Aihe: Kirjailija Jari Tervon kirjat
1
Mika Antero
29.12.2006 14:13:50 (muokattu 02.01.2007 11:22:15)
Avaanpa ketjun, koska yllätyin niin perin iloisesti Tervon tuoreimmasta tekeleestä, Ohranasta. Kyseessä on kenties Tervon paras kirja. Kenties siksi, että myös Pyhiesi yhteyteen ja Minun sukuni tarina ovat kenties parhaita. Ehkä Poliisin poikakin. Ohrana on erilainen, ei niin rajusti kielellä keikaroiva, vaikka taidokas siltäkin kantilta on.

Ohranan viimeiset kymmenet sivut hieman läsähdyttivät kokonaisuutta, mutta ei häiritsevästi. Kirjassa herätettiin vuoden -44 Helsinki henkiin todella elävästi, ihmisläheisesti ilman suurta sankaritarinaa, johon historia liian usein romaaneissa kadotetaan.

Erityisen iloinen olen siksi, että pelkäsin Tervon olevan kirjailijana jo parhaat työnsä tehnyt, sen verran heikkojakin esityksiä hänen kynästään on irronnut. Suomemme heimo ja etenkin Rautapää, ne olivat sanalla sanoen surkeita. Myyrässä oli yritystä, mutta punainen lanka hukkui johonkin paksun eepoksen syövereihin.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mietteitä Ohranasta ja Tervon kirjoista muutenkin. Nimenomaan kirjoista, ei Tervon persoonasta tai julkisuuskuvasta. Muusikoiden.nettiin kuuluu tietysti keskustelu Tervosta, onhan hän epäonnistunut rockkitaristi, kuten niin monet muutkin meistä.

E: Kijr.vihr.
Ahmir
29.12.2006 15:59:47 (muokattu 29.12.2006 19:40:38)
http://www2.hs.fi/klik/alkuluku/kotimaiset/tuulikaappimaa9801.html

Tuossa linkissä Jari Tervon Tuulikaappimaan alkuluku. Kirja on mitä loistavin kuvaus "hullun" päänsisäisestä maailmasta. En jaksa kirjasta sen enempää kirjoittaa, lukekoot jokainen itse.

Hyvä lukemistani Tervon julkaisuista on myös novellikokoelma Siat ja Naudat, jossa on tuo Tuulikaappimaan alkuluku hieman erilaisena, josta idea Tuulikaappimaan tekemisestä romaaniksi oli ilmeisesti syntynyt. Kyseisen novellin nimi on muistaakseni Kaukoa viedään.

E: Luen parhaillaan Kari Hotakaisen Klassikkoa, Hotakaisen "päiväkirjoihin" perustuvaa kirjaa, josta pisti silmään: "Jari Tervo soitti sanoakseen, että olen paska ja hän on Jari Tervo."
Hiljaisuus on kukka.
Mika Antero
29.12.2006 16:01:54
Joo, tuo Kaukoa viedään -novelli on aivan loistava. Siitä laajennettu Tuulikaappimaa -romaani ei ole kokonaisuudessaan ihan samaa tasoa, mutta oikein hyvä kuitenkin. Sioissa ja naudoissa on muutama muukin erittäin hyvä novelli.
Juzzu
29.12.2006 19:17:16
Joo, tuo Kaukoa viedään -novelli on aivan loistava. Siitä laajennettu Tuulikaappimaa -romaani ei ole kokonaisuudessaan ihan samaa tasoa, mutta oikein hyvä kuitenkin. Sioissa ja naudoissa on muutama muukin erittäin hyvä novelli.

Pidän kyllä noista kaikista kolmesta, hyvää menoa ja meininkiä. Tykkään. Taisin sanoakin sen jo.
sellisti
30.12.2006 23:50:07
Pohjanhovi on tullut luettua. Sen perusteella ei taida saada kovin hyvää käsitystä siitä millaisia nämä uudemmat ovat, mutta siitä tykkäsin kyllä. Kerronta on hengästyttävän tiivistä, johtuen lähinnä Tervon tyylistä (ainakin siinä kirjassa) kirjoittaa kaikki teksti putkeen ilman sitaattiviivoja tai kappalejakoja ym. Henkilöhahmot vaikuttavat melkoisilta karikatyyreiltä, mutta silti uskottavilta. Lapin miehenähän Tervo varmaan tietää minkälaista porukkaa sieltä voi löytyä. :) Huumori on kieroa, äijämäisen karheaa ja alatyylistäkin, mutta hiton hauskaa. Sanavalmiiden hahmojen dialogi pudotti kerta toisensa jälkeen. Voisin sen perusteella lukea näitä muitakin.

