Aihe: Urheilun puhki analysointi
1 2
Bonham
07.05.2006 21:59:00
Harmittaako muita tää nykyinen tapa analysoida kaikki tapahtumat isolla porukalla?

Just nyt lätkä.. pahinta oli ehkä talvella Toni Niemisen selostukset mäkihyppykisoissa.. "Luikuasento.. hyppyrille tulo.. ponnistus.. alkuilmalento.. keski-ilmalento.. loppulento.. alastulo..". JOkaisen laskijan kohdalla, jokaisessa kisassa.. mitä tolkkua?? :)
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
juuso a
07.05.2006 22:02:39

Mua ainakin on ruvennut jurppimaan noi saakelin kisastudiot. Analysoidaan ja spekuloidaan maailman tappiin asti ja studioon roudataan kaikki mahdolliset asiantuntijat avuksi. Ei mua ainakaan nappaa noita kuunnella.
"The only thing Columbus discovered was that he was lost! "
Tinmo
07.05.2006 22:10:01
Hah! Jäisikin vain sinne studioihin tuo toiminta, mutta kun ei.
"You're my wife now!"
author
07.05.2006 22:12:50
Turhaa spekulointia jolla tapetaan lähetysaikaa. Puhuttaisiin edes jostain järkevästä joskus.

Juuri pohdittiin Suomi - Latvia pelin tauolla oliko Suomen peli ylilatautunut tunnetasolla.
Juugeli
07.05.2006 22:20:23
Joo, harmittaa. Tai no en tiedä muista lajeista, kun seuraan pelkästään lätkää, mutta kyllä erätauoilla aina kanava vaihtuu. Nekin on ihan turhia ne haastattelut, mihin otetaan aina joku pelaajista, aina samat jorinat ne on niilläkin. "Joo kaveri tulee kovaa päälle, pitää ehkä luistella vähän enemmän, katotaan miten seuraava erä menee"
Here we are nowhere, nowhere left to go/Here we are nowhere, maybe that's where we belong - Jake Burns
IHKK #3, IMIK #28, Bella Italia #8 Pastilli?
juuso a
07.05.2006 22:24:27

Nekin on ihan turhia ne haastattelut, mihin otetaan aina joku pelaajista, aina samat jorinat ne on niilläkin. "Joo kaveri tulee kovaa päälle, pitää ehkä luistella vähän enemmän, katotaan miten seuraava erä menee"

Joo, ja sitten ne sanoo aina että pitää pelata omaa peliä niin voitetaan. Kenenkäs peliä sitä sitten pelataan jos ei omaa?
"The only thing Columbus discovered was that he was lost! "
Jormaz
07.05.2006 22:29:45
Joo on kyllä kiekkoproffaan ja hevonvitun aurinkokuninkaaseen hermot menny aikoja sitten. Kyllä sitä jaksetaan jauhaa että oltiin mentaalisesti heikompia kun oikeasti tehtiin vaan vähemmän maaleja.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
Jokunen
07.05.2006 22:33:20
Kenenkäs peliä sitä sitten pelataan jos ei omaa?

Niin, sitä voi pelata joko ihan omalla taktiikalla, tai vastustajan pelitavan erityisesti huomioonottavalla taktiikalla. Mutta tuon varmaan tiesitkin.

Ei oikein nappaa nuo spekulaatiot meikäläisellekään. Onneksi kaukosäätimessä on tukku nappuloita, joilla vaihtaa kanavaa!
"If vomit were a movie, this would be the soundtrack."
texjazz
07.05.2006 22:39:20

Juu, ei näitä ennen ollut. Juha "Kaksikymmentätoinen" Jokinen tai Pentti Salmi ilmoittivat, että nyt studio vaikenee kotvaseksi. En enää edes muista, mitä erätauoilla tuli. Virityskuvaa tai musiikkia?

Tulisi kerrankin urheilija haastatteluun ja sanoisi pukukoppiin mennessään, että tämä ollaan hävitty jo tai vastustaja on kertakaikkiaan ylivoimainen, se vie meitä 100-0 koko ajan tai vaikka laulaisi Pylly vasten pyllyä-viisun.

