Aihe: Minkä kirjan luit viimeksi?
1 2 3 4 569 70 71 72 73177 178 179 180 181
Shabby
27.05.2010 19:19:00

Hyvässä alussa on Walter Moersin Rumo alimaailmassa. Se jatkuu siitä, mihin Ylämaailma jäi. Luvassa epäilemättä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kuten kirjaparin ykkösosassakin.

glx405: No nyt tänään sain kirjastosta Maalaispunkin ja hulluna olen lukenut. On niin paljon meikäläisen historiaa sivuavaa aihetta ja samankaltaisuutta, että kylmät väreet kulkevat pitkin raihnaista selkää. Kyllä tämä pitää hankkia omaksi, kuten Parasta lapsillekin.

Hienoa!

Parasta lapsille lainasin yhdeltä norjalaiselta kamulta, joka kerää kaikkee tollasta (ja muunkinlaista) kirjallisuutta useammallakin kielellä. Kun se halusi sen takas tossa joulun tienoilla, olo oli kieltämättä haikea. Jos kukkaroonsopivalla hinnalla löytyy, niin epäilemättä ostan; siellä oli niin paljon mielenkiintosta juttua.

Tuli joo Ratsia muutaman kerran nähtyä; olivat Pistolsien kera suurin syy meikän punkmyönteisyyteen.

Mutta, eilen loppui Petri Tammisen Enon opetukset.

Kertooko Laman Enosta ;)
"Sä oot Maailman Pelottavin Basisti! Sä oot itseasiassa niin pelottava, ett mun on pakko tarjoo sulle drinkki." -Punk-Mikko-
texjazz
27.05.2010 22:15:13

Shabby:
Kertooko Laman Enosta ;)

Tammisen eno on henkisen lama-ajan ajatussirkkeli, joka pätkii muiden ajatukset ja oman elämänsä.
Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634
aikavaikea
28.05.2010 08:40:21
Shabby: Jos kukkaroonsopivalla hinnalla löytyy, niin epäilemättä ostan; siellä oli niin paljon mielenkiintosta juttua.

Käy tsekkaamassa lähiseudun Prismat. Olen nähnyt niiden kirjahyllyissä tuota teosta jotain alta kymmenen euron hintaan.
I know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me.
tsugaru
28.05.2010 10:45:40
glx405: Mutta, eilen loppui Petri Tammisen Enon opetukset.

Jonka pohjalta luvassa piakkoin Matti Ijäs -elokuva.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
jPekka
28.05.2010 13:07:51

Georges Perec: Elämä Käyttöohje (suom. Ville Keynäs)

Omalaatuinen, mutta perusteellinen kuvaus pariisilaisen kerrostalon asukkaista ja elämästä. Oikeastaan aika mainio. Lisää tuolla: http://www.yrttimaa.net/Blogi/?p=1738
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
NHR
31.05.2010 00:36:30

Martin Cruz Smith: Gorkin puisto

Tää oli semmonen periaattees "ihan OK" dekkari, mut jotenki tuntu silti aika raskassoutuselta. Vika saatto olla kyl ihan omien korvieniki välissä, mut joka tapauksessa yllättävän monta päivää meni tän lukemiseen, vaikkeise ees mikään tavanomasta dekkaria paksumpikaan teos ollu. Saattais toimii leffana jopa paremmin (kun sitä äksöniä tuntu kuiteski riittävän, vaikkakin se tuntu tulevan semmosina lyhkäsinä "purskahduksina" siellä joutavahkon jaarittelun seassa aina välillä), koitin jo pitkinpoikin intter nettejä sitä ettiskelläkki, mutten löytäny. Noo, välläköhäliä, katellaan jotaimmuuta sitte...
"It's only after we've lost everything that we're free to do anything." - Tyler Durden
Penasol
01.06.2010 09:37:04

