Aihe: J.Ahola : Don't Forget The Morning
1 2
Demostudio
09.11.2004 15:45:15
Bändin nimi: J.Ahola
Kappaleen nimi: Don't Forget The Morning

URL: http://www.horppana.com/ahola/mp3/dontforget-pre.mp3 (Mp3)

Retrohengessä tehty rock-kappale. Laulua fiilistelystä revittelyyn. Biisi on mielestäni varsin onnistunut. Miksaus on keskeneräinen, mutta ajattelin laittaa kuunneltavaksi, koska projekti myöhästyy erinäisistä syistä.

Muusikot ovat:
Heikki Ahonen - Rummut
Ville Lehtinen - Basso
J.Ahola - Laulut, kitarat, synat ja äänenkäsittely
Jabe
09.11.2004 17:23:57

Hyvä biisi. Tosi hienosti laulettu.
depe
09.11.2004 21:10:10 (muokattu 09.11.2004 21:28:34)
Varmaan turha sanoa, että laulupuoli on kyllä hanskassa. Muutenhan biisi on aika perushuttua, tosin loistavasti tehtyä sellaista. Tai no oikeastaan kun tätä biisiä nyt enemmän kuuntelee, niin kyllä tälle ysin voi antaa. :)

Mutta on tämä kyllä vähän eri kastissa täällä Demostudiossa kuin n. 99% muusta materiaalista.

EDIT: Tai no annetaan 10. :) Täähän on hittiainesta. Mahtava kertsi.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Härski
09.11.2004 21:45:18
Hyvähän tämä, mitä sitä enempää kehumaan.
Mr. Morrow
09.11.2004 21:54:21
Äijä osaa hommansa!! Hyvä biisi!!
If You´re Not Into Metal You Are Not My Friend...
Papillon10
11.11.2004 07:51:18

Hyvä biisi. Tosi hienosti laulettu.

Ensimmäinen kommentti sen jo tiivistää.

Onkos tässä nyt kyseessä sama laulaja, joka vetäisi sen palstalla joku aika sitten olleen Rainbow in the dark coverin?
Härski
11.11.2004 18:10:23
Onkos tässä nyt kyseessä sama laulaja, joka vetäisi sen palstalla joku aika sitten olleen Rainbow in the dark coverin?

Sama tyyppi, eli Dio, Hevirokki Dio.
Jim Tonic
12.11.2004 10:36:14
Täytyy sanoa että tarttuvuudessa on onnistuttu loistavasti. Kuuntelin eilen biisin kerran ja nyt soi kertsi päässä. Tosin omalla kohdallani voi vaikuttaa myös se että keskityn heti tarkemmin kuunteluun, jos laulu on tasokasta ja sehän on.
Timo JM
12.11.2004 10:57:06 (muokattu 12.11.2004 11:09:07)

Periaatteessa tässä on kaikki kohdallaan mutta...

Tää on tehty jo liian monta kertaa aiemminkin. Tässä on niin selvät perinteisen brittihevin perinteet, että vaikutteet kuuluu aivan suoraan.

Sitten laulajasta:
Kaikki kehuu ja ei tietenkään syyttä. Mä en istuis tässä jos mulla olis vastaavat eväät. Häiritsee kuitenkin pirusti, että koko laulutapa ja fraseeraus on niin tarkkaan esikuvilta matkittu, että oma persoonallisuus ja aito tunne (eli juuri se minkä pitäisi koskettaa kuulijaa) hukkuu juuri tuon laulutyylin ja teknisen osaamisen tavoittelun jalkoihin. Musiikki ei ole pelkkää suorittamista!

Vielä pientä nipotusta:
Alun ulvotukset menee aika monessa kohdassa alavireisesti. Sama pätee joihinkin pitkiin ääniin matkan varrella. (AutoTunen käyttö ei ole synti.)