Joka jätkä tekee parhaansa!

Meidän täytyy vain lisätä liikettä!
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
sellisti
07.05.2006 23:41:50
Ei mua se häiritse, että itse urheilusuorituksen aikana analysoidaan suoritusta, esim. Toni Niemisen asiantuntevaa kommentointia oli mun mielestä ihan ilo kuunnella. Mutta se, että vielä puoli tuntia pelin/kisan jälkeen analysoidaan ja spekuloidaan studiossa porukalla kaaviot ja tilastot käsissä että miksi näin ja miten tähän tultiin, niin sitä mä en enää jaksa seurata. No, ei sekään mua oikeastaan ärsytä kun ei mun oo sitä pakko katsoa. Hoho.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
timus
08.05.2006 01:50:30 (muokattu 08.05.2006 01:54:46)
No tuo Rautiaisen Pasi oli kyllä enemmän kuin mainio Mestareiden Liigan pre-gameissa Nelosella. Joskus jopa tylsähköjä pelejä parempi.

Hyvä pre-game/kisastudio whatever on paikallaan, mutta jos se on itsestään selvyyksien latelua tai katsojien idioottiina pitämistä, niin sit ei kiitos.

EDIT: Hieman vieraimmissa lajeissa hyvät analyysit on avannu monta asiaa.
Listen to the stage manager and get on stage when they tell you to. No one has time for the rock star bullshit. None of the techs backstage care if you're David Bowie or the milkman. When you act like a jerk, they are completely unimpressed with the infa
Jormaz
08.05.2006 02:22:10
Rautiainen onkin tekijä eikä turhan paskan jauhaja. Muistammehan mm. millä kulkupelillä Pasi poistui studiosta kotiinsa Porvooseen pienen vedon seurauksena.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
-septimisti-
08.05.2006 03:58:24 (muokattu 08.05.2006 04:00:53)
Harmittaako muita tää nykyinen tapa analysoida kaikki tapahtumat isolla porukalla?

Just nyt lätkä.. pahinta oli ehkä talvella Toni Niemisen selostukset mäkihyppykisoissa.. "Luikuasento.. hyppyrille tulo.. ponnistus.. alkuilmalento.. keski-ilmalento.. loppulento.. alastulo..". JOkaisen laskijan kohdalla, jokaisessa kisassa.. mitä tolkkua?? :)

Ei harmita.

Jääkiekon mm-kisoja en ole toistaiseksi seurannut oikeastaan minuuttiakaan, mutta vanhasta lihasmuistista sanoisin, että pelin ja joukkueiden analysointi ei ole koskaan itseäni ärsyttänyt - paitsi ehkä pintapuolisuudellaan ts. analysoinnin heikolla tasolla. Sm-liigan finaaleissa Tamminen oli mielestäni todella hyvä lisä lähetyksissä, sillä mies todellakin tuntui tietävän mistä puhui ja osasi esittää asiansa niin että jopa meikäläinen ymmärsi ja ehkä jotain uutta oppikin. Myös selostuskopissa väijyneet kommentaattorit antoivat mielestäni paljon katselukokemukselle. He osasivat pelin käynnissä ollessa bongata sieltä sellaisia asioita joita itse en ehkä muuten olisi huomannut.

MTV3:n edesmenneiden kiekko-iltamien suurin puute oli mielestäni se että peliä ei anylysoitu mitenkään, vaan keskityttiin selostamaan pelin tapahtumat pintapuolisesti, hienojen maalien kelailuun sekä mobiili-rahastuksiin.

Toni Niemisen soveltuvuudesta kommentaattoriksi voidaan olla montaa mieltä, mutta tälläkin tyypillä on rautainen tietämys lajista. Niemisellä on monia ikäviä maneereita (tekeminen), eikä hän ehkä parhaalla tavalla pysty näitä näkemyksiään kotisohvalle välittämään kiitos puutteellisen ulosantinsa. Kuitenkaan suoritusten analysoinnissa ei mielestäni ole mitään vikaa.

