Aihe: YUP
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25
Vessajono
02.02.2018 23:23:45
romeorok: YUP=tekotaiteellisinta shaibaa mitä täällä on koskaan tuotettu. Huomaan että bändillä on kannattajansa, mikä on toki hienoa. Tuntuu vaan niin uskomattomalta miten omat mielipiteet voi mennä niin ristiin ja sotia vastaan joidenkin kanssa, siis aivan totaalisesti. Joskus tämmöiseen vaan törmää ja se laittaa niin hoo moilaseksi..

https://www.youtube.com/watch?v=YF8W_2TJsKw
"Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Kaljan_paskaa juotu vuonna 2018: 31,7 litraa
Bartolo
04.02.2018 12:23:11
Zed: "Tekotaide", termi joka kertoo käyttäjästään vähintäänkin sen, ettei hänellä kehnon arviointikyvyn ohella mitä todennäköisimmin ole edes minkäänlaista määritelmää käsittelle taide.

Noh, mielipiteensä kullakin. Tarkoitus ei ollut loukata kunhan vaan kerroin omista tuntemuksistani. Sinä taas syyllistyit tuossa henkilöön kohdistuvaan(siis minuun)loukkaaamiseen. Se miten taide määritellään on hyvin subjektiivinen kokemus ja jokaisella on siihen oikeutensa. En lähde silti määrittelemään sinua ihmisenä kun olet eri mieltä kanssani. Se on vähän ala-arvoista.
Zed
04.02.2018 15:56:49 (muokattu 05.02.2018 14:21:45)

romeorok: Sinä taas syyllistyit tuossa henkilöön kohdistuvaan(siis minuun)loukkaaamiseen. Se miten taide määritellään on hyvin subjektiivinen kokemus ja jokaisella on siihen oikeutensa. En lähde silti määrittelemään sinua ihmisenä kun olet eri mieltä kanssani. Se on vähän ala-arvoista.

Pahoittelen lausuntoni jyrkkyyttä. Puolustaudun kuitenkin sillä, etten lähtisi vielä luokittelemaan "määritelmäksi ihmisenä" arviota taidekäsityksestä, joka sinälläänkin kattaa pelkän kapean sektorin siitä mitä ihmisyys kokonaisuudessaan on. Minulle vain kerta toisensa jälkeen on yhtä suuri pettymys törmätä termiin tekotaide, sillä sanasta on yleisellä tasolla muodostunut samankaltainen henkisen laiskuuden monumentti kuin automaattivastauksista "tee itse perässä" tai "olet vain kateellinen", joilla katsotaan kyettävän kumoamaan mikä tahansa perusteltu ja aiheellinenkin kritiikki. Eriävät mielipiteet eivät siis ole minulle minkäänlainen ongelma, mikäli pyritään esittämään edes jonkinlaisia esimerkkejä ja näkökulmia mielipiteen pohjaksi, eli harjoittamaan niinsanottua keskustelua. Mutta että "tekotaiteellista". Yrittäkää edes.

Oikeassa olet kuitenkin siinä mitä sanoit: syyllistyin yhtälailla halpamaiseen oletteluun ja lokerointiin yhden sanan pohjalta, ja olisi ollut rakentavampaa esimerkiksi tiedustella tarkempaa pohjaa näkemyksillesi.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
bedlam
04.02.2018 16:01:51

Mulla ei kyllä tulisi välttämättä mieleenkään mennä kommentoimaan omasta mielestäni äärimmäistä huonoutta edustavan bändin nimellä varustettuun ketjuun, että kuuntelette huonoa musiikkia. Ehkä näin tehdessään kannattaa varautua jonkinlaiseen vastareaktioon.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
sellisti
04.02.2018 23:26:12
romeorok: YUP=tekotaiteellisinta shaibaa mitä täällä on koskaan tuotettu.

