Aihe: Tiedostonvaihdosta 1 2 | |
---|---|
![]() 13.04.2004 16:50:14 | |
PS. Luulisi, että tällä verkkopiratismin määrällä listat olisivat jo väärällään independentbändejä. Niin paljon niihin on tutustuttu ja myynti siis kasvanut. Ei puhettakaan. Nyt kun kuka tahansa saa netin kautta tuotoksensa kuuluville, indieyhtyeidenkin tulva ja tarjonta on niin valtava ja ostavan yleisön määrä kuitenkin rajattu, ettei volyymi edelleenkään riitä millään kilpailemaan gimmelien, britneyspearsien ja norahjonesien kanssa. Eikä näitä levyjä osteta välttämättä samanlaisina piikkeinä kuin uutuusjulkaisuja, jolloin suurempikin myyntimäärä hajoaa pitkälle aikavälillä eikä listoilla näy. Kuitenkin välillä sattuu kivoja yllätyksiä, kuten mm. Kuusumun profeetan uusimman julkaisun listallakäynti osoitti. Yleensä minua näissä keskusteluissa eniten ihmetyttää se, miksi oletetaan kopioidun levyn olevan aina suoraan pois myynnistä -- että jos Fortunen kuvaama "moraaliton kaikki-mulle-heti -nilkki" ei onnistuisikaan kopioimaan levyä netistä, hän rientäisi suoraa päätä sen ostamaan. Itse näen asian melko lailla samalla tavalla kuin Lähikauppias ja moni muukin ketjuun kirjoittanut. Käytän p2p-ohjelmia tutustuakseni kaikkeen mahdolliseen potentiaalisesti kiinnostavaan musiikkiin -- uuteen ja vanhaan, tuntemattomaan ja tunnettuun. Kun ei ole varaa ostaa sikoja säkissä, se on ainoa vaihtoehto jos kaveripiiristä tai kirjastosta ei samaa musiikkia löydy ja radio ei sitä soita. Lain mukaan se ei ainakaan toistaiseksi ole väärin, yleisen moraalikäsityksen mukaan se saattaa ollakin. Olkoon sitten hedonismia, mutta minä olen tyytyväinen, pankkitilini ei. "Everyone is entitled to his own opinion but not his own facts." -- Daniel Patrick Moynihan | |
![]() 13.04.2004 17:11:15 | |
Kun ei ole varaa ostaa sikoja säkissä, se on ainoa vaihtoehto jos kaveripiiristä tai kirjastosta ei samaa musiikkia löydy ja radio ei sitä soita. Nimenomaan. Ainakin minua ärsytti ajassa ennen nettiä se, että radiosta kuultu loistava hittibiisi ei todellakaan aina korreloi muiden levyltä löytyvien biisien laadukkuuden kanssa. Nyt pystyy sentään vähän tutustumaan bändin muuhun tuotantoon ja siihen, onko se oikeastikin ostamisen arvoinen. Puhumattakaan siitä, ettei koko hittibiisiäkään välttämättä radiosta olisi kuullut. Ja pienillä bändeillä on helpompaa, ei tarvitse kuin tehdä hyvä levy, niin mahdollisuudet netin kautta tulevaan ilmaiseen mainokseen ovat jo melko suuret. Kunhan vain joku bändin ensin löytää. Kanavat viidakkorummulle ovat netissä mainiot. Ehkä osa isojen levy-yhtiöiden pelkoa on se, että P2P:n myötä musiikinkin laatuunkin täytyy ruveta panostamaan. Enää ei välttämättä riitä mainokset ja tissivideot. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)