Aihe: Idols 2005
1 2 3 4 528 29 30 31 3289 90 91 92 93
Tupuna
26.10.2005 09:33:21
Joo kunhan huutelin!

Saa huudella ;)
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
sirdickyj
26.10.2005 12:32:00
No, tottakai tajuan että jos korvamonitorointi lavalla on mitä on, niin laulaahan siinä hullukin nuotin vierestä. Mutta nyt kukaan ei ole heittänyt korvamonitorointikorttia tähän, joten puhuimme siis mitä ilmeisimmin ideaalioloista.

No meitsi kyllä oli heittävinään, kun sanoin että "jos sattuu nappaamaan väärästä äänestä kiinni".

Mutta mikä korvamonitorointi? Rock-musiikki on ilmiönä n. 50 v. ikäinen, ja ekan 40 vuoteen ei korvamonitoreja ollut käytössä juurikaan. Silti vedeltiin oikein, tai siis ne veti jotka osas. Kulmilla mentiin (tai jopa ilman), ja kuuluvuus saattoi olla mitä sattuu.

Tämä laulutaidottomien ihmisten esiintyminen julkisuudessa enenevässä määrin on pitkälti autotunen ja muiden korjaimien sekä kotistudioiden yleistymisen seurausta, koska livenä ei sitten osatakaan vetää. "Mitä helvettiä, pitääkö laulaa enemmän kuin yks lause kerrallaan?". Myös "kertaotto" on vieras käsite. Tosin tuo nyt ei koske Idols-kisaa, koska siellä kai on harvemmin äänittämiseen kauheasti tottuneita kilpailijoita.
En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa MINUT jäsenekseen!
Tupuna
26.10.2005 16:40:47
Mutta mikä korvamonitorointi? Rock-musiikki on ilmiönä n. 50 v. ikäinen, ja ekan 40 vuoteen ei korvamonitoreja ollut käytössä juurikaan. Silti vedeltiin oikein, tai siis ne veti jotka osas. Kulmilla mentiin (tai jopa ilman), ja kuuluvuus saattoi olla mitä sattuu.

Tästä tuli mieleen yksi esimerkki. Joskus äänentoisto vaan on niin valtava, ettei lavalla oleva kuule kaikkea niin kuin pitäisi. Hartwall Areenan keikalla 2003 David Bowien korvamonitorointi zippasi ensimmäisen encorebiisin aikana, jolloin hän ei tainnut oikeasti kunnolla kuulla, mitä lavalla soitettiin. Joutui lopettamaan biisin laulamisen kesken, korvamonitorointi tsekattiin uudelleen ja biisi aloitettiin uudestaan. En ole itse tietenkään esiintynyt isolla lavalla tuolla tavalla, mutta osaan kuvitella, millaista puuroa Bowie on sillä hetkellä kuullut.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Sandy
26.10.2005 16:47:47
No ehkäpä omasta näkökulmastani käsitän asian niin, etten vaan pysty laulamaan nuotin vierestä, ellen tee sitä tahallani. Ei mulla ainakaan ole koskaan ääni mennyt sillä tavalla, että olisin yrittänyt laulaa jotain ääntä ja se olisi mennyt täysin pieleen. Ei lapsena, ei aikuisena.

Hieno juttu sulle! Mutta ei se, että laulaa äärettömän puhtaasti tee vielä ihmisestä laulajaa.. Oletko koskaan joutunut keikalla esim. laulamaan biisiä väärästä sävellajista, eikö sulta silloinkaan tuu epäpuhtaita ääniä vai jätätkö vaan sitten ne liian korkeat/matalat äänet laulamatta? Vai oletko ollut koskaan keikalla?

Provosoidutaan nyt kun kerran provosoidaan!
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
sirdickyj
26.10.2005 17:21:17
Hieno juttu sulle! Mutta ei se, että laulaa äärettömän puhtaasti tee vielä ihmisestä laulajaa.. Oletko koskaan joutunut keikalla esim. laulamaan biisiä väärästä sävellajista, eikö sulta silloinkaan tuu epäpuhtaita ääniä vai jätätkö vaan sitten ne liian korkeat/matalat äänet laulamatta? Vai oletko ollut koskaan keikalla?

Provosoidutaan nyt kun kerran provosoidaan!

Nimenomaan tämä on koko homman pointti, eli ei lauluääni vielä tee laulajaa todellakaan. Monikin saattaa laulaa suihkussa tai karaokessakin ihan "nätisti", mutta täysin munattomasti, vaikkakin nuotilleen. Lalulaja ja solisti on vasta sellainen (siis sanan varsinaisessa ja relevantissa merkityksessä) joka pystyy klaaraamaan sen mekkalan ja vaihtuvien olosuhteiden ja muun rokkikeikkaan liittyvien paineiden keskelläkin. Nyt tietty puhutaan rock/ pop laulajista, mutta siitähän tässä kaiketi on tarkoitus ollakin kyse?
Juzzu
27.10.2005 07:27:46
Monikin saattaa laulaa suihkussa tai karaokessakin ihan "nätisti", mutta täysin munattomasti, vaikkakin nuotilleen.

Kuka kutsui? :o)
Vois vielä lisätä tuohon yleensäkin melko epäkauniin äänensävyn, tai ei se ainakaan kovin suloinen ole.

