Aihe: Monitorien valinta
1 2 3 4 5
Ismo33
13.08.2010 13:44:26
Adamin laatuongelmat pelottavat. X-sarjaan on tulossa jälkikäteen lisäosana bassorefleksiin korjauspalat, jotka vähentävät ilmanvirtauksen antamia ääniä. En muista koskiko tämä myös 3X ja 5X-malleja. Joka tapauksessa vähän riipivää.

MSC1stä luin pari kehuvaa arvioita ja sen pitäisi toimia millä vain kaiuttimilla. Lisäksi siinä on subbarin on/off-kytkentä, joka olisi oikein hyvä. Huono puoli on, että ohjelmisto toimii vasta PC:llä. Kerroinko sen jo...
VMM
15.08.2010 01:03:58
Mun huoneessa subbari paransi meininkiä oleellisesti.

Käytössä oli genelec 8030-pari huoneen päätyyn keskilinjan suhteen symmetrisesti sijoitettuna. Jos monitoreista yritti ajaa yhtään bassoa meni toisto keskialueen osalta välittömästi aivan solmuun. Pitkään miksailin -4dB bassoleikkurit päällä ja tarkistin bassot kuulokkeilla, mutta jotenkin kuuntelu vaivasi jatkuvasti - noillakin bassoleikkauksilla keskitaajuudet kumisivat.

Lopulta lainasin kaverilta 7060A-subia. Sijoitin subin huoneessa 1/3-kohtaan etuseinän suhteen ja säädin vaiheen ja tasot genen ohjeiden mukaan. Lopputuloksena oli subille tosi hiljainen taso ja -6dB bassoleikkaus.

Tän jälkeen kuuntelusta tuli miksauspisteeseen tosi hyvä. Miksaus helpottui oleellisesti ja aika monta referenssilevyä kuunnelleena voin sanoa, että kuuntelu on ihan eri tasolla kuin aiemmin.

Suosittelen siis kyllä kokeilemaan subia etenkin jos kuuntelun kanssa on ongelmia. Etuna ei mun mielestä ole niinkään alemmaksi ulottuva bassotoisto vaan se, että tuolla sijoittelulla se basso, mitä pöntöstä ulos tulee, toistuu kuuntelupisteeseen merkittävästi paremmin kuin monitoreista.

Muualla kuin kuuntelupisteessä bassotoisto onkin sitten täynnä ihan skitsoja korostumia. Se ei kuitenkaan mua haittaa kun miksaan ja kuuntelen musaa tässä huoneessa aina tässä koneen edessä.
Ismo33
17.08.2010 17:11:27
Päädyin nyt sitten viikonlopun kokeilujen jälkeen kuitenkin ostamaan Adamin A7X:t. Melkein yhtä hyin olisin voinut päätyä Geneihin, ei siinä mitään. Adameilla pääsen samalla hinnalla karvan alemmaksi ja homma toimii ihan ok ilmankin subbaria. Subbari oli silti myös positiivinen yllätys, ei sen kanssa ollut oikein mitään ongelmaa, kun tasot sääti tarpeeksi alas. Itse asiassa parhaiten toimi, kun subbari oli pienellä pöydällä viistosti kuuntelupisteeseen ja volyymi pienellä, niin kuului täyteläisesti eikä kumissut. Toki sieltä mittauksilla löytyisi varmaan kuoppaa ja piikkiä vaikka muille jakaa.
naavanka_
26.12.2010 16:41:38 (muokattu 26.12.2010 18:30:33)
Lainataanpa ketjua tästä.

Elikkäs, pitäisi saada lähikenttä monitorit hintaluokkaan 600€/pari.
Ekoina vaihtoehtoina mielessä on pyörinyt Genelec 8020B, joita ei taida paljoa pyöriä käytettyinä, sekä saman valmistajan 1029A jotka voisin saada suhteellisen huokeaan hintaan mutta testaamaan en taida päästä ja mnetistäkin lueskellut alatoiston vähyydestä ko. mallissa.
Nuita 8020B olen päässyt muutamaan otteeseen kuulottelemaan ja tykkäsin kovasti.

