Aihe: sanat:TUMMAT KÄYTÄVÄT (12.11.2011) 1 | |
---|---|
![]() 12.11.2011 22:08:02 (muokattu 14.11.2011 21:09:30) | |
Käytin tunnepohjana tekstiaihiolle Tummat käytävät tätä iki-ihanaa sävellystä. en yrittänyt runoa, vaan enemmän laululyyrillistä tekstiä. http://www.youtube.com/watch?v=0yYikshdLcw TUMMAT KÄYTÄVÄT (12.11.2011) Tummat käytävät puhuttelevat meitä anna minulle kätesi, johdatan sinua löydämme uusia teitä, nämä käytävät jo nähtiin, mitä meille tehtiin, lyhdyt loistavat vielä hetken, ehkä jotain ehdin kertoa meistä sinuun käytettiin ruoskaa ja veistä minuun ne eivät tehonneet, taisin vain kasvaa vahvemmaksi heistä nuo tumman puhuvat ajat, kuolemalle yrittivät saada rajat tummat käytävät puhuttelevat nyt heitä anna minulle vanhuutesi, johdatan sinua löydämme elämän rajat, nämä pahat ajat jo nähtiin, mitä meille tehtiin, lyhdyt näyttävät uuden valon ehkä jotain ehdin kertoa meistä meihin käytettiin valtaa ja näistä emme koskaan puhuneet, mutta valoa emme väistä joka välkehtii tummiin käytäviin sinuun käytettiin ruoskaa ja veistä minuun ne eivät tehonneet, taisin vain kasvaa vahvemmaksi heistä nuo tumman puhuvat ajat, kuolemalle yrittivät saada rajat meihin käytettiin valtaa ja näistä emme koskaan puhuneet, mutta valoa emme väistä joka välkehtii tummiin käytäviin joka välkehtii tummiin käytäviin sillä meille näytettiin löydämme uusia teitä, nämä käytävät jo nähtiin, mitä meille tehtiin, lyhdyt loistavat vielä hetken, ehkä jotain ehdin kertoa muille meistä -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- | |
![]() 13.11.2011 21:18:51 | |
Soihtu, tämä on taas niitä suurenmoisia tuotoksiasi, joita on ilokseni viime aikoina ollut täällä tarjolla. Monet näistä loistavista sanoituksista ovat luonteeltaan sellaisia, että ne yksinään eivät ole muuta kuin kauniita säkeitä, tunnelmallisia laulelmia. Tästä sanoituksesta tuli kuitenkin mieleeni ajatus: Sulla on tämän lisäksi vaikka kuinka paljon laulun sanoituksia, joista saisi kasaan vaikka kuinka upean musikaalin, operetin, tai vaikkapa oopperan. En ala tässä kertaamaan tekstejäsi, joita olen lukenut, mutta jos mietit itse hetken, huomaat varmaan pointin. Yksittäisistä lauluista kasvaa hienoja tarinoita, kun vaan laitat laulusi sopivaan järjestykseen. Saanko vinkin palkaks vaparit tulevaan ensi-iltaan? Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. | |
![]() 13.11.2011 23:30:00 | |
Kiitos sinulle Joe erityisesti tästä kannustuksesta, koska olen pitkään ollut sitä mieltä, miten pääsisin eroon laululyriikan teosta ja siirtymään runoihin. Koska olen jo jonkin aikaa kokenut, että liikun tavallaan välimaastossa. Ei kunnollista laululyriikkaa, eikä hyvää runoutta. Paljon työtä olen tehnyt oppiakseni laululyriikan saloja, mutten kuitenkaan pääse siihen pisteeseen mihin pyrin, osittain johtuu siitä, että en osaa säveltää. Ja se vasta ketuttaa, kun tulee sanoissa lähelle mitä tahtoo, mutta kuten joskus aiemmin olen kirjoittanut. Pelkkä sanoitusyritys laululyriikaksi ilman säveltä, on kuin rakastelu ilman orgasmia. Katsoin tässä yhden osan Tanssi tähtien kanssa. Siinä Jorma Uotinen sanoi muistaakseni jotenkin siihen tapaan: jos ei voi kirjoittaa, tai sanoa, niin sen voi kertoa tanssin keinoin. Tai jotain sinnepäin se oli. Itse ajattelen niin, että en osaa soittaa, en tanssia. Ehkä sanat ovat kuitenkin meikäläisen tanssi ja sävellys. Joe olet varmaan huomannutkin, että olen jo hieman niputtanut tekstejäni tiettyihin aihealueisiin, tosin en syvästi paneutuen siihen. Hans Eränummen säveltämät