YLE:n olympialaisten mäkihyppylähetykset olivat kammottavia. Selostaja ei pystynyt mllään lailla kertomaan mikä hypyssä mahdollisesti meni pieleen tai mikä onnistui. Mahtoikohan olla huono tuulirako? Ei nyt kyllä oikein tainnut onnistua hyppy parhaalla mahdollisella tavalla? Katselukokemus jäi varsin pintapuoliseksi.

Olympialaisten kisalähetyksissä tämä oli muutenkin suurin yksittäinen ongelma. Esimerkiksi jääkiekon seuranta oli suhteellisen puisevaa. Mertaranta ei selostuskopista tuttuun tapaansa peliä juuri analysoi eikä kisastudiota ollut. Kommentaattori taas ei taida Mertarannan kanssa samaan koppiin mahtua, vaikka mielestäni tarvetta olisi.

Sitten kun mennään lajeihin kuten vaikka curling, koripallo, jenkkifutis tai vaikkapa nyrkkeily, joista tiedän vielä vähemmän kuin jääkiekosta, on mielestäni asiantunteva selostaja tai kommentaattori kullan arvoinen. Selostajan/kommentaattorin/studion tehtävä on pystyä huomaamaan sieltä sellaisia juttuja joita tavallinen katsoja (minä) ei huomaa ja selitettävä on kyse. Tällä tavoin ainakin itse saan urheilun seuraamisesta paljon enemmän irti.

Ymmärrän kyllä niitäkin joita taktiset ja tekniset kiemurat eivät kiinnosta ja jännittävän matsin seuraaminen poppareita napostellen riittää. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mitä erätauoilla ja pelikatkoilla mielestänne pitäisi esittää? Hidastuksia? Entä mitä selostajien tulisi jutella mäkihyppykisoissa jokaista hyppyä seuraavien lukuisten uusintojen aikana?
texjazz
08.05.2006 09:52:44

Rautiainen onkin tekijä eikä turhan paskan jauhaja. Muistammehan mm. millä kulkupelillä Pasi poistui studiosta kotiinsa Porvooseen pienen vedon seurauksena.

Eikös Rautiainen joskus jonkun hävityn vedonlyöntinsä jälkeen ajanut fillarilla Hesasta Seinäjoelle? Vai olenko nähnyt unia?
Surullisilla talonmiehillä on melankolia. Ja kohta on syksy.
Jokunen
08.05.2006 10:15:15
Eikös Rautiainen joskus jonkun hävityn vedonlyöntinsä jälkeen ajanut fillarilla Hesasta Seinäjoelle? Vai olenko nähnyt unia?

Kyllä, ollaan nähty samoja unia. En tosin muista, oliko se juuri Seinäjoelta, mutta tuo pyörälenkki on tosijuttu.

All Hail Pasi Rautiainen:

http://www.sloleht.ee/fotod/2005/12/02/l-pasi.jpg
"If vomit were a movie, this would be the soundtrack."
timus
08.05.2006 11:23:05
MTV3:n edesmenneiden kiekko-iltamien suurin puute oli mielestäni se että peliä ei anylysoitu mitenkään, vaan keskityttiin selostamaan pelin tapahtumat pintapuolisesti, hienojen maalien kelailuun sekä mobiili-rahastuksiin.

Olympialaisten kisalähetyksissä tämä oli muutenkin suurin yksittäinen ongelma. Esimerkiksi jääkiekon seuranta oli suhteellisen puisevaa. Mertaranta ei selostuskopista tuttuun tapaansa peliä juuri analysoi eikä kisastudiota ollut. Kommentaattori taas ei taida Mertarannan kanssa samaan koppiin mahtua, vaikka mielestäni tarvetta olisi.

Sitten kun mennään lajeihin kuten vaikka curling, koripallo, jenkkifutis tai vaikkapa nyrkkeily, joista tiedän vielä vähemmän kuin jääkiekosta, on mielestäni asiantunteva selostaja tai kommentaattori kullan arvoinen. Selostajan/kommentaattorin/studion tehtävä on pystyä huomaamaan sieltä sellaisia juttuja joita tavallinen katsoja (minä) ei huomaa ja selitettävä on kyse. Tällä tavoin ainakin itse saan urheilun seuraamisesta paljon enemmän irti.

