Aihe: Kamat suhteessa lopputulos
1 2 3 4 5 6 7
jPekka
02.08.2006 10:28:34

Mutta mitä 8- tai 12-bittistä digiä niissä on?!? Analogihärpättimiä kuitenkin....

Muistelisin, että TR-606:ssa ainakin osa soundeista olisi ollut (suurena uutuutena) digitaalisia.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
virtalahde
02.08.2006 10:52:57

Muistelisin, että TR-606:ssa ainakin osa soundeista olisi ollut (suurena uutuutena) digitaalisia.

Nope, 707 & 909 + 626 ja 727 (=latinokoneet). 606 on 808:n pikkuveli soundeiltaan, täyttä analogiaa..
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Roberto
02.08.2006 12:29:28

Mulla on kuvassa näkyvä PRS joka pysyy vireessä vaikka se seisois soittamatta puolivuotta..

Kai siitäkin jotain kiksejä saa. Henkkoht jokainen PRS joka on vastaan tullut on kuulostanut aika paskalta, toisin kun ne epävireiset Fenkut.
JoKo
02.08.2006 19:23:12
Siitä se, eh, persoonallisuus.

Sepä se. Juuri tätä ei mallinnuksista löydy. Piuhalla sisään ja presetti päälle (pahimmassa tapauksessa). Sitä eloa joutuu sitten oikein ruuvaamalla ruuvaamaan mukaan...

En mä kuitenkaan mikään vintage-puristi ole. Mutta SE soundi lähtee helpommin asiaankuuluvista soittimista ja vahvistimista. Ja tietenkin soittajan ja äänihenkilön tyylitajusta ja osaamisesta. Tietysti niillä vehkeillä mennään mitä on käytettävissä, mutta aina kun joutuu "pelastelemaan" niin lopputulos on parhaimmillaan "ihan ok". Tyylitaju on mielestäni avainsana. Äänittäjänkin on ihan yhtä oleellista tietää k.o. musiikkigenren estetiikka ja tarvittavat välineet kuin osata käyttää niitä omia työkalujaan.
saastara
02.08.2006 19:36:37 (muokattu 02.08.2006 19:36:45)
Kyllähän noista mallintavistakin omaperäisiä juttuja saa. Opettajani jaksaa aina kertoa juttua siitä kuinka eräs hänen muusikkoystävänsä aina kun osti uuden syntikan ensitöikseen poisti kaikki presetit..

Voihan tuommoista mentaliteettia hyvin soveltaa muihinkin laitteisiin.
Lisää middleä.
Der Nahcbar
02.08.2006 19:58:17

Tyylitaju on mielestäni avainsana.

Näin juuri. Kyllä!
Timo JM
02.08.2006 21:00:24

Kai siitäkin jotain kiksejä saa. Henkkoht jokainen PRS joka on vastaan tullut on kuulostanut aika paskalta, toisin kun ne epävireiset Fenkut.

Rumpalin kanssa ei parane kiistellä skitoista ;-)
...siis mun mielestä.
jPekka
02.08.2006 21:54:27

Nope, 707 & 909 + 626 ja 727 (=latinokoneet). 606 on 808:n pikkuveli soundeiltaan, täyttä analogiaa..

Ah, muistin väärin. Mutta niin sinäkin: 727 oli latinokone, 626 ei. Mulla oli sellainen aikanaan. Ihan kohtuuhyvät rumpusoundit siinä.
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
Aki
03.08.2006 00:03:31

Upea keskustelu ehti tästäkin kehkeytyä! Tahtoo mukaan! :o)

Eikö tuo Thomannkakka ole silti tehty samaa tarkoitusta silmälläpitäen kuin Abbey Roadin vehkeet?
Tosiaan, ei ole. T-kakka on tehty nuorille innostuneille harrastelijoille joita on helppo vedättää, Abbeyt tehtiin jo suunnittelupöydältä lähtien ammattilaisille. Aikakausi mikä tahansa, tuossa syntyy se iso ero.