sanoitukset ovat mielestäni hyvin lähellä teatterimusiikkia. Ainakin joltain osin. Ehkä sanoituksistani uppoaisivat osana johonkin operettiin, tai vaikka näytelmän osaan??? Oopperan tekstitys on sisällöltään niin vaativaa, että rahkeeni eivät siihen riitä. Harmikseni ehdin vielä nykyisin lukemaan niin vähän, että aineksia hyvien tekstien syntyyn ei jää. Joudun työpäivän jälkeen vain vapaa-ajalla improvisoimaan nopeasti tekstejä. Mutta minullehan on sanottu kerran, kun olin ensimmäisellä runokurssilla, että et ole älyllinen kirjoittaja, vaan tunnekirjoittaja. Olipa sitä vaikea nieleskellä, mutta tottahan se on. Viisas opettaja minulla oli ja on se jälkeen ollut monta hyvää ja lahjomatonta ateljeekriitikkoa. Tähän tuli pitkä tilitys, hyvä välillä miettiä, missä liikkuu. Joe toit esille, asian jota olen itsekin joskus unelmoinut, sanomatta sitä ääneen. Laululyriikan osalta on ollut pakko todeta, että minusta ei ole kupletin tekijäksi, eikä iskelmän, eikä... Osaan vain tehdä pieniä otoksia elämästä, kuvakulmia, näkökulmia. Mutta ehkä niistä kuvakulmista ja tunne aalloista, kuten sanoit yhdistyisikin kokonaisuus. Ja tietenkään mikään kirjoittamisen laji ei sulje toista pois, mutta näköjään joku painottuu aika ajoin vahvimmin. Irrottautuminen seuraavaan lajiin on välillä hankalaa. (kolmiottelua itsensä kanssa, huh!) No ainakin lienee selvillä, että rakastan monenlaista musiikkia. Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 14.11.2011 22:11:31 (muokattu 14.11.2011 22:29:57) | |
iltatunnelmia 14.11.2011 http://www.youtube.com/watch?v=Cvf-oNWBXh4&feature=related Sait kauniin maan sait kauniin maan, missä näin lauletaan? tahdon tulla sulle maaksi, johon saat askeleesi taivuttaa, sinä vain juokset, sinä juokset, kenen luokse mihin kiire, pieni viive ja saat kauniin maan, eikä laulua tarvitakaan voin olla sulle farssi, yhden yön tanssi marssi, tai poloneesi en tahdo sulle maaksi, voit tulla selkääni taakaksi sitten meitä on enemmän kuin yksi - taakaksi asti, meitä on kaksi - taakaksi asti pelkääjä vain juoksee sinä juokset kenen luokse mihin kiire, pieni viive ja saat kauniin maan, eikä laulua tarvitakaan voin olla sulle farssi, yhden yön tanssi marssi, tai poloneesi, en tahdo sulle maaksi, voin käyda selkääsi taakaksi sitten meitä on enemmän kuin yksi - taakaksi asti, meitä on kaksi - taakaksi asti sait kauniin maan, missä näin luvataan? -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 16.11.2011 00:07:21 (muokattu 16.11.2011 00:18:55) | |
Iltapuhdesanoitus kuunnellen Raimo Sirkiää.`ja en ole varma tuosta kis baba (pieni nukke)?? Rakas Unkarin kis baba (15.11.2011) Sulle laulan serenadin, sulle vaadin kukkaseppeleen sulle laulan serenadin rakas nukkeni Unkarin jo kerroin sotieni syyt ja sulle omistin lauluni hellyyteni ja paljastin viholliseni kiiltävät merkit ja pyrkyryys vain hyvyys viettelee kis baba tää serenadi, ei sulta paljon vaadi rakas Unkarin kis baba vain eron tuskan, sen veron maksamme erostamme, jossain tuolla puolen kohtaamme tää serenadi, ei sulta paljon vaadi jo näytin kotini rauniot ja sulta peitin haavani tuskani, ja paljastin pelkoni vyön solkipuolella ne löivät veivät sinut minulta kis baba tää serenadi, ei sulta paljon vaadi rakas Unkarin tumma babò, vain eron tuskan, sen veron maksamme erostamme, jossain tuolla puolen kohtaamme, tää serenadi, ei sulta paljon vaadi sulle laulan serenadin, sulle vaadin kukkaseppeleen sulle laulan serenadin Rakas nukkeni Unkarin -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)