Aihe: Urheilun mykistävimmät suoritukset
1 2 3 4 5 6 711 12 13 14 15
Iso D
04.06.2006 20:24:28
Jääkiekko: Suomi - Ruotsi MM-kisat 20035-6
-Suomi johti jo 5-1 puolivälissä, mutta Ruotsi tuli tasoihin ja ohitte. Ai että sitä riemun määrää. Vieläkin oikein herkistyy, kun tuota ottelua ajattelee. Tähän kävisi myös Suomi -Venäjä Naganosta ja Pavel Buren show.

Jalkapallo: Suomi - Portugali 2001 4-1 (?)
-Tuolloin tulin uskoon tajutessani, että Jari Litmanen on yksinkertaisesti
maailman paras pelaaja. Uskomaton ottelu sekä Kuninkaalta, että koko
joukkueelta.

Seppo Räty
-Seppoa oltiin kisakoneesta pudottamassa monta kertaa, mutta lähes aina hän
mitaleille nousi. Milloin oli käsi puuduksissa, milloin melkein koko vartalo. Esim. Atlantan olympiapronssi 1996 oli sellainen tahdon voimanäyttö, että ei siihen joka poika pysty.

Aleksander Karelin
-Todennäköisesti yksi kaikkien aikojen ylivoimaisimmista urheilijoista. Ylivoima mykistävää.

Janne Holmen, yleisurheilun em-kisat 2002
-Kuuntelin kisan kannettavasta radiosta ukkosen takia. Jotenkin kisa tuntui mahdottomalta: Eihän suomalainen urheilija 2000-luvulla voi voittaa kesävyysjuoksussa mitalia! Varmaan ovat yle:llä pistäneet jonkun hupikuunnelman pyörimään ajattelin. Vasta illalla sään selkiydyttyä ja tv:stä voiton tunnelmia nähneenä uskoin todella tapahtuneeseen. Yllätyksellisimpiä voittoja urheiluhistoriassa.
Vedestä nousee kasvi!
Tympee Huttunen
04.06.2006 20:28:07
Janne Holmen, yleisurheilun em-kisat 2002
-Kuuntelin kisan kannettavasta radiosta ukkosen takia. Jotenkin kisa tuntui mahdottomalta: Eihän suomalainen urheilija 2000-luvulla voi voittaa kesävyysjuoksussa mitalia! Varmaan ovat yle:llä pistäneet jonkun hupikuunnelman pyörimään ajattelin. Vasta illalla sään selkiydyttyä ja tv:stä voiton tunnelmia nähneenä uskoin todella tapahtuneeseen. Yllätyksellisimpiä voittoja urheiluhistoriassa.

Tämä oli kyllä todellinen yllätys. Näin telkkarista kisaa ja juontajat selostivat Holmenin juoksusta. En todellakaan tajunnut, että kyseessä on joku em-laji, vaan joku jämälaji "jossain" johon joku suomalainen juoksija-seniori on ottanut osaa:)
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
DJKaaos
04.06.2006 20:34:50

Jalkapallo: Suomi - Portugali 2001 4-1 (?)
-Tuolloin tulin uskoon tajutessani, että Jari Litmanen on yksinkertaisesti
maailman paras pelaaja. Uskomaton ottelu sekä Kuninkaalta, että koko
joukkueelta.

Pientä viilausta... :) Peli oli nimenomaan Portugalissa, eli Portugali - Suomi ja vuosi oli muistaakseni 2002.
Mustalaisten triathlon? Juostaan uimahallille ja tullaan pyörällä takaisin.
M-Juhana
04.06.2006 20:46:41 (muokattu 04.06.2006 20:56:55)

Mulle maailman paras futaaja on Gerd Müller, 62 maaottelua, niissä 68 maalia. Bundesligassa 427 peliä, 365 maalia, seuraava on n. 200 maalin päässä. Hän oli todellinen pommittaja, ainoa avu oli maalin tekeminen. Siitä pelaajat tunnetaan ja voittajat muistetaan !!!

Tää liittyy osittain aikaan jolloin asuin Saksassa, n. vuodet 72-75.

http://fussball.kaywa.ch/files/images/2005/7/mob3693_1122478882.jpg

MM kultaa 74 !!!

+ edelleen lopputurnausten paras maalintekijä on eräs Müller...:-)
-Cale
04.06.2006 22:07:06
03.06.2006

Amin Asikainen voitti nyrkkeilyn keskisarjan Euroopan Mestaruuden!

Juu kyllä se tämä on, kerrankin voin olla ylpeä siitä että olen suomalainen, siis näin urheilun merkeissä...
sellisti
05.06.2006 00:34:46
Damn. Sori,jos spoilasin. En muistanut,että se näkyy koosteena vielä kolmoselta.

En mä sitä, kun vaan pistin ilmoitusluontoisesti asian näkyville. Itse asiassa hyvä kun sanoit, kun muuten olisin itsekin unohtanut katsoa.

