![]() 08.01.2014 08:55:03 | |
---|---|
Minulla taas levyhyllyssä on aika vähän sitä tavaraa jota coverbändit/bilebändit paljon soittavat. Eli siinä mielessä ei ole vaaraa joutua tuon levyhyllyn sisällön "coveroitavaksi". Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
![]() 08.01.2014 08:55:19 | |
Dirtyh: Mutta eivätkös nuo tanssiorkesterit vasta todellisia cover-pumppuja olekkin? Eihän tässä kukaan ole muuta väittänytkään? On muuten todella eri asia soittaa covereita kuin olla cover-bändi. Toisaalta ymmärtääkseni iso osa muusikoista ei koe osaavansa tuottaa omaa materiaalia mutta soittaminen maistuu silti. Ja kuka tässä internet-aikakaudessa edes arvostaa niitä jotka osaavat? Arvostaako edes ne hyvät soittajat? Kuka tässä internet-aikakaudessa edes arvostaa coverien soittajia? Arvostaako edes ne hyvät soittajat? "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 09:00:17 (muokattu 08.01.2014 09:01:16) | |
PsychedelicWarlord: Kuka tässä internet-aikakaudessa edes arvostaa coverien soittajia? Arvostaako edes ne hyvät soittajat? Tokihan noita voi arvostaa, kyllä monet cover/tribuuttibändit vetää paljon paremmin kuin toiset ja todella uskottavasti. Suurin ongelma silti siinä miksi nää bändit syövät "oikeiden" bändien keikkarintamaa. Toki se on baarinpitäjälle varmempaa ottaa joku juoppolauma vetämään ikivihreitä kuin joku tuntematon hyvä bändi jolloin ei ole takeita tuleeko paikalle enemmänki kuin se 5 ihmistä :P Itse musiikillahan ei näissä asioissa ole valitettavasti jalansijaa ellei baarinpitäjä satu jostain syystä olemaan bändin fani. 2014 mennään asialinjalla :) | |
![]() 08.01.2014 09:42:32 | |
phiit: Suurin ongelma silti siinä miksi nää bändit syövät "oikeiden" bändien keikkarintamaa. Minun mielestäni eivät syö yhtään mitään. Keskeisin kysymys on se, miksi yleisö ei jaksa enää kiinnostua uusista rockbändeistä. Ovat vaan samalla viihdekilpailun areenalla coverit ja uusien biisien tekijät. Olisi vaikeaa kuvitella että baarit ja keikkaillat olisi varattuja vain omaa musiikkiaan esittäville ryhmille. Toki sellainenkin olisi mahdollista, mutta kuulostaisi hieman neuvostoliitolta. Mä edelleenkin jankutan, että ei niitä coverbändejä voi syyllistää siitä, että yleisö haluaa kuulla hittipotpureja. Omaa musiikkiaan tekevät rockbändit eivät ehkä vaan pysty enää tuottamaan yhtä suurta kokemusta iltaan kuin mitä monet coverbändit sille yleisölle pystyvät tuottamaan. En halua sanoa että moni uusi rockbändi kuulostaa jo valmiina edeltäjilltään ja ovat siksi aika mielenkiinnottomia, mutta sanoinpa sen nyt kuitenkin. Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
![]() 08.01.2014 09:54:44 (muokattu 08.01.2014 09:54:54) | |
Osteri: En halua sanoa että moni uusi rockbändi kuulostaa jo valmiina edeltäjilltään ja ovat siksi aika mielenkiinnottomia, mutta sanoinpa sen nyt kuitenkin. Tottahan tuo on.. tietty ei saa liikaa yleistää mutta kyllä sen heti kuulee mikäli näin on ja onhan tuo jo käyty tässäkin läpi. Turhaa vatkausta :) Soittajana voi vaan todeta ettei kyllä enää tänä päivänä ole mestojakaan läheskään samaa määrää mihin voisi kuka tahansa bändi mennä soittamaan kuin reilu 10v sit jolloin oli baareja mihin vaan käytännössä mentiin soittamaan. Tuokin syö uusilta bändeiltä keikkamahdollisuuksia. 2014 mennään asialinjalla :) | |
![]() 08.01.2014 09:57:18 (muokattu 08.01.2014 10:12:27) | |
