![]() 18.04.2005 23:16:08 | |
---|---|
Moni muu varmaan kuuntee heidän musiikkiaan onnellisen autuaana ilman että olettaa hemmojen olevan huippumuusikoita. Ilmeisesti pidät Beatlesistä ja John Lennonista? Niin minäkin, mutta mielestäni esim. Lennon ei koskaan ollut mikään huippumuusikko sanan varsinaisessa merkityksessä (itse ymmärrän sillä sen että hallitsee instrumenttinsa suvereenisti). Muutama instrumentti taittui sen verran että niillä pystyi luomaan mahtavaa musiikkia. Hän oli minun mittakaavassaan myös viihdetaiteilija, ei välttämättä huippumuusikko. Huippu musiikin tekijä kylläkin. Kyllä minä ainakin mielelläni otan myös viihdeannoksen hyvän musiikin ja musisoinnin lomassa. Hyvänä esimerkkinä esim. AC/DC:n keikat. Muutenhan noille keikolle voi raahata pelkät kuvat ukkeleista ja panna musat levyltä pauhaamaan. Kunnon shöy on aina mukava lisä elävän musiikin esityksissä. Siihen voi kuulua myös se riuhtominen ja heiluminen. Juu, mutta arvelen, että et ole mikään Hanoi Rocks diggari ja pitkäaikainen fani, right? Eli tässä tilanteessa mikään ei ole sinua pakottanut kiduttamaan itseäsi heidän musisoinnillaan jollet sitten sattunut hakeutumaan vartavasten ko. keikalle suurin odotuksin lipun maksaneena. Kanavaakin voi aina vaihtaa jos ei miellytä. Vai oliko mielenkiintoa kuitenkin niin paljon että masokismiin asti kiusasit itseäsi? Vai liekkö haet vastinetta tv-lupamaksuille? Vai hyvää aihetta tänne keskustelupalstalle? Joku varmaan olettaa että olisin jotenkin suivaantunut tästä Hanoin eilisen keikan tölvimisestä, mutta en ole. Haluan vaan keskustella aiheesta. En esim. omista Hanoin levyjä muuta kuin yhden enkä pitänyt eilistä esiintymistä minään korkeatasoisena pläjäyksenä. Silti ilman näppylöitä pystyin sen katsomaan ja kuuntelemaan, hieman huvittuneena korkeintaan. On ne semmottii setiä nuo Makkonen&Hulkko. Tuohon käyttämääni "huippumuusikko" -termiin ei kannata takertua, haluaisin vain käyttää sitä kunnioitettavan pitkän uran tehneestä bändistä, varsinkin kun Andyä jonkinlaisena kitarasankarinakin pidetään. Ankkarokissa olisin tyytynyt, jos muusikot olisivat kuulostaneet EDES keskinkertaisilta, ainakin jos vertaa siihen "puuroon". Kun nyt otit puheeksi tuon Lennonin ja Beatlesin havainnollistavana esimerkkinä... Arvasit/tiesit oikein: olen Beatlesin suuri ystävä. Heistäkin voi sanoa, että pahimmillaan Beatlesinkin live-esitykset kuulostivat oksennuspuurolta. En ole kuitenkaan antanut sen häiritä, sillä studiolevyillä ja monilla live-esityksilläkin, bändi kuulostaa mukavalta. Tässä ei nyt pidä sotkea live-esiintymisiä studiolevyihin. Jos kritisoin yhtä Hanoi Rocksin keikkaa huonoksi, niin siitä ei pidä tehdä muuta johtopäätöstä kuin sen, että ko. keikka ei minua miellyttänyt. Koska en ollut seurannut viime vuosina bändin keikkakuntoa enempää, niin