Seppo Räty
-Seppoa oltiin kisakoneesta pudottamassa monta kertaa, mutta lähes aina hän
mitaleille nousi. Milloin oli käsi puuduksissa, milloin melkein koko vartalo. Esim. Atlantan olympiapronssi 1996 oli sellainen tahdon voimanäyttö, että ei siihen joka poika pysty.

Seppo oli/on kyllä sisupussi. Ton Atlantan kisan jälkeenhän joku lääkäri sanoi Rädyn n. sataan kertaan operoiduista nilkoista, että ei tollasilla tavallinen ihminen enää kävelis, mutta tämä se vaan heittää vielä olympiapronssia.

En muista onko mainittu Kalle Palanderin pujottelun maailmanmestaruus vuodelta mikä-se-nyt-olikaan. Se voitto tuli aika lailla puun takaa. En edes tuolloin kummemmin välittänyt lajista, tuli vaan katottua sitä kisaa kun telkku oli auki ja tiesin että Palander on mukana. Kyllä oli hauska kuunnella selostajia, kun Kalle veti toisella kierroksella 8. viimeisenä huippulaskun, ja sen jälkeen kilpailija toisensa perään jäi hänen taakseen. Kun Lasse Kjus viimeisenä miehenä tuli maaliin ja jäi kakkoseksi, oli selostajien huuto jotain kauheaa. Toinen nauroi ja itki vuoron perään, ja toinen huusi jotain eläimellistä alkuääntä. Jäi jotenkin oma tuuletuskin siinä rinnalla aika vaatimattomaksi.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Alpha
05.06.2006 02:04:26
Täällähän on mainittu jo vaikka ja mitä, mutta missä on tämä Matti Kyllösen huuto, kun Schurrarilta meni autosta rengas rikkisärki ja Masa rupesi tajuamaan, että Häkkinen voittaa ja loppujen lopuksi tanssi ripaskaa ja huusi falsetissa...
Hargon
05.06.2006 10:39:03
Negatiiviset:
1) Lätkän olympiafinaali 2006
- Tämä kyrsii enemmän, kuin mikään viime sekunnin tappio Ruotsille MM-kisoissa koskaan. Tuo olisi pitänyt voittaa. Välieräpeli Venäjää vastaan oli parasta jääkiekkoa, mitä olen Suomen koskaan nähnyt pelaavan. Ihan heti ei varmaan Suomesta löydy vastaavaa porukkaa kuin Lehtinen-Koivu-Selänne, joka olisi kaksissa olympiakisoissa paras hyökkäysketju.

2) Suomi - Unkari futiksen MM-karsinta 1997
- Suomi oli voitolla menossa jatkokarsintaan, kunnes toheloi pallon kulmapotkusta omaan maaliin yliajalla.

Positiiviset
1) Tapio Korjus (keihäänheiton olympiakulta 1988)
- Räty oli muistaakseni pitkään kisan kärjessä, mutta sitten Zelezny tälläsi itsensä ykköseksi viimeisellän heitollaan. No, koko kilpailun viimeisellä suorituksella Korjus kiskaisee itsensä kylmästi ykköseksi. Juha Jokisen selostus on jäänyt soimaan päähän: Tapio Korjus vauhdissa, viimeiset heittoaskeleet, repäisy. Yleisön huuto kannustaa keihään menoa ja se lentääkin pitkälle. Ja se on kultamitaliheitto, se on kultamitaliheitto!

2) Jouko Salomäki (painin olympiakulta 1984)
- Ensimmäinen urheilukisa, jonka muistan katsoneeni teeveestä ja ylipäätään ensimmäisiä muistikuvia tästä elämästä.

3) Matti Nykänen (kolme olympiakultaa 1988)
- Niin, lapsukaiset. Matti on ihan oikeasti ollut maailman paras mäkihyppääjä.
She's dead! Wrapped in plastic.
leka
05.06.2006 10:45:25
viimeiset heittoaskeleet, repäisy. Yleisön huuto kannustaa keihään menoa ja se lentääkin pitkälle. Ja se on kultamitaliheitto, se on kultamitaliheitto!

Eikös se ollut "ristiaskeleet, repäisy..."? Ja sitten ne: "hän jätti neljännen ja viidennen (olikos se noin) heittovuoronsa väliin ja latasi itsensä sillävälillä sellaiseen puhtiin että Suomen kultakanta on turvattu...", "Hän menee itsekin katsomaan mihin se keppi oikein lensi" + Mittamiesten kättelyt. Jokinen vaahtoaa monta minuuttia.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
Hargon
05.06.2006 11:28:29 (muokattu 05.06.2006 11:32:08)
Muistaakseni se sanoi nimenomaan heittoaskeleet. Tietysti ristiaskeleet olisivat oikeampi termi.