Osteri: Keskeisin kysymys on se, miksi yleisö ei jaksa enää kiinnostua uusista rockbändeistä. . No tuohon on vastaus: Siks ei jaksa kiinnostua kun uusia hyviä/kiinnostavia/( joillekin: myyviä!) rock-bändejä ei tällä vuosikymmenellä ( 2010 ) ole juuri yhtään tullut? "Rokkibändi"-terminä on jo sellainen mikä jakaa ihmiset. Toisille se on Hurriganes ja toisille täällä se on sitten joku Airborne... jopa Mastodon tms. Nyt on hieman eri musiikkityylit enemmän pinnalla ja muodissa. Ehkä 2015 tai 2020 muodissa on taas rokkibändit. Kaikki menee sykleissä... "The SOUND of VOLUME" | |
![]() 08.01.2014 10:15:34 | |
molder: Ehkä 2015 tai 2020 muodissa on taas rokkibändit. Kaikki menee sykleissä... No tätä minäkin toivon ja odotan. Tuntuu välillä että omien lasten kasvatuskin on mennyt pieleen, kun kenestään ei ensinnäkään ole tullut soittajaa ja sitten vielä lisäksi ne kuuntelee kavereidensa kanssa sitä saakelin jumpu-jumpu-bassonpauketta niin että auton ovipahvit hajoo. Nuorissa on kuulemma kuitenkin tulevaisuus, isä toivoo että myös rockin tulevaisuus ;) Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
![]() 08.01.2014 10:16:31 | |
Nykyään on niin "helppo" tehdä huippulaatuisia demoja esim. kotona ja jakaa niitä netissä. Tarjontaa on ihan sairaasti enemmän, kuin esim. -90 luvulla. Vaikea sieltä on erottua. Demo osastoakin, kun kuuntelee, niin siellä on välissä tosi hienoja ja kovatasoisia juttuja. Jossain vaiheessa rockista tuli koko kansan musiikkia..oliko syynä idols, loordin viisuvoitto vai netti..ehkä kaikki vaikuttivat? Itse ainakin mietin yhdessä vaiheessa, että nyt on rock mainstreamia, kun 60-vuotias äitini vaihtoi Souvarit Ari Koivuseen ja alkoi käydä sen keikoilla. Tuollaistakin idolskertakäyttötuubaa saadaan myytyä uusille yleisöille, kunhan raha ja koneisto on takana. Se miten, ne saat oman bändin ja musiikin taakse, niin onkin suurempi robleema. Ei esim. jenkeistäkään ole tullut pitkiin aikoihin, maailman luokan rokkibändejä (tyyliin guns roses), vaikka mitä sanotaan. Raja se on raittiudellakin. | |
![]() 08.01.2014 10:53:15 | |
Tuolla demo-osastolla on kyllä todella korkeatasoista kamaa. On hienot soundit ja toimiva biisi. Silti moni kuulostaa jotenkin ulkoaopetellulta, kertaukselta. Yritetään olla hyviä niillä säännöillä, jotka on. Ei juuri rikota sääntöjä. Pyritään suoraan soittolistalle "professionaalisesti". Mun mielestä sen demon ei tartte olla niin kummoinen teknisesti. jos siinä on muuten oma idea, jos siinä sanotaan jotakin eikä vain täytetä rivejä. Sellainen tietty rupinen kotikutoisuus alkaa kuulostaa jopa paremmalta kuin monet viimeisen päälle kiillotetut vedot. Etenkin suomipop-osastolla tuolla on kyllä hienoja demoja, se on myönnettävä. Jos olisin levy-yhtiön pomo, niin tarjoaisin sopimusta niille. Tuo "professionaalisuus" on alkanut kyllä vituttaa yhä enemmän, vanhaa punkkaria nyt muutenkin. Koko käsite tavallaan deletoi sen, että musiikinteko on parhaimmillaan henkilökemiaa ja yhteistyötä, ei mitään yksilöiden "professionaalia" suorittamista, vaan epävarmuuteen, tyhjyyteen hyppäämistä pää edellä. Voi tulla täyttä paskaa, tai voi tulla mestariteos. Tätä riskiä ei enää haluta juuri ottaa, tuntuu siltä, vaan pelataan alusta alkaen varman päälle, ja se kuuluu lopputuloksessa. | |
![]() 08.01.2014 11:51:14 (muokattu 08.01.2014 11:51:56) | |
Osteri: Minun mielestäni eivät syö yhtään mitään. Keskeisin kysymys on se, miksi yleisö ei jaksa enää kiinnostua uusista rockbändeistä. Kyllähän ne syö.Pointti ei suinkaan ole se mistä yleisö on kiinnostunut vaan se ,että nuo cover-bändit on riskitön sijoitus esiintymispaikalle.Ja kun kyseessä monesti on harrastelijat niin halpakin.Kaljapalkalla paranoidia ja smokeonthewateria. Pidemmän päälle ongelmaksi tässä voi tulla se ,ettei uutta matskua enää juurikaan synny.Se on se keskeisin kysymys.Eritoten Suomen kaltaisessa pienessä maassa. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 11:54:10 | |
