Aihe: Toivoisin kommenttia lyriikastani!
1 2
2109
11.12.2007 13:34:13
Moi kaikki!
Olen kirjoitellut tekstejä itsekseni noin vuoden ajan. Sävellyksiä ei ole.
Haluaisin rakentavia kommentteja teksteistäni sekä apuja sävellystyöhön!
Kaikki kiinnostuneet, tässä tulee yksi sanoituksistani!

Vielä kerran

Mun sieluni sirpaleina on
luulin et oon vastustamaton
terällä raavittu riekaleiksi
silpuksi tuulen vietäväksi

Viillä viillä vielä kerran
ohut oon jo sen verran
et tuuli mut kauas kuljettaa
oikeaan suuntaan johdattaa

Feeniks linnun lailla kuihdun
tuhkapölyksi tuhoudun
jotta vahvempana nousen
tunnen iskut siipien

Kiellä kiellä vielä kerran
ohut oon jo sen verran
et tuuli mut kauas kuljettaa

Mun sieluni koossa on
tiedän en oo vastustamaton
langalla koottu riekaleista
sulatettu tuulen hiutaleista

viillä viillä vielä kerran
kiellä kiellä vielä kerran
et tuuli mut taas kuljettaa

viillä
kiellä
vielä kerran
Sergei Fallinen
16.12.2007 01:46:48 (muokattu 16.12.2007 01:47:10)
Tää on ihan hyvä. Ainakin rytmisesti vaikuttaa toimivalta, ja kertosäe on kiva, erityisesti tuo viillä/kiellä on toimiva pari. Mitään kovin yllättäviä tai mielenkiintoisia juttuja tässä ei kuitenkaan ole, mikä tekee siitä aika mitäänsanomattoman, kun kielikuvatkin on suht tyypillisiä. Tekniikka on kunnossa, nyt vain lisää rohkeutta luonnosteluun.
2109
27.12.2007 14:10:24
Kiitti hibernancelle rakentavista kommenteista!
Hienoa kuulla et rytmisesti toimii, sillä sitä oon koettanu opetella ja hioa. Opettelua on vielä paljon edessä ja seuraavaks keskitynkin ton tekstin sanoma puoleen.
Teh Masa
08.01.2008 21:43:48
Minkä laista musaa aiot ympätä tähän ja muidenkin sanoitustesi ympärille?
Sekin vaikuttaa.
Lyriikkasi on siistiä ja sileää, hyvin miellyttävää, kielellisesti ihan oikein ja ihan tarttuvaa.
Mikäli et oikein uusia kikkoja sanoitustesi rytmiikkaan ja sijoitteluun tms. keksi, kannattaa miettiä sitä asiapuolta tosi tarkasti, sillä kyllä sulla varmasti löytyy motivaatiota niiden tekemiseen laajemmalti ja vielä paremmin.
2109
09.01.2008 10:53:07
Minkä laista musaa aiot ympätä tähän ja muidenkin sanoitustesi ympärille?
Sekin vaikuttaa.

Mikäli et oikein uusia kikkoja sanoitustesi rytmiikkaan ja sijoitteluun tms. keksi, kannattaa miettiä sitä asiapuolta tosi tarkasti, sillä kyllä sulla varmasti löytyy motivaatiota niiden tekemiseen laajemmalti ja vielä paremmin.

Kiitos sulle positiivisesta palautteesta.
Olen vasta aloittelija näissä asioissa, eli sävellyspuoli ei multa onnistu ilman osaavan apua, mutta innostusta uuden oppimiseen löytyy rutkasti.
BLEAK, Kalle Ahola, Happoradio, RUSH, U2 mm. on mun lemppareita. Näiden musiikillinen puoli kolahtaa ja ois ilo saada sanoitustensa ympärille jotakin heidän tapaistaan musiikkimaailmaa!!!
Mutta yhteistyökumppania varmaankin tarvitsisin, jotta sanat saisivat lisää lihaa ympärilleen!
DirtyAlice
17.01.2008 13:24:16

BLEAK, Kalle Ahola, Happoradio, RUSH, U2 mm. on mun lemppareita.

Kyll' huomaa ett' n'' on sun lemppareita :D Ihan jees sanoitukset kuitenkin, ei huonot, ei huonot.
Sertzo S
27.01.2008 11:40:31
Tekniikassa hiomista ja riimitkin ontuvat purkauksineen.
Bardi
28.01.2008 14:55:13
Sanoitustekniikka ontuu aika pahasti. Rivit ovat eri mittaisia ja tavujen painotukset ovat metsässä. Tekijä on selvästi kuitenkin tavoitellut tähän selkeää rytmistä sanoituksen muotoa.
2109
25.02.2008 16:57:47
Sanoitustekniikka ontuu aika pahasti. Rivit ovat eri mittaisia ja tavujen painotukset ovat metsässä. Tekijä on selvästi kuitenkin tavoitellut tähän selkeää rytmistä sanoituksen muotoa.

Sanoitustekniikka ontuu aivan aloittelijatasoni vuoksi, mutta aijon opetella lisää, jotta kehittyisin.
Olisi hienoa saada vinkkejä mm. tavujen painotuksiin, jotta pääsisin pois tietämättömyyden metsästä! :)
Sertzo S
25.02.2008 18:45:55 (muokattu 25.02.2008 18:48:07)
. Ainakin rytmisesti vaikuttaa toimivalta,

Ei toimi täysin rytmisesti! Tavujen määrää poikkeaa eri säkeistöissä.
Hiomista siis kaipaa.

Tuohan jo todetiin tuossa ylempänä
2109
26.02.2008 11:23:46
Hioin sanoitusta, mitä mieltä olette nyt tuotoksesta???

Vielä kerran

Sirpaleina sieluni on
en ollut vastustamaton
sanalla raaveit heikoksi
heitit tuulen vietäväksi

ohut olen jo sen verran
et tuuli saa mut kuljettaa

Feeniks linnun lailla kuihdun
tuhkapölyksi tuhoudun
jotta vahvempana nousen
tuntien iskut siipien

Kiellä kiellä vielä kerran
ohut oon jo sen verran
et tuuli saa mut kuljettaa

Mun sieluni taas koossa on
olenko vastustamaton
tulen valoit ytimeksi
timantin louhit kuoreksi

kiellä kiellä vielä kerran
et tuuli mut taas kuljettaa

Viillä kiellä vielä kerran
Sertzo S
26.02.2008 12:29:49
Parempi jo rytmisestikin. Ehkä vielä pientä hiomista joiltain osin.
2109
27.02.2008 11:51:17
Parempi jo rytmisestikin. Ehkä vielä pientä hiomista joiltain osin.

KIITOS! Mun mielestä kertsi olis siinä, mut sisältöön aattelin vielä pureutua!?
Faabel
27.02.2008 11:54:52
Ihan hyvähän tää on. Ehkä poistaisin tuon Feenix-lintu jutun, kuultu niin monta kertaa, mutta en tiedä...
Tuomas
27.02.2008 12:17:25

Ihan hyvähän tää on. Ehkä poistaisin tuon Feenix-lintu jutun, kuultu niin monta kertaa, mutta en tiedä...

Tai ottaa siltä nimen pois, että se olisi:

"ailla linnun tulisen kuihdun
tuhkapölyksi tuhoudun"
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 12.02.2008 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 22.02.2008
2109
28.02.2008 12:06:01
Tai ottaa siltä nimen pois, että se olisi:

"ailla linnun tulisen kuihdun
tuhkapölyksi tuhoudun"

Hyvä pointti feeniksestä, KIITOS!!
JCM
29.02.2008 02:49:51

Tekniikassa hiomista ja riimitkin ontuvat purkauksineen.

Hei, miten muuten jätkät tuon esim. intialaisen kevyen musiikin kanssa? Oon kovasti koittanut päästä näihin riimi/tavutus/painotusjuttuihin käsiksi saadakseni jonkinlaista tarttumapintaa siihen ehdottomuuteen, mutta perkele yks päivä kuulin sikamaisen suosittuja intialaisia biisejä ja aloin miettimään, että menee nimittäin pidemmälle kuin avaruusfysiikka kun alkaa näitä juttuja siihen soveltamaan.
JCM
29.02.2008 02:52:29

Hyvä pointti feeniksestä, KIITOS!!

Mun mielestä tuo alkuperäinen on edelleen parempi kyllä. Ja miltä tuo Feeniks -lintu tuossa kuulostaisi, jos sitä koskaan aiemmin ei olisi kukaan käyttänyt:) Hassulta varmaan, mut nyt se kuulostaa ja näyttää mun mielestä ainakin hyvältä.
MrQ
29.02.2008 04:26:20 (muokattu 29.02.2008 04:58:48)
2109 voisi sitten samantien lakata, siis aivan heti, kuuntelemasta bardin ja tuon toisen pässin mussutuksia lyriikan rytmityksestä ja vastaavasta.

Ainoa funktio minkä moiselle totaaliselle potaskalle jaksan miettiä on vanha sääntö jonka mukaan saa "rikkoa sääntöjä vasta kuin tuntee ne" ja siihen saakka tarvitsisi sitten treenata näiden mulkkujen ehdotonta näkemystä siitä miten kaikkien, joka ikisen ihmisen tulisi lyriikkansa hoitaa.

Ajatuksenahan tuo on absurdi, lyyrikko kirjoittaa sitä ja siten miltä itsestään tuntuu ja joka itselleen, omasta mielestään, tulee luontevasti ja mukavasti. Siihen luovuuteen ja tunteeseen ei ole olemassa sääntöjä sillä jokainen kokemus ja tunne jota projisoidaan lyriikkaan -ja tätähän nimenomaan nämä ammattisanoittajat eivät tajua: taidetta ei tehdä työnä. Kun sitä tehdän työnä se ei kelpaa edes viihteestä kuin kaikkein arvostelukyvyttömimmille tunareille. Sanottakoon vaikka, jokaiselle tanssi"musiikin" ystävälle jota maaseutu on tulvillaan ja joiden takia muuten hyvät kasvukeskukset on pilattu karaoke- ja lavatanssimestoilla. Perkele, en minäkään mene islamilaiseen valtioon palvomaan saatanaa blackmetallin muodossa, miksi vitussa ne perkeleet tänne sitten tulevat humppaansa tanssimaan ei mahdu kuulaani.- on uniikki, yhtä arvokas ja kaunis.

Jos lähdet sille tielle että mietit lyriikkasi jo valmiiksi tiettyyn valmiiksipureskeltuun muottiin jota vain soraperseiset siskonraiskaajat pystyvät suorasukaisuuksineen ja aneemisuuksineen nielemään, estät itseltäsi kaikkein tärkeimmän kehityksen: itsesi ja oman kommunikaatioväyläsi kehittymisen.

Vaikka esim. bleak ja rem eivät nyt artisteina vakuuttavimmasta kajuutasta tulekaan, on niitä hyvä käyttää tässä esimerkkinä; melko lailla harva niiden hittipiisi -en tunne paljoa sen tarkemmin, niin tylsää musaa ei jaksa kuunnella ainakaan noiden esimerkkien kautta- noudattaa näiden aivokuolleiden kieroonkasvaneiden lyriikkapuritaanien ehdottomia, yksisilmäisiä ja sokeita kaavoja.

