Aihe: Pari isokalvoista konkkaa, kiitos
1 2 3
harbapapa
01.10.2008 13:54:20

Tässä kohta kolme vuotta näitä kotiäänityshommia harjoitelleena täytyy todeta, ettei näihin äänityshommiin ole oikoteitä. Kaikki kunnia ammattilaisille ja pitkän kokemuksen omaaville.

Mikrofonivalinnoissa on parasta vaan lähtee liikkeelle jostain ja täydentää / vaihtaa kokemuksen karttuessa. Hyvälaatuisia kun ostaa niin saa jotain vaihdossakin. Äänityksen lopputulos on niin monesta muusta osatekijästä koostuva. Johonkin hommaan kireestä yläpäästä on hyötyä ja toisessa se kuulostaa hirveeltä. Tuskin yleispätevää jokapaikanhöylämikkiä on edes olemassa.

Eri asia on sitten nuo "yhden kerran demot" joihin kaluston saa nykyään halvalla. Homma vaan helposti tempaa mukaansa ja sit noiden halpisvehkeiden osto harmittaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö halpisvehkeillä saisi hyvää jälkea aikaiseksi.

Harri
Voiko tän enää ottaa vakavammin?
Niq
01.10.2008 14:38:47

Tässä kohta kolme vuotta näitä kotiäänityshommia harjoitelleena...

Mä oon harjotellu enemmän ja vähemmän kohta 9 vuotta. Eka bändi pistettiin joskus sillon 10v sitten pystyyn, opeteltiin soittamaan ne kolme omaa biisiä ja sit äänitettiin parilla prismasta ostetulla "laulumikillä". Välillä ollut kahdenkin vuoden taukoa. Nyt pikkuhiljaa on alkanut olla varaa ostella kunnon vermeitä ja panostaa siinä mielessä harrastukseen.

Kyllähän joka hommaan on toista parempi mikki, mut 2-3 demon vuosivauhdilla ei kannata hommata hirveän monta isokalvoista konkkaa nurkkiin pyörimään, noista kun ei keikkahommissa oo hirveesti hyötyä. Sanoisin että aika monesta hommasta selviää kun on yks tai kaks hyvää isokalvoista, pari pienikalvoisia, basarimikki ja läjä hyviä ja huonoja dynaamisia kapuloita tyyliin 57&58.

En nyt heti ainakaan keksi mitä seuraavaksi hommattaisiin äänityskalustoon, piuhat, telineet, mikserit ja äänityskone kaikki jo hyvää laatua. Josko panostaisi tilan akustointiin. Tai sittenkin kunnon pari mikrofonietuastetta... :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Ze Kink
07.10.2008 12:59:34 (muokattu 07.10.2008 13:09:52)
Häiritsen tätä ketjua vielä: Mites Oktava Mk319 vs AT3035? Tuosta 3035:stä luin paljon hyviä kokemuksia, ja on samassa hintaluokassa tuon Oktavan kanssa.

E: Vai pitäisikö venyä esim. 4040:n?
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Mikael
07.10.2008 13:37:43 (muokattu 07.10.2008 13:43:22)

Häiritsen tätä ketjua vielä: Mites Oktava Mk319 vs AT3035? Tuosta 3035:stä luin paljon hyviä kokemuksia, ja on samassa hintaluokassa tuon Oktavan kanssa.

Mä veikkaisin että kummillakaan et mee metsään. Kummat näyttää kivemmilta? :D

Tuolla näköjään jotain keskustelua aiheesta:
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/224562-3035-vs.html
Inhimillisyys on hyve.
Ze Kink
07.10.2008 15:33:20
Mä veikkaisin että kummillakaan et mee metsään. Kummat näyttää kivemmilta? :D

Tuolla näköjään jotain keskustelua aiheesta:
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/224562-3035-vs.html

Oktava näyttää kivemmalta, ja lueskelen tässä parhaillaan kokemuksia niiden modauksesta... Taitaapa siis mennä Oktava tilaukseen, ja sitten hieman myöhemmin Jolylle modattavaksi, kunhan saan muutaman muun hankinnan pois alta ensin.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Ze Kink
08.10.2008 15:08:10 (muokattu 08.10.2008 15:08:42)
Mainittakoon etteivät tule enää puukotelossa, vaikka tuolla SarkaProlla niin väittivätkin. Höh :(
Niq
08.10.2008 20:14:53

Mainittakoon etteivät tule enää puukotelossa, vaikka tuolla SarkaProlla niin väittivätkin. Höh :(

Jaa ne ei ole vieläkään sivujaan korjanneet, annoin palautetta itsekin tuosta seikasta. Ei tule shockmountiakaan. En tosin moisia odottanutkaan kun katsoin speksit suoraan oktavan sivuilta...
"I have a cunning plan" -Baldrick
Mikael
30.03.2010 22:16:41

Vanha ketju mut palaan tähän kun on aiheeseen sanottavaa.

Mulla oli tässä viime viikolla sessio, jossa äänitin useita akustisia kielisoittimia livenä samassa tilassa ja kaikenlaisia mikkejä oli tarjolla... AT4033a oli taas kerran erittäin vakuuttava. Mä kyllä meinaan hankkia parin noita itselleni seuraavaksi kun mikkejä ostelen. Todella luonnollinen ja musikaalinen soundi eikä hintakaan päätä huimaa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
31.03.2010 18:34:31
Mä komppaan kans noita Audio-Technican sieppoja. Huonoksi onneksi joku kusipää pölli meiltä AT4040 -parin tuossa pari kk taaksepäin...

Mutta asiallinen hinta-hupi-suhde noissa on.
anapena
31.03.2010 19:16:38
Aika hyvä sattuma, mulle tuli eilen sellanen olo, että tarvis tuollanen AudioTechnica hommata. Opiskeluaikoina koululla oli pari vaihdettavalla suuntakuviolla, kauheesti ei ehtiny silloin testaileen, mutta jatkuvasti te noita täällä kehutte, että kaisse sitten pitää katsastaa!
HateHalon
31.03.2010 19:19:42

Mulla oli aikanaan at3035-pari ja olen tykännyt. Myin pois kun tarvin rahoitusta c4000b pariin. Nyt töitä tehdessäni tienaten en olis myynyt niitä. Toisaalta 4000:setkin on vähemmällä käytöllä uudempien mikkien jälkeen ollut, mutta on hyvä olla jemmassa. Ei koskaan tiedä milloin ne pärjäävät jossain tilanteessa parhaiten. Esim. ei voi valkata aina varmaa mikkiä lauluunkaan.
www.myspace.com/hatenstudio
Muovinen
02.04.2010 19:54:35

Tätä ketjua lukiessa nousi kaamee Audio Technica kuume, