Runosarja: Talojen seinät itkevät Diego (2006)
Rakkahin Diego olimme eksyksissä, näitkö miehen härkävankkureineen? Punainen multa poltti hänen jalkojaan, silti hän hymyili meille, kun jätimme kylän. Olimme eksyksissä Diego tanssit boleroa Havannan kaduilla, pitäen käsiäsi naisen lanteilla. Minä polvistuin nostin sikarin maasta ja ojensin sen sinulle. Pöyhistelit kuin riikinkukko lauloit ruusuille hiuksissani,_ höyrylaivat satamassa peittivät rommissa uineen äänesi. Sinä rakastit naisia ja köyhyyttä minua ja Meksikoa, olimme eksyksissä Diego.
Valkoisia ruusuja (2007)
Viimeinen mohikaani tuli vierailulle hän istuu keinussa, liikkeessä eteen ja taakse on viisaus: kirje korinttolaisille avautuva psalmi tai työmiehen päiväkirja telineillä paistattelee päivää Diego maalaa seinään kuvaa miehestä, joka nojaa lapioon kädessään valkoisia ruusuja.
Talojen seinät itkevät (26.6.2011)
Juoksutan sanoja peräkkäin, limittäin, lähekkäin sinä istut härkävankkureissa mihin sinua viedään rakkahin Diego vieraissa kun kävit - työnsit pilvenpiirtäjiä eteenpäin kätesi karmiininpunaisena hiilijauheessa voimasi ujutettuna pulloon ja mangaanimustaan matkustin jo kauas sinusta olihan minulla aikani mourusin maassa kuin kiimainen kissa tein töitä polkuanturoilla, astelin pitkin taivaankattoa viisastelin sinulle polttava ruoska kirjaimen sivallus, jokainen sana sivallus, ja huuto Meksikon työläisten suusta mihin viette Diegon? minä matkustin jo kauas juottakaa härkä, juottakaa Diego karmiininpunaisella koska talojen seinät itkevät
-merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- |
Muodonmuutos
Veneissä kiiltävät tuoreiden kalojen silmät minun silmäni sadekausi loppui, kiireettömät kulkevat jo ohitseni, hitaimmatkin saavuttavat kapiset koirat vapisevat nälkäänsä vaienneet istuvat varjojen alla, pitelevät toisiaan kalastajat lähestyvät rantaa ja käsi tekee merkin nainen kietoo palmikon lanteensa ympäri seisovat vastakkain, toinen toisen huomassa minä nurmelle jossa lepäät -värini, lesken - musta
-merja ritala Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- |