Ettei syntyis täysin väärää kuvaa niin sanon kuitenkin, että mä diggaan tästä kaikesta huolimatta - kuten myös Thunderista, White Snakesta, Deep Purplesta jne ;-)
...siis mun mielestä.
Papillon10
12.11.2004 13:23:10

Yritin käydä J:n kotisivuilla vähän lisää tutustumassa miehen matskuun, mutta eipä toiminut ainakaan minulla linkit biiseihin. Message boardkaan ei toiminut, joten ilmoitan nyt sitten asiasta täällä, jos sattuisi vaikka herra itse täältä tämän huomaamaan..
JCM
12.11.2004 15:09:16 (muokattu 12.11.2004 15:11:15)

Tää on tehty jo liian monta kertaa aiemminkin. Tässä on niin selvät perinteisen brittihevin perinteet, että vaikutteet kuuluu aivan suoraan.

So fuckin what. Mua ottaa päähän jos ei joku tajua, että joku toinen vaan tykkää tehdä tommosta. Ei kai kaiken tartte piru vie ola semmosta mitä ei oo ennen tehty.

Mää annan vaan plussaa siitä että tämmöstä tehdään vieläkin, ja nostan hattua!!

Kaikki kehuu ja ei tietenkään syyttä. Mä en istuis tässä jos mulla olis vastaavat eväät. Häiritsee kuitenkin pirusti, että koko laulutapa ja fraseeraus on niin tarkkaan esikuvilta matkittu, että oma persoonallisuus ja aito tunne (eli juuri se minkä pitäisi koskettaa kuulijaa) hukkuu juuri tuon laulutyylin ja teknisen osaamisen tavoittelun jalkoihin. Musiikki ei ole pelkkää suorittamista!

En tiedä Jarkosta, liekö matkinut tarkoituksella..? Mutta ei mua ainakaan haittaa pätkääkään, että laulussa kuuluu tuttuja elementtejä. Jos Jarkolla nyt sattuu olemaan juuri tuollainen ääni niin minkä sille mahtaa.

Mahtavaa mielestäni joka tapauksessa.

Vielä pientä nipotusta:
Alun ulvotukset menee aika monessa kohdassa alavireisesti. Sama pätee joihinkin pitkiin ääniin matkan varrella.

Voi voi. Dynamiikka on vissiin nykyään kirosana. Kaiken pitää olla justiinsa, tässäkin asiassa meikäläinen antaa vaan plussaa ettei oo väkisillä hiottu joka kohtaa kohdalleen. Se nääs tappaa fiiliksen.

(AutoTunen käyttö ei ole synti.)

Ei se varmaan synti ole, mutta onpahan täysin tarpeetonta. Laulu kuulostaa mun korvaan melko kuolleelta, jos sitä mennään autotunella sotkemaan, niin kuin valitettavan moni sitä nykyään tekee. Jos joku ei osaa oikein laulaa, niin olkoon laulamatta, hommatkoon semmoisen joka kykenee tai laulakoon sitten huonosti, ei haittaa.

Ettei syntyis täysin väärää kuvaa niin sanon kuitenkin, että mä diggaan tästä kaikesta huolimatta - kuten myös Thunderista, White Snakesta, Deep Purplesta jne ;-)

Hmm.. joo. Ihan hyvän kuuloinen biisi on, mutta ei tässä mitään erikoista juttua ole mikä koukuttais.

Kaikista eniten tykkään Jarkon kohdalla edelleen niistä Bulldozer.com aikaisista biiseistä, niissä jumalauta oli sitä jotakin. Down demolla on myös pari hienoa juttua.

Tämäkin biisi menee pitkälti samalla linjalla (lukuunottamatta hiukan rankempaa soundia) kuin kaksi edellistä demoaan, mikä ei haittaa sinänsä, siis sama linja, vaan se että jotain ehkä puuttuu (minun makuuni siis).

Syy voi hyvinkin olla vain ja ainoastaan siinä että näissä äänityksissä taustalla ei ole oikeaa bändiä, vaan Jarkko tekee nämä pitkälti itse (mitä toki arvostan, monitaitoinen kaveri on kyseessä). Livemeiningillä, ja soundilla joka muistuttaa livemeininkiä, on mulle tosi suuri merkitys.

Jeh, tsemppiä jaan -J-:lle!

