Aihe: Keskustelua AC/DC:stä, osa 2.
1 2 3 4 5145 146 147 148 149259 260 261 262 263
p130
23.07.2015 16:50:16

Nick Bone: Olin paremman puoliskon kanssa n. 20 metrin päässä lavanreunasta ja karjuin lähes kaikki biisit bändin mukana, samalla käsiä hulluna heiluttaen ja jalkaa maahan tampaten. Vintage Trouble oli jo laittanut mahlat kropassa virtaamaan.

Voitte vain kuvitella, miten lähtee ääni nyt ja kuinka jalka nousee...

Mulle ei jäänyt kyllä mitään "soitetaan keikka pois alta"-fiilinkiä Accdaccan soitannosta. Pitiväthän jätkät pitkiä taukoja biisien välillä ja välispiikkejä ei tullut, mutta pakkohan tuon ikäisten ukkojen on happea vetää. Energinen veto ja kyllä se Sladen tyyli vaan sitä energiaa siihen tuo, ei käy kieltäminen. Paljon enemmän harmittaa Malcolmin poissaolo kuin Ruddin, vaikka Stevie runnoikin hyvin. Joku karisma hältä vaan puuttuu, vaikka käsi käykin rytmikkäästi. Mutta ei mitään olennaista eroa siinä mielessä, etteikö tuota voisi täysin rinnoin AC/DC:ksi sanoa. Kyllä siellä AC/DC takoi.

Sladen haikan maine on karkeasti ylimitoitettu. Ei haitannut livenä piirun vertaa ja mun mielestä ukko vispasi sitä mallikkaasti.

Ja kyllähän noilla keikoilla on tarkoituskin tehdä jotain muuta kuin kädet puuskassa ja rypyt otsalla kuunnella jotain haikan sihinää.

Vintage Trouble oli ennestään tuntematon mutta fanitan tosissani nyt.

AC/DC oli mun mielestä parempi kuin Black Ice-meininkien aikaan. Slade toimii ja Stevie lienee paras mahdollinen Malcolm tällä hetkellä. Miinuksena Thunderstruck ei edes rumpalin vaihdoksen jälkeen lähtenyt lentoon. Olen olettanut että Rudderille ei jostakin syystä se sovi mutta taitaakin olla Angus jarruna...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Dirtyh
23.07.2015 17:47:36

No mäkin olin. Santa Cruzin missaasin. Ihmettelin jo etukäteen että ompas erikoinen valinta. Joku Van Halen, Mötley Crue, Bon Jovi tai vastaava olisi ollut paljon luentevampi lämpättävä.

Vintage Trouble oli mielestäni mainio, joskin katselin keikan kaljaa kittaavien ukkojen viereltä jolloin ne laulajan yleisön kosiskelut olivat aika erikoisia kun minkäänlaista vastakaikua ei kuulunut, johtuen kai lähinnä niisä kaljaa juovista ukoista.

AC/DC:n katselin todella kaukaa. 1. biisin ajan saundit olivat ihan karmeat mutta tilanne korjattiin samantien. Sen jälkeen olikin kova meno kauas ei yleisön ääni kuulunut ollenkaan. Tuotanto ei ihan kauttaaltaan ole tuttua mutta kertonee jotain että hyväksyvästi siellä nyökyttelin vaikka olisi ollut itselle tuntematon biisi menossa.

Pois pääsy oli yhtä helvettiä. Kuten myös se että seurueemme 20 muuta tyyppiä kiskoi pellin aivan kiinni ja itse piti sinnitellä selvin päin. Tästä johtuen yhtä helvetti oli myös yrittää löytää niitä 20 muuta tyyppiä keikan jälkeen kyytiin. Alue itsessään on oikein mainio tuollaisiin tapahtumiin, kunhan ulos pääsyyn keksittäisiin jotain. Myös ruokapuolen voisi sijoittaa usemapaan paikkaan ja perinteisesti kaljan myyntiä suomalaiset eivät saa mitenkään toimimaan vaikka kuinka kävisivät saksalaisilta ottamassa mallia.
joku muu sikko
23.07.2015 17:48:12
Mahtava setti kautta aikojen ykkösbändiltä. Tämä on niitä juttuja, joita muistellaan sitten, kun viimeinenkin aito asia musiikkibisneksestä on hävinnyt.
Ojankaivaja
23.07.2015 17:58:42
Kovasti näytti suomalainen yleisö taas paskuutensa. Eipä yleisö ollut aivan etuosaa lukuunottamatta mukana edes thunderstruckin introssa, ja edessäkin varmaan vain joka kolmas.

