Aihe: Miksi omakustannebändillä on levymerkki? 1 | |
---|---|
![]() 19.03.2020 20:01:33 | |
Morjens! Haluaisin kysyä semmosta asiaa, että kun monet bändit, jotka julkaisee musiikkiaan omakustanteena - esim. suoraan Spotifyssa tai miksei fyysisenä tallenteenakin - tuntuu kehittävän oman levymerkin ja käyttävän sitä. Miksi näin ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tai kun oon miettinyt, että jos bändi julkaisee lähinnä omia levyjään omakustanteina ja julkaisee niitä tietyllä levymerkillä. Niin mitä hyötyä siitä on ja miksi niin tehdään? Tälleen kun en asiaa ymmärrä, niin se kuulostaa vähän oudolta tai suureelliselta jotenkin.. Mutta valaiskaa asiaa, jos osaatte! | |
![]() 20.03.2020 14:28:28 | |
En tiedä osaanko vastata kattavasti, mutta pari pointtia tulee mieleen. Ensiksi, jos julkaisee levyjä fyysisinä ääntteinä ja tekee niistä ääniteilmoituksen Gramexille, niin siinä vaiheessa pitää aina duunata siihen levyyn äänitekohtainen koodi (siis ei ISRC -koodi, se on eri juttu). Levy-yhtiöllä se on yleensä sellainen että siihen jotenkin intrgroituu se levy-yhtiön (levymerkin) nimi. Ja se alku on aina sama, lopussa on sitten juokseva numero. Ja kun omakustannetuottajakin sellaisen koodin joutuu kehittämään, niin siitähän helposti tulee sit myös sen levymerkin nimi. En mä tiedä onko pakko tehdä näin ... kait sitä vois vaan laittaa siihen koodin alkuun aina jonkun kqwr .. tai jotain .. eikä ikinä käyttäis sitä missään muualla. Mut aika luontevaa on antaa tätä koodailuakin varten levymerkille nimi. Ja tietty tätä levymerkin nimeä kandee sit käyttää digijakelussakin. Toinen pointti on semmonen abstratktimpi .. tai fiilisjuttu. Jos kerran harjoittaa levyjen julkaisemista, niin voihan ne on omat julkaisut koota yhden nimen alle. Onko se sitten pömpöösiä, niin kuin vähän kysymyksessäsi viittasit .. emmä tiedä. Voihan se olla ihan kliffaakin ja semmosta ihan tervettä ylpeyttä. "Tää on meidän juttu", tiätsä. Mä itse julkaisin ensimmäisen omakustanteeni vuonna 2004, ja annoin hetken mielijohteesta omalle levymerkilleni nimen Jabelius Records. Ja mun kaveri teki hienon logon :) Sillä mennään edelleenkin. On mulla välilllä ollut levydiili isommankin yhtiön kanssa, mutta kaikki omat julkaisut on nyt ton merkin alla, ja ne myös löytyy kaikkialta tolla merkillä. Gramexista, Spotifyistä yms. tietokannoista. Ja mun mielestä on hyvä että löytyvät .. se on niiq leima, joka aina kertoo että tää on mun levymerkin kamaa. Anteeksi pitkä höpinä. Mutta mietin samaa joskus silloin 16 vuotta sitten. | |
![]() 20.03.2020 19:12:14 | |
Kiitos vastauksesta! Saattaahan se vähän pömpöösiä olla, mutta eipä siitä toisaalta kukaan sakotakaan... Mutta kiitos, tää selvensi kyllä! Että sillä on tommosta käytännön merkitystä kuitenkin. Ja anyway, eihän siitä mitään haittakaan taida olla. Täytyy varmaan vaan valita levymerkille nimi, joka ei kuulosta liian kornilta :D | |
![]() 28.03.2020 22:31:21 | |
Ite oon laittanut läpällä jonkun viina records tms. labelin kun oon ollut esimerkiksi osajulkaisijana jollain äänitteellä. Hupia se on, ei sen kummempaa. INTO THE JUNGLE'S DEPTH,INTO THE DESERT STORM | |
![]() 29.03.2020 07:45:20 (muokattu 29.03.2020 07:57:52) | |
Melkein kaikkilla konemusiikkimaailamanstaroilla on hyvinkin menestyvä levymerkki. Hyvänä esimekkinä on Dubfire jolla on levymerkki SCI+TEC: https://soundcloud.com/dubfire Ja Dubfirellä jos kellään on n. 70k streemiä per päivä Spotifyssä joten sillä tekee minun kokemuksella itselleen 350 € rahaa per päivä liikevaihtoa. Mukaan lukien se paljonko Dubfiren mp3:t ja muut tiedostot myy onlineportaaleissa, joissa sitten on hivenen paremmat katteet kuin Spotify-streemeissä. N. 0.50 € per myyty tiedosto. Mutta jos unohdetaan Dubfiret ja muut niin kait baädellä on vähintään haaveena saada kaikki rojaltit itselle mitä on saatavissa. | |
![]() 30.03.2020 17:31:32 | |
Sulev: Morjens! Haluaisin kysyä semmosta asiaa, että kun monet bändit, jotka julkaisee musiikkiaan omakustanteena - esim. suoraan Spotifyssa tai miksei fyysisenä tallenteenakin - tuntuu kehittävän oman levymerkin ja käyttävän sitä. Miksi näin ja mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tai kun oon miettinyt, että jos bändi julkaisee lähinnä omia levyjään omakustanteina ja julkaisee niitä tietyllä levymerkillä. Niin mitä hyötyä siitä on ja miksi niin tehdään? Tälleen kun en asiaa ymmärrä, niin se kuulostaa vähän oudolta tai suureelliselta jotenkin.. Mutta valaiskaa asiaa, jos osaatte! No mun käsittääkseni s julkaisee musaa Spotifyhin esim. Distrokidin kautta, niin siinä pitää olla levymerkki. Kyllä NCB:n lomakkeessakin oli muistaakseni oli sellainen. Kyllä sillä identifioidaan se julkaisun tunnistekoodi, eli se ikään kuin selventää sitä. Ei se minusta mitenkään turha ole, vaan ihan järkevä juttu. Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa | |
![]() 31.03.2020 08:24:21 (muokattu 31.03.2020 08:30:39) | |
GiovanniDiRondo: No mun käsittääkseni s julkaisee musaa Spotifyhin esim. Distrokidin kautta, niin siinä pitää olla levymerkki. Kyllä NCB:n lomakkeessakin oli muistaakseni oli sellainen. Kyllä sillä identifioidaan se julkaisun tunnistekoodi, eli se ikään kuin selventää sitä. Ei se minusta mitenkään turha ole, vaan ihan järkevä juttu. Ei Distrokidin kautta tarvitse levymerkkiä ja/mutta on distribuutorieta joka saallii yksityshekilödenkin perustaa levy-merkin epäviallisesti ja eivät hyväksy heidän antamaa y-tunnusta jos hommaa sitten tekee jokun Osk:n tai laskutuspalvelun kautta koska tarkistavat YTJ:stä että onko henkilön nimi sama siellä kuin mitä on ks. agrekaatin palveluun ilmoittanut. Eli siis y-tunnus hyväksytään vain jos ks. henkilöllä on allekirjoitusoikeus ja nimi omaisajana YTJ:ssä. Feiyr.com on tässsä asiassa hyvin tarkka ja laskuttavat VAT:in kanssa heidän palveluistaan jos on vain jokin Osk:n jäsen ilman allekirjoitusoikeutta ja hnekilönimi ei täsmää YTJ:n tietojen mukaan. Nehän joutuu tekeen hidän maansa verottajalle selityksen jos ovat vahingossa laskuttanneet yksityshekilöä tai ei ALV-velvollista yritysta ilman VAT:ia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)