Aihe: Dr.Groove : Viimeinen Kierros (viskin makuinen kapakkaballadi)
1
Demostudio
28.11.2004 22:28:16
Bändin nimi: Dr.Groove
Kappaleen nimi: Viimeinen Kierros (viskin makuinen kapakkaballadi)

URL: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/ViimeinenKierros.mp3 (Mp3)

Bändin/artistin nimi: Dr.Groove
Kappaleen nimi: Viimeinen Kierros

Kappaleen tyylilaji: Kapakkalaulu lienee paras määritelmä, valomerkki on jo annettu ja tarjoilijat korjaavat pulloja ja pelaajia pois ...

URL: http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/ViimeinenKierros.mp3
Formaatti: MP3

Kuvaus kappaleesta:
Tämä biisi syntyi tarpeesta kokeilla matalan laulun nauhoitusta ja mikittämistä. Oheinen tulos on ensimmäinen luonnos kokonaisuudesta, kaikki karheus toteutuksessa ei ole tarkoituksellista.
Ja vielä varoituksena se, että tekijän nimimerkki ei vastaa varmaankaan kaikilta osin biisin tyyliä ;-)

Kommentteja kaipaan erityisesti laulun bassovoittoisen soundin toteutuksesta, nyt olen jättänyt bassoleikkurit pois (huomannet miksi) ja laulanut aika lähellä mikkiä, häiritseekö "jyrinä" vai lisääkö se impaktia?
JeeVes
29.11.2004 14:41:38
Tässä oli kyllä sitä jotain syvällistä. Meinasi oikein itku tulla kun kuuntelin.
Jah
nahkalipsi
29.11.2004 21:29:37
helvetin hyvä, hauskat sanat :D
roses are red, violets are blue, all my base are belong to you
Timo JM
30.11.2004 22:27:24 (muokattu 30.11.2004 22:37:36)

Heh, voiko tästä sanoa mitään vakavaa.

Ensin mä ajattelin, että ei helv... mutta sitten tuli sellainen fiilis, ettei tätä ole voitu tehdä ihan tosissaan.

Me treenattiin aikanaan bändin kanssa Studio 303:ssa. Samoihin aikoihin siellä kävi myös yksi entinen linnakundi tekemässä omakustanteita ja ne biisit kuulosti ihan samanlaisilta kuin tää. (Se teki niitä ihan tosissaan.) Meillä oli hauskaa niitä kuunnellessa.

Toi laulukaiku tuo tähän just sellaisen hauskan halvan amatöörimäisen karaokefiiliksen. En sitten tiedä onko se tarkoituksellista. Toi urku on myös mainio. Siitä tulee sellainen fiilis kuin jollekin täysin soittotaidottomalle olis sanottu, että tässä kohdassa levität sormet näin ja painat tosta. Huuliharppu menee myös samoilla linjoilla.

Kyllä se bassopuoli toimii tossa laulussa. Pääasia, ettei humise. Biisinä tää on ehkä vähän liian pitkä tai sitten tossa sovituksessa pitäis tapahtua jotain mielenkiintoa ylläpitävää.

Jos tää ei ollut tarkoitettu humoristiseksi niin sitten pyydän anteeksi ylläolevaa.
...siis mun mielestä.
Dr.Groove
30.11.2004 23:33:23 (muokattu 01.12.2004 00:43:58)

Heh, voiko tästä sanoa mitään vakavaa....

Helpottaa varmaan kuulla, että kyseessä on tosiaan kieli poskessa tehty juttu. Kerron taustan, vaikket sitä kysynytkään...

Olen käynyt jokusen kuukauden laulutunneilla. Alunperin menin sattumalta Christa Renwallin oppilaaksi (rumpuopettajani Olli Krogeruksen vinkistä). No, Christahan (tuttu TV:stä) dumppas minut pois ;-) kun Popstars alkoi sai nuorempia ja kyvykkäämpiä opetettaviksi. Se on niin väärin ;-)

Nykyisten laulasparraajieni kanssa (Kimmo Blom ja Sanna Saksa) aloitin taas hommat ja vanhana kakkosbassona jossain vaiheessa ihmettelin miksi treenaamme aina yläpäätä emmekä koskaan mene alarekisteriin. Kimmon kanssa kokeilimme jotain baritoni-alueelta, mutta sen alempaa emme tehneet edes ääniharjoituksia. Ajattelin että ehkä sointini on vaan huonompi alempana ja sinne ei siis kannata mennä.

