Aihe: Kuorosota Nelosella
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Tuomas
25.01.2009 22:38:16

Tältä se pikaisella tarkastelulla kuulosti... Olispa oikeata kuorolaulua, eikä tuommoista karaokea.

No hei, "unohda kaikki mitä ajattelit perinteisestä kuorolaulusta" !
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 4.12.2008 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 4.12.2008
Ozzyneito
26.01.2009 00:24:41

Näyttäis ja kuulostais siltä että ainoastaan solistit tulee livenä ja kaikki muu nauhalta. Oonko oikeessa?

Ainakin näin mulle tieto vuodettiin.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
pwc
26.01.2009 00:41:28
Näyttäis ja kuulostais siltä että ainoastaan solistit tulee livenä ja kaikki muu nauhalta. Oonko oikeessa?

No eipä siellä niitä mikkejä kauheammin näkynyt, vaikka oikein kovasti koitti katsella...
Hannu H.
26.01.2009 01:21:49

Melkosta joo. "No mites meni stemmat?" eh...
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Tomtom
26.01.2009 09:49:49
No eipä siellä niitä mikkejä kauheammin näkynyt, vaikka oikein kovasti koitti katsella...

Kyllä ne siellä oli. Livenä esitykset kuulostivat kyllä jonkunverran paremmalta, ehkä se isojen poikien mainostama tv-äänen "raadollisuus" kävi tässä toteen.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
pwc
26.01.2009 10:27:22
Kyllä ne siellä oli. Livenä esitykset kuulostivat kyllä jonkunverran paremmalta, ehkä se isojen poikien mainostama tv-äänen "raadollisuus" kävi tässä toteen.

Ihan mielenkiinnosta: missä? Ja millaisia?
Hannu H.
26.01.2009 11:06:33

Sen huomas ainakin, että loppua päin rupes oleen liidit ja taustalaulut kohdillaan. Tuli jo vähän sitä kuoromeininkiä verrattuna marionin ja mikkin vetoihin.

Ehkä jatkossa sitten paremmin kun on pojat saanu vähän tuntumaa hommaan.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Sävis
26.01.2009 11:29:28
Nyt vois äänestää sitten biisiä kuorolle,

http://www.nelonen.fi/kuorosota/veeti_kallio.html

Ite aattelin tämän sopivan:
http://www.youtube.com/watch?v=edaJP3Lp0Gg

Mä taidan suositella noille vaikkapa Rautavaaran Lorca-sarjaa ja Heiniön Luceatia.
pkhlo
26.01.2009 15:44:13
Noh, älkääs ny. Minusta tää oli yllättävänkin hieno ohjelma. Mietin etukäteen kuinka ihmeessä nää artistit on saatu tollaiseen rupeamaan ryhtymään arraamisineen treeneineen ja muineen. Kuorokuviot on itelle aika tuttuja ja hokasin epäilemäni "filunkipelin" kun Marjukka Riihimäki vilahti Espoon insertin yhteydessä. Sen jälkeen osasi suhtautua tähän ihan eri tavalla ja viihtellisesti. Mä päinvastoin ihailin sitä tuotannon tasoa miten biisivalinnat, sovitukset, stemmatreenit ja yhteistreenit, koreografiat ja mm. pohjien soitot oli saatu tuommoisella krediiteissä näkyneellä työryhmällä toteutettua. Oma lukunsa on vielä tekninen toteutus paikan päällä, olettaen että kaikilla kuorolaisilla oli omat langattomat nappimikit vai miten noi äänet oli napattu. Vaatii karmean määrän resurssia tai ainakin osaamista tuollaisen livetoteutus.

Realityt on käsittääkseni muutenkin niin pitkälle kustannustehokkaasti tuotettu ja ennalta käsikirjoitettu, ettei mua häirinnyt sumutuksena toi valtava määrä tietoa mitä yleisölle jätettiin tuotannosta kertomatta. Jäi vaan kiinnostamaan. Ketä raidoilla soitti, mistä arrit oli ja miten oli treenattu ja kuka lopputeksteissä mainituista kuudesta kuoronjohtajasta (Riihimäki, Siitonen, Stenbacka jne.) johti mitäkin kuoroa? Lieneekö ollut myös opiskelijat värvätty hommiin kulujen karsimiseksi, koska pop&jazz konservatoriota oli kiitelty?

Mitä musiikkiin tulee, olin täysin ällikällä lyöty siitä kuinka Kotipellon biisivalinta vai oliko se "biisivalinta" taittui kuoroarriksi. AC/DC ja Paul Rodgers meets Another Brick in the wall ja Summer Nights. Pidin. Muutenkin tuli yllättävän vähän myötähäpeää itse esiintymisistä, toisin kuin inserteistä. Mut hei mä oonki jo vanhus, ymmärtäkää.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
Gaines
26.01.2009 15:57:59
Samaa mieltä edellisen kanssa, kyllä tuo oli ihan positiivinen juttu kaikkiaan.

