Aihe: Kirja nimeltä 1984 (Orwell)
1 2
JPQ
06.06.2005 21:03:20

Jos osasto on väärä anteeksi. Mitäs pidätte kirjasta 1984 (Orwell) ?
olen itse noin puolivälissä ja erittäin hyvältä vaikuttaa. Huom:
En jaksa kertoa niille jotka ei ole lukeneet millainen kirja on
kyseessä.
Antsa
06.06.2005 21:06:05
Olen kuullut kehuttava. Täytyy joskus lainata, kun on aikaa lukea.
hoffe
06.06.2005 21:13:12
Mitäs pidätte kirjasta 1984 (Orwell)?

Erittäin hyvä kirja: tiivis ja intensiivinen tunnelma. Sopivasti synkkyyttä. Voisi lukea uudelleen, koska olen unohtanut, miten kirja loppuu.

Kirjan innoittajana on kuulema ollu sen aikainen englanti(?) eikä esim. kommunistinen totalitarismi kuten monesti eri paikoissa esitetään. Eipä tiedä sitten...
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
la m quina
06.06.2005 21:20:50
Itse tarina ei niin hirveästi (muistaakseni) vakuuttanut;; Jaarittelut ja historiat oli mielenkiintoisempia. En minä muista. Varmasti tosi hyvä. Vois lukea uudestaan.
sickinmyhead
06.06.2005 21:50:33 (muokattu 06.06.2005 21:52:30)
Meillä se oli koulussa lukuohjelmassa, joten en ois ehkä tajunnu lukea muuten, mutta tykkäsin siitä..olin kyllä ainoa meidän luokalle, koska se oli muista vissiin liian masentava.

Minusta siinä oli parasta se, että tämä maailma on melkein just samanlainen kuin se maailma missä se Winston elää. Eli aina kun huomaa, että joku on pielessä, niin kukaan muu ei yhtään välitä tai haittaa se. Sitten tuntuu ihan turhauttavalta, mutta se Winston sitten on tosi siisti kun päättää yksin taistella koko systeemiä vastaan. Minun yksi lempikohta on se, kun se yrittää yhelle semmoselle normaali-ihmiselle (englaniksi "prole", en tiiä miten on suomennettu) niin se vain muistelee jotain rakkauslaulua, eikä voi ymmärtää mitään isompia ongelmia tai se selitti hyvin, että ne on kiinnostunut vain itsestään, eikä

Niin, minusta se juoni myös kiinnostava, koska ei voinut arvata miten käy ja se jopa yhdessä kohtaa tosi jännittävä(tai pelottava) en nyt kerro mikä kohta jos tuota kaikki ei ole vielä lukenu sitä, niin en voi pilata jännitystä.. En oikeastaan tykänny siitä lopusta, koska se oli tosiaan vähän masentava/surullinen se kolmas osio. Se eka osio vaan selitteli tilannetta, joten selvästi se keskiosio oli parhain kohta.

E:unohdin sanoa, että suosittelen kyllä kaikille jotka ei ole vielä lukenut.
jPekka
06.06.2005 21:51:05

Kirjan innoittajana on kuulema ollu sen aikainen englanti(?) eikä esim. kommunistinen totalitarismi kuten monesti eri paikoissa esitetään. Eipä tiedä sitten...

Kirjassahan taidetaan jossakin kohtaa mainita, että kapitalismi ja kommunismi päätyivät molemmat omia reittejään totalitarismiin. Orwell oli taistellut Espanjassa Francon fasistidiktatuuria vastaan ja menettänyt siinä yhteydessä enimmän idealisminsa ylipäänsä yhteiskuntajärjestelmiä kohtaan.
- Mitä on biljoona mikrofonia? - ??? - Yksi megafoni.
ltg
06.06.2005 23:14:00
Yksi lempikirjoistani. Suosittelen.
Minusta on yhdentekevää, onko groove lämmintä pissiä lahkeessa vai ei. http://www.gangstawar.com/index.php?act=speclink&speclink=u610156182
Torniojaws
06.06.2005 23:49:07

Lienee parisenkymmentä kertaa lukenut sen läpi sitten peruskoulun. Loistava kirja.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
FlatOutFucked
06.06.2005 23:56:20
Paras kirja jonka olen lukenut. Kerronnallisestihan se on aika kökköä luettavaa, mutta pelottavalla tavalla on tietyt piirteet maailmassa alkaneet muistuttamaan kirjaa.

Jonkun yhteiskuntakriitikon mukaan kapitalismi on saavuttanut sen pisteen että markkinataloutta on pidettävä yllä sodan avulla, eli sotaa tarvitaan yhteiskunnan pyörittamiseen.
It´s making me sick, I want no part of it.
Stop waving that flag.
JPQ
07.06.2005 00:29:14

Paras kirja jonka olen lukenut. Kerronnallisestihan se on aika kökköä luettavaa, mutta pelottavalla tavalla on tietyt piirteet maailmassa alkaneet muistuttamaan kirjaa.

Jonkun yhteiskuntakriitikon mukaan kapitalismi on saavuttanut sen pisteen että markkinataloutta on pidettävä yllä sodan avulla, eli sotaa tarvitaan yhteiskunnan pyörittamiseen.

Kuten musta se että tilastoja kaunistellaan. Ja täytyykin kohta
jatkaa.
hilloviiva
07.06.2005 00:44:11
Klassikko, jonka vaikutus näkyy monissa elokuvissa, esim. equilibrium joka on muuten mainio elokuva myös. http://www.imdb.com/title/tt0238380/

Laitetaan kirjalle 9.
el Bastardo
07.06.2005 01:29:53
Erittäin mainio kirja. Ahdistavuus vain lisää tenhoa. Kannattaa lukea myös Huxleyn Uljas uusi maailma ja tutustua A-, B- ja C-luokan kansalaisiin (monta sorttia niitä nyt olikaan...).
LiiMaNHeNKi
07.06.2005 09:27:54
Jep, hyvä kirja. Ja kannattaa myös lukea Eläinten vallankumous (Animal Farm) samalta tekijältä. Näyttäisi löytyvän englanniksi koko kirja täältä (vai onko kokonainen?):
http://www.online-literature.com/orwell/animalfarm/
Emmä mitään osaa soittaa... räpellän vaa.
pliksu
07.06.2005 09:33:36
Erittäin hyvä kirja: tiivis ja intensiivinen tunnelma. Sopivasti synkkyyttä.

On kyllä mainio kirja. Lukiossa luin ja analysoin Eläinten vallankumouksen ja oli sen verran kovaa kauraa, että ei pystynyt jättää Orwellin lukua siihen. Pisti kyllä vähän vertaamaan asioita nyky-yhteiskuntaan ja onhan siellä yhtäläisyyksiä :) Onneksi ajatusrikosta ei meillä vielä tunneta.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, niin Katilla kuin Ortesillakin. Ja tietysti Leenalla ja Simolla, sekä heidän esikoisellaan. >-)))> #13
Bredius
07.06.2005 10:02:00
Yksi parhaista lukemistani kirjoista. Todella ahdistava ja vaikuttava.
"Rumors of my demise have been greatly exaggerated."
ozz3
07.06.2005 11:28:50
Tuollahan tuo näkyy olevan faijan kirjahyllyssä, pitänee nyt kesällä tutustua.
When there's no more room in hell, the dead will walk the earth "Melkone Sonni!" MegaMan Club #009 - Shadow Man
funkyboss11
07.06.2005 15:55:06
Luettu on, ja hyväksi todettu.
"Ananasta ahmaise / hotkaise pyy / loppusi porvari lähestyy." -Vladimir Majakovski-
jigsore
07.06.2005 19:54:15

Onkohan tästä tehty leffa mistään kotoisin?
To bleep or not to bleep! IHKK #8 Biisi
Antsa
07.06.2005 19:59:16
Lainasin tänään kirjastosta, luetaanpa.
-septimisti-
07.06.2005 21:25:31
Viittauksia 1984:ään sekä selkeästi kirjasta pomittuja juttuja tulee vastaan mitä omituisimmissa paikoissa. Suositten lukemista kaikille.

Taustamusiikiksi sopii mainiosti vaikkapa floydin Animals. David Bowien varastosta löytyy kuulemma vuoden 74 kieppeillä tehty kokopitkä animaatioleffa sekä levyllinen julkaisematonta musiikkia 1984 nimellä varustettuna.
Osta hyvä mies X-box
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)