Oli Olavi Virran aikana asiat miten tahansa, ja teki Lauri Tähkä sun muut pellet hommansa miten vain, lie ehkä selkeästi roklyriikkaa tekevän ihmisen keskittyvän vaikutteissaan oman sukupolvensa tuotoksiin ja niistä vaikutteita ottaneisiin. Oli se sitten Tool tai A perfect circle, Smashing Pumpkins tai Alice in chains tai joku niiden edeltäjä, ei mitään väliä. Niillä on enemmän tarttumapintaa tuohon hommaan kuin ehdottomalla TÄMÄ MENEE NÄIN KOSKA SE ON AINA MENNYT JOSSAIN TIETYSSÄ MUSIIKKILAJISSA NÄIN KOSKA EIVÄT JAKSANEET TEHDÄ HOMMAA ITSE VAAN SÄÄNTÖJEN MUKAAN JA SÄÄNTÖJÄ PITÄÄ OLLA MUUTEN JOKU VOISI OLLA LUOVA SAATANA!!!!

Pointti on siinä että sääntöjä noudattamalla ja nimenomaan ammatti"muusikoita" kuuntelemalla tuotetaan hengettömiä studiopirulaisia, proosanopettajia, paskoja musamaikkoja, koulun vahtimestareita, humppa sun muu viihdyttäjiä joiden elämä koostuu valkoisen roskaväen viihdyttämisestä joiden musiikkikriittinen sapluuna vastaa aivokuollutta liskoa tai pohjanmaalaisen lestadiolaispitäjän seitsemännettätoista antennipäisen mutanttilapsen vastaavaa.

Tekemällä sitä omaa juttuaan keksimättä kuitenkaan pyörää uudestaan päästään niin pitkälle kuin sielu sietää kantaa.

Lyriikka ilman musiikkia on runoutta. Runoudella taas on miljoonia eri muotoja ja rytmejä aina kasipolvitrokeesta jota taidettiin utilisoida kalevalassa haikuihin saakka. Ilman musiikillista konseptia ympärillä, runouden analysoiminen lyriikkana on jokseenkin sama kuin katsoisi ravintolakriitikkoa tyhjän lautasen äärellä. Vitun kallista posliinia mutta vittu ruoan takia tänne tultiin.

On mielenkiintoista että nämä tahtifanatistit haluavat puskea ehdottomasti KAIKEN musiikin KAIKEN lyriikan samaan muottiin.

Haluaisin kuulla mitä nämä sanovat vaikkapa tupac shakurin rytmiikasta, tai björkin. Haluaisin tietää mitä deiciden atonaalinen örinä kertoo näille. Tai rytmiikka. Haluaisin kovasti kuulla miten trickyn lyyrinen toteutus avautuu näille. Tai merzbown. Tai laibachin.

Maailmassa on miljoona tulkintaa.

Tee omasi ja elä sen mukaan ja jatkossa, haistata vittu pitkä paska bardille ja sertzolle sekä kenelle tahansa joka kertoo sulle miten tää pitää tehdä.

Lopuksi voisin sanoa että lyriikkasi oli mopoksi vitun näppärää joskin vittumainen apulantapiisi alkoi soimaan heti kuulassa. 0010 itseasiassa.

Kehotan kokeilemaan sellaista että vaihdat jokaisen säkeistön tokan ja kolman riimin paikkaa.

Mun sieluni sirpaleina on
terällä raavittu riekaleiksi
luulin et oon vastustamaton
nyt silppuna tuulen viemää

esim näin.
Pienellä tilkitsemisellä ja modaamisella sama fiilis säilyy mutta menee vähän oudommaksi. Tämä on siis vain minun preferenssini, vähän vaikeampaa settiä, vähän parempaa.

Mutta hyvällä hyvällä mallilla oot ja kotimaisuudesta plussaa. Liian moni pelleilee olemattomien skillien kanssa väärillä kielillä heti aluksi.
2109
29.02.2008 09:51:20
KIITOS MRQ!! Annoit mahtavalla viestilläsi paljon ajattelemisen aihetta työskentelyyni.
Haluan TODELLAKIN löytää OMAN tapani sanoittaa ja kokeilemalla tekniikoitanne löydän hakemani! KIITOS!!!
Onnekseni olen löytänyt sävellystaitoisen ihmisen, niin eiköhän tässä kohtapuoliin saa jotain kuuluvaksikin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)