Itse ihmettelin että noinkin hyvin saivat laulut toimimaan ja nuo biisisovitukset oli ihan hyvin tehty ainakin niissä loppupään esityksissä. Kotipellon kuoron AC/DC taipui yllättävänkin hyvin. Kyllä tätä seuraa ihan mielenkiinnolla jatkossakin.
Sydän lyö ja parta kasvaa!
Fuzzy Boner
26.01.2009 16:50:13
Taustoilla soittaa Kuoppis, Kääriäisen Jaakko, Tolosen Timi, Leri Leskinen ainaki käsittääkseni.

Ana Murto-Leri Leskinen-tuotantoa.

Käsittääkseni.
Sävis
26.01.2009 17:42:09
Yli 15 vuotta kuorolaulua harrastaneena minua tietenkin kiinnostaa tämä ohjelma ja ensisijaisesti minusta on hienoa, että kuoroaiheisia ohjelmia ylipäätään on. Teeman Kuoroon -ohjelma oli mielestäni todella mielenkiintoinen, koska siinä aloittelevat laulajat pääsivät oppimaan kuorolaulua apunaan mm. yksi Suomen parhaista kuoronjohtajista ja kuoro lauloi ihan oikeaa kuoro-ohjelmistoa.

En katsonut eilistä lähetystä kokonaan, mutta kuuntelin kaikki esitykset netistä. Minusta on tylsää, että kuorot laulavat taustanauhojen päälle. Jos joku näistä kuoroista uskaltaisi vetää jonkun biisin a cappella, niin päästäisiin mielestäni oikean kuorolaulun makuun. Tällaiset yksittäisten kuorolaulajien sooloille perustuvat esitykset eivät tunnu oikein kuorolaululta, vaan vähän laajennetulta taustalaulukuorolta.
Sperm Donor
26.01.2009 19:06:06
Kuka näitä paskaformaatteja keksii? No tyhmät maksaa ja katsoo. Pakotin itseni katsomaan homman lähes kokonaan. Ei todellakaan minua varten, enää en katso vaikka aseella pakottettaisi. Mielummin kuula kalloon.
Kimmo72
26.01.2009 20:51:27 (muokattu 26.01.2009 20:51:45)
..tyhmät maksaa ja katsoo. Pakotin itseni katsomaan homman lähes kokonaan.

Heh. Tyhmä :D
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
kiriminni
26.01.2009 21:27:53
Ainakin tässä ohjelmassa on maailman ärsyttävin mainos ja juontaja.Siinä on jo syytä olla katsomatta.No katoin 30s.
pkhlo
26.01.2009 21:46:27
Yli 15 vuotta kuorolaulua harrastaneena minua tietenkin kiinnostaa tämä ohjelma ja ensisijaisesti minusta on hienoa, että kuoroaiheisia ohjelmia ylipäätään on. Teeman Kuoroon -ohjelma oli mielestäni todella mielenkiintoinen, koska siinä aloittelevat laulajat pääsivät oppimaan kuorolaulua apunaan mm. yksi Suomen parhaista kuoronjohtajista ja kuoro lauloi ihan oikeaa kuoro-ohjelmistoa.

Juu, kyl oli hyvä. En ihan joka jaksoo nähny mut oli asiallinen.

Mun mielestä on myös mielenkiintoista kattoa hommaa vähän uudelta kantilta. Tai mitäs uutta toi on, onhan tota tehty muutama sata vuotta että on bändi ja kööri. Mutta poppikilpailuna toi on minusta hauska. On myös kätevää kun tyylilaji on näinkin rajattu, helpompi M. Meikäläisen arvioida ryhmien vetoja ja samaistua noihin tyyppeihin, viihdettähän toi on. Näiden poppiköörien show-melskeessä korostuu ihan eri asiat kuin a cappella kuorojen väännössä.

Taustoilla soittaa Kuoppis, Kääriäisen Jaakko, Tolosen Timi, Leri Leskinen ainaki käsittääkseni.

Ana Murto-Leri Leskinen-tuotantoa.

Käsittääkseni.

Tänks bouneri. Ei kai toi oo nykyään peruskuvio, että ilman krediittejä pistetään isotkin tuotannot ja gramexilta vaan kiitokset vai olikos tässä jokin Rööperiläinen tuotantoyhtiö, jonka nimeä en vaan tunnistanu?

No juu, nolous kun epäilin opiskelijaprojektiksi joitain juttuja. Eihän nyt tän luokan proggiksissa tietysti arvota yhtään mitään. Laatua nopeesti ja sopivasti.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
lindo
26.01.2009 23:28:42 (muokattu 26.01.2009 23:29:09)
Kotipellon veto oli kyllä selkeesti paras. Ainoa musta jossa soolot meni niin ettei ottanut korvaan.

