. "Tämän viestin tarkoitus ei ole Provosoida." -Jaren |
ÄM 24.04.2006 21:41:04 | |
---|
Kyllä se kannattaa vaan hakea istuma-asennon ja pedaalin paikan (koskee myös basaria) kautta semmoset mukavat asemat. Jos haikka on liian lähellä, polvi melkein kiinni putkessa, on jalkaterän nostelu työlästä, eikä ole mikään ihme, että paikat puutuu. Eikä sitä haikka tarvii loppujen lopuksi niin pitkälle laittaa, että nostelu on kevyttä. Itsellä on vielä semmonen helpottava tekijä, että vaikka Pearlin väkipyörä mallisessa pedaalissa periaatteessa liikerata on tuplasti pidempi, saa pedaalin kulman säädettyä vaikka ihan lattiaan kiinni. Ettikää vaan asentoa ja tarkkailkaa sitä haitsun liikettä; sitä ei tarvii paljoakaan nostaa ja kun sen liikkeen saa veriin, ei siihen kulu ylimääräistä energiaa ja jalan jännittämistä. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
K.Suninen 24.04.2006 21:45:08 (muokattu 24.04.2006 21:46:37) | |
---|
Sitten kun pitää vetää uptemposwingiä tempoon 300, niin ei enää paljon discokompit kauhistuta.... Sitäpaitsi kun opetteleen polkemaan haikkaa ihan koko ajan joka kompissa, vaikka siitä ei ääntä kuulukkaan, niin ei pitäisi mitään jalkakiristyksiä tulla. Weckl on muovia hähähää |
hollmi-5 24.04.2006 21:47:49 | |
---|
Treenaat juuri sitä krampin tuovaa komppia pitkään ja hartaasti. Ensin hitaasti ja hiljaa. Sitten lisää tempoa ja voimaa. Sillä se minulla lähti kulkemaan. Tuskin soittoasennolla tässä tapauksessa kannattaa kikkailla, ellei se muuten vaadi muutosta. Itse poljen nopeammat haitsujutut päkiällä ja kantapää ylhäällä. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
sun wont shine 24.04.2006 22:16:13 | |
---|
Mullakin oli joskus samoja ongelmia, mutta lisää soittamalla pikku hiljaa alkoi ongelmat katoomaan. On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka... |
passe 24.04.2006 22:45:29 (muokattu 24.04.2006 22:52:31) | |
---|
Treenaat juuri sitä krampin tuovaa komppia pitkään ja hartaasti. Ensin hitaasti ja hiljaa. Sitten lisää tempoa ja voimaa. Sillä se minulla lähti kulkemaan. Tuskin soittoasennolla tässä tapauksessa kannattaa kikkailla, ellei se muuten vaadi muutosta. Itse poljen nopeammat haitsujutut päkiällä ja kantapää ylhäällä. Näin! Yksi hyvä/hyödyllinen tapa treenata tätä on yhdistää se esim. raajojen itsenäisyys harjoituksiin. Pistä sopivan ripeä funky komppi rullaamaan, haitsulla diskoten ja basarilla 16-osa alijaokkeita läpikäyden. Toki sitä haitsua voi/kannattaa sitten myöhemmin nostella eri iskujenkin kohdilla, kehittyyhän se jalka siinäkin. Soittobalanssiakin ajatellen oiva harjoitus! Monta kärpästä yhdellä iskulla... "Good is in the details..." |
markkuliini 24.04.2006 22:51:17 | |
---|
Sekin saataa auttaa ettei nosta sitä jalkaa kovin paljoa disco-kompissa. Haitsu suhahtaa ihan hyvin vaikka sitä raottaisi ihan vähänkin, ja soundaakin paremmalta. Aika monen soittajan olen huomannut avaaman sitä ihan liikaa jolloin haitsun volumekin nousee ja jalka väsyy helpommin. www.vasamayhtye.com |
ddrum54 24.04.2006 22:53:59 | |
---|
Aika monen soittajan olen huomannut avaaman sitä ihan liikaa jolloin haitsun volumekin nousee ja jalka väsyy helpommin. Jep, ja bonuksena haitsun mekaaniset äänet. Penkki pikkasen taaksepäin jeesaa kanssa. 2`n 4 |
wavelength 24.04.2006 23:16:46 | |
---|
Kipeytin muinoin jazzia treenatessa jalkani, koska a) haikkapedaali oli liian lähellä ja b) nostelin jalkaterää irti pedaalista kantapään maatessa polkimella. Hioin setin asettelua ja haikkatekniikkaa, eikä ropleemia ole sen koommin tullut. En tiedä mistä puhun. |
Speedy 24.04.2006 23:18:44 | |
---|
Sekin saataa auttaa ettei nosta sitä jalkaa kovin paljoa disco-kompissa. Haitsu suhahtaa ihan hyvin vaikka sitä raottaisi ihan vähänkin, ja soundaakin paremmalta. Aika monen soittajan olen huomannut avaaman sitä ihan liikaa jolloin haitsun volumekin nousee ja jalka väsyy helpommin. Juurikin näin.. Itse jos soitan sukkasilteen, niin pelkkä ukkovarpaan nostaminen riittää..=) Mutta kengilläkin se liike on todella pieni.. Sitten taas jos pljet esim. 4-osia niin paremman tatsinhan saat kun poljet kantapää ilmassa niin ei tule kipeeks.. saat enemmän ääntäkin niin.. Siis esim. sillon jos soitat raidia..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
ÄM 24.04.2006 23:39:39 | |
---|
Juurikin näin.. Itse jos soitan sukkasilteen, niin pelkkä ukkovarpaan nostaminen riittää..=) Mutta kengilläkin se liike on todella pieni.. Sitten taas jos pljet esim. 4-osia niin paremman tatsinhan saat kun poljet kantapää ilmassa niin ei tule kipeeks.. saat enemmän ääntäkin niin.. Siis esim. sillon jos soitat raidia..=I Näin se muuten mullakin menee; nostelemiset kantapää alhaalla ja iskut päkiällä. Jos pitää saada molemmat, niin iskun voimakkuudesta riippuen, joko tai. Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan! |
Acryl 25.04.2006 07:39:51 | |
---|
Kiitokset suuresta määrästä vastauksia. kyllähän tuo perusbiitin ylläpitämine haikalla soittaessa rideen hoituu päkiällä naputellen, sehän ei ole tässä ongelma. Ongelma on juuri tuo kantapää pedaalissa kiinni haikan nostelu. Mutta huomasin kyllä itse eilen reeneissä että nostelen jalkaa liikaa, pedaali ei kuitenkaan nouse niin paljoa ollessaan täysin auki. Kiitoksia vielä. palikka |
Fat Tony 25.04.2006 15:20:52 | |
---|
Hmm. Monella on ollut ongelmia kun haikka on liian lähellä. Mulla taas on tulee tätä kun poljin on kauempana. Kokeilkaa kaikkia asentoja ja treenatkaa. Se auttaa ihan kaikkeen |