Onko muilla ehdotuksia?
juki
26.12.2010 20:39:55

Onko muilla ehdotuksia?

Nykyisellään eri setupeissa mackien 824:t ja em. genen 8020:t. Molempia voi suositella, mutta jos tila vaan antaa myöten niin kallistuisin isompaan luokkaan, esmes mackie vois mennä käytettynä vielä about budjettiin...vaikkapa nämä täältä http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=467702
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
Aki
26.12.2010 22:15:20

naavanka_: Elikkäs, pitäisi saada lähikenttä monitorit hintaluokkaan 600€/pari.

Mackien monitoreja en pitänyt itselleni sopivina, mutta Focal CMS-40 mahtuisi sun hintaluokkaan. Nettipuheiden perusteella tiukempi botne, selkeämpi keskialue, ja luonnollisempi diskantti kuin Genelec 8020:ssa.

http://www.thomann.de/fi/focal_cms40.htm

Genelec 1029 on mielestäni käyttökelvoton ilman subbaria, niinhän se on suunniteltukin.
naavanka_
26.12.2010 22:27:31
Aki: Mackien monitoreja en pitänyt itselleni sopivina, mutta Focal CMS-40 mahtuisi sun hintaluokkaan. Nettipuheiden perusteella tiukempi botne, selkeämpi keskialue, ja luonnollisempi diskantti kuin Genelec 8020:ssa.

http://www.thomann.de/fi/focal_cms40.htm

Genelec 1029 on mielestäni käyttökelvoton ilman subbaria, niinhän se on suunniteltukin.

Hmm, pitää päästä testaamaan jossain nuita.
Kamala epäusko muihin kun Geneleceihin jostainsyystä:)
Piru kun ois vaan varaa sijoittaa kunnon suppaseen niin ois nuo 1029A kyllä poikaa.
Alle kolmensadan kappalehintaan saisin nekin:F
Aki
27.12.2010 22:07:30

naavanka_: Kamala epäusko muihin kun Geneleceihin jostainsyystä:)

Merkkiuskollisuudessa ei ole mitään vikaa, paitsi jos haluaa soundiltaan parhaat kajarit.

Piru kun ois vaan varaa sijoittaa kunnon suppaseen niin ois nuo 1029A kyllä poikaa.

Mä luultavasti ottaisin mieluummin 8020+sub -systeemillä kuin 1029+sub. 10xx-sarjalaisten 3,5KHz vaan on niin kärhee. En tosin muista tarkasti oliko se 1029:ssä yhtä paha kuin 1030 ja etenkin 1031 -malleissa.
naavanka_
29.12.2010 00:32:02
Aki: Merkkiuskollisuudessa ei ole mitään vikaa, paitsi jos haluaa soundiltaan parhaat kajarit.

Mä luultavasti ottaisin mieluummin 8020+sub -systeemillä kuin 1029+sub. 10xx-sarjalaisten 3,5KHz vaan on niin kärhee. En tosin muista tarkasti oliko se 1029:ssä yhtä paha kuin 1030 ja etenkin 1031 -malleissa.

Selvä, tuli eilen taloon valkeet 8020B:t.
Hyvinhä nuo toimii, pitää vielä totutella tässä kuukauden päivät ja tehdä ihan hommia jotta pääsee nuihin sisälle:)
ploughman
09.11.2011 23:46:34
VMM: Mun huoneessa subbari paransi meininkiä oleellisesti.

Käytössä oli genelec 8030-pari huoneen päätyyn keskilinjan suhteen symmetrisesti sijoitettuna. Jos monitoreista yritti ajaa yhtään bassoa meni toisto keskialueen osalta välittömästi aivan solmuun. Pitkään miksailin -4dB bassoleikkurit päällä ja tarkistin bassot kuulokkeilla, mutta jotenkin kuuntelu vaivasi jatkuvasti - noillakin bassoleikkauksilla keskitaajuudet kumisivat.