Oma eukko vääntää tässä:
http://www.nelonen.fi/kuorosota/vid … p?videoId=4013&cat=0&page=1

About 2:04 lähikuvassa :D

Oli kuulema ihme vähän jengiä livenä.
Rok rok
Tomtom
27.01.2009 21:05:49 (muokattu 28.01.2009 09:46:11)
Oli kuulema ihme vähän jengiä livenä.

Katsomohan oli kylä täynnä viimestä jakkaraa myöten. Enemmän olisi toki voinut olla, mutta kyllähän tuo itte veto on todella komee vetää siellä paikan päällä. Siitä on singbäkki aika kaukana.

E.Marjukkahan on aivan mahtava tyyppi ja on mukana avustamassa, mutta meillä kyllä Mikki hoitaa koko homman Marjukan avustuksella. Eli Mikki on aina joka reeneissä, eikä pelkästään "paikalla".
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Sävis
28.01.2009 14:12:41
Mun mielestä on myös mielenkiintoista kattoa hommaa vähän uudelta kantilta. Tai mitäs uutta toi on, onhan tota tehty muutama sata vuotta että on bändi ja kööri. Mutta poppikilpailuna toi on minusta hauska. On myös kätevää kun tyylilaji on näinkin rajattu, helpompi M. Meikäläisen arvioida ryhmien vetoja ja samaistua noihin tyyppeihin, viihdettähän toi on. Näiden poppiköörien show-melskeessä korostuu ihan eri asiat kuin a cappella kuorojen väännössä.

Ymmärretääväähän se tosiaan on, että halutaan laulaa yleisölle tuttuja pop-biisejä, mutta sovituksia vois kyllä miettiä vähän kuoromaisemmiksi. Vaikka siellä olisikin se taustanauha, niin kyllä kuorolle vois kirjottaa muutakin kun "melodiaa".
pkhlo
28.01.2009 21:38:21
E.Marjukkahan on aivan mahtava tyyppi ja on mukana avustamassa, mutta meillä kyllä Mikki hoitaa koko homman Marjukan avustuksella. Eli Mikki on aina joka reeneissä, eikä pelkästään "paikalla".

Loistavaa! Tollasesta tyypistä voin hyvin kuvitellakin. Mä en tiedä Mikki Kausteen musiikillista taustaa ennen Egotrippiä tai mitä se on musaa opiskellu mutta diggailen kovasti Egotrippiä ja niitten köörit on Beatlesien, Beach Boysin, Bachin ja (B)Palestrinan läpivaikuttamaa oikein loogista äänen kuljetusta. Luulenpa että sillä voi olla hyvä kyky tajuta tota juttua sovittajan, kuorolaisen ja yleisön näkökulmasta.

Ymmärretääväähän se tosiaan on, että halutaan laulaa yleisölle tuttuja pop-biisejä, mutta sovituksia vois kyllä miettiä vähän kuoromaisemmiksi. Vaikka siellä olisikin se taustanauha, niin kyllä kuorolle vois kirjottaa muutakin kun "melodiaa".

Joo, joissain biiseissä samaa mieltä. Itse en juuri tästä syystä pitäny niin paljon Espoon vedosta. Kelasin että olikohan tossa haluttu kunnioittaa sitä hymnimäistä kertsiä ihan uniksena ja kikkailla sit gazoon kanssa vai oliko todettu että menee liian vaikeaksi kuorolaisille gazoiden ja stemmojen kaa. Mielenkiinnolla odotan miten jatkossa.

Mitä tulee Lappajärven kuoron esitykseen en tyylisyistä kyllä lisäilisi tuohon kertsiin itse sovittajana juuri muita ääniä. Jos nyt ton tyylilajin kappaleesta pitää jotain ääniä poimia moniääniseksi lauluksi (mitä orkkiksessa ei juuri taida olla ja miksei muuten poimittaisi, ei ole minusta pyhä asia), niin kyllä juuri nuo äänet nuin laulettuna hyvältä kuulostaa. Popissa ku on vähemmän ääniä soinnussa muutenkin niin oispa ehkä tyylin kannalta outua ladata vaikkapa Angus Youngin säveltämään terssittömään ensimmäisen asteen kvinttisointuun suurseptimi ja nooni poikineen. Muistaisin näin ulkoa että kolmisoinnulla siinä leikittiin ja vielä siten että kun melodiassa bluesrokkityyliin terssiä muunnellaan sopivasti mollista duurille jää kööreille sama tehtävä kuin orkkisversiossa kitaralle eli kompata sointujen perusääniä ja kvinttejä. Tuleehan noista aika taustaköörimäisiä arreja helposti mutta ei mua haitannu. Tehoa niissä on ja hienosti ne sieltä soi kun ei ahda liian täyteen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)