Aihe: YUP
1 2 3 4 515 16 17 18 1921 22 23 24 25
Hannubal
08.12.2016 20:44:34
Zed: http://www.ksml.fi/kulttuuri/YUP-yh … bi=46f84c750daeaaf3ae47ecb6bcbce98b

Herranen aika, viimeinkin jotakin yhtyeeseen liittyviä uutisia! Tuloillaan on kirja, sekä Huuda harkiten (uudelleen miksattuna) ja Toppatakkeja ja Toledon terästä vinyylijulkaisuina.

Kirja menee ainakin hankintaan. On siinä kuitenkin parikymmentä vuotta suomirockin historiaa, ja yhtye ehti muuttua moneen suuntaan siinä välillä.
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
Saunatakki
08.12.2016 21:37:06 (muokattu 08.12.2016 21:37:33)
Ostoon menevät suurella todennäköisyydellä nuo kaikki.

E:

Vessajono: Muttei vieläkään comebackia. Hö.

Komp.
"Lapsikin näkee, että tämä on malliesimerkki postmodernista primitivismistä."
Zed
09.12.2016 06:26:21 (muokattu 09.12.2016 08:22:33)

Vessajono: Muttei vieläkään comebackia. Hö.

Minulle tuo kirja tällä erää on jopa mieluisampi, ainakin jos siitä tulee mainio, eikä santtuluotomainen raapaisu. En usko että noilla sedillä on yhdessä enää mitään sanottavaa. Yhtyetoiminta on kuin auton moottori tai appelsiiniviipale (semmoinen jossa on kuori mukana, ja jonka voi pistää sillein hassusti suuhun, että hanpaiden tilalla näkyy pelkkää oranssia). Kun se moottori on ajettu, tai viipale imetty loppuun, niistä ei irtoa enää tehoa eikä mehua. Voin toki olla väärässä, ja toivottavasti olenkin. Tulisipa vielä kuitenkin se tuhti livelevy, josta olen haaveillut viimevuosina tässä ketjussa lähes jokaisessa viestissäni.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
bedlam
09.12.2016 07:35:00

Zed: http://www.ksml.fi/kulttuuri/YUP-yh … bi=46f84c750daeaaf3ae47ecb6bcbce98b

Herranen aika, viimeinkin jotakin yhtyeeseen liittyviä uutisia! Tuloillaan on kirja, sekä Huuda harkiten (uudelleen miksattuna) ja Toppatakkeja ja Toledon terästä vinyylijulkaisuina.

Oijoi, kaikki menee ehdottomasti ostoon. Olenkin YUP-vinyylejä koettanut haeskella useaan otteeseen. Svart Recordsille iso peukku, ensin Pekka Pohjola -boksi ja nyt tämä.
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
lapio
09.12.2016 08:44:15

Mukavia uutisia kyllä. Kirja tulee varmasti luettua.

En osaa enää kyllä kaivata YUP:ta takaisin. Kuuntelin tuossa joku aika sitten yhtyeen koko tuotannon lähes kokonaan läpi ja en kyllä päässyt vieläkään sisään kahteen viimeisimmäksi jääneeseen levyyn. Eikä niiden viisujen kuuleminen kauheasti kiinnostaisikaan edes keikoilla. Martikaisen soolokeikoilla kuullut yup-biisit tyydyttävät ihan kivasti nostalgianhimoa, jota noihin biiseihin on jo kertynyt.
Rämppy
09.12.2016 08:59:41
Super-Jari: Kappas, Toppatakit voisi ostaa ihan vaan koska se on heittämällä bändin kovin levy ja muutenkin melko kärjessä mitä Suomessa on koskaan julkaistu.