Lopulta lainasin kaverilta 7060A-subia. Sijoitin subin huoneessa 1/3-kohtaan etuseinän suhteen ja säädin vaiheen ja tasot genen ohjeiden mukaan. Lopputuloksena oli subille tosi hiljainen taso ja -6dB bassoleikkaus.

Tän jälkeen kuuntelusta tuli miksauspisteeseen tosi hyvä. Miksaus helpottui oleellisesti ja aika monta referenssilevyä kuunnelleena voin sanoa, että kuuntelu on ihan eri tasolla kuin aiemmin.

Suosittelen siis kyllä kokeilemaan subia etenkin jos kuuntelun kanssa on ongelmia. Etuna ei mun mielestä ole niinkään alemmaksi ulottuva bassotoisto vaan se, että tuolla sijoittelulla se basso, mitä pöntöstä ulos tulee, toistuu kuuntelupisteeseen merkittävästi paremmin kuin monitoreista.

Muualla kuin kuuntelupisteessä bassotoisto onkin sitten täynnä ihan skitsoja korostumia. Se ei kuitenkaan mua haittaa kun miksaan ja kuuntelen musaa tässä huoneessa aina tässä koneen edessä.

Näinkin vanhaan ketjuun tuli nyt vastattua mutta menköön:

Itsellä aika lailla samoja ongelmia ja niihin ratkaisuja takana päin.

Tarkkaamon mitat 2,2m korkea, 3,3m leveä ja 5,5m pitkä. Tänne ei tosiaan paljon Genelec 8020 isompaa kannata ottaa. Jossain vaiheessa hieman ajattelin 1030-kajareita tuohon pariksi, referenssikuuntelua varten mutta se on nyt jäänyt, enkä tiedä onko tarpeenkaan.

Muutama homma tuli miksattua pelkillä 8020:lla, ja ihan hyvää lopputulosta tuli, koska miksasin koko homman pienellä volalla. Mutta aika samansuuntaisia ongelmia ilmeni kun oli pari vähän rankempaa juttua tekosella ja piti kokeilla myös kovalla volyymilla. Noista 8020:sta lähtee kyllä sitä potkua ja basso menee aika paljon alemmas kuin vanha 10XX -sarja, mutta....

Jostain kumman syystä kovemmalla volalla nuo 8020:t tuntuvat menevän "tukkoon" midlen puolelta. Tulee sellaista ihmeellistä 1khz köhinää ja villaa ihan kunnolla kun laittaa boksia kovemmalle. Bassoleikkuri ei mielestäni tätä ongelmaa ratkaise, eikä bassoleikkuria pidä käyttääkään jos ei subbasta...

No sitten kokeilin sitä 7050:aa noiden kaverina ja laitoin bassoleikkurit (-4db) päälle kajareista. Alkoi muuten pelittämään aika eri tavalla.

Mikä ilmiö tämä voi olla? Esim 1029:ssä ei ollut mielestäni mitään tällaista (ala) Middlen tukkoutumista vähemmänkään kovemmilla volyymeilla.

Ratkaisuksi tässä tilanteessa ei liene edes se, että siirtyisi isompiin Geneihin? Taitaa olla vain niin, että tosiaan tuolta Genen sivujen taulukosta valitsee sen sopivimman subbasen ja siihen sopivat kajarit. Mun huoneen perusteella niiden pitää juuri olla 8020:t.
Aki
10.11.2011 10:38:22

Genelecin 8020:ssa on muistaakseni sekä bassohylly että roll-off, ja bassohylly vaikuttaa jo 2KHz:stä lähtien. Eli ainakin jos leikkaatte bassoa hyllykorjaimella, ei ole mikään ihme että keskialue muuttuu täysin.
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
ploughman
10.11.2011 11:42:36
Aki: Genelecin 8020:ssa on muistaakseni sekä bassohylly että roll-off, ja bassohylly vaikuttaa jo 2KHz:stä lähtien. Eli ainakin jos leikkaatte bassoa hyllykorjaimella, ei ole mikään ihme että keskialue muuttuu täysin.

