kuriken 05.03.2006 18:19:49 | |
---|
Mitä eroa on laajakalvo ja pienempikalvo konkkamikeissä? Näin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä |
jPekka 05.03.2006 20:01:32 | |
---|
Mitä eroa on laajakalvo ja pienempikalvo konkkamikeissä? Näin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kalvon koko. Laajakalvoisiksi lasketaan karkeasti ottaen kondensaattorimikrofonit, joiden kalvo on vähintään 2,5 senttiä (yhden tuuman). Useimmat laajakalvoiset ovat myös ihan käytännön rakenteellisista syistä ns. side address -malleja ("sivustalaulettavia"), ts. niissä osoitetaan äänitettävää kohdetta päin mikrofonin kylki eikä pää kuten dynaamisissa ja useimmissa pienikalvoisissa. _Periaatteessa_ pienikalvoiset ovat soundiltaan neutraalimpia, värittämättömämpiä ja taajuusvasteeltaan tasaisempia. Ainakin jos ne on sellaisiksi suunniteltu tai tehty. Laajakalvoisissa on sellainen täyteläinen ja lämmin fiilis, mikä koetaan usein miellyttävämpänä. Ne tavallaan siis imartelevat äänilähdettä. Jälleen oleellinen sana on "periaatteessa", tai "usein". Mikrofoni voidaan suunnitella ja rakentaa myös toisin, kalvon koosta riippumatta. On myös "laajakalvoisia" dynaamisia mikrofoneja, kuten jotkut bassarimikit ja Electro-Voicen RE20, joka lienee tuttu ainakin televisiosarja Frasierin radiostudiosta. "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
passe 05.03.2006 20:13:26 | |
---|
Mitä eroa on laajakalvo ja pienempikalvo konkkamikeissä? Näin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ihan noin käytännön kannalta, jos olet miettimässä "monitoimi" mikin ostoa esim. laulujen, kitaroiden ym. nauhoitukseen, niin laajakalvoinen on suositeltavampi. Eritoten jos bassoa meinataan nauhoitella. Tietenkin ideaalitilanne on ostaa hyvät mikit eri tarkoituksiin, mutta me köyhät aloitellaan näillä "all-aroundereilla"... "Good is in the details..." |
kuriken 05.03.2006 22:43:36 | |
---|
kuriken kiittää ja kumartaa. Olet hullu
- Eikä kukaan huomaa sitä |
Razumihin 06.03.2006 21:07:49 | |
---|
Heh, tarkemmin sanoen sanoin: "Sori nyt vaan, jos tuli elitistisesti puhuttua, mutta mun mielestäni tämä palsta on koko muusikoidennetin paras, ja ihan tällaisenaan." Ja paino sanalla "mun". Mä en oikeasti kaipaa mitään enempää, jos mulla on ollut jotain kysyttävää niin olen aina saanut vastauksen tarvitsematta avata suutani kysyäkseni. Olen lukenut lukuisia kirjoituksiasi (kivi) ja varmasti myös oppinutkin niistä paljon! Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan: oletko joskus kysynytkin jotain? :) |
Razumihin 06.03.2006 21:14:13 | |
---|
Heh, tarkemmin sanoen sanoin: "Sori nyt vaan, jos tuli elitistisesti puhuttua, mutta mun mielestäni tämä palsta on koko muusikoidennetin paras, ja ihan tällaisenaan." Ja paino sanalla "mun". Mä en oikeasti kaipaa mitään enempää, jos mulla on ollut jotain kysyttävää niin olen aina saanut vastauksen tarvitsematta avata suutani kysyäkseni. Olen lukenut lukuisia kirjoituksiasi (kivi) ja varmasti myös oppinutkin niistä paljon. Yksi asia jäi kuitenkin vaivaamaan: oletko joskus kysynytkin jotain? :) No, eipä tullut luettua kunnolla, taisitkin takoittaa, että olet löytänyt vastauksen tekstejä selailemalla.. |
kivi 06.03.2006 22:20:09 | |
---|