EDIT: Kirj.virh.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Hevirokki
12.11.2004 15:16:00

Vielä pientä nipotusta:
Alun ulvotukset menee aika monessa kohdassa alavireisesti. Sama pätee joihinkin pitkiin ääniin matkan varrella. (AutoTunen käyttö ei ole synti.)

Niih. Enhän mä tossa ole mitään suorittanut ja tekniikankin kohdalla olen itseoppinut...eli sitä ei periaatteessa ole. En pyri mihinkään tietynlaiseen äänentuottamiseen.

Alavireisyyshän juuri osoittaa, että mihinkään aivan kliiniseen lopputulokseen ei ole pyritty. ...Ettei olisi sattunut muuten olemaan ylävireistä? :) Itse en kovin herkästi kuule tuollaista. Useimmat laulajat kuitenkin laulavat hieman epätarkasti ja juuri siksi en autotunea käytä - miksi käyttäisin? Studiossa kun teimme DT:n levyä, niin äänittäjä halusi laittaa lauluuni parissa kohdassa autotunea, mutta eihän plugari tehnyt muuta kuin pilasi koko laulun.

Jos joku menee kuultavasti päin vittua, niin sitten otetaan uusiksi. Jos kuuntelit oikein tarkkaan, niin kitaratkin olivat aika huonossa hienovireessa. Eikä taustalla olevat viulukkeet ja bändisoittimetkaan aivan samoilla taajuksilla soineet...

Itse en enää edes huomaa apinoivani esikuviani, niitä kun on niin monta ja erilaistakin (mm. Lemmy, Eric Adams ja Glenn Hughes). Jos heidän tyylinsä saa sulautettua yhdeksi, niin sehän kuulostaa jo melkein omalta!
Tähän pyritään koko ajan. Kaikilla meillä kuitenkin on omat esikuvamme.

Ja viimeiselle kirjoittajalle: Sivuston linkkien pitäisi toimia kyllä pääasiassa, mutta joitain ongelmia saattaa olla...Enkä niihin voi valitettavasti hetkeen vaikuttaa.

Huh. Paljon tekstiä. Kiitos kommenteista ja lisääkin saa antaa kritiikkiä. Vastailen sitten...puolustuskannalla :)
Hevirokki
12.11.2004 15:24:05

Syy voi hyvinkin olla vain ja ainoastaan siinä että näissä äänityksissä taustalla ei ole oikeaa bändiä, vaan Jarkko tekee nämä pitkälti itse (mitä toki arvostan, monitaitoinen kaveri on kyseessä). Livemeiningillä, ja soundilla joka muistuttaa livemeininkiä, on mulle tosi suuri merkitys.

Jeh, tsemppiä jaan -J-:lle!

EDIT: Kirj.virh.

Kiitokset vaan, JCM.

Bulldozerissa oli tosiaan sellanen raivokas meiniki...paikoin. Soundit silloisella demolla olivat kyllä aika ruvekkaat, joka myös hieman lisää paiskomisen fiilistä. Mutta onhan rummuissakin Suomen yksi kovimmista paiskojista eli Heikki Malmberg (Diablon mies, siis). Äijä toi silloiseen rokkiryhmäämme kyllä annoksen heviä - ehkä vähän liiankin heviä. Itse diggailin jo tuolloin sellaisesta retrommasta ja iisimmästä meiningistä, vaikka heviähän sen olla pitää - tavalla tai toisella.

Tällä demolla kyllä oli jo ihan soittajia, paitsi että kitarat on mun soittamat, joka sinänsä jo karsii parhaimmat rokki-ilmaisut kuusikielisen ääressä. Ehkä olen jo täysin sokea omille jutuilleni, koska tarkoituksenani oli tehdä jotain ERILAISTA sävellysosastolla. Todennäköisesti en onnistunut :)

