Aihe: Vaikutteet: mitä oikeesti kuulet?
1
Heickell
10.09.2019 06:33:03 (muokattu 10.09.2019 07:45:52)
tosi moni, erittäin moni "kuvittelelee" tietävänsä mistä biisin tekijä(t) on ottanut vaikutteita biisiin jonka juuri kuulit. Et voi mitenkää oikeesti tuntea biisin tekijää, nii että voisit tehdä tämän päätelmän VAAN kuulet tuttuja asioita musiikista mitä ITSE olet kuunnellut (siinä on SELVÄ ERO)..

Eli pitäisi sanoa: Minä kuulen tässä biisissä samanlaisia asioita kuin..Eikä "yrittää antaa" Sun juttelu kaverille mielikuva että SÄ tunnet biisin tekijää yhtään.

Mulle on tuotu esiin useaasti että: kuulostan vaik. Alice in Chanis ja MarilynMansonilta.. kumpaakaan EI ole tullut kuunneltua kun kyseinen biisi on tehty mistä tämä kommentti tuli.

Conclusion: ET kuule toisen vaikutteita, vaan heijastuksen omaan musahistoriaan.

*joka päivä on koulupäivä
p.s. laitan tähän mun vaikutteita ja linkin jotta Voit itse ymmärtää miten ne vaikutteet kuuluu ja miten..ei

Laulu: Enya(monta kerrosta harmonioita), Alice Cooper(sävy)
biisien rakenne: pixies
soolot: neil young, hendrix
meteli: sonic youth
omituisuus: captain Beeheart, white noise, pinkfloy(syd barrett)

NÄYTE:
https://www.youtube.com/watch?v=FQn0x0h5TlI
phiit
10.09.2019 07:43:14
Heickell:

Conclusion: ET kuule toisen vaikutteita, vaan heijastuksen omaan musahistoriaan.

*joka päivä on koulupäivä

koulut käyty jo yli 20v sit mutta toi on ihan hyvin sanottu :)
Jucciz
10.09.2019 22:42:13
Tää on sinänsä ihan kiinnostava pohdinta, johon oon itsekin syventynyt silloin tällöin kun ihmiset kommentoivat vaikkapa mun omia biisejäni ja löytävät niistä (tai ovat ainakin kuulevinaan niissä) sellaisia vaikutteita, joiden tuotantoon en itse ole tutustunut juurikaan - tai joskus lainkaan. Todellisuudessahan he vain tunnistavat jotain samaa kuin jossain muussa, joka heille on entuudestaan tuttua, vaikka sitten mulle ei olisikaan. Toki joskus vaikutteet ovat sitten ilmeisempiä ja viittaukset tietoisempia.

Eipä siinä mitään: varsinkin pop- ja rock-musiikin historia on vielä sen verran lyhyt, että ei tarvitse mennä ajallisesti kovinkaan kauas taaksepäin kun huomataan, että miltei kaikki nykyäänkin tehtävä kevyt musiikki polveutuu pääsääntöisesti muutamasta perusvaikuttajasta - ainoastaan erilaisin painotuksin - jotka ovat sitten sukupolvien aikana suodattuneet eri puolella maailmaa hieman eri tavalla.

Sekin on hyvä muistaa, että monet vaikutteet kulkeutuvat musiikintekijöille myös yhden tai useamman sukupolven yli, eli jos musiikissasi kuuluu jonkun mielestä vaikkapa Hendrix, se ei välttämättä automaattisesti johdu siitä, että olisit itse kuunnellut paljon Hendrixiä, vaan esimerkiksi hänen jälkeensä tulleita muusikoita, joilla Hendrix on ollut aikanaan kovassa kuuntelussa. Tietyt "hyväksi havaitut" soitannolliset/sävellykselliset elementit tuppaavat kantamaan pitkälle tulevaisuuteen ja periytymään sukupolvelta toiselle.
spacelord
11.09.2019 11:31:51

Tää on ehkä väärä osasto, mutta Jucciz pisti hyvää settiä.

Jos päättää julkaista musiikkia niin sitten altistaa itsensä / bändinsä kaikenlaisille palautteelle ja mitä enemmän palautetta saa niin takuulla monenkirjavaa on joukossa. Enkä hyvä strategia on poimia kannustus ja ne kriittiset huomiot, jotka alussa vähä kirvelee mutta pohtia onko niissä jotain antia.

Mutta mun olennisempi juttu liittyy siihen, että miltä biisit kuulostaa ja varsinkin miltä laulaja kuulostaa - joka taas on mielleyhtymien luonnissa ehkä etusijalla, niin tunnistettavia piirteitä vängällä tulee. Osa voi olla aivan erilaisia mitä itse on ajatellut, mutta musta kuulijoilla on täysi oikeus tulkinta niitä. Palaan siis siihen, että kun ne kerran on julki laitettu. Kolmas iso kysymys on se että miten paljon voi oikeasti tietoisesti ohjata millaista musiikkia kirjoittaa, ja mun väite on että jos ei tee tilaustyönä niin ei välttämättä paljoakaan. Sitä tuppaa tulemaan mitä tulee..
jukkajylli
11.09.2019 16:43:50
Ramones....
Stidi alla.
Astral Dog
11.09.2019 16:56:01

Heickell: Conclusion: ET kuule toisen vaikutteita, vaan heijastuksen omaan musahistoriaan.

Oikein ja väärin. Joskus vaikutteet ovat niin selviä, että hyvällä todennäköisyydellä osuu oikeaan. Ja kuten joku totesi, vaikutteet polveutuvat artisteilta toisille, joten tietty vaikute saattaa olla läsnä vaikka artisti ei olisi suoraan sille altistunut.
"Poliittinen valta kasvaa kiväärin piipusta" - Mao Zedong
Funkånaut
11.09.2019 17:38:59 (muokattu 11.09.2019 17:40:08)

Mun tekemä ja soittama musa kuulostanee vaan yhdentekevältä.
"hello i am from japan and i really enjoy this music. my friend is karri with glasses and he recommend. i appreciate today him."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)