VPkone 20.01.2004 22:40:09 | |
---|
katselin tuossa juuri Sergio Leonen Once Upon A Time In America:n (Aivan mahtava filmi btw.) ja äkkiväkkiä havaitsin tiettyä samankaltaisuutta tarantinon hämmentävästi jaksotetuissa elokuvissa joita suorastaan ylistettiin omaperäisyytensä vuoksi ja täytyy myöntää että itsekin olin perin vakuuttunut kun pulp fictionin ekan kerran näin. En yritä väittää että once upon.. olisi jotain sen ennennäkemättömänpää hyppivän tarinansa osalta, mutta kommentteja.. What do you have when you got nothing left?
Show me what you got... |
PIRU 20.01.2004 23:06:26 (muokattu 20.01.2004 23:08:56) | |
---|
Sergio Leonen Once Upon A Time In America Empä osaa asiaan kommentoida, koska en ole kyseistä leffaa nähnyt. Mutta annoit hyvän vinkin seuraavaksi vuokravideoksi. Edit: Piti tsekata leffan vuosikerta, joka on '84, kun Reservoir dogs ilmestyi vasta '92. Piru vie! |
Guderian 20.01.2004 23:07:35 (muokattu 20.01.2004 23:08:15) | |
---|
Olen jo pidempään miettinyt että Tarantino on ottanut ohjaukseensa palasia sieltä-sun-täältä ja (ainakin yleisön mielestä) yhdistänyt niitä erinomaisesti. Harmillista ettei kuitenkaan saa päähänsä niitä nimiä keiltä hän olisi ottanut noita palasia :-) Ainakin HKL:n elokuvia (John Woo) uskon Tarantinon nähneen useammankin. edit: kirjoitusvirhe "Klotzen, nicht Kleckern!" |
Salaud 21.01.2004 00:20:07 | |
---|
Tuskinpa Tarantinoa kauhean usein on kukaan sanonut omaperäiseksi. Vähiten hän itse. Kyllä ne leffat on selkeästi täynnä viitteitä eri elokuvista vuosien varrelta. Kyllä esimerkiksi Kill Bill I yhteydessä Tarantino julkaisi pitkän listan elokuvista, jotka ovat tavalla tai toisella vaikuttaneet kyseisen elokuvan syntyyn. Why does it hurt when I pee? |
gheisari 21.01.2004 00:25:11 | |
---|
Itse olen käsittänyt asian niin, että Tarantino, suurena elokuvan ystävänä, viljelee viittauksia ja erilaisia suurten ohjaajien tyylikeinoja täysin tarkoituksenmukaisesti? Isä auttaa joskus. |
Jani The Rock 21.01.2004 00:40:52 | |
---|
Liken julkaisemasta Tarantino-kirjasta löytää aika paljon juttua äijän vaikuttajista. Mielenkiintoista luettavaa muutenkin. Rough and tough and plenty mean. |
Nimismies 21.01.2004 08:55:57 | |
---|
Mielestäni Tarantino tekee selkeästi itsensä näköisiä elokuvia, vaikka vaikutteet paistavatkin läpi. Tällä hetkellä kukaan ei tee samanlaisia leffoja kuin Tarantino. "Karkasin Nimismiehen kyydistä sivutuuliherkkyyden sillalla vallitessa." - Absoluuttinen Nollapiste: Suvannossa Ylpeä Ilme |
jPekka 21.01.2004 10:31:05 | |
---|
Tuskinpa Tarantinoa kauhean usein on kukaan sanonut omaperäiseksi. Vähiten hän itse. Kyllä ne leffat on selkeästi täynnä viitteitä eri elokuvista vuosien varrelta. Erittäin. Tarantinohan vietti nuoruutensa videokaupan myyjänä. Enemmän hänen leffansa tuntuvat viittaavan elokuvan historiaan kuin esimerkiksi todelliseen elämään 8-) (Juu, en ole mikään erityinen QT-diggari.) - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
depe 21.01.2004 10:33:13 | |
---|
katselin tuossa juuri Sergio Leonen Once Upon A Time In America:n (Aivan mahtava filmi btw.) ja äkkiväkkiä havaitsin tiettyä samankaltaisuutta tarantinon hämmentävästi jaksotetuissa elokuvissa... Hyvä huomio mies! Tässä "uutinen" Soneraplazalta: *** Quentin Tarantino haluaa tulla muistetuksi Sergio Leonen kaltaisena mestarina 06.10.2003 Quentin Tarantino saavuttaa taiteellisen täyttymyksen vasta, jos häntä joskus tullaan vertaamaan hänen suureen idoliinsa Sergio Leoneen. Vaikka Tarantino sanookin vaatimattomasti tehneensä tähän mennessä kohtalaisen hyvää jälkeä, hän ilmoittaa pyrkivänsä nostamaan rimaa aina vain ylemmäs. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin myöntää tuskin koskaan saavuttavansa samanlaista elokuvallista huipennusta, kuin Sergio Leone tavoitti elokuvansa Hyvät, pahat ja rumat loppukohtauksessa, jota Tarantino pitää elokuvallisesti täydellisenä. *** Muistaakseni viime viikon Nyt-liitteessä oli juttuja Akira Kurosawasta (Sen kolmesta elokuvasta on tehty DVD-setti). Jutussa mainittiin, että tämä Sergie Leone on taas ottanut runsaasti vaikutteita mm. Seitsemän samurain tietyistä kohtauksista. Siis muistaakseni juuri näistä kohtauksista, missä "kaksintaistelijat" seisovat vastakkain (tiedätte varmaan mitä tarkoitan...) Että näin sitä kierretää kehää... |
Shaft 21.01.2004 10:35:23 | |
---|
Tarantino on mielestäni yksi viime vuosien yliarvostetuimmista elokuvaohjaajista. |
Kaleface 21.01.2004 11:26:07 | |
---|
Tarantinon tyylin ydinhän on juuri nimenomaan siinä, että mies sekoittaa eri elokuvia ja elokuvagenrejä omanlaiseksi kokonaisuudeksi. Lopputulos on vahvan persoonallinen, ja kaikkiin Tarantinon leffoihin on rakennettu mielenkiintoinen ja omaleimainen maailma. Näissä maailmoissa moniulotteisille hahmoille tapahtuu yllättäviä asioita juuri silloin kun sitä vähiten odottaa. Ja Tarantinon vaikutteethan näkyvät juuri tarkoituksellisen tietoisesti miehen elokuvissa. Pikkuviitteitä on valtavasti, ja esimerkiksi Jackie Brownhan (joka on mielestäni miehen heikoin tekele; loistava siltikin) on suora kunnianosoitus blaxploitaatioleffalle Foxy Brown, jota on tyylitellysti mukailtu aina pääosanesittäjää ja leffan logoa myöten. Tarantino tekee asiat omalla tavallaan, ja tärkeintä että ainoana henkilönä maailmassa. Joskin Tarantino-kloonipaskaa on kyllä tullut etenkin Hollywoodista kasakaupalla. -K- |
Juugeli 21.01.2004 11:41:58 | |
---|
Metanolo sanoi kaiken, miten minunkin mielestä asia on. I don't give a damn if you don't like me, coz I don't like you, coz you're not like me (Jimmy Pop) |
Woc 21.01.2004 12:06:57 | |
---|
En yritä väittää että once upon.. olisi jotain sen ennennäkemättömänpää hyppivän tarinansa osalta, mutta kommentteja.. Olen jostain lukenut, että Kurosawan Rashomon olisi ensimmäisiä elokuvia, jotka eivät etene selkeästi kronologisesti, vaan asiat kuvataan eri kokijoiden silmin. Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna |
VPkone 21.01.2004 12:18:16 | |
---|
mites muuten, en itse ole nähnyt hyviä, pahoja enkä rumia, joten mites vertaisitte muihin leonen leffoihin? Olen siis tällä hetkellä nähnyt vain kaksi; kummatkin onceuponatimet ja kummassakin meinasin kusta alleni, niin hyviä olivat. What do you have when you got nothing left?
Show me what you got... |
Zed 21.01.2004 13:29:06 | |
---|
Mielestäni Tarantinon tyyli perustuu hyvin paljon lajityyppikunnianosoituksiin ja tyylikkäästi ja kärkevästi hyödynnettyihin vaikutteisiin. Reservoir Dogsin kaavaa on verrattu suoraan Stanley Kubrickin rikoselokuvaan Peli on menetetty (Killing). Hahmojen värikoodit on pöllitty Joseph Sargentin alkuperäisestä Taking Of Pelham One Two Three -pätkästä. Kaikki Tarantinon työt ovat täynnä tietoisia viittauksia miehen omien esikuvien töihin, ja tästä näkyykin komealla tavalla, kuinka pirun paljon Tarantino on elokuvia nähnyt ja niihin perehtynyt. Tässä haluaisitte nähdä jonkinlaisen iskulauseen, ehkä muusikon lausuman karun elämäntotuuden, tai sitten jotakin hauskaa, jotta saisitte hohotella vieraskirjoissa: "Onpa hauska allekirjoitus". Pyh, minulla ei ole tarvetta todistaa mitään. |
gheisari 22.01.2004 01:21:18 | |
---|
^Tarantino fanipoika |
Poskisolisti 22.01.2004 01:38:22 | |
---|
katselin tuossa juuri Sergio Leonen Once Upon A Time In America:n (Aivan mahtava filmi btw.) ja äkkiväkkiä havaitsin tiettyä samankaltaisuutta tarantinon hämmentävästi jaksotetuissa elokuvissa joita suorastaan ylistettiin omaperäisyytensä vuoksi ja täytyy myöntää että itsekin olin perin vakuuttunut kun pulp fictionin ekan kerran näin. Speden Lentävissä luupäissä on samaa meininkiä. Harva sitä on huomannut. Tietämättömät pitää leffaa vain sekavana. :) |
Paddle 24.01.2004 02:36:27 | |
---|
Häp. Kyllähän Tarantino on yks parhaista. Helvetin omaperäinen, ainahan sitä voidaan etsiä yhtäläisyyksiä muihin ja idoleita ja sensemmosta, mutta kyllä sillä ihan oma tyyli on niissä leffoissa. Leone muuten pölli läpimurtoleffassaan (myös Eastwoodin läpimurtoleffassa) Kourallinen Dollareita sen juonen lähes kokonaan Kurosawan Yojimbosta, ne puitteet on vaan muutettu villiin länteen. Kurosawa ei tainnut nuita lähikuvauksia niin innokkaasti harrastaa? Ainakin tuntuu että semmonen kasvojen pitkä mittailu olisi Leonen täysin oma keksintö. |
Ali-ihminen 24.01.2004 04:38:49 | |
---|
Kävin kirjastossa selailemassa uusimman Filmihullun, tuon baskeripäiden kirjoittaman "Tartovskin Andrei Rublevin kellonvalantakohtaus ylistää sinfonisella tavalla työn luovia ulottuvuuksia"-läpyskän, ja siellä sanottiin Kill Billin arvostelussa, että Tarantino on ennen kaikkea elokuvien katsoja. Siksi hän sekoittaa paljon eri tyylilajeja keskenään ja sisällyttää elokuviinsa paljon viittauksia muihin elokuviin, ehkä jopa plagioi niitä. Jos kerran hän on työskennellyt videovuokraamossa nuoruutensa, niin sehän vain tavallaan selittäisi tuota. Minkä nuorena oppii... Itse en tiedä mistään mitään. |
Zed 24.01.2004 11:04:38 | |
---|
Tartovskin Tarkovskin. Tässä haluaisitte nähdä jonkinlaisen iskulauseen, ehkä muusikon lausuman karun elämäntotuuden, tai sitten jotakin hauskaa, jotta saisitte hohotella vieraskirjoissa: "Onpa hauska allekirjoitus". Pyh, minulla ei ole tarvetta todistaa mitään. |