J.
solesurvivor
12.11.2004 19:24:49
Hui saatana! Ihan nostalgiset fiilikset nosti tää biisi. Ite oon pikkutyttönä kans digannu White Snakea yms. mitä jo joku mainitsi ja vaikutteet sieltä kyllä löytyy, mut ei kuitenkaan omaperäisyyden kustannuksella. Kertsi on loistava, alku ensin laittoi miettimään mitää tylsää täältä tulee, mut väärin meni! Ja näin laulajana ei voi muuta sanoa ku, että kylläpä käyp katteex.
If you shake my hand, better count your fingers..
Jim Tonic
13.11.2004 15:31:19
Pikku juttu tuli mieleen ihan tuotantomielessä nyt kun on muutaman kerran kuunnelut biisiä. Aina kun sana "life" esiintyy biisissä, sen voisi laulaa suorempaan. Tuo la-a-aiif jotenkin ei istu korvaani, varsinkin kuin muut fiilistelyt ovat varsin loistavia.
Tapani L
13.11.2004 17:08:29
Ei tämä mun mielestä sävellyksellisesti mitään perushuttua ollut, vaan enpä minä noita 80-luvun hevibändejä niin hirveästi ole kuunnellutkaan. Laulut kuulostaa kyllä todella hyviltä, ja ihan hienoja kitarajuttujakin löytyy. Bassot ovat todella hienot ja rummutkin toimivat oikein mainiosti. Voisi tulla tällainen biisi RadioCityltä.

Biisinä tämä ei (vielä ainakaan) mitenkään hirveästi sytyttänyt, mutta ihan hyvä kuitenkin. Oikein ammattitaitoisen kuuloista.

Sori että tuli vähän sekavasti.
Hombre
13.11.2004 18:48:31
Joo kyllähän tätä kuuntelee..parikin kertaa peräjälkeen. Juttu mikä erottu tosta miksauksesta omaan korvaan epäedullisti oli basarin ajoittainen melkoinen yli lätsähtely aka 70Hz *Thhummp*.

Laulu oli hyvä ja läsnä. Millä mikillä laulut on vedetty ? Joku arvokas laajakalvokonkka varmaankin...??

Thumps up.
Että sellaista tällä kertaa sitten..
Juha86
14.11.2004 11:37:34
Laulu oli hienosti vedetty, vaikka muuten en tämäntyyppisistä biiseistä pahemmin perusta..
You and me, we will be part of the autumn harmony, Together sleeping the endless dream...
Dr.Groove
14.11.2004 11:57:48

Otin tämän aamun harjoitukseksi kuunnella kunnolla yhden demon täältä ja tämä tuli listalta valittua. Huomaan tehneeni osittain turhaa työtä: biisi on niin hyvä ja valmis kokonaisuus, että mitään olennaista, substanssiin liittyvää parannusehdotusta ei minun kokemuksellani tästä pysty esittämään. Nostan hattua suoritukselle!

Vielä tarkennettuna, erinomaista biisissä on mm.
- biisin rakenteessa ja toteutuksessa hyvä dynamiikka
- soitto kaikilla instrumenteilla tarkkaa ja virheetöntä
- laulajan soundi, ääniala, fraseeraus on erinomaista. Myös englannin lausuminen on poikkeuksellisen hyvää

Muutama havainto ja kommentti kuitenkin, kun jokusen kerran biisin kuuntelin.

Alun hienoinen alavireisyys ei itse asiassa minua häirinnyt, biisin alku on melankolinen ja siihen fiilikseen alun soundi ja vireyden fiilis sopii minun korvaani ihan OK. En ole itse autotunen käyttäjä, mutta en ole varma kuinka hyvin se klaaraisi äänen korkeuteen perustuvaan vibran (jos joku tietää niin valistatteko, TIA). Sitähän tästä ei tulisi poistaa.

Kohdissa, joissa akustinen kitara komppaa hennommilla soundeilla (alku, 3:23 ja loppu), olisin ehkä kaivannut hieman paksuutta soundiin, nyt soundi on aika hento ja mettalinen -- tämä on siis täysin makuasia, voisin kuvitella että tekijä on hakenut tällä soundilla kontrastia muun biisin soundiin.

Akustisen kitaran pieni epävireys häiritsee minua ainoastaan lopussa, siellä ollessa se jää kuulijan korvaan soimaan. Mielestäni ainakin se cis sävel on vähän matala, millä kielellä sitten onkin soitettu.