Olen ehkä hullu, mutta menen kananlihalle jo pelkästään siitä, kun hoen mielessäni, että "se on kultamitaliheitto, se on kultamitaliheitto". Se tuli jotenkin Jokiselta niin sielujen syövereistä, että huuuh.

EDIT: Taisivat olla kolmas ja neljäs heitto, jotka Korjus jätti väliin.
She's dead! Wrapped in plastic.
Black Star
05.06.2006 11:52:53

- Suomi oli voitolla menossa jatkokarsintaan, kunnes toheloi pallon kulmapotkusta omaan maaliin yliajalla.

Arvaa katkesivatko verisuonet tuolloin päästä..... Tuon jälkeen jokaiset karsinnat ovat menneetkin niin että ollaan selitetty teoreettisista mahdollisuuksista ja pelattu tasureita Andorroiden kanssa. Niin lähellä...
leka
05.06.2006 13:34:48
EDIT: Taisivat olla kolmas ja neljäs heitto, jotka Korjus jätti väliin.

Niin oli, mutta muistaakseni Jokinen sanoi innostuksissaan väärin.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
rc
05.06.2006 13:39:47

Tämä tapaus on päässyt Guinnessin ennätyskirjaan nimikkeellä "viiden syötön oma maali". Kuusi viimeistä palloon koskenutta pelaajaa olivat kaikki suomalaisia. Täytyy muistaa myös se, että se pitkä yliaika johtui siitä kun suomalaisia faneja ryntäsi kentälle johtomaalin jälkeen.
Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä - Uusis ei
Jormaz
05.06.2006 13:46:37 (muokattu 05.06.2006 13:58:44)
Barcelonan olympialaisten miesten 4x100 jossa USA voitti ajalla 37,40 Carl Lewisin juostessa ankkuriosuuden.

L: http://en.wikipedia.org/wiki/Athletics_world_record
Siitä niin loputkin yleisurheiluennätykset.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Alpha
05.06.2006 14:19:02
L: http://en.wikipedia.org/wiki/Athletics_world_record
Siitä niin loputkin yleisurheiluennätykset.

3000 m 8:06.11 Wang Junxia (China) September 13, 1993 Beijing, China

Tätä mä oon aina ihmetelly, enkä ole mistään löytänyt tuota juoksua nähtäväksi. Käsittämätön aika, johon on pitänyt ottaa Gabriela Szabomainen rykäisy pari kierrosta ennen maalia...
Jormaz
05.06.2006 14:23:29
3000 m 8:06.11 Wang Junxia (China) September 13, 1993 Beijing, China

Tätä mä oon aina ihmetelly, enkä ole mistään löytänyt tuota juoksua nähtäväksi. Käsittämätön aika, johon on pitänyt ottaa Gabriela Szabomainen rykäisy pari kierrosta ennen maalia...

Oliko tää se kun kolme kinkkinaista tuli maaliin pituusjärjestyksessä ja kaikki meni alle silloisen ME:n? Sen jälkeen niistä ei paljoa enää kuultu.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Qsysi
05.06.2006 16:20:02
Täällähän on mainittu jo vaikka ja mitä, mutta missä on tämä Matti Kyllösen huuto, kun Schurrarilta meni autosta rengas rikkisärki ja Masa rupesi tajuamaan, että Häkkinen voittaa ja loppujen lopuksi tanssi ripaskaa ja huusi falsetissa...

Tämä oli kyllä. Kyllönen sitten panikoi vainoharhaisuuksissaan loppukisan ajan. Jossain viimeisissä mutkissa, kun häkkinen ajoi oikein varman päälle, niin kyllönen hajoilee selostamossa: "MIKSI AUTO SAMMUUU MIKSI AUTO SAMMUU!!"
8 FOOT LATEX SATAN WINGS! V.L.K #34
Jag
05.06.2006 16:35:33

Tämä oli kyllä. Kyllönen sitten panikoi vainoharhaisuuksissaan loppukisan ajan. Jossain viimeisissä mutkissa, kun häkkinen ajoi oikein varman päälle, niin kyllönen hajoilee selostamossa: "MIKSI AUTO SAMMUUU MIKSI AUTO SAMMUU!!"

Muistan tämän. Se taisi olla Häkkisen toisen maailmanmestaruuden varmistuminen. Kisa suzukassa. Häkkinen vaan kisan jälkeen tokaisi, että halusi nähdä vielä kerran Ferrarin peileistään :D
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
Bluesmies
05.06.2006 16:59:29

Hoho. Muistan tuon myös.
sellisti
06.06.2006 00:22:59

Mä kun muistelisin että se oli Keke joka henkäisi kauhuissaan "Miksi auto pysähtyy?!" kun Häkkinen hiljensi viimeiseen kurviin, ja Kyllönen säesti kohtalokkaalla "OII EI KAI VAAN..." -huudolla, kunnes totesivat että kyllähän se maaliin asti taitaa päästä.

Ja kyse oli tosiaan jälkimmäisestä mestaruudesta.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)