Näin rajuun kannanottoon olis kyllä mielenkiintoista kuulla vähän tarkempia perusteluja. Mikä siinä mättää? Tekstit vai itse musa? Erityisesti joku tietty osa tuotannosta? Bändiltähän löytyy tyylillisesti vähän kaikkea hc-punkista folk rockiin.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
Tomtom
05.02.2018 12:08:59
Itse olisin sitä mieltä että tosiaan tuollaisen avautumisen jälkeen on turha uhriutua jos menee jollekin tunteisiin.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Bartolo
17.02.2018 22:09:58 (muokattu 17.02.2018 22:22:08)
Zed: Pahoittelen lausuntoni jyrkkyyttä. Puolustaudun kuitenkin sillä, etten lähtisi vielä luokittelemaan "määritelmäksi ihmisenä" arviota taidekäsityksestä, joka sinälläänkin kattaa pelkän kapean sektorin siitä mitä ihmisyys kokonaisuudessaan on. Minulle vain kerta toisensa jälkeen on yhtä suuri pettymys törmätä termiin tekotaide, sillä sanasta on yleisellä tasolla muodostunut samankaltainen henkisen laiskuuden monumentti kuin automaattivastauksista "tee itse perässä" tai "olet vain kateellinen", joilla katsotaan kyettävän kumoamaan mikä tahansa perusteltu ja aiheellinenkin kritiikki. Eriävät mielipiteet eivät siis ole minulle minkäänlainen ongelma, mikäli pyritään esittämään edes jonkinlaisia esimerkkejä ja näkökulmia mielipiteen pohjaksi, eli harjoittamaan niinsanottua keskustelua. Mutta että "tekotaiteellista". Yrittäkää edes.

Oikeassa olet kuitenkin siinä mitä sanoit: syyllistyin yhtälailla halpamaiseen oletteluun ja lokerointiin yhden sanan pohjalta, ja olisi ollut rakentavampaa esimerkiksi tiedustella tarkempaa pohjaa näkemyksillesi.

Plussan sait.
Pahoillani kun esitin näkemykseni niin kärkkäästi. Tiedostan että kyseinen orkesteri jakaa hyvin voimakkaasti ihmiset ja fanit todellakin rakastavat bändin musiikkia. Pitäisi olla vähän tahdikkaampi ja ei loukata tunteita. Vaikka pysynkin sanojeni takana, pyydän anteeksi miten asian ilmaisin.
Pyydän kaikilta YUP-faneilta siis anteeksi. Se, että itse en tykkää on aivan yksi ja sama: on ollut itseasiassa hienoa tavata bändiä suuresti fanittavia ja nähdä miten ihminen voi saada jostain niin paljon irti. Se jos jokin on hieno asia elämässä.
Gleb91
21.02.2018 18:07:56
Tuli luettua tuo "Helppoa muisteltavaa" -kirja. Yhdeltä istumalta meni. Tosin skippasin reilulla otteella joitakin vähemmän olennaisia kohtia. Mutta ihan kiinnostavaa settiä tosifanille. Mieltä lämmitti etenkin Tuukka Temosen kerronnat siitä kuinka teini-iässä Heinolassa heille Martikainen ja muut olivat myyttisiä hahmoja, ja kun Janne Mannonen muutti Heinolaan nämä eivät meinanneet uskoa, "mitä ihmettä joku YUP:n rumpali tekisi Heinolassa?" Ja että Martikaisesta liikkui kaikenlaista legendaa, kuten että hän on joku nero hullu joka kirjoittaa tekstejä mielisairaalassa. Maailma on kyllä ollut erilainen ennen internetiä, tiedonkulun puute on tehnyt kaikesta jännempää. Toinen juttu minkä tajusin, että tyypit on kyllä olleet tajuttoman nuoria esim. TT&TT ja Homo sapiensin aikoihin. Heillä on varmaan ollut melko intohimoisia faneja ympäri Suomea tuolloin ysärin puolessavälissä.
-Spade-
22.02.2018 08:35:26
Gleb91: Mieltä lämmitti etenkin Tuukka Temosen kerronnat siitä kuinka teini-iässä Heinolassa heille Martikainen ja muut olivat myyttisiä hahmoja, ja kun Janne Mannonen muutti Heinolaan nämä eivät meinanneet uskoa, "mitä ihmettä joku YUP:n rumpali tekisi Heinolassa?"