Biisin keskellä olevien sähköskittojen soundissa korostaisin hieman enemmän matalia taajuuksia. Basson ja rumpujen soundi sinällään antaa hyvän pohjan biisille, mutta laulun ilmavuus (yläpään korostus?) ja pellit mielestäni jättävät pienen puutteen tuonne ala-keskialueelle. Siinäkin voisi kokeilla sellaista kikkaa, että laittaa tälläisen "baritonimaisen" kitararoundin vain johonkin kohtaan, jolloin jossain kohdassa tämä korostuu ja poikkeaa yleisestä tasosta eikä muuta koko biisin soundimaailmaa, jos tekijät ovat siihen nyt tyytyväisiä. Tämä voisi olla vaikka 1:58 alkava osuus (C-osa?).

Minuakin kiinnostaisi kuulla laulajan mikityksessä käytetty "signaaliputki": mikä mikki, mikä esivahvistin, mitä efektejä tai prosessointia (yläpään EQ?) muutoin käytettiin.

Laulussa oli ainoastaan pari pientä juttua jotka häiritsivät:
- Laulussa hengitys kuuluu monessa kohdassa voimakkaasti (0:16, 0:23, 0:29, 0:34, 046,...). Jotkuthan pitävät tätä laulusuoritukseen kuuluvana ilmiönä joka kuuluu osana taidesuoritukseen (samoin kuin se että kitaristin sormien hinkkausääni nauhoja vaihtaessa). Itse en kuulu tähän koulukuntaan.
- S:t sihahtavat joissain kohdissa voimakkaammin kuin toisissa (1:02 - "*s*till you..", 1:09 - "*s*weep across.."). Sihahdus ei ole paha enkä olisi sitä välttämättä edes huomannut, elleivät jotkut s:t olisi hieman erilaisia.

BTW, laulaja laulaa sanojen lopussa olevat t:t juuri niin kuin se minun korvieni mukaan tuleekin englanniksi laulaa, eli laittaen sinne mukaan sen "sihahduksen", joka meiltä suomalaisilta jää usein tekemättä. Varsinkin tässä biisissä se lisää energiaa ja jämäkkyyttä tulkintaan. Having said that, noissa kohdissa kuitenkin tuo sama s:n sihahduksen kaltainen sihahdus on melko voimakas. Tämä menee jo spekulaation puolelle (mutta sitä vartenhan tämä palsta on olemassa), mutta olisiko tuolla laulun ilmavuudella (yläpäätä korostettu) ollut sivuvaikutuksena näiden sihahdusten hieman liian suuri korostus?

Enempää en tästä sanottavaa keksi. Siis hemmetin hyvä biisi kokonaisuudessaan.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Hevirokki
14.11.2004 18:04:29

Huh. Dr. Groove laittoi kohtuullisen lyhyen analyysin. Kiitos vaivanäöstäsi.

Kitarasoundeista sen verran, että itse pidän ohuemmasta soundista, koska ne jättävät tilaa muille soittimille. Jyräkitarat syövät muilta soittimilta, kuten bassolta, elintilaa. Itse haen rankkuutta basson kautta, jos sellaista kaivataan. Noh, riippuu biisistä.

Laulu on aika voimakkaasti kompuroitu, joka korostaa hengityksiä ja ässiäkin. Toisella raidalla on "äärikompuroitu" raita, joka nostaa hiljaisempia ääniä pintaan.

Signaalitie on aika perus-koti-studio-meininki. Mikkinä on Thomannin isokalvoinen konkka. Mallin nimeä en muista, mutta hinta on jotain 200 euroa. Lauluun ihan ok mikki.
Etuasteena Yamahan halppissarjan mikserin etuaste, hinta n. 150 e. Äänitysvaiheessa ei ole ääntä käsitelty mitenkään, koska en omista rautakompuraa tai ekvalisaattoria tms.
Plugareilla ääntä on käsitelty EQ:n, kompuran ja kaiun verran.

Tällashii!

J.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)
Keskustelualueet
Haku
Säännöt