molder: No tuohon on vastaus: Siks ei jaksa kiinnostua kun uusia hyviä/kiinnostavia/( joillekin: myyviä!) rock-bändejä ei tällä vuosikymmenellä ( 2010 ) ole juuri yhtään tullut? "Rokkibändi"-terminä on jo sellainen mikä jakaa ihmiset. Toisille se on Hurriganes ja toisille täällä se on sitten joku Airborne... jopa Mastodon tms. Nyt on hieman eri musiikkityylit enemmän pinnalla ja muodissa. Ehkä 2015 tai 2020 muodissa on taas rokkibändit. Kaikki menee sykleissä... Kyllä minusta sekä Airborne ,että Mastodon on minusta rockbändejä.Ja ilmeisen menstyneitä sellaisia joille on yleisönsä.Se että minä en niistä välitä ei tätä asiaa muuta miksikään. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 11:55:33 | |
phiit: Tokihan noita voi arvostaa, kyllä monet cover/tribuuttibändit vetää paljon paremmin kuin toiset ja todella uskottavasti. Tarkoitus oli vaan esittää vastakysymys ton kommentoijan edelliseen kommenttiin jossa vastaava kysymys esitettiin koskien omien biisien säveltämistä. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 12:12:20 (muokattu 08.01.2014 12:14:22) | |
PsychedelicWarlord: Kyllä minusta sekä Airborne ,että Mastodon on minusta rockbändejä.Ja ilmeisen menstyneitä sellaisia joille on yleisönsä.Se että minä en niistä välitä ei tätä asiaa muuta miksikään. Kommentissani ei ollut kyse pohjimmiltaan siitä onko ne hyviä bändejä vaan siitä, että uusia kiinnostavia ei ole tullut 2010-luvulla. Mielestäni kumpikaan bändi ei ole kovin uusi? Menestyneitähän ne ovat kyllä minunkin mielestä ja painotus oli termille "rokkibändi" :D. Bill Haley & His Comets oli rockbändi myös. "The SOUND of VOLUME" | |
![]() 08.01.2014 12:19:00 (muokattu 08.01.2014 12:21:53) | |
molder: Kommentissani ei ollut kyse pohjimmiltaan siitä onko ne hyviä bändejä vaan siitä, että uusia kiinnostavia ei ole tullut 2010-luvulla. Se taas riippuu siitä mitä itse kukin pitää kiinnostavana.Tuohan ei suinkaan ole mikään selitys coverbändien suosiolle keikkarintamalla josta tässä väännettiin.Suurin syy lienee simppelisti se ettei keikkajärkkärit ota livemusiikin suhteen sellaisia riskejä kuin ennen.Kuten jo täällä aiemmin todettu. Mielestäni kumpikaan bändi ei ole kovin uusi? No jaa...Mastodon on perustettu vuonna 2000.Ainakin Wikipedian mukaan. Bill Haley & Comets oli rockbändi myös. Juu-u.Mitä sitten? Mikä merkitys tällä asialla on mihinkään? "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 12:24:21 | |
shuffle: ..artisti-tuotantopaja mainosti sivuillaan, että "artistimme ovat kaikki päivätöissä". ..olen ollut yhteydessä suurehkoon määrään laulajakandidaatteja, ja heitä yhdistävä piirre on, että jokaisella oli akateeminen koulutus, tai kävi sitä.. ..kaverit ovat usein korkeakoulutettuja, mutta kertoohan se jotain. Pelataanko nykyään ns varman päälle ? Olisko niin että "käyt ensin koulut loppuun ja hankit oikean ammatin ennenkuin alat leikkiä rockstarbaa" alkaa oleen tätä pvää ?? Hanoi Rocksit asui Ståckiksessa kaduilla ja söi roskiksista, vastavia tarinoita ei enää tänä pvänä kuule. Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
=>
Seventies poster | |
![]() 08.01.2014 12:25:48 | |