Tenttikirjana tällä kertaa Ville Lukkarisen ja Annika Waenerbergin Suomi-kuvasta mielenmaisemaan. Kirjassa pohditaan niin sanotun Suomen taiteen kulta-ajan maisemamaalausta. Lähinnä Edelfeltiä, Järnefeltiä ja Halosta ja heidän suhdettaan luontoon käsitellään, pääosin sitä, millaisia vaikuttimia heillä on saattanut olla teostensa takana. Ilmeisesti on pitkään yksinkertaistettu asioita ja arveltu innostuksen tulleen vain kansallismielisyydestä. Kirjassa käsitellään aihetta aika vapaasti ja laajasti. I.K. Inhasta kertoillaan aika runsaasti, metsäteollisuuden kasvukautta ja sen herättämää keskustelua käsitellään ja Kolin arvostuksen historialle on pyhitetty päälle sata sivua, johon mahtuu taiteilijoiden lisäksi muun muassa paikallisia maanviljelijöitä, teollisuutta ja varhaista turismia. Eli itse teoksia käsitellään aika vähän, mutta tapahtumia niiden taustalla runsaasti.

Vielä muutamakymmentä sivua lukematta, mutta eiköhän tässä vaiheessa voi jo todeta tämän olevan hyvä kirja. Jos 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun suomalainen taide ja taiteilijat sekä näiden aikojen ns. sivistyneistön luontokäsitykset kiinnostavat, niin suosittelen. Mukavasti kirjoitettu, ja on taas sellainen tenttikirja, josta olen oppinut paljon henkilökohtaisella tasolla. Tai siis toisin sanoen maisemaa katsoo ehkä vähän eri tavoin kuin vielä viikko sitten. Oikein hyvää luettavaa tässä kesän kynnyksellä. Innostaa voimakkaasti ajelemaan pyörällä maaseutumaisemissa. Harmi vain, vielä ei ehdi kovin kummoisia reissuja tekemään kun pitää lukea tenttiin.
Veivät pyörän Jyväskylässä, onko näkynyt? http://muusikoiden.net/dyn/users/36560.jpg
AP
01.06.2010 18:02:46
Eikä yksikään pelastunut pääsi loppuun viikonvaihteessa.
Mainiota, arvoitus selvisi vasta ihan loppumetreillä ja taas kovin yllättäin.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Sergei Fallinen
02.06.2010 11:44:24
Bukowski - Naisia

ehkä vähän puuduttava "romaaniks" mut kylhän se kirjottaa osaa jos ei kauheeta draaman kaarta odota

Kauko Röyhkä - Job

ihan hauska esitys Suomen kulttuurikuvioista ja silleen. Ei nyt sen kummempia ajatuksia herättänyt mut hauskaa oli lukea

Kurt Vonnegut - Kalmasilmä

aika pasifistinen kirja, ja kaikinpuolin hyvä, jee jee
Shabby
03.06.2010 18:39:04 (muokattu 07.06.2010 16:40:25)

Käheä-ääninen tyttö = Kaalengo tsaj/ Riikka Tanner, Tuula Lind

Kertoopi Tuula Lind -nimisen mustalaisnaisen, ja vähän muidenkin evakkoromanien, lastenkotihistoriasta ja kuinka heikäläisiä yritettiin väkisin 50-60 luvuilla saamaan unohtamaan juurensa. Mustalaislähetys näyttäytyy tarinan ehkä suurimpana roistona. Hyvän varjolla on usein ne pahimmat asiat tehty.

Hgtete: Käy tsekkaamassa lähiseudun Prismat. Olen nähnyt niiden kirjahyllyissä tuota teosta jotain alta kymmenen euron hintaan.

Kiitos vinkistä, täytyypä tsekata. Tien toisella puolen on yksi. Tänään tuli rahaakin, niin...

E: Eipä löytynyt, ei Viikistä ei Malmilta. Jälkimmäisessä oikein kysyin, kun myyjän bongasin lastenkirjoja laittelemasta. "Parasta lapselle?" hän kysyi epäluuloisen näköisenä. Oikaisin "lapsille" ja - tilanteen huomioon ottaen - katsoin asiakseni huomauttaa, ettei se nimestä huolimatta ole mikään lastenkirja. Akka näytti valmiilta soittaan kytät paikalle :D
"Sä oot Maailman Pelottavin Basisti! Sä oot itseasiassa niin pelottava, ett mun on pakko tarjoo sulle drinkki." -Punk-Mikko-
texjazz
07.06.2010 21:27:59

Miika Nousiainen - Maaninkavaara

Nousiainen juoksuttaa Huttusen Martin, tämän vaimon ja tyttären Heidin täyden ratakierroksen, vaikka Martti onkin enemmän pitkän matkan miehiä. Poika ei pääse edes starttiviivalle Kun 300 metriä on juostu, ovat kaikki hapoilla elämänsä kanssa. Martti juoksuttaa entisaikojen muistoilla, veridoping ei auta enää nykyajan juoksutekniikkaan, joka on muuttunut käsittämättömäksi elämänmenoksi Martlle. Kun ei juosta enää kouluunkaan ja Emil Puttemansia ei tunne kukaan.