"Kaukoa viedään" oli itse asiassa ensimmäinen Tervon kynästä lähtenyt teksti jonka olen lukenut, ja se oli kyllä hauska.
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
NHR
31.12.2006 00:58:53

Pohjanhovi on tullut luettua.

Samaten, tai oon kyllä muitakin Tervon kirjoja joskus lukenut, en tosin noita uudempia vielä, mut toi Pohjanhovi on jääny ehkä parhaiten mieleen. Sen lukeminen tais sillon kyllä kestää aika kauan, kun pari riviä luettuaan piti aina nauraa kaksinkerroin ehkä vartti.

Luulin ton Tuulikaappimaankin joskus lukeneeni, mut ei toi teksti tuolla linkin takana kyl tuntunu kovin tutulta. Ehkä oon erehtyny, tai sit vaan unohtanu...
I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin
Mika Antero
31.12.2006 15:52:52 (muokattu 31.12.2006 15:53:42)
Minulle tuo Pohjan hovi on jäänyt vieraaksi, en päässyt siihen millään sisälle silloin joskus kun se ilmestyi. Pitäis lukea uudestaan, mutta jostain syystä olen lykännyt sitä vuodesta toiseen. Poliisin poika sen sijaan kolahti ja sen jälkeen olenkin kaikki äijän kirjat lukenut ja omakseni hankkinut. Laskujeni mukaan Tervolta on julkaistu yhdeksän romaania ja niistä enemmän kuin puolet ovat erinomaisia tai hyviä. Ei ollenkaan huono saavutus.

Pitää vielä erikseen mainita Kallellaan -päiväkirja, jonka hän kirjoitti isäksi tulemisen riemusta. Se on oikein mukavaa luettavaa, varsinkin jos kuuluu kohderyhmään...
Mook
31.12.2006 16:41:45
Pohjan hovin ja Suomemme heimon olen lukenut, ja ei kyllä kolissut kumpikaan. Pitänee joskus silmäillä Pohjan hovia uudestaan, kun näemmä kehutaan kovasti.
Mika Antero
31.12.2006 16:48:37
Pitänee joskus silmäillä Pohjan hovia uudestaan, kun näemmä kehutaan kovasti.

Suosittelen kyllä edelleen myös alussa mainitsemiani Pyhiesi yhteyteen ja Minun sukuni tarina -kirjoja. Niisä kirjailijan tyyli on tervomaisimmillaan ja vauhtia ynnä vaarallisia tilanteita piisaa.
sellisti
01.01.2007 23:20:42
Pitää vielä erikseen mainita Kallellaan -päiväkirja, jonka hän kirjoitti isäksi tulemisen riemusta. Se on oikein mukavaa luettavaa, varsinkin jos kuuluu kohderyhmään...

Ai niin, tämänhän olen myös lukenut tuon Pohjan hovin lisäksi. Eipä heti tullut mieleen. Oli sekin hauska kuvaus yhdestä elämänvaiheesta.

Omakohtaisesti erityisen tutulta tuntui Tervon lausahdus "Haisen kuselle, paskalle, hielle ja oksennukselle. Hiki on omaa."
"Vähän mä oon pettynykkin. Olis ollu paljo mukavampaa ku sellisti olis ollu kaunis nainen. Jalat harallaan herkällä otteella sulosäveliä loihtimassa. Tälläiselle olis voinu sanoa suurella sydämellä että: yhdyn edelliseen puhujaan." -Jami
Lennu
02.01.2007 11:08:37

Myyrä on kesken, muutama muu on tullut luettua.
"Yritinhän joskus perehtyä intialaiseen nuorisokulttuuriin katsomalla intialaista musiikkikanavaa töllöstä. Vähän sääliksi käy intialaista nuorisoa." -Derek Riggs
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)