esitin vain huoleni ääneen, oliko ankkarock sääntö vai poikkeus? Kyllä minäkin osaan nauttia keikan ulkomusiikillisista jutuista, eli showsta. Eli siitä riuhtomisesta ja heilumisesta. Tuossa AC/DC esimerkkiäsi ei voi oikein verrata tähän tapaukseen, sillä näkemäni ja kuulemani perusteella AC/DC tarjoa sekä hyvän shown että myös musiikin (en ole sattunnut todistamaan huonoa päivää). Mielestäni hyvä show vaatii taustalle hyvän musisoinnin (siis että se ei ole ponnetonta, löysää puuroa)ja hyvä musisointi vaatii taustalle hyvän asenteen ja shown, ainakin jos rokista puhutaan. Jos näistä elementeistä "ottaa toisen pois" niin kyllä kokonaisuus kärsii, mitä minuun tulee. Tietysti, joku voi sanoa, että kotona voi kuunnellla hiottujja studiolevyjä, ja keikoille mennään katsomaan vain showta, no ei toimi minun tapauksessa. Keikoilla on mahdollisuus tarjoilla uusia sovitusversioita, mutta sen ei pitäisi silti olla huonoa laatua (soundit, kännissä soittaminen jne...) Arvelit, että en ole fani. Olen kuitenkin seurannut bändin touhuja jo 80-luvulla skidinä ollessa. Tuli mm. seurattua silmät ymmyrkäisinä tuo legendaarinen haastattelu ajankohtaisessa kakkosessa;). Bändin levyjä löytyy edelleen C-kasettimuodossa useita. Seuraaminen on jäänyt huomattavasti vähemmälle 2000-luvun "uuden Hanoin" myötä, siksi tuo ankkarock olikin pieni shokki. Jos Hanoi ei olisi koskaan mitään merkinnyt, niin olisinko jaksanut ankkarockia katsoa tai tännekkään kommentoida? Seurasin ankkarokin keikan loppuun, koska olen yleensä pitänyt Hanoi Rocksin touhuista. Eihän sitä voinut etukäteen tietää, että koko keikka on surkea ennenkuin sen loppuun asti seuraa. Ehkä salaa toivoin, että Monroella oli vain jäänyt ääni avaamatta ja se aukeaa kunnolla jossain vaiheessa keikkaa. Tai, että keikka miksaaja säätelee namikoita keikan aikana siten että puuro soundi selvenee. Tai ajattelin, että kun loppuvaiheen klassikot ja vanhat bravuurit tulevat niin homma käännetään kotiin siinä vaiheessa. En ole siis mitenkään vahingoniloinen anti-fani, vaan aidosti pettynyt tuohon ko. keikkaan. Pettymystä piti purkaa, joten kirjoitin vaikutelmani muusikoiden.nettiin. Ei kai tämä nyt pelkkä kehumisen kerho ole? Kritiikki on kai OK? Halusin kai nähdä ovatko muut kokeneet keikan samoin kuin minä, vai näinkö unta;)? Tätä taustaa vasten oli hieman nurinkurista sanoa, että vaihda kanavaa jos ohjelma ei miellytä. Silloin voisi myös sanoa, että tätäkään foorumia ei ole pakko lukea, jos ei kestä muiden mielipiteitä ärsyyntymättä. Mutta okei, tästä viimesestä kappaleesta en halua mitään riitaa kehittää (enkä mistään muustakaan), jos sopii? "Safe sex, safe music, safe clothing, safe hair spray, safe ozone layer. Too late! Everything that´s been achieved in the history of mankind has been achieved by NOT being safe..."