No, reilu viikko sitten kömmin taas studioon ja ajattelin kokeilla miltä oikea bassolaulanta kuulostaa ja menin oktaavin, pari alemmas. Ajattelin pistää "nauhalle" Lee Marvinin aikanaan levyttämän "I was born under the wandering star" biisin. Melodian muistin ja soinnutkin kekkasin nopeasti, mutta sanoja en tietenkään muistanut. Etsin niitä tovin Internetistä, mutta eihän niitä löytynyt. Ja ilman sanojahan on huono laulaa.

No, ajattelin että eiköhön sitä nyt yksi laulu pusata jotta saataisiin mikrofonin putket lämpimiksi ja laulamaan. Tein tuon demobiisin A-osan, sanoineen, kasaan noin puolessa tunnissa, nimenomaan tarkoituksena tavoitella jotain Lee Marvinin paatosta ja Tapio Rautavaaran tarinointia. Kun kerran lauletaan alhaalta niin laitetaan sanatkin ihan syvältä ;-)

Muutama päivä sitten tein tuon B-osan ja vedin suurimman osan instrumenteista uusiksi (se versio on siis tuo uploadattu versio).

Huuliharppua en ole ikinä soittanut ja tuo soolo on noin neljäs otto. Minulla sattui olemaan C-sävellajin harppu, jonka olin joskus tinkinyt jonkun laitteen/kitaran kaupan päälle (tässä kävi hyvä tuuri: ajattele jos harppu olisi ollut joissain toisessa sävelläjissa, soolo olisi kuulostanut paljon huonommalta ;-).

Urku on muuten soitettu kitaralla: Fender "Roland ready" Strato ja Roland GR-33. Ei se niin helppoa ole soittaa kuudella kielellä ja yhdellä plektralla urkulurituksia, come on ! ;-)

Kyseessä on siis kokonaisuudessaan noin neljän tunnin työn tulos, joka on tavallaan ironiaa -- mutta tietysti sanojen vakavuus on toisaalta ironian osalta hyvän maun rajamailla. Ne voisi joku varmaan ottaa tosissaan ja ehkäpä ne voisivat kuvata jonkun pelurin ja ryyppyrellen viimeisiä katumuksen hetkiä, tiedä häntä, omakohtaista kokemusta asiasta ei *vielä* ole ;-)

Vakavaa biisissä ja harjoituksessa oli kuitenkin oman laulun bassorekisterin avaus ja sen nauhoitustekniikka. Ensimmäisen session aikana sain vain niukin naukin tuon matalimman A:n laulettua, toisen session myötä A tuli jo paljon varmemmin. Havaitsin selvästi, etten ollut tällä rekisterillä ja näillä lihaksilla aiemmin liikkunut. Myös mikityksen kanssa oli todella mielenkiintoista kokeilla ja tumppuroida.

Tämä olis siis oikeastaan laulutekniikan tueksi tehty harjoituskappale, mutta luulen että tästä voisi syntyä myös kapakkaklassikko -- jolloin tietysti tämä taustatarina tulisi aikanaan poistaa bittiavaruudesta, koska tässä käy ilmi homman kevytmielinen aloitus.

Niin, ja linnassa en ole vielä ollut kertaakaan, tänäkään vuonna ei tullut edes ensi maanataiksi kutsua ...
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Dr.Groove
06.12.2004 21:20:14

Tarkoitukseni on hieman kokeilla tällä biisillä muutamia eri jippoja ja versioita. Tein siis päivityksen. Tempo on nyt tasatahtisuuden sijasta swing-pohjainen, instrumentit ja miksaus vedetty myös uusiksi.

Soolon päälle on vedetty spiikki, jotta soolon puutteita ei kuulija huomaisi ja toisaalta käy selvästi ilmi että tämä ei ole kovin vakava harjoitus -- sanoista huolimatta ;-)

http://www.rdware.com/Groovescapes/MP3/ViimeinenKierros_.mp3

Palaute voisi kohdistua esimerkiksi seuraavin kohtiin:
- onko biisissä eloa ja vaihtelua riittävästi?
- toimiiko tämä rytmikuvio aikaisempaa paremmin?

Kukin instrumentti on vasta noin toinen otos ja niissä esiintyy hieman epätarkkuutta. Niistäkin saa huomauttaa jos ne huomaa tai häiritsevät.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
Timo JM
06.12.2004 21:35:21

Musta tää biisi ei mennyt paremmaksi eikä huonommaksi. Samat epätarkkuudet ja balanssijutut jne.

Toi spiikki oli kuitenkin MIELETÖN! Mä olen sen verran tosikko, ettei mua helposti saa nauramaan, mutta toi oli kyllä sellainen veto, että pokeri petti kiusallisesti. Hyvä!
...siis mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)
Keskustelualueet
Haku
Säännöt