No, eipä tullut luettua kunnolla, taisitkin takoittaa, että olet löytänyt vastauksen tekstejä selailemalla.. Kyllä, joo. Mutta olen kysynytkin jotain asioita, esimerkiksi alkaessani kirjoittaa juttua joka sitten laajeni Rokkibändin ABC:ksi kyselin eri ihmisten mielipiteitä asioista jotka pitää ottaa rundille mukaan, ja miksi. ...ja ihan äskettäin kyselin Linux-audiokäyttistä Toshiban 100Mhz P1 "povitaskuläppäriin". Luultavasti seuraavaksi kysyn jotain samantapaista. Kun täällä käy säännöllisesti, ei ihan oikeasti tarvitse kysyä juuri mitään tavallista asiaa - joku muu tekee sen aina ensin :-D |
Nitrodelay 07.03.2006 08:15:55 | |
---|
Noista laajakalvo- ja konkkamikeistä tuli ajatus mieleeni, että hassua, kun ekaks laulu äänitetään sellasella termospullon kokoisella konkalla, joka tallentaa nenäkarvan heilahduksenkin ja sitten miksatessa laulu kuitenkin kompressoidaan useinmiten niin lyttyyn, kuin se olisi laulettu viiden euron dynaamisella. No, tämä oli sarjassa äänitysfilosofisia mietelauseita. Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa. |
Roberto 07.03.2006 08:54:28 | |
---|
Noista laajakalvo- ja konkkamikeistä tuli ajatus mieleeni, että hassua, kun ekaks laulu äänitetään sellasella termospullon kokoisella konkalla, joka tallentaa nenäkarvan heilahduksenkin ja sitten miksatessa laulu kuitenkin kompressoidaan useinmiten niin lyttyyn, kuin se olisi laulettu viiden euron dynaamisella. No, tämä oli sarjassa äänitysfilosofisia mietelauseita. Se on varmaankin siksi että olis jotain vaihtoehtoja soundin ruuvaamiseen, jos vaikka lähtökohdat onkin ei-kaupalliset tms. (yeah right) |
waxivore 07.03.2006 09:25:19 | |
---|
Noista laajakalvo- ja konkkamikeistä tuli ajatus mieleeni, että hassua, kun ekaks laulu äänitetään sellasella termospullon kokoisella konkalla, joka tallentaa nenäkarvan heilahduksenkin ja sitten miksatessa laulu kuitenkin kompressoidaan useinmiten niin lyttyyn, kuin se olisi laulettu viiden euron dynaamisella. No, tämä oli sarjassa äänitysfilosofisia mietelauseita. Se on vähän sama asia kun eräskin herra haluaa aina äänittää meren rannalla kun ilmassa on enemmän happimolekyylejä - mutta sitten ne masteroinnin kusipäät pilaa koko homman - ja tietty miksaaja on jo rutannut kaiken ennen sitä! "Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi" |
varakeef 07.03.2006 09:40:46 | |
---|
Noista laajakalvo- ja konkkamikeistä tuli ajatus mieleeni, että hassua, kun ekaks laulu äänitetään sellasella termospullon kokoisella konkalla, joka tallentaa nenäkarvan heilahduksenkin ja sitten miksatessa laulu kuitenkin kompressoidaan useinmiten niin lyttyyn, kuin se olisi laulettu viiden euron dynaamisella. No, tämä oli sarjassa äänitysfilosofisia mietelauseita. Tässä on muutamia epätarkkuuksia. Eiväthän ne termospullon kokoiset konkat ole kaikkein herkimpiä nenäkarvojen heilahdusten taltioimiseen - laajakalvoiset mikrofonit eivät sieppaa pienimpiä transientteja niin hyvin kuin pienikalvoiset. Konkkamikin taltioima ääni kompressoriin ajettuna ei aikaansaa dynaamisen mikin sointia. Ja toisaalta, hienoimmat ammattilaiset tunnistaa siitä, että osataana käyttää kalleimpia mahdollisia välineitä silloinkin kun pyritään mahdollisimman halvanoloiseen lopputulokseen... "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
StJerky 07.03.2006 09:45:12 | |
---|