- Lemmy Kilmister | |
![]() 19.04.2005 08:42:25 | |
Minusta Hanoin esitys oli ihan rock. Ja rockiin kuuluu (jossain määrin) virheet ja räkäisyys. Liveäänen miksaus nyt oli mitä oli, mutta siihen bändi ei ilmeisestikkään päässyt vaikuttamaan? Mutta kyllä nyky-Hanoita katsoessa tulee väistämättä Samia ja Nassea ikävä. Vaikka Mike ja Andy ovatkin bändin kulmakivet niin ei se silti ole oikein Hanoi ilman Samia ja Nassea... There Is A Light That Never Goes Out | |
![]() 19.04.2005 08:44:48 | |
No kun levyltä kuulostaa hyvälle ja tossa aikas huonolle niin jossain on jotakin vialla. Vai? Enpä tiedä tostakaan.. Kalle 1200 Vuotiaat Leivät Osaa Yksin Näyttää Tissiä | |
![]() 19.04.2005 09:07:46 | |
Tässä tuntuu monella unohtuvan, että kyseessä oli Live - esiintyminen. Ja nimenomaan Rock `n Roll Live -esiintyminen. Minun mielestä on aikamoista silkkumunien valittamista tuo hirveä soitto- ja laulutaitojen dissaaminen. Niin M-nettimäistä kuin vain voi olla. Käykää vaikka katsomassa Larssia koskevia topikkeja rumpupalstalla. Tai ei kai sille voi mitään jos kuuntelijalla on kertakaikkiaan niin hyvä rytmi- ja nuottikorva, että ne mokat täysin pilaa koko musiikin. Hanoi otti hyvin yleisön ja kaikilla näytti olevan hauskaa. Jos Hanoin musiikista diggailisin, olisin takuulla nauttinut kyseisestä keikasta. Miksei Beatlesin I Want You:ta ole vielä haukuttu taysin paskaksi? Nehän vetää ihan eri aikaan sen yhden nuotin siinä viimesessä osassa. Minulla tommoset mokat vaan lisää fiilistä. It`s only rock `n roll. | |
![]() 19.04.2005 09:18:13 | |
Ilmeisesti pidät Beatlesistä ja John Lennonista? Niin minäkin, mutta mielestäni esim. Lennon ei koskaan ollut mikään huippumuusikko sanan varsinaisessa merkityksessä (itse ymmärrän sillä sen että hallitsee instrumenttinsa suvereenisti). Muutama instrumentti taittui sen verran että niillä pystyi luomaan mahtavaa musiikkia. Hän oli minun mittakaavassaan myös viihdetaiteilija, ei välttämättä huippumuusikko. Huippu musiikin tekijä kylläkin. Tätä myyttiä en ole koskaan käsittänyt. Lienee syntynyt alunperin siitä, kun McCartney oli vieläkin parempi instrumenttinsa taitaja. Mutta katsokaapa Get Back rooftop-versio, niin huomaatte ettei Lennonin soitossa ole toivomisen varaa. | |
![]() 19.04.2005 09:32:24 (muokattu 19.04.2005 10:33:37) | |
Rajanveto on tässä vaikeaa koska joillekin virheet soitossa merkkaa enemmän kuin toisille ja lisäksi vaikuttaa vielä se miten paljon ko.yhtyeestä diggaa.Hanoi Rocks-diggari saattaa sallia Hanoi Rocksille enemmän virheitä kuin jollekin toiselle yhtyeelle josta ei pidä - noin kärjistetysti sanoen. Oma mielipiteeni on ,että ottaen huomioon bändin iän ja kokemuksen ja sen kuinka kauan jotakin Tragedyakin ovat veivanneet niin huonostihan tuo soitannollisesti ottaen meni.Saksofoni ja kitara oli keskenään niin metsässä kuin olla ja voi ja kitaraharmoniat kuulostivat hirvittävän epävireisiltä.Näin siis IMHO.Mutta kuten sanottu yhden keikan perusteella ei pidä tuomita bändin nykyistä keikkakuntoa etenkin kun kokoonpano on vaihtunut.Ja biisintekijänä McCoy on mielestäni Suomen parhaimmistoa. Born to be wild - paitsi kotona | |
![]() 19.04.2005 10:15:30 | |
Mutta katsokaapa Get Back rooftop-versio, niin huomaatte ettei Lennonin soitossa ole toivomisen varaa. Tai The Plastic Ono Bandin Live in Toronto, se missä se akka kiekuu siellä lakanan alla ;o) Aikas rosoista rokettirollia, noin soitannollisessa mielessä... Rock'n'roll forever man... | |
![]() 19.04.2005 10:46:56 | |