Kyllä munsta Homo Sapiens on kovempi ;-)
In Finland we have this thing called "diu diu".
Vessajono
09.12.2016 11:40:15
Zed: Minulle tuo kirja tällä erää on jopa mieluisampi, ainakin jos siitä tulee mainio, eikä santtuluotomainen raapaisu. En usko että noilla sedillä on yhdessä enää mitään sanottavaa. Yhtyetoiminta on kuin auton moottori tai appelsiiniviipale (semmoinen jossa on kuori mukana, ja jonka voi pistää sillein hassusti suuhun, että hanpaiden tilalla näkyy pelkkää oranssia). Kun se moottori on ajettu, tai viipale imetty loppuun, niistä ei irtoa enää tehoa eikä mehua. Voin toki olla väärässä, ja toivottavasti olenkin. Tulisipa vielä kuitenkin se tuhti livelevy, josta olen haaveillut viimevuosina tässä ketjussa lähes jokaisessa viestissäni.

En minäkään uusia levyjä enää oikeastaan kaipaa. Mutta jos edes yhden jäähyväiskeikan vielä saisi. Lopetuspäätös tuli sen verran puskista kuitenkin silloin aikanaan.
Pillit meni paskaks ja sukset perseeseen.
HaloOfFlies
09.12.2016 21:26:12

Olisihan se kiva päästä YUP näkemään livenä. Martikaisen ja Tynkkysen olen nähnyt livenä soolokeikoilla. Tynkkynen teki jokin aika sitten akustisia duo-keikkoja Timo Rautiaisen kanssa.
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb.
Nelisormimangusti
09.12.2016 21:46:47

HaloOfFlies: Olisihan se kiva päästä YUP näkemään livenä.

Enpä tahtoisi enää nähdä. Hommaan kuului kuitenkin se nuorten miesten energia, jota ei saataisi toisinnettua. Livelevy ois kyllä kova, jos jotain hyvää settiä löytyy.

P.S. Toppatakkeja on kovin.
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
arppah8
09.12.2016 22:00:31

Nelisormimangusti: Enpä tahtoisi enää nähdä. Hommaan kuului kuitenkin se nuorten miesten energia, jota ei saataisi toisinnettua.

Äläs ny, Hyyrynenkin alkoi vasta loppuvaiheessa innostua lavalla jopa liikkumaan! Ties miten jalka nyt nousisi.

Onneksi tuli nähtyä aikoinaan jokusen kerran, ekan kerran HomoSapiens-aikoihin. Miekin kyllä liputan sen puolesta parhaana YUP-levynä. Ja onhan Yövieraat mainio pop-levy.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
sellisti
09.12.2016 23:04:28
Kirja menee ainakin ehdottomasti hankintaan.

Comebackiin en jaksa enää uskoa. "Tauon" alkamisesta on jo 8 vuotta, ja kenelläkään bändin jäsenistä ei tunnu olevan kovin ikävä niihin kuvioihin takaisin. Sekä Tynkkynen että Martikainen ovat useaan otteeseen todenneet että bändi kasataan uudestaan vain ja ainoastaan jos jäsenet tuntevat siihen palavan halun ja motivaatio on samaa luokkaa kuin silloin aikanaan.

Onneksi on ne vanhat levyt, ja bändi tuli nähtyä livenäkin useaan otteeseen.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
NitroJeesus
10.12.2016 15:05:00 (muokattu 10.12.2016 15:05:13)
Zed: Minulle tuo kirja tällä erää on jopa mieluisampi, ainakin jos siitä tulee mainio, eikä santtuluotomainen raapaisu. En usko että noilla sedillä on yhdessä enää mitään sanottavaa. Yhtyetoiminta on kuin auton moottori tai appelsiiniviipale (semmoinen jossa on kuori mukana, ja jonka voi pistää sillein hassusti suuhun, että hanpaiden tilalla näkyy pelkkää oranssia). Kun se moottori on ajettu, tai viipale imetty loppuun, niistä ei irtoa enää tehoa eikä mehua. Voin toki olla väärässä, ja toivottavasti olenkin. Tulisipa vielä kuitenkin se tuhti livelevy, josta olen haaveillut viimevuosina tässä ketjussa lähes jokaisessa viestissäni.

Asiallista tekstiä.

Nuo vinyyliuusinnat lähtee varmasti ostoon. Homo sapiens olis kyllä saanut tulla myös.
StJerky
10.12.2016 17:53:53 (muokattu 10.12.2016 17:54:32)

Siitä appelsiinikuoresta voi silti tehdä sellaiset hassut hampaat, kun sen halkaisee keskeltä, leikkaa siihen lovia ja laittaa nurinpäin hampaiden ja huulten väliin. Oli minun isän vakiotemppu, kun olin pieni ja itse olen jatkanut perinnettä.
Zed
12.12.2016 14:58:51 (muokattu 12.12.2016 15:06:56)

Tuosta Huuda harkitenista täytyy sanoa, että uusi miksaus ei mitenkään voi olla ainakaan huono asia. Vaikka en soundeista paljon ymmärräkään, levyn kuulokuva on kyllä äärimmäisen kuivakkaa ja hengetöntä tiksutusta. Saumakohta käy selväksi 1990-1992:lla, kun paljon ruokaisammin soiva Julmasti juhlallista -EP loppuu, ja Sikamusiikkia lähtee soimaan. Alkuperäisellä vinyylijulkaisullahan on tietääkseni myös mukana jotakin ääniefektejä levypuoliskojen alussa ja lopussa.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
Hannubal
27.12.2016 22:38:36
Itse tykkään yhtyeen tuotannosta aina Lauluja metsästä -levyyn asti. Biiseissä oli sanomaa, ja hieno riimittely toimi hienosti, vaikka musiikki muuttui koko ajan kaupallisemmaksi.
Leppymättömät (2003) levyllä alkoi jotenkin tökkiä sellainen väkinäinen ja väsynyt musisointi ja tekstittäminen.

"Hän hirviön ruokahalulla hotkii
Ja kuninkaan tieltään rotkoon potkii
Sinua ja risua ja männynkäpyä
Tältä pojalta puuttuu häpyä"
Äh... ei...

"Se on syvä hypnoosi, se on hyvä hypnoosi." Mitä?

Viimeisiltä levyiltä on tullut fanitettua yksittäisiä biisejä kuten Tehdas, Auringon pieksämät ja Kaikki kaikkia vastaan, jossa tiivistetään hyvin ihmiskunnan loputon sotiminen:
"Niin se jatkuu, pahoin pelkään: anna turpaan tai saat selkään".
Hän valikoi vaatteemme ja sanat suuhumme. Hän työntää kätensä meidän taskuumme ja syö meidän laskuumme.
inkognito
27.12.2016 23:13:43 (muokattu 27.12.2016 23:16:25)
Hannubal: Itse tykkään yhtyeen tuotannosta aina Lauluja metsästä -levyyn asti. Biiseissä oli sanomaa, ja hieno riimittely toimi hienosti, vaikka musiikki muuttui koko ajan kaupallisemmaksi.
Leppymättömät (2003) levyllä alkoi jotenkin tökkiä sellainen väkinäinen ja väsynyt musisointi ja tekstittäminen.

Mielestäni YUP:n käännekohta huonompaan tapahtui joskus niihin aikoihin kun Martikainen alkoi julkaista soololevyjä, eli juurikin Leppymättömien aikoihin. Jotenkin kaikki se omaleimaisuus sekä arvaamattomuus yhtäkkiä katosi ja matsku muuttui vähän niiden soololevyjen kaltaiseksi "ihan kivaksi" koko kansan musiikiksi. Jos nyt vielä pitäisi yhtyeen tuotanto rankata järjestykseen, niin jotenkin näin sen näkisin:

Toppatakkeja & Toledon terästä: *****
Yövieraat *****
Homo Sapiens *****
Outo elämä **** 1/2
Normaalien maihinnousu ****
Lauluja metsästä *** 1/2
Huuda harkiten ***
Leppymättömät ***
Keppijumppaa ** 1/2
Vapauden kaupungit **
The Hippos from Hell **

Helvetin hyvä livebändi oli ja tämän takia toivoisin paluuta. En sen takia, että uskoisin sen enää yltävän 90-luvun kulta-aikojen tasolle. Jarkon soolotuotanto ei tosiaan sytytä yhtään.
Zed
28.12.2016 09:16:34 (muokattu 28.12.2016 09:17:12)

Hannubal: Leppymättömät (2003) levyllä alkoi jotenkin tökkiä sellainen väkinäinen ja väsynyt musisointi ja tekstittäminen.

Asia on ilmaistu hyvin esimerkeissäsi. Leppymättömät on mielestäni heittämällä yhtyeen heikoin levy, ja koen suurta kaunaa tuotosta kohtaan. Tekstityksissä alkoi viimeistään tässä vaiheessa nyppiä tuo perusriimittely ja uskomattoman latteat kielikuvat. Kun vielä albumin musiikki on vivahteettoman tasapaksua ja innotonta hölkkärockinpaskaa, aiheuttaa sen kuuntelemisen tylsyys suorastaan fyysistä voimattomuutta ja pahaa oloa. Musiikillisesti Keppijumppaa on energiatasoiltaan jo aivan eri luokkaa, mutta tekstitykset ovat muutamaa poikkeusta huomioimatta melko unohdettavia siinäkin.
Vessajono
28.12.2016 14:42:42
Mä kaipaan ehkä kaikista eniten parivaljakkoa Martikainen-Tynkkynen: yhteistyön hedelmät olivat nautittavampia kuin mitä kumpikaan on saanut omillaan aikaiseksi. Martikaisella on soololevyillään kyllä erinomaista tekstiä mutta ne ovat musiikillisesti tylsiä.

Vastaavasti taas Tynkkysen sävellykset sillä Timo Rautiaisen yhdellä soololevyllä ja Neljäs Sektori -levyillä ovat kyllä samassa terässä kuin ennenkin mutta tekstit ovat vähemmän innostavia ja toisaalta musiikin yleisilme vähän sellasta ranggaa hevi ukkoilua. Esimerkiksi Piru minut periköön on sellainen biisi, että siellä on aivan ilmeisiä YUP-elementtejä mutta kokonaisuus tökkii.
Pillit meni paskaks ja sukset perseeseen.
Saunatakki
28.12.2016 15:06:32
^
Komppaan. Martikainen & Tynkkynen on se juttu.

Martikaisen levyjä olen yrittänyt silloin tällöin pyöritellä, mutta esimerkiksi reilun parin vuoden takainen Koirien taivas oli jo ensikuuntelulla niin haaleaa tekemistä ettei sen pariin ole huvittanut palata. Sitä ja niitä muita kuunnellessa vain tuntuu, että todellakin Se jokin puuttuu... Tuoreimman levyn se eka sinkkubiisikin, josta Rumba taisi intoilla että nyt ollaan lähellä YUPta, sai aikaiseksi lähinnä no joo -tyyppisen reaktion. Voisihan se albumin läpi pyöräyttää josko tällä kertaa nappaisi mukaansa.
Saunatakki
12.01.2017 23:30:12 (muokattu 12.01.2017 23:31:13)
Kirja ennakkotilattavissa Levykauppa Äxästä (hinta 32,95€): https://www.levykauppax.fi/book/yup … _muisteltavaa_yup_1987_2017/#502585 . Julkaisupäivä 27. helmikuuta.

Sähköpostiin tulleessa mainoksessa vielä mainita, että: (e)ikä tässä vielä kaikki! Nopeimmat tilaajat saavat tilauksensa mukana vedoksia Jarkko Martikaisen kirjoittamista laulutekstioriginaaleista, joita hän teki levyihin Homo Sapiens, Yövieraat sekä Normaalien maihinnousu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)