Keskialue menee noilla 8020:lla tukkoon vain hieman kovemmilla luukutuksilla. Basso ei juurikaan. Mutta subbasen kanssa tätä ei tule, ilmeisesti siksi, että yläpäitä ei tarvitse niinkään luukuttaa.

Ihmettelin vain, miksi juuri keskialue noilla pannuilla menee niin pahasti jumiin?
Jaava
12.11.2011 11:20:09
Minäpä lainaan tätä ketjua myös hieman oftopic tarkoitukseen. Pikkuveljelle pitäisi saada lahjaksi kaiuttimet. Faijan kanssa mietitään että minkäslaiset ostetaan. Käyttötarkoitus on lähinnä musan kuunteleminen tietokoneen kanssa, mutta laadun pitäisi olla sellasta kohtalaisen korkeaa tasoa. Onhan velipoika kuitenkin lähes musiikin ammattilainen. Todennäköisesti musiikki myös kuunnellaan istuen ideaalisessa pisteessä kaiuttimien välissä, eli mitään hyllystereoita ei ole haussa. hintakatto on nyt n.500e, halvemmallakin olisi kiva päästä.
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
MadMatt
12.11.2011 13:57:14 (muokattu 12.11.2011 14:11:13)

Jaava: Minäpä lainaan tätä ketjua myös hieman oftopic tarkoitukseen. Pikkuveljelle pitäisi saada lahjaksi kaiuttimet. Faijan kanssa mietitään että minkäslaiset ostetaan. Käyttötarkoitus on lähinnä musan kuunteleminen tietokoneen kanssa, mutta laadun pitäisi olla sellasta kohtalaisen korkeaa tasoa. Onhan velipoika kuitenkin lähes musiikin ammattilainen. Todennäköisesti musiikki myös kuunnellaan istuen ideaalisessa pisteessä kaiuttimien välissä, eli mitään hyllystereoita ei ole haussa. hintakatto on nyt n.500e, halvemmallakin olisi kiva päästä.

Olisikohan Genen 6010A passelit. Pitäisi itsekkin hommata jotkut vähän paremmat pöntöt normi tietsikka käyttöön.

http://www.thomann.de/fi/genelec_6010a_anthrazit.htm
Tigerstedt
12.11.2011 16:26:40

MadMatt: Olisikohan Genen 6010A passelit. Pitäisi itsekkin hommata jotkut vähän paremmat pöntöt normi tietsikka käyttöön.

http://www.thomann.de/fi/genelec_6010a_anthrazit.htm

Voin kompata täysillä. Mulla on noi just tietsikan kans käytössä. Kyllähän noilla miksaileekin mielellään.
Muovinen
26.11.2011 13:44:49

Täällä kans monitorien vaihto kurmoottaa enemmän ja enemmän. Nyt on pöydällä Yamahan MSP3:set ja onhan niillä tähän asti pärjätty, mutta bassotoisto ja yleinen soundin raakuus on alkanut tympäsemään. Oon miettinyt budjettiratkaisuna noita Behkun pönttöjä (kummenisko tilanne juurikaan?), mutta toisaalta mieli vaeltaa Genen 8020:n suuntaan. Hintaero ei loppujen lopuksi olisi suuren suuri. Mun "studiohuone" on n. 12 neliöinen suorakaiteen mallinen tila, mutta kaiuttimet liikkuvat aina koneen mukana sinne missä äänitetään. Tila on toistaiseksi akustoimaton. Alapäätsekkauksessa apuna AKG:n hyvät luurit tarpeen mukaan. Ilmeisesti 8030-mallista ei olisi tilan pienuuden vuoksi mainittavaa hyötyä mihinkään suuntaan?
Aki
27.11.2011 12:50:14