Ymmärrän kyllä niitäkin joita taktiset ja tekniset kiemurat eivät kiinnosta ja jännittävän matsin seuraaminen poppareita napostellen riittää. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mitä erätauoilla ja pelikatkoilla mielestänne pitäisi esittää? Hidastuksia? Entä mitä selostajien tulisi jutella mäkihyppykisoissa jokaista hyppyä seuraavien lukuisten uusintojen aikana?

Kolmosen hokinaitti oli toteutukseltaan kyllä ihan tv bulgariaa minunkin mielestä.

Ja kyllä hokia tuli olympialaisissa katottua selostajasta huolimatta - ei sen takia.

Curling ja jenkkifudis on kaikessa neroudessaan avautunut (tosin tuon ameriikan jalkapallo on vieläkin vähän turhan monimutkainen ja taktinen...) juuri kommentoinnin ja analysoinnin ansiosta. Samaa on nyt tapahtumassa golfin suhteen (lajin, josta en olisi koskaan uskonut innostuvani)

Noista kaukalonlaitahaastatteluista vois kyllä luopua, sillä kiekko pomppii kaverille tai sitten omalle joukkueelle ja luistelua pitää aina lisätä ja laukauksia, eikä jäädä peruuttelemaan ja nopeemmmin pitää avata peliä ja tuomarilinjakin on aika outo.

Tai ainakin sen "kaverin" tilalle vois jo keksi jonkin uuden yhtesen kliseen...

Voi kun sais vielä Tuomas Virkkusen kuningaslajin kisoja selostamaan...
Listen to the stage manager and get on stage when they tell you to. No one has time for the rock star bullshit. None of the techs backstage care if you're David Bowie or the milkman. --Henry Rollins
Tympee Huttunen
08.05.2006 14:01:05
Lapinlahden linnuissa oli hyvä sketsi valmennukseen liittyen. Joukkueen suomalainen valmentaja piirsi tauluun hienoja kuvioita ja selitti miten homma pitää hoitaa. Joukkueen päät meni ihan pyörälle ja tappioita tuli. Valmentaja meni vaihtoon ja tilalle tuli ulkomaalainen valmentaja, jonka puheesta ja piirroksista kukaan ei saanut selvää. Heti meni pelit paremmin.

Jalat jalat!
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
sellisti
08.05.2006 21:10:00 (muokattu 08.05.2006 21:10:10)
Sitten kun mennään lajeihin kuten vaikka curling, koripallo, jenkkifutis tai vaikkapa nyrkkeily, joista tiedän vielä vähemmän kuin jääkiekosta, on mielestäni asiantunteva selostaja tai kommentaattori kullan arvoinen.

Ja niinpä tässä vaiheessa kuvaan astuukin - Voitto Liukkonen! Olympiacurling oli nautintoa.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
author
08.05.2006 21:26:02
Ja niinpä tässä vaiheessa kuvaan astuukin - Voitto Liukkonen! Olympiacurling oli nautintoa.

Taitaa Uusipaavalniemi määrämittaista lähteä hakemaan... jaa enpä tiedä.. jos kuitenkin yrittää kilkan kalkan tuolta vasemmalta.. hyvin tulee.. haetaanko peräti tuplapoistoa.. jaa ei kyllä näyttäisi nyt siltä että siitä määris tulisi kuitenkin.. ei riitä aivan.. kyllä, kyllä riitti sittenkin.
sellisti
08.05.2006 21:31:20
Taitaa Uusipaavalniemi määrämittaista lähteä hakemaan... jaa enpä tiedä.. jos kuitenkin yrittää kilkan kalkan tuolta vasemmalta.. hyvin tulee.. haetaanko peräti tuplapoistoa.. jaa ei kyllä näyttäisi nyt siltä että siitä määris tulisi kuitenkin.. ei riitä aivan.. kyllä, kyllä riitti sittenkin.

Kyllä. Se jatkuva spekulointi lisäsi jännitystä lajiin ihan uudella tavalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)