...ja tätä...
http://www.thomann.de/roland_gw7_prodinfo.html?iwid=3
niin onneksi saman asian saa nykyään paljon halvemmalla ja roudausystävällisemmässä muodossa. Pysyy vireessäkin.

Juu. Tässä päästään taas niihin yksityiskohtiin, jotka huomaa vasta pidemmän testauksen ja asiantuntemuksen kehittymisen jälkeen. Kosketinsoittaja en ole, mutta olin Roland VK77:sta saamistani soundeista paljon enemmän liekeissä kuin vanhan Hammond C3:sen. Jos osaisin soittaa ja pääsisin vertailemaan noita paljon niin tilanne olisi luultavasti toisinpäin. Tuossa VK:ssa vaan oli säröä myöten kaikki heti hallittavissa ja löydettävissä. Oli lähellä tulla p:t housuun kun särölle menevä lepatin hidastuu droppi-sliden säestämänä... kuulokkeissa! Ihan uskomaton fiilis...

Mun skitta on varmasti joka osa-alueella parempi laatuinen kuin joku vanha Strato.
Laadultaan varmasti, stratohan on täynnä teknisesti ja akustisesti huonoja ratkaisuja. Silti siinä soundissa on enemmän munaa kuin PRS:ssä ikinä... :oP
Juu, makuasioita.

Henk.koht pidän siitä, että laitteet ovat ihan saakelin karun näköisiä ja täyttä laatua sisältä.
Niin minäkin. Mutta näillä budjeteilla yms ei tuollaisista oikein voi haaveilla kun yhden laitteen pitää osata tehdä kaikkea.. :o/
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Timo JM
03.08.2006 00:31:51 (muokattu 03.08.2006 08:40:25)

Laadultaan varmasti, stratohan on täynnä teknisesti ja akustisesti huonoja ratkaisuja. Silti siinä soundissa on enemmän munaa kuin PRS:ssä ikinä... :oP
Juu, makuasioita.

Heh, sanoo mies jolla on hirvee arsenaali Ibanezeja! Okei, otetaan ihan rauhallisesti. Siis makuasioita kyllä vain. Ei pidä silti ymmärtää väärin. Mä diggaan suuresti Straton soundia osaavissa käsissä. Itse en vain suostuisi noilla mielestäni yliarvostetuilla museoyksilöillä soittamaan kun ovat kertakaikkiaan niin karmeita käsitellä. Sen takia mulla onkin moderni Jenkki-Strato Lace Sensor mikeillä ja uudemmalla talla versiolla. Tosin ei sekään silti pysy kunnolla vireessä :-)

Mitä tulee PRS skittoihin niin ihmiset helposti vertaavat niitä just Les Pauliin tai Stratoon, mikä on täysin väärä lähtökohta. Siinä on ominaisuuksia molemmista mutta se ei missään tapauksessa voi olla niistä kumpikaan. Onpahan vaan muuten erittäin laadukas merkki.

(No, tää väittely kuuluisi ehkä tuonne kuusikielisten osastolle...)

EDIT:
PRS skitoissa, tai ainakin mun vanhassa Special mallissa, on sellainen erikoisuus, että kun volumepotikan pudottaa jonnekin 8:aan muuttuu soundi uhuemmaksi ja "vintagemaisemmaksi". Tää on ominaisuus joka jää varmaan aika monelta käyttämättä. Etenkin puhtailla soundeilla kompatessa siitä on paljon hyötyä.
...siis mun mielestä.
Mikael
03.08.2006 02:08:21 (muokattu 03.08.2006 02:10:27)

Mulla on todella hyviä kokemuksia noiden vanhojen (hyväkuntoisten) stratojen ja telejen (heh) äänittämisestä - paljon parempia kuin uudempien hifikitaroiden.