Mä sain aina laulukokeista koulussa 9 tai jotain plussia tai puolikkaita päälle. Vaikka sävelessä pysyykin, niin jotain kuitenkin puuttuu... :o)
sellisti
27.10.2005 17:12:58
Se on kuitenkin totta, että puhtaasti musikaalinen ihminen ei laula nuotin vierestä. Joskus tekniikan puute voi tehdä tepposet kelle tahansa vaikka olisi kuinka musikaalinen tahansa

Ekaa lausetta vastaan meinasin protestoida, mutta tuo toinen lause tavallaan korjasi tilanteen. On hyvä muistaa, että vaikka olisi kuinka musikaalinen, niin voi laulaa ajoittain epäpuhtaasti jos ei ole koskaan saanut minkäänlaista koulutusta äänenmuodostuksessa. Se ei tarkoita sävelkorvan puutteellisuutta vaan äänenmuodostuslihasten harjaantumattomuutta (niin kuin taisit itse todetakin). Pidän itseäni musikaalisena ja tarkkakorvaisenakin, mutta olen usein huomannut etenkin kuorossa laulavani puuta heinää vain siksi että jonkun isomman hypyn tekemiseen ei yks.kert. ole tekniikkaa, vaikka korva sanookin mihin säveleen pitäisi osua.
Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 150 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?" Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut".
sirdickyj
27.10.2005 17:45:10 (muokattu 27.10.2005 17:46:00)
Ekaa lausetta vastaan meinasin protestoida, mutta tuo toinen lause tavallaan korjasi tilanteen.

Täh? Noi lauseethan kumos toisensa, huomasitko. "Ei laula..." ja sit heti "joskus". Ei päätä, ei häntää. Ja lisää tuota samaa hölynpölyä aiemmissa viesteissä tässä ketjussa.
Sandy
27.10.2005 17:47:13
Täähän on nyt mennyt aika off-topic, mut menköön...

Mä tunnen muuten monia hyviä soittajia, jotka ei osaa ollenkaan laulaa tai jos laulaa niin menee ihan munilleen. Onkohan sekin vaan harjoituksen puutetta? Vai onks ne vaan epämusikaalisia?
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
Sertzo S
27.10.2005 17:54:16 (muokattu 27.10.2005 17:54:44)
Täähän on nyt mennyt aika off-topic, mut menköön...

Mä tunnen muuten monia hyviä soittajia, jotka ei osaa ollenkaan laulaa tai jos laulaa niin menee ihan munilleen. Onkohan sekin vaan harjoituksen puutetta? Vai onks ne vaan epämusikaalisia?

Minä tiedän monta kohtuu hyvääkin laulajaa, jotka eivät osaa soittaa mitään instrumenttia, saati tietävät musiikista juuri mitään laulamisensa ohella. Neuvoja silti annetaan, vaikka niitä pitäisi kuunnella enemmän. No, hieman kärjistin.
sellisti
28.10.2005 16:51:18
Täh? Noi lauseethan kumos toisensa, huomasitko.

Joo. Se ei ollut mun pointti, ilmaisin vissiin itseäni kehnosti.
Haastattelija: "Olette nyt säveltänyt 150 sinfoniaa, milloin tulee seuraava?" Leif Segerstam: "No milloin ja milloin, mistä sen nyt tietää. Eihän sitä spermaakaan tule jos on just viisi kertaa nainut".
Härski
28.10.2005 20:21:15 (muokattu 28.10.2005 20:22:36)
Hyvin veti Karoliina, ei voi kieltää, mutta kuten Jonekin kysy, mitä se tol voitolla sais lisää? No rahaa tietty, mutta se perustelu, et jengi tietäis hänet paremmin on jotenki... noh, sanotaan näin, et harvalla ja etenkään tuolla olevista on bändi ja joka tekis keikkaa. Ja vielä 10 kertaa kuussa? Että kyllä joku sen bändin tietää..

Jatkuu...
zekeode
28.10.2005 20:30:34

Pauliina alko heti keräämään säälipisteitä...säälittävää.
Bonham
28.10.2005 20:31:59
Hyvin veti Karoliina, ei voi kieltää, mutta kuten Jonekin kysy, mitä se tol voitolla sais lisää? No rahaa tietty, mutta se perustelu, et jengi tietäis hänet paremmin on jotenki... noh, sanotaan näin, et harvalla ja etenkään tuolla olevista on bändi ja joka tekis keikkaa. Ja vielä 10 kertaa kuussa? Että kyllä joku sen bändin tietää..

Jatkuu...

Niinno, ehä se pääsee levyttämään... toisin ku cover pumppunsa kanssa... mutta hiton hyvin veti
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
depe
28.10.2005 20:32:36
Musta se Karoliinaa oli aika peruslaulaja. Jotenkin ärsyttävä ja teennäinen. Mutta mitäpä mä tiedän.

Ja tämä Pauliina taas vetää liian vaikeeta biisiä, ehkä...
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Härski
28.10.2005 20:40:00 (muokattu 28.10.2005 20:43:05)
Tai ei mitää.. Hoho.
depe
28.10.2005 20:45:57
Tai ei mitää.. Hoho.

Anna tulla vaan?
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Härski
28.10.2005 20:56:46
Anna tulla vaan?

Eääh.. tulee Metallicateineiltä ja asijjantuntijjoilta vaan nillitystä. Sitä paitsti olen nauttinut vissyä, ei ollut fiksua tekstiä se...
Härski
28.10.2005 20:58:32
Niin, olihan toi Karoliina noista ylivoimaisin kaikin puolin. Tää vika kaveri oli huonompi kuin se, joka veti sen I believe I can fly:n. Ja Pauliina on läski. Ja nää kaks muuta oli muuten vaan ei-ihan-niin-hyviä.

Näin vaikkaan mä.
Bonham
28.10.2005 21:00:33
Niin, olihan toi Karoliina noista ylivoimaisin kaikin puolin. Tää vika kaveri oli huonompi kuin se, joka veti sen I believe I can fly:n. Ja Pauliina on läski. Ja nää kaks muuta oli muuten vaan ei-ihan-niin-hyviä.

Näin vaikkaan mä.

Mä diggasin siitä kotomaaksi vetäneestä mimosasta
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)