Hyvä, tiivis kirja Nousiaiselta. Nyt metsästämään Vadelmavenepakolaista.
Älleh ellus allo nodhat. -Elprup Peed, 1634
Jokapaikanapina
08.06.2010 12:56:45
Agatha Christien Death in the Clouds. Tampereen Lukulaarista oon noita dekkareita halvalla ostanu
Milkop
08.06.2010 13:41:49

Nick Cave - Kun aasintamma näki Herran enkelin

Jotenkin vaikelukuinen -ja tajuinen kirja. Hankalasti luettavaa tekstiä eikä juonikaan oikein imenyt mukaansa missään vaiheessa. Bunny Munro on paljon parempi. No, tulipa tämäkin silti luettua.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
AP
08.06.2010 23:50:20
Jokapaikanapina: Agatha Christien Death in the Clouds. Tampereen Lukulaarista oon noita dekkareita halvalla ostanu

Alkuperäiskielellä?
Lujin tämän suomeksi joskus keväällä. Metka.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Jokapaikanapina
10.06.2010 17:26:13
AP: Alkuperäiskielellä?
Lujin tämän suomeksi joskus keväällä. Metka.

Juu, jos se enkuks on alunperin kirjoitettu. Metkahan se tosiaan on
Milkop
11.06.2010 10:50:15

William S. Burroughs - Kissa Sisälläni

Välipalana tuommoinen. Ihan mukava varsinkin jos pitää kissoista.
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
AP
11.06.2010 18:55:48
Jokapaikanapina: Juu, jos se enkuks on alunperin kirjoitettu. Metkahan se tosiaan on

Enklanniksipa hyvinnii.

Itse luin jotain 30-luvun suomennoksia noista, niissä vielä reilusti siinä lastenlorussakin "neekerpojat atrioi" eikä mitään nykyajan piilorasistista hapatusta.
Jokapaikanapina
12.06.2010 14:44:10
AP: Itse luin jotain 30-luvun suomennoksia noista, niissä vielä reilusti siinä lastenlorussakin "neekerpojat atrioi" eikä mitään nykyajan piilorasistista hapatusta.

Hehee, vois olla ihan hauska vilkasta joskus :)

Narnian tarinat luin tässä loppuviikosta. En muistanukkaa miten hyviä nää on! Viehättää tollanen uudemmista fantasiakirjoista poikkeava kerrontatapa. Tai miten jotain tosi rändömiä saattaa tapahtua kesken kaiken, jotain mitä nykyää ei päästettäis painoo. Harmillisen lyhyitä noi vaan on, mielellään viettäis Narniassa pidemmän tovin
slipkorn
12.06.2010 18:47:55
Albert Camus'n Sivullinen.

Hieno, ajatuksia herättävä teoshan tuo oli ja 134 sivun pituudessaankin varsin kompakti. Kiehtovasti ja osuvasti kuvattu sota-ajan jälkeistä päämäärätöntä elämänfilosofiaa ja arvojen muutoksessa painivaa yhteiskuntaa.
M.A.C.H.O. # 4 "Come on Bennett, lets party!"
I see you using an old style, I wondered where you had learned it from
tsugaru
13.06.2010 18:49:29
Iltasatuluennassa Liisa Ihmemaassa. Tuomas Nevanlinnan käännös.

Liisasta olen aikaisemmin lukenut vain otteita, eivätkä hassut teekutsut tai herttuen krikettiottelu imaisseet mukaansa. Vaan nytpä kertomus kulkee. Käännöspäivitys ja uusi kuvitus on verraton. Irvikissa on nyttemmin Hangon kissa.
No, olihanne tietysti pikkasen "hyvinsyöneen" näkösiä keskitysleirivangeiks, mut eise ainakaan mua silleen haitannu, ku ei täs oikeestaan ollu pääosissa ne ihmiset, vaan niitten puheet. NHR
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)