Ja noista kiipparihommista on sellaisia kokemuksia, että aina välillä joku mallinnus on tuntunut aika hyvältä kunnes sitä on verrannut oikeaan asiaan. Esim. B3/Leslie on sellainen homma, että kun sen kanssa seisoo samassa tilassa osaavan soittajan kera, niin kaikki mallinnukset ja emuloinnit tuntuvat lähinnä vitseiltä.
Siitä mistä aita on matalin...
Roberto
03.08.2006 10:31:29

Eini, kitaristilla ei ikinä riitä tarpeeks perspektiiviä... :)
Roberto
03.08.2006 10:33:06

EDIT:
PRS skitoissa, tai ainakin mun vanhassa Special mallissa, on sellainen erikoisuus, että kun volumepotikan pudottaa jonnekin 8:aan muuttuu soundi uhuemmaksi ja "vintagemaisemmaksi". Tää on ominaisuus joka jää varmaan aika monelta käyttämättä. Etenkin puhtailla soundeilla kompatessa siitä on paljon hyötyä.

Jos toi oli siis "ohuemmaksi", niin eipä paljoa jää jäljelle... mua on ahdistanut niissä aina se kaakatus ja botnen puute. Ei pöhise.
JoKo
03.08.2006 12:33:12 (muokattu 03.08.2006 12:34:33)
Ennemminkin näkisin asian niin, että tärkeämpää kuin se, että kamat ovat vanhat tai uudet, analogiset tai digitaaliset, isot tai pienet, halvat tai kalliit, on se että ne ovat _sopivat_. Esimerkkinä, yhden meidän bändin soundi perustuu suurelta osin erääseen casion muovisyntikkaan (toimii pattereilla...). Se on järkyttävä vehje kaikessa muussa kontekstissa, mutta tässä se on erittäin oleellinen. Levyä tehdessä on kokeiltu äänittää flyygeliä ja vaikka mitä hienoja soittimia, mutta ei ne vaan istu...
virtalahde
03.08.2006 12:45:43

Ah, muistin väärin. Mutta niin sinäkin: 727 oli latinokone, 626 ei.

Damn, totta. 626 taisi olla soundeiltaan enemmän 505:den kaltainen..?

707 on muuten pirun hyväsoundinen rumpukone. Samalla viivalla 808:n kanssa. Mutta vain jos pitää acid housesta. :)

http://www.acid-house.net
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
JoKo
03.08.2006 12:48:07
727 oli latinokone, 626 ei.

Mitä noi latinokoneet on? En ole ennen kuullutkaan...
Aki
03.08.2006 13:06:13

Heh, sanoo mies jolla on hirvee arsenaali Ibanezeja!
...joista seitsemän kymmenestä on stratotyylisiä kitaroita! Plus pari muuta stratoa...

Itse en vain suostuisi noilla mielestäni yliarvostetuilla museoyksilöillä soittamaan kun ovat kertakaikkiaan niin karmeita käsitellä.
Tältä osin mulla on samantyylisiä kokemuksia. Kitarapajassa vanhimmat ja kalleimmat Stratot ovat todella tukkoisen soundisia ja kankeita soittaa. "Kyllä ne siitä aukeaa kun niillä taas vähän soittaa!"
Eipä silti, oli Kitarapajassa taannoin vanha Strato joka oli niin herkkä ja hippoinen soittaa kuin mikään ikinä. Yksilöeroja taitaa noissa kovasti olla se tuntuma.

Sen takia mulla onkin moderni Jenkki-Strato Lace Sensor mikeillä ja uudemmalla talla versiolla.
Mulla myös (ei onneksi Lace-Sensoreilla), mutta siinä on todella paljon vähemmän munaa kuin esim tuossa Ibanez BL550:ssä.

Tosin ei sekään silti pysy kunnolla vireessä :-)
http://www.violarium.com/images/lyijykyna.jpg

Siinä on ominaisuuksia molemmista
Tästä olisi kiva kuulla lisää, mitä stratomaisia ominaisuuksia PRS:ssä on? EG Boltia ei lasketa, se kun on melko epätyypillinen PRS.

kun volumepotikan pudottaa jonnekin 8:aan muuttuu soundi uhuemmaksi
Epätasaisesti toimiva Treble-Bleed?

Mulla on todella hyviä kokemuksia noiden vanhojen (hyväkuntoisten) stratojen ja telejen (heh) äänittämisestä - paljon parempia kuin uudempien hifikitaroiden.
Tähän olen itsekin törmännyt, koskee kaikkea äänitettävää. Jos soundi on siisti ja erittäinkin hienostunut, se jää narulle usein siistinä ja sopivana, mutta ponnettomana, ja kukaan ei tallenteelta kuunte että "wow mikä soundi". Strato vanhan putkimarsun läpi, tai muu selkeästi omaperäinen soundi, jää narulle paljon persoonallisempana. Sitä kuunnellaan kauhunsekaisin adrenaliinipyrskähdyksin. Toki, jossain tilanteissa se soundi pitääkin olla "siisti", joskus taas mieluummin ei.

--
Eini, kitaristilla ei ikinä riitä tarpeeks perspektiiviä... :)

:D Totuuden siementä kylvetään... ;o)

tärkeämpää kuin se, että kamat ovat vanhat tai uudet, analogiset tai digitaaliset, isot tai pienet, halvat tai kalliit, on se että ne ovat _sopivat_.
Sinä sen sanoit. Tuossa on kaikkien soundiajatusten perusfilosofia.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Timo JM
03.08.2006 13:11:11 (muokattu 03.08.2006 13:22:28)

Jos toi oli siis "ohuemmaksi", niin eipä paljoa jää jäljelle... mua on ahdistanut niissä aina se kaakatus ja botnen puute. Ei pöhise.

Jep, ei pöhise ainakaan tallamikillä. Toi on kyllä totta, että PRS:n soundi on kaksikelaisilla asetuksilla ohuempi kuin esim. Les Paulissa (mikä onkin melkein paksusoundisin sähkis), mutta ei nyt sentään ohuempi kuin Stratossa. Mua botnen ohuus ei vaivaa ollenkaan koska sitä täytyy joka tapauksessa leikata aina miksauksessa, PRS:ssä vain vähemmän.

Ei näiden näytteiden soundi musta kuitenkaan mikään ohut ole:

http://kotisivu.mtv3.fi/kitaristi/naytteet/helsinki_riffi.mp3
http://kotisivu.mtv3.fi/kitaristi/naytteet/helsinki_soolo.mp3

------------------------------------------------------------------

http://www.violarium.com/images/lyijykyna.jpg

Joo, käytössä on. Apu on hyvin lievä ellei jopa psykologinen. Kyllä mä olen käyttänyt Stratoni asianmukaisessa säädätyksessä mutta ei kukaan voi muuttaa skitan perusominaisuuksia/-puutteita ilman radikaalimpia muutoksia. Mulla on Stratocaster ainoastaan sen soundin takia. En kuitenkaan tykkää hirveesti soitella sitä.

Tästä olisi kiva kuulla lisää, mitä stratomaisia ominaisuuksia PRS:ssä on?

Ainakin mun kepissä on yksi mikitysasento sellainen jossa on pyritty jäljittelemään sitä Straton talla- ja keskimikin välimuotoa. Toteutus on kuitenkin snadisti liian kirkas.
...siis mun mielestä.
jPekka
03.08.2006 15:02:49

Damn, totta. 626 taisi olla soundeiltaan enemmän 505:den kaltainen..?

En ole viisnollavitosta kuullut (paitsi siihen aikaan kun Hangon Regatta oli oikeasti purjehduskilpailu 8-), joten en osaa verrata. 626 pyrki sellaiseen kohtuullisen akustiseen ja rockiin soundiin, eikä onnistunut ihan huonosti. Ajan tekniikan ja muistin rajoitusten puitteissa, siis.
zepeteus
03.08.2006 15:22:15
626 pyrki sellaiseen kohtuullisen akustiseen ja rockiin soundiin, eikä onnistunut ihan huonosti. Ajan tekniikan ja muistin rajoitusten puitteissa, siis.

Jep, erilaisia sämplejä ei ollut kovin montaa, eikä muistipaikkoja mihin tallettaa omia juttujaan. Mutta potki tuokin, ainakin EQuttamalla ja kompuroimalla sopivasti.

Virtalähde, "salaisia" paheita?
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=31&t=128790&co=30
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)