Itse muutin ysärin lopulla Jyväskylään opiskelemaan ja tuntuihan se alkuun intohimoisesta fanista aika oudolta, että joku Valtteri Tynkkynen imee joka tiistai kaljaa samassa kymppi-illassa (R.I.P. Mörssäri) kuin me opiskelijat.
Ohan se varma.
krautio
22.02.2018 15:04:16

Olen saattanut tämän jo muistellakin tänne, mutta menköön vielä kerran. Aikoinaan opiskelin Korpilahdella ja paikallisessa ravintolassa Ohrantähkässä tuli vietettyä useampi ilta. Yleensä deejii soitti siihen aikaan tyypillistä euroteknohumppaa jne. Välillä tanssilattian ollessa tyhjä, kaiuttimista pärähti Danzigia ja Motorheadia, joita tuli tietenkin kuunneltua kovasti tuohon aikaan. Mietin, että onpa erikoiset musavalinnat deejillä eurohumpan keskellä. Myöhemmin tajusin tai mulle kerrottiin, että levyjä pyöritti Valtteri.
Hey Ho, Let's Go!
Hannubal
04.11.2020 22:11:34 (muokattu 04.11.2020 22:11:53)
Jarkko Martikainen & Luotetut miehet julkaisi jälleen uuden albumin Ystävien taloissa, ja ilahduttavan hyvässä vedossa tuntuu Jarkko olevan. Olin jo vähän kyllästynyt tähän soololevyjen iloisen huolettomaan elämän ihanuuden palvontaan, jota tälläkin levyllä edustaa toki Laiturilla -biisi, mutta löytyy sieltä myös YUP-faneja ilahduttavia kappaleita.

Esim. Helvetti on täällä on loistava kuvaus maailman nykytilasta, ja kahdesta mahtivaltion päättäjästä eli Trumpista ja Putinista. He ovat vain naamioitu biisissä nimimerkeillä Mörri-Wilson ja Hullu-Max.

https://youtu.be/m0SF_y6Mk5M

Myös Kaaos käskee on hyvin YUP -tyylinen veto rakkaussuhteesta temperamenttisen kumppanin kanssa.

https://youtu.be/iHCZ3uws0WA
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
Prophet
04.11.2020 22:45:07
Hannubal: Jarkko Martikainen & Luotetut miehet julkaisi jälleen uuden albumin Ystävien taloissa, ja ilahduttavan hyvässä vedossa tuntuu Jarkko olevan. Olin jo vähän kyllästynyt tähän soololevyjen iloisen huolettomaan elämän ihanuuden palvontaan, jota tälläkin levyllä edustaa toki Laiturilla -biisi, mutta löytyy sieltä myös YUP-faneja ilahduttavia kappaleita.

Kovia hittibiisejä ovat Helposti syttyvät päät ja Pidän tästä paikasta.
Hannubal
04.11.2020 23:12:37
Prophet: Kovia hittibiisejä ovat Helposti syttyvät päät ja Pidän tästä paikasta.

Tykkään kyllä noistakin biiseistä, mutta kiva on kuulla myös sitä poukkoilevampaa Martikaista, joka maalaa tämän nykymaailman karmeimpia uhkakuvia ja uutisia biiseihinsä.
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
Vessajono
05.11.2020 12:42:18
Hannubal: Tykkään kyllä noistakin biiseistä, mutta kiva on kuulla myös sitä poukkoilevampaa Martikaista, joka maalaa tämän nykymaailman karmeimpia uhkakuvia ja uutisia biiseihinsä.

Pitänee ottaa kuunteluun mutta pahoin pelkään, että käy kuten suurimmalle osalle Martikaisen sooloista on mulla käynyt eli jää sinne ihan kiva -asteelle. YUP-vertailut on tietysti vähän typerää nostalgisointia tässä vaiheessa kun bändi on ollut tauolla 12 vuotta mutta ei niistä silti oikein eroon pääse ja siinä mulla se ongelma onkin: pidin nimittäin siinä bändissä ihan yhtä paljon - ellen jopa enemmänkin - Tynkkysen sävellyksistä kuin Martikaisen teksteistä.
"Kumpi saa sut laukeamaan nopeammin, verovähennykset vai poskihoito?"
-Spade-
05.11.2020 12:59:09
Vessajono: Pitänee ottaa kuunteluun mutta pahoin pelkään, että käy kuten suurimmalle osalle Martikaisen sooloista on mulla käynyt eli jää sinne ihan kiva -asteelle. YUP-vertailut on tietysti vähän typerää nostalgisointia tässä vaiheessa kun bändi on ollut tauolla 12 vuotta mutta ei niistä silti oikein eroon pääse ja siinä mulla se ongelma onkin: pidin nimittäin siinä bändissä ihan yhtä paljon - ellen jopa enemmänkin - Tynkkysen sävellyksistä kuin Martikaisen teksteistä.