Osteri: Minulla taas levyhyllyssä on aika vähän sitä tavaraa jota coverbändit/bilebändit paljon soittavat. Eli siinä mielessä ei ole vaaraa joutua tuon levyhyllyn sisällön "coveroitavaksi". Mulla on esim.Smoke On The Water suhteellisen monena Purplen vetona levyllä.En näe mitään syytä miksi menisin kuuntelemaan sitä johonkin baarin nurkkaan jonkun cover-pumpun vetämänä kun orkkikset löytyy cd:llä/dvd:llä.Saati ,että maksaisin siitä. Jos taas multa ei jotain suosittua coverbändin esittämää biisiä löydy levyhyllystä niin mitä luultavimmin en pidä biisistä joten tästäkään ei oikein ole motiiviksi mennä coverkeikalle. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" | |
![]() 08.01.2014 12:27:36 (muokattu 08.01.2014 12:29:09) | |
Se taas riippuu siitä mitä itse kukin pitää kiinnostavana.Tuohan ei suinkaan ole mikään selitys coverbändien suosiolle keikkarintamalla josta tässä väännettiin.Suurin syy lienee simppelisti se ettei keikkajärkkärit ota livemusiikin suhteen sellaisia riskejä kuin ennen.Kuten jo täällä aiemmin todettu. No jaa...Mastodon on perustettu vuonna 2000.Ainakin Wikipedian mukaan. Juu-u.Mitä sitten? Mikä merkitys tällä asialla on mihinkään? Maiden täytti kyllä 80-luvulla stadionit ja täyttää yhä toistaiseksi ja Maiden-coverbändi täyttää sitten sen pubin nurkan siksi kun uutta kiinnostavaa rock-musiikkia 2010-luvulla ei ole. Makuasia. Mun mielestä 14 vuotta vanha bändi ei ole uusi. Bill Haleyn merkitys... Tämä kysymys jää auki... "Mulla on esim.Smoke On The Water suhteellisen monena Purplen vetona levyllä.En näe mitään syytä miksi menisin kuuntelemaan sitä johonkin baarin nurkkaan jonkun cover-pumpun vetämänä kun orkkikset löytyy cd:llä/dvd:llä.Saati ,että maksaisin siitä." Tulee keikalle Helsinkiin. Kantsii tulla katsomaan ja kuuntelemaan... "The SOUND of VOLUME" | |
![]() 08.01.2014 12:35:03 | |
PsychedelicWarlord: Pidemmän päälle ongelmaksi tässä voi tulla se ,ettei uutta matskua enää juurikaan synny.Se on se keskeisin kysymys. Eikös tähän kaikkeen ole ongelmana juuri se että uutta syntyy niin paljon ettei se enää maistu? Ja patahan tässä soimaa kattilaa, ei tuolla demopuolellakaan kukaan käy kommentoimassa toisten tekemisiä, tiedä sitten kuunteleeko niitä edes kukaan. | |
![]() 08.01.2014 12:39:45 | |
Dirtyh: Eikös tähän kaikkeen ole ongelmana juuri se että uutta syntyy niin paljon ettei se enää maistu? Ja patahan tässä soimaa kattilaa, ei tuolla demopuolellakaan kukaan käy kommentoimassa toisten tekemisiä, tiedä sitten kuunteleeko niitä edes kukaan. Juuri. Liikaa ja ei maistu oikein... Ei niitä kukaan kuuntele. "The SOUND of VOLUME" | |
![]() 08.01.2014 13:01:28 | |
PsychedelicWarlord: En näe mitään syytä miksi menisin kuuntelemaan sitä johonkin baarin nurkkaan jonkun cover-pumpun vetämänä kun orkkikset löytyy cd:llä/dvd:llä. Hmm... riippuu meikällä hieman tilanteesta. Voin mennä katsomaan vaikka Firmarock -osakilpailua jossa kaikki vetää covereita. Menen jos sen illan pääasia on hyvät bileet. Ja musasta riippumatta katson ja kuuntelen aina mielellään hyviä soittajia, ihan sama mitä soittavat. Coverbändiltä on esim myös mukavaa saada kuulla vaikka brittiläisen White Lies- bändin E.S.T. Bändi itse on käynyt Suomessa viime vuonna tasan kerran ja silloinkaan eivät soittaneet kyseistä biisiä. Koko alkuvuoden keikoillaan eivät pitäneet ao biisiä keikkojensa listoilla. Pointtini tässä on se, että jos joku hyvä biisi ei soi muuten missään livenä Suomessa, niin sehän on vaan hyvä, että joku vetää sen coverin. Se, että tunteeko kukaan on sitten ihan eri juttu, mutta saattaa hyvinkin mennä kitarabändin tulkintana siinä omassa cover-setissä. Coveria on muutakin kuin ne loppuunkulutetut smokewoterit ja livinprayerit...jne.. Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)