Genelecin 8020:aa ja isompia malleja pohtiville vois olla hyvä lukea tämä artikkeli aiheesta Genelec vs Focal:

http://muusikoiden.net/artikkelit/1619
"Come take a look at this. They're still using vacuum tubes. They're nowhere near the level of technology we're gonna need to get back." Thomas "The Event", 1944
Mikael
27.11.2011 12:58:05 (muokattu 27.11.2011 14:15:21)

Samoin vaikkapa nämä:
http://www.soundonsound.com/sos/dec05/articles/genelec.htm
http://www.musicradar.com/gear/all/ … cording/monitors/8020a-35389/review
http://www.google.com/url?sa=t& … VLg&sig2=R5ngITiM4Muwm5hVvzhyWg
http://emusician.com/remixmag/gear_ … e/monitors/remix_genelec_ab_active/

Ja kaiuttimien arvosteluissa kandee muistaa että ne on yleensä yhden ihmisen mielipiteitä, useimmiten yhdessä tilassa tehtyjä. Parasta on jos voi itse kokeilla omassa tilassaan kaiuttimien sopivuutta itselle.

Mä tein monta vuotta duunia 8020/7050-kombinaatiolla ja monessa suhteessa diggasin kyllä noista jopa enemmän kuin isoveljistään. Tosin siis subbasen kanssa ja aika iiseillä kuunteluvoimakkuksilla. Isoimmaksi ongelmaksi mä koin ylämiddlen kireyden, mikä johti mulla snadisti villasukkahenkisiin miksauksiin :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Aki
27.11.2011 23:46:00

Mikael: Ja kaiuttimien arvosteluissa kandee muistaa että ne on yleensä yhden ihmisen mielipiteitä, useimmiten yhdessä tilassa tehtyjä.

Täysin samaa mieltä. Tämän takia en anna yksittäisen kaiutinmallin arvostelulle kovin paljoa arvoa, vaan luen mieluummin vertailuja. On totta että 8020 on kokoisekseen hyvä kaiutin, jollaisesta ei osattu 70-luvulla vielä haaveilla. Silti Focal on joka suhteessa niin paljon parempi ettei Geneleciä ole mielestäni syytä harkita. Jos siis soundi on pääasia.

Mikael: Isoimmaksi ongelmaksi mä koin ylämiddlen kireyden, mikä johti mulla snadisti villasukkahenkisiin miksauksiin :D

Sehän on juuri se "traditional Genelec-family sound" josta SOS:kin mainitsee. Ja suurin syy miks mäkään en pysty niillä oikein työskentelemään.
mhelin
28.11.2011 15:44:57
Muovinen: Ilmeisesti 8030-mallista ei olisi tilan pienuuden vuoksi mainittavaa hyötyä mihinkään suuntaan?

On siitä hyötyä. Mitä suuntaavampi kaiutin on sitä neutraalimpi sen toistokin on (jos ei oteta huomioon muita kuin elementtien koko, jakotaajuudet ja kotelon leveys ja korkeus). Bassotoistohan sulla on hanskassa minkä tahansa EQ:n kanssa (pienessä huoneessa bassot korostuvat luonnollisestikin enemmän kuin isossa, joten jotain säätöä ne vaativat). Ne kaiuttimen omat säätimet eivät ole riittävät joka paikaan. Leveämmästä kotelosta ja isommasta bassokeskiäänielementistä (ja sen myötä useimmin matalammasta jakotaajuudesta) on hyötynsä kasvaneen suuntaavuuden kautta (ja bassotoistossa isompi elementti liikuttaa enemmän ilmaa pienemmällä säröllä). Mutta ongelmana on useimmiten se mitenkä isommat kaiuttimet voisi sijoittaa järkevästi pienelle pöydälle, ja pienet lähikenttämonitorit ovat siihen ongelmaan usein helpoin ratkaisu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)