Vahvasti tämä. Pari kertaa olen pyöräyttänyt tuon uuden levyn, mutta ei vaan oikein taaskaan lähde.

Luin muuten hiljattain tuon Lihavia luurankoja -kirjan ja voin suositella. Mielenkiintoisia juttuja laulutekstien taustoista ja vähän henkilökohtaisempiakin asioita, joita Martikainen ei suuremmin ole tavannut kertoa julkisuudessa.
Ohan se varma.
Hannubal
05.11.2020 18:53:02 (muokattu 05.11.2020 18:56:37)
-Spade-: Vahvasti tämä. Pari kertaa olen pyöräyttänyt tuon uuden levyn, mutta ei vaan oikein taaskaan lähde.

Luin muuten hiljattain tuon Lihavia luurankoja -kirjan ja voin suositella. Mielenkiintoisia juttuja laulutekstien taustoista ja vähän henkilökohtaisempiakin asioita, joita Martikainen ei suuremmin ole tavannut kertoa julkisuudessa.

Tuo kirja pitäisi kyllä hommata, ja vieläkin on se YUP-historiikki Helppoa muisteltavaa lukematta myös.

Soololevyistä oma suosikkini on Rakkaus, jossa on kauttaaltaan loistavia biisejä ja ensimmäistä kertaa YUP:sta vapaa akustinen ote. Myrsky ja Kainuu opettaa ovat aivan mahtavia vetoja.
Apple tree
11.01.2024 10:09:17
Zed
11.01.2024 10:51:34 (muokattu 11.01.2024 10:54:59)

Apple tree: https://www.soundi.fi/uutiset/hanka … musiikkia-ilman-jarkko-martikaista/

Jopas oli üllatüs. Minusta Tynkkynen on aina ollut yhtyeen pääsäveltäjä, joten otan Martikaisettoman YUP:n mielenkiinnolla vastaan. Hyyrynenkin on pitänyt ansiokkaasti YUP:n henkistä perintöä yllä, kuten myös ottanut enemmän luovaa vastuuta Wöyhissä, joten luultavasti hänkään ei uuden tulemisen myötä ole enää yhtyeen tonokki.
"Se mikä on nukuttu on vielä nukuttavana" "Hajusta hanskansa tunnistaa"
Einherjar
11.01.2024 11:44:06 (muokattu 11.01.2024 11:44:38)
Tämäpä oli jokseenkin mieluisa yllätys. Biisikin on ihan mukiinmenevä.
Vähän kuitenkin jäi sellainen olo, että biisistä julkaistiin jonkinmoinen karaokeversio. Onko se sitten, että joku melodiaelementti puuttui vai että jäin kaipaamaan selkeätä liidiä. Tiiä häntä. Pitänee kuunnella pari kertaa uudelleen.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Vessajono
11.01.2024 11:58:37
Zed: Jopas oli üllatüs. Minusta Tynkkynen on aina ollut yhtyeen pääsäveltäjä, joten otan Martikaisettoman YUP:n mielenkiinnolla vastaan. Hyyrynenkin on pitänyt ansiokkaasti YUP:n henkistä perintöä yllä, kuten myös ottanut enemmän luovaa vastuuta Wöyhissä, joten luultavasti hänkään ei uuden tulemisen myötä ole enää yhtyeen tonokki.

Jep. Kyllähän tosta biisistä kuulee heti, että musiikillisesti YUP oli huomattavasti enemmän Tynkkysen ku Martikaisen aikaansaannos. Siitä huolimatta ensimmäinen reaktioni oli että "täähän kuulostaa ihan YUP:ltä, josta puuttuu jotain", koska ainakin mulle se bändin ytimessä oleva asia on aina ollut se yhdistelmä, joka syntyy kun sekä musassa että tekstissä kaahataan samalla tavalla.

Siinä mielessä bändin nimen käyttämisestä on vähän ristiriitaiset fiilikset. Mitään kovin huikeaa mainstream-suosiota tollaselle proggikselle ei varmaan kannata odottaa ja toisaalta meille vanhoille faneille ton miehistön olis saanut myytyä aivan millä nimellä tahansa.

Mut ei kai siinä; hyvä biisi ja kyllä mä ihan innolla jään odottamaan lisää.
Once is a mistake, twice is a jazz
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)