Tai ei kai sille voi mitään jos kuuntelijalla on kertakaikkiaan niin hyvä rytmi- ja nuottikorva, että ne mokat täysin pilaa koko musiikin. Mutta voisko se asia olla niin, että iän karttuessa ja kokemusten lisääntyessä musiikistakin oppii saamaan erilaisia asioita irti? Tuo "jengi diggas" ei sinänsä ole mikään peruste sille, että kyseistä aktia ei saisi arvottaa musiikillisten ansioidensa puolesta. Kyllä ne diggaa Matti Nykästäkin, ja Apulantaa, ja hyvä niin. Molemmilla on varmasti viihdearvonsa, mutta Monroen "no compromise, no regrets" latteudet kuulostavat entistä naurettavimmilta moisten kompromissien jälkeen. Herra tietää tämän taatusti itsekin, kuten myös sen, että ilman Hulkkoa heidän jutultaan olisi pohja pois. Mutta onko se nyt kertakaikkiaan niin vaikeaa tajuta, että joitakin ihmisiä oikeasti häiritsee se, että lavalle lähdetään heppoisin musiikillisin eväin esiintymään? Mun mielestä esim. siinä, että soitetaan väärin tai että kitara on epiksessä, ei ole MITÄÄN rock`n rollia. Hanoi Rocksin tapauksessa, kuten pari viikkoa aiemmin tulleen Flaming Sideburnsinkin, musiikin muoto on vaan sellainen, että mitä stydimmin ja tiukemmin soitat, sen paremmalta kuulostaa. 22 Pistepirkko perustuu sitten ihan muihin juttuihin. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 19.04.2005 11:11:15 | |
Mutta onko se nyt kertakaikkiaan niin vaikeaa tajuta, että joitakin ihmisiä oikeasti häiritsee se, että lavalle lähdetään heppoisin musiikillisin eväin esiintymään? Mun mielestä esim. siinä, että soitetaan väärin tai että kitara on epiksessä, ei ole MITÄÄN rock`n rollia.. Joo, onhan sulla hyvä pointti tuossa. Mutta mulla yleensä ottaen vaan tympäsee kun täällä välillä haukutaan maan tasalle bändit, jotka eivät soita ammattimaisesti. Itseään kun ei koskaan ole osannut häiritä pienet vire- ja ajoitusmokat. Ymmärrän toki että se joiltain vie maun musiikin kuuntelusta. Mielipidehommiahan nämä(kin) lopulta ovat. | |
![]() 19.04.2005 11:31:43 | |
Enpä tiedä tostakaan.. No säkö sen päätät miltä musta kuulostaa? ps. vittu olen druink! Miksei maailmassa ole enempää kärpijoen kaltaisia kunnon kansalaisia? | |
![]() 19.04.2005 11:58:54 | |
Nämä on vähän näitä"hyvä sängyssä"-juttuja. Hyvä yksin ollessa vai hä? Eli, pitäisi kyetä määrittelemään termit huippumuusikko ja rock'n roll, noin niinku ensialkuun. Sen jälkeen olisi perustetta käyttää näitä termejä sekä oikeissa että väärissä paikoissa. Minulla ei ainakaan ole kykyä moiseen sekundäärisillä argumenteilla spekulointiin... Josku kerran kauan sitten eräs arvostettu muusikko ja sovittaja käytti osuvaa urheiluvertausta, eli kyllä sitä mielummin katsoo kun jääkiekkoa pelaa (silloinen) punakone,elikkäs Neuvostoliitto vastaan Kanada,kuin kaksi joukkuetta joissa pelaajat eivät osaa luistella ja kiekkoa kuljettaa ja laukoa. No,oivallinen vertaus,mutta silti jotkut menevät mieluummin siihen toiseen matsiin... It's Never too Loud | |
![]() 19.04.2005 12:12:22 (muokattu 19.04.2005 12:12:57) | |
Mun mielestä esim. siinä, että soitetaan väärin tai että kitara on epiksessä, ei ole MITÄÄN rock`n rollia. Tämä on toki suhteellinen asia.Muutamastakin syystä: 1)Toiset kuulevat pienemmät vireen heitot kuin toiset.Myönnän auliisti etten omista ns.lepakon korvia.Tosin Hanoin Ankkarock-vedossa epävireisyys häiritsi minua. 2)Toisille jokin osa-alue ajaa toisen edelle (esim.innokas rumpali ei erota/ei välitä erottaa hieman epävireistä kitaraa jos rumpupuoli on hyvin hanskassa) Toki ratkaisevaa on myös se ,että instrumentit ovat keskenään samassa vireessä.Siitä olen täysin samaa mieltä ,että mitään rock'n'rollia ei ole epävireisyydessä tai hälläväli-tyylisessä mokailussa.Tässä tapauksessa - vedoten Monroen Nyberg-haastatteluun - uskon ,että kaverit itsekään eivät olleet tyytyväisiä. Born to be wild - paitsi kotona | |