Ja toisaalta, hienoimmat ammattilaiset tunnistaa siitä, että osataana käyttää kalleimpia mahdollisia välineitä silloinkin kun pyritään mahdollisimman halvanoloiseen lopputulokseen... Entä sellaiset jotka saa kalliinoloista lopputulosta halvimmilla mahdollisilla välineillä? Rahan määräkö tekee ammattilaisesta hienon? |
kivi 07.03.2006 09:48:48 (muokattu 07.03.2006 09:49:39) | |
---|
Entä sellaiset jotka saa kalliinoloista lopputulosta halvimmilla mahdollisilla välineillä? Rahan määräkö tekee ammattilaisesta hienon? Heh, kyseessä lieni ironia tahi sarkasmi, tiedättehän? Ironia on sitä mitä ei oikeasti ole missään kohti Alanis Morrissetten kappaletta "Ironic". |
PL 07.03.2006 09:50:14 | |
---|
Entä sellaiset jotka saa kalliinoloista lopputulosta halvimmilla mahdollisilla välineillä? Rahan määräkö tekee ammattilaisesta hienon? Asiasta viidenteen. onkohan kukaan tehnyt pluginniä tai jotakin muuta härpänintä jolla saisi tekeleensä kuullostamaan tosi kalliilla tehdyltä, Expencelizer? Yhdellä nupikalla säädettäisiin kuinka kalliin kuuloista halutaan. |
StJerky 07.03.2006 09:52:59 | |
---|
Heh, kyseessä lieni ironia tahi sarkasmi, tiedättehän? Ironia on sitä mitä ei oikeasti ole missään kohti Alanis Morrissetten kappaletta "Ironic". Kyllä minä sitä olinkin aistivinani. Piti silti pistää tuo vastine, kun olen behringereineni ristiretkellä kapitalismia vastaan. |
hape 07.03.2006 10:26:14 | |
---|
Kyllä minä sitä olinkin aistivinani. Piti silti pistää tuo vastine, kun olen behringereineni ristiretkellä kapitalismia vastaan. Eikös B ole sitä kapitalismia pahimmillaan?!? Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
Nitrodelay 07.03.2006 13:52:36 | |
---|
Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa. |
StJerky 07.03.2006 14:58:02 | |
---|
Eikös B ole sitä kapitalismia pahimmillaan?!? Neuvostotuotteita ei valitettavasti enää löydy, joten B on toiseksi paras vaihtoehto ;-) |
ONE1 16.01.2007 21:49:58 | |
---|
Sanokaas jotain miksereitä mitä voisi käyttää rumpujen nauhoituksissa. Hinta luokka uutena vaikka 200-400e. Basarissa käytän shure beta 52, virveleissä ja tomareissa shure sm57, lautasille sit pari jotain mikkiä. Niin ja basarissa on triggeri. Pitäisi siis saaha nuo kaikki siihen mikseriin kiinni. Äänikorttina on M-Audio Delta Audiophile 2496 ja softana cubase. Vittuku ei tiiä noista jutuista :( |
Halsu 17.01.2007 02:20:09 | |
---|
Sanokaas jotain miksereitä mitä voisi käyttää rumpujen nauhoituksissa. Äänikorttina on M-Audio Delta Audiophile 2496 ja softana cubase. Vittuku ei tiiä noista jutuista :( Jos tuolla kortilla ajattelit nauhoitella, periaatteessa käy mikä vaan perusmikseri johon saa tarpeeksi mikkejä kiinni. Jos oikein muistan, tuohon menee sisään kaksi raitaa - käytännössä tämä tarkoittaa sitä että miksaus tapahtuu jo sisäänsoittovaiheessa, cubasessa et pääse hirveästi enää vaikuttamaan rumpusoundiin. Oma suositukseni olisikin hommata mikseri jossa on "äänikortti" sisäänrakennettuna, esim. tällainen: http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm Tuohon saa neljä mikkiä kiinni ja ne menevät kaikki omille raidoilleen vaikkapa cubaseen. Tuossa on vielä neljä linjatason sisäänmenoa, jos hommaat vaikkapa tällaisen: http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_sm_pr4_value.htm ...saat vielä neljä mikkiä lisää kiinni ja nekin omille raidoilleen. Noilla äänittää kannut jo oikeinkin hyvin. Yhteishinta menee pikkuisen sen neljänsadan päälle. CU
--
Eki |