Aihe: Pete Q -rockooppera YLE Teemalla 14.4.2006 klo 14:30
1
aikavaikea
12.04.2006 15:49:30
En halunnut hukuttaa mihinkään illan elokuva -ketjuun, vaan avata ihan oman aiheen tälle. Siis pitkäperjantaina on hyvä nauttia päivälevoista tätä klassikkoa katsellen.

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaop … yte31151355813&l=f&mode=www

Pete Q - Rock-ooppera Koiton salissa Helsingissä.

Pete Q oli aikansa kultti-ilmiö, joka nosti teatterin kuumaksi puheenaiheeksi. Kaikki sai alkunsa kesällä 1978, kun joukko nuoria teatterintekijöitä halusi lomansa aikana kokeilla tavanomaisuuksia ja kaavoja rikkovia esitysmuotoja. Tästä halusta syntyi tilapäinen teatteriperinnettä ja -ilmaisua uudistanut ryhmä Suomen kansan teatteri.

Työn alle otettiin Arto Mellerin, Jukka Asikaisen ja Heikki Vuennon kirjoittama näytelmä "Nuorallatanssijan kuolema eli kuinka Pete Q sai siivet" ja ohjaajaksi tuli Helsingin kaupunginteatterin nuori tähti Arto af Hällström. Lavalla esiintyivät mm. Jukka-Pekka Palo, Eija Ahvo, Raila Leppäkoski, Ari Piispa, Vesa Vierikko, Pirkka-Pekka Petelius ja Erkki Saarela. Kantaesitys oli heinäkuun 7. päivä - ja siitä lähtien Pete Q oli legenda.

Näytelmätaltiointia ennen nähdään vartin mittainen tuore dokumentti Kuka oli Pete Q? Ohjelmassa pohditaan, miksi Pete Q herätti kohua - ja mitä uutta se laittoi liikkeelle. Projektia muistelevat aikalaisista mm. kriitikko Kirsikka Moring, käsikirjoittajatiimin Heikki Vuento ja Pete Q:ssa näytellyt Raila Leppä koski.

Uusinta tulee sunnuntaina 16.4. klo 22:30
Jani The Rock: Esim. tossa toissayönä oli sota-aika ja mä johdin Osuuskauppaliikkeen joukkuetta uintimaaottelussa Saksaa vastaan. "Sanokaa mitä sanotte saatana, mutta me osuuskauppalaiset ainakin uitiin ihan tosissaan"! Niin varmaan.
aikavaikea
14.04.2006 09:33:55
Vaikka ketään ei kiinnosta, niin nostan tämän vielä muistutukseksi. Ei siinä sanota kertaakaan "Ket taun!", mutta kyllä se silti ihan katsottava on mielestäni.
Itse olen itseni juonut.
Sanonut kyllä,
haluan vielä.
Folcce
16.04.2006 18:24:31
Tää on kyllä pakko väijyä kun kerrankin sattuu oleman digin äärellä. 1978 ja tommonen jengi näyttelijöinä!
Harry Potter? Kuka vitun urpo se on? -Snoop Doggy Dogg-
aikavaikea
16.04.2006 20:32:00
Tää on kyllä pakko väijyä kun kerrankin sattuu oleman digin äärellä. 1978 ja tommonen jengi näyttelijöinä!

Kiitos noteeraus :-). Tämä tosiaankin oli katsomisen arvoinen melkein pelkästään hoikan Toikan vuoksi ;-). Uusinta siis parin tunnin päästä.
Itse olen itseni juonut.
Sanonut kyllä,
haluan vielä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)