![]() 19.04.2005 13:03:13 (muokattu 19.04.2005 13:07:10) | |
Phöh. minusta oli hyvä meininki. Kyllähän Andy soitti välillä ihan metsään, ja kieltämättä kitaran ja saksofonin yhteinen sävel ei oikein tuntunut löytyvän, oli aika hirveetä kuunneltavaa. Mutta muuten oli hyvä keikka, ainakin ite olisin ollut varmaan ihan fiiliksissä paikapäällä. Miten voi olla yhtä aikaa hyvä keikka ja hirveetä kuunneltavaa? Luulisi huonon/epätarkan soiton tiputtavan pisteitä rankasti. Jos vanhojen deekujen riehuminen = hyvä keikka, niin kannattaa mennä kattelemaan paikallisten spurgujen "keikkoja" vaikka kotipaikkakunnan kännipuistoon.. Tai perjantaina kaupungille kattelemaan teinien hyvää meininkiä. Kaivetaan nyt vielä Hanoin möhläyksen vastapainoksi se The Darknessin Ankkarock-taltiointi. Äijät soittavat hyvin, fiilis on hieno ja Justin Hawkins laulaa oikein. En olisi uskonut että pystyvät niin hyvin livenä vetämään, vaan niinpä penteleet tekivät. | |
![]() 19.04.2005 13:07:07 | |
Miten voi olla yhtä aikaa hyvä keikka ja hirveetä kuunneltavaa? Meinasin näitä saksofonin ja kitaroinnin ristiriittaa. Käsittääkseni niitä nyt kuitenkaan jatkuvasti keikalla viljelty, joten ei se tehnyt vielä keikasta huonoa. Kurkut silmille. | |
![]() 19.04.2005 13:25:32 | |
andyhan oli elämänsä kunnossa.... on se pienikin nyrkki vaikea kaivaa hampaiden välistä pois | |
![]() 19.04.2005 15:48:05 (muokattu 21.07.2005 02:25:22) | |
zzzzzzzz No pilluhan se on aina mielessä, mutta hypätään nyt ensin! | |
![]() 19.04.2005 21:19:50 | |
Jeah, katoin tämän. Oli hirveintä paskaa pitkään aikaan noinniinku soitannollisella puolella. Hyi hyi. | |
![]() 19.04.2005 21:47:48 | |
Tähän Andyn lainauksin: Any publicity is good publicity !! NO REMORSE ! -Lemmy-
Ärlä # 008 | |
![]() 20.04.2005 03:41:06 | |
Ensimmäinen kirjoitukseni tälle palstalle ja pakko tulla nimimerkinkin takia ylistämään keikkaa. Aiwan loistava. Olin paikanpäällä ja silloin kuulosti vielä huomattavasti paremmalle, kuin televisiosta katsottuna. Silti keikka oli oikein hyvä. Ainoa asia mikä oikeastaan häiritsi oli se, että Miken laulu ja Andyn kitarointi peitti liikaa muitten soittoa. Missä rummut, basso tai kakkoskitara, no ok kuuluivathan ne sieltä taustalta, mutta aika epämääräiseltä kyllä kuulosti. Andy ja Andyn soitto, perfecto! Virheitä tuli, mitä sitten? Andyn stage performance oli 10:n arvoista ja parhaat palat jäivät vielä näkemättä, kun syystä tai toisesta muutamia biisejä oli jätetty pois. Pelkästään se, että Andy roudaa vähintään 10 kitaraa lavalle festareilla on osoitus siitä kuka kotimaista kitarasceneä hallitsee suvereenisti. Ja muistutukseksi vielä se, että kyseinen keikka oli keskimääräista Hanoi keikkaa huonompi, joka ei tosin tarkoita yleisillä standardeilla vielä mitään. Long live Hanoi Rocks! | |
![]() 20.04.2005 07:20:13 | |
Oli siinä varmasti paikan päällä paremmalta kuulostaneet soundit. Jos keikka nauhotetaan suoraan miksauspöydästä niin soundi voi huonota kuten tässä näytti olleen. Eniten hanoin kohdalla tökkii tämä "Olen maailmanluokan-tähti" pelleily mitä on suomessa ihan turha harrastaa. Copyright ...And Justice For All.
All Rights Reserved. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)