En tiedä missä mättää, mutta suomiyleisö on kyllä aivan eri planeetalta kuin vaikka keski/eteläeuroopassa tai varsinkin etelä-amerikassa.

HYvä keikka toki.
"meikäki panee sillai että muija on toisessa huoneessa ja yritän venyttää kikkeliä kovaa :)" -Kerpele
Alfons Åberg
23.07.2015 18:04:23
Ojankaivaja: varsinkin etelä-amerikassa.

Ehkä kuitenkaan ihan Etelä-Amerikan kulttuuria ei kannata tänne tuoda. Nehän eivät erota onko MM-futis vai konsertti menossa. Huudetaan Ole!Ole! ja maan nimeä.

Ja toisaalta jos konsertissa nyt yhteislauluna huudettaisiin että SUOMI! niin joku pahoittaisi mielensä ja Päivi Storgård selittäisi pupillit laajana tv:ssä miten 30-luvulla Saksassa...
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
pekkap82
23.07.2015 18:42:15 (muokattu 23.07.2015 18:42:38)
Ojankaivaja:En tiedä missä mättää, mutta suomiyleisö on kyllä aivan eri planeetalta kuin vaikka keski/eteläeuroopassa tai varsinkin etelä-amerikassa.

Näinhän ne sadan vuoden takaiset rotukirjatkin kertoo, että suomalaiset on sieltä sulkeutuneimmasta päästä. Latinot sitten toista ääripäätä ja Saksa-Ruotsi-Englanti-akseli jossain välimaastossa.

Ruddin aikaisiin keikkoihin verrattuna hitaammissa/keskitempoisissa biiseissä ei ollut samaa vakautta, mutta nopeat toimi ehkä paremminkin kun Slade jaksoi tikuttaa ne 8-osilla läpi.
seventy4
23.07.2015 21:51:46
Olipa hienoa settiä. Nähdäkseni ei tarvi kysellä miksi Agnus pyysi Sladen hätiin. Toimii.
sellisti
24.07.2015 12:15:03
Täälläpä on melkein jo kaikki olennainen sanottu. Ei se Santa Cruz mikään paska bändi ole, mutta vähän tosiaan väärässä paikassa kun yleisö koostui silmämääräisesti pääosin 35-55-vuotiaista, joihin ei ihan bändin nuorisotyyli uponnut kaikkine "meillä on vielä yksi vitun biisi!!.." -spiikkeineen. Hieman lähinnä myötähävetti. Jossain muussa tilanteessa toiselle yleisölle ihan jees. Mutta kukapa nyt ei lähtisi tuollaiselle keikalle esiintymään jos pyydetään, vaikka yleisö koostuisi satavuotiaista.

Vintage Trouble oli kyllä ilahduttava tuttavuus..! Kaveri vilkas ekan biisin aikana sinne screenille missä näky mustavalkonen kuva ja mietti että mikähän 60-luvun video nyt lähti pyörimään, ei meinannut uskoa kun sanottiin että livenä siellä bändi soittaa. Mahtava meno ja tyyli bändillä!

Ja pääesiintyjä veti kyllä pirun komean keikan. Pari ekaa biisiä kuunneltiin kalja-alueelta, sen jälkeen todettiin että olis kiva kun kuulis vähän bassoakin ja lähdettiin könyämään eteenpäin. Varmaan sata metriä edettyämme löytyi yllättäen melkoinen sweet spot soundien suhteen, kaikki kuulosti tosi hyvältä vaikka oltiin vielä aika monenkymmenen metrin päässä lavasta joten siihen jäätiin sitten. Välispiikkien puute vähän yllätti, mutta Sin City oli mieluisa yllätys, samoin kuin Have A Drink On Me. Soitto toimii komeasti, ja vaikka Brianin äänessä nyt tietysti ikä väkisin jo vähän kuuluu, niin ei touhua voi väsyneeksi sanoa millään. Hyvin tuo nykykokoonpano vetää, ei valittamista!

Hiukan haikea fiilis iski loppuvaiheessa kun tajusi että nyt hyvin todennäköisesti näkee nämä legendat viimeistä kertaa elävänä. Mutta jos oli vika kerta niin ei tarvinnu kyllä pettyneenä lähteä kotiin.

p130: Miinuksena Thunderstruck ei edes rumpalin vaihdoksen jälkeen lähtenyt lentoon. Olen olettanut että Rudderille ei jostakin syystä se sovi mutta taitaakin olla Angus jarruna...

Ehkä vähän, mutta se biisi vaan ei oikeen koskaan oo toiminut livenä. Levyversiossa se alkuriffi kulkee siellä läpi suurin piirtein koko biisin kitarasooloa lukuunottamatta, ja sen puute tekee biisin pitkästä alkuosasta jotenkin puuduttavan kun hakataan vaan samaa sointua. Plus että tässä biisissä ei Briankaan ole Doningtonin jälkeen oikein enää loistanut livenä. Ässäbiisi se on muuten, mutta sen olis voinut livesetistä vaihtaa pois jo ajat sitten ja ottaa tilalle edes joskus vaikka Moneytalksin, joka oli lähes yhtä iso hitti aikanaan.
Metsän laidas munat jäi vetoketjun väliin / Kyllä siinä joutsenemo katsoi hyvin pitkään. -M. A. Numminen
joku muu sikko
24.07.2015 12:51:08
Pitää kyllä antaa Hämeenlinnalle tai kuka tuon sitten järkkäsikin, iso käsi järjestelyistä. Puisto oli ihan hemmetin hieno. Nurmikkoa, kaikki kuviteltavat safkapaikat ja opasteet. Ei pahoja jonoja minnekään. Kaikki minkä etukäteen veikkasin menevän suomityyliin vituiksi, toimi komeasti. Juoma- ja ruokapaikkoja koko kävelymatkan varsi täynnä paikalle kävellessä. Ja huom. myös jallua ja jägeriä tarjolla joka paikassa, eli siis meitä herrasmiehiäkin oltiin ajateltu. Myös Hämeenlinnan torilla sai teltasta Jallua. Tuntui että olenko minä perkele edes Suomessa enää.
Yleisöstä se että kun tämä nykynuoriso alkaa käsittääkseni oppia jo pois tuosta änkyräkännäämisestä, niin sai kyllä hävetä oikein olan takaa tätä omaa ikäluokkaa 40-50v. Ihan sikakuntoon itsensä juoneita ja niitä oli PALJON.

Yksi iso kehitysidea siltä varalta, että maailmasta joskus löytyy joku yhtä hyvä bändi jota vielä menisin tuonne katsomaan. Nimittäin se iso parkkialue ja leirintäalue on vaan pakko tehdä siihen puiston kylkeen ja sinne pitää mahtua tuhansia autoja ja leiriytyjiä.
RockFanatic
24.07.2015 15:26:48
Ainakin omasta mielestäni Thunderstruck toimii ainakin No Bull- ja Live At River Plate-DVD:illä (siis Donington-DVD:n ohella) vallan mainiosti niin Brianin, Anguksen (!!!) kuin Phil-sedänkin osalta:

https://youtu.be/rov5qTvTNO8

https://youtu.be/n_GFN3a0yj0
McLeach
24.07.2015 16:48:10 (muokattu 24.07.2015 16:48:35)
Johtuuko miesten iästä vai mistä että setti prikuulleen sama joka ilta? Mielestäni hieman säälittävä asia varsinkin rockbändiltä... Ei mulla mitään itse bändiä vastaan ole.
powerage
24.07.2015 18:42:34
Asiallisen oloinen keikka-arvio, vaik' en itse paikalla ollutkaan..
http://www.rumba.fi/live/acdc-hamee … tta-rehellisesti-ja-parhaimmillaan/
"Oh yea.. get your fuckin' jumbo jet off my airport"
Mika Kangas
24.07.2015 19:51:01
En ollu tällä kertaa paikalla mutta youtuben perusteella hienosti kulkee. Vaikka mun mielestä noi videoaloitukset ei sovi noille ollenkaan. Paras oli aikoinaan Hartwalilla kun roudari spiikkasi sisään varsin koruttomasti.

Pari juttua oon missannu viime aikoina. Ensinnäkin, mitä tapahtui sille rumpalille joka kiinnitettiin Ruddin tilalle. Sille joka on siinä Play ball videolla? Saiko se vain väistyä Sladen tieltä?

Ja toinen, milloin Slade vaihtoi ton haitsun paikan? :)
ukko idänmies
24.07.2015 21:15:26
Mika Kangas: Pari juttua oon missannu viime aikoina. Ensinnäkin, mitä tapahtui sille rumpalille joka kiinnitettiin Ruddin tilalle. Sille joka on siinä Play ball videolla? Saiko se vain väistyä Sladen tieltä?

Bob Richards esiintyi vain videoilla, että ei ollut tyhjä palli nököttämässä. Tarpeeksi katu-uskottava rumpali täyttämään Ruddin paikan kuvauksissa. Ja todennäköisesti sopivasti saatavilla.
Ei elämästä enää edes juovu.
järjestyssäännöt
24.07.2015 23:01:09
Mahtavaa oli ja aikapitkälti komppia kaikkeen jo sanottuun. Lämppäreistä diggasin kyl molemmista mut Vintage ol kyl hiton kova ja sopi mainiosti, ihrottomasti lättyä hankkia.

Rumpalissa taisi kyllä olla jotain vikaa... tai en tiiä...
RockFanatic
26.07.2015 15:41:35 (muokattu 27.07.2015 17:27:42)
Malcolm Youngin ensimmäinen konsertti dementikkona ja AC/DC:n ensimmäinen konsertti sitten vuoden 2003 löytyy kokonaisuudessaan tämän linkin takaa:

https://youtu.be/PgoqX2E6q30

Aivan helvetin kova keikka niin Malcolmin, Anguksen, Brianin, Cliffin kuin Phil-sedänkin osalta! Malcolm tosin sairautensa vuoksi mokaa lievästi muutaman kerran, mutta ketäpä tuo haitannoo?

PS. On muuten hirvittävää ajatella, että Malcolm luultavasti kuolee 3-5 vuoden sisällä, kun dementia (tyypiltään todennäköisesti Alzheimerin tauti) on tappanut miehen kaikki aivosolut. Siinä vaiheessa, kun kaikkien aikojen kovin komppikitaristi on poissa keskuudestamme, en tiedä mitä sanoa tai tehdä. Uutinen tulee typerryttämään minut täysin ja tuntumaan lähestulkoon siltä, että olisin menettänyt ystävän tai jopa perheenjäsenen. Toivokaamme, ettei kalman koura korjaa M. Youngia ainakaan vielä tänä tai ensi vuonna...
RockFanatic
26.07.2015 20:37:02 (muokattu 27.07.2015 17:31:08)
Olen muuten äärimmäisen yllättynyt siitä, kuinka hitaasti Malcolmin dementia on kaikesta huolimatta edennyt. Vielä vähintään kuusi vuotta oireiden alkamisen jälkeen (tammikuussa 2014) mies poseerasi Sydneyn lentokentällä tuntemattoman mieshenkilön (mitä luultavimmin fanin) kanssa sittemmin Twitteriin päätyneessä valokuvassa. So slow, but still so sad...
Tuomoo
26.07.2015 21:24:35
RockFanatic: PS. On muuten hirvittävää ajatella, että Malcolm luultavasti kuolee 3-5 vuoden sisällä, kun dementia (tyypiltään todennäköisesti Alzheimerin tauti) on tappanut miehen kaikki aivosolut. Siinä vaiheessa, kun kaikkien aikojen kovin komppikitaristi on poissa keskuudestamme, en tiedä mitä sanoa tai tehdä. Uutinen tulee typerryttämään minut täysin ja tuntumaan lähestulkoon siltä, että olisin menettänyt ystävän tai jopa perheenjäsenen. Toivokaamme, ettei kalman koura korjaa M. Youngia ainakaan vielä tänä tai ensi vuonna...

Tällaisia on nyt aivan turhaa olettaa. Mistäpä sitä tietää vaikka Malcolm kuolisi jo huomenna, tai toisaalta hän voi elää vielä vuosikymmenenkin. Ja käsittääkseni miehellä on kuitenkin dementia, eikä Alzheimer, ainakaan jälkimmäisestä ei ole mitään vahvistusta tullut keneltäkään, tai minun silmiini sellaista ainakaan ei ole osunut. Alzheimer-potilaatkin voivat elää jopa parikymmentä vuotta diagnoosin saatuaan, joten on turhaa olettaa että miehen elämä olisi ohi 3-5 vuoden kuluessa.
20.8. 22:54:21 NEVÖ FOGET
RockFanatic
26.07.2015 22:30:30 (muokattu 26.07.2015 22:32:38)
Dementia on yleinen nimitys aivoja rappeuttavalle oirekokonaisuudelle, jonka kriteerit täyttää useampi muistisairaus. Olet aivan oikeassa siinä, ettei Malcolmin dementiatyypistä ole tähän päivään mennessä annettu virallista vahvistusta, mutta veikkaisin miehen muistihäiriöiden aiheuttajaksi Alzheimerin tautia, joka on dementiatyypeistä selvästi yleisin.
powerage
26.07.2015 23:07:38
Kova kaveri tämä Fanatic Rokkari.. :-)
"Oh yea.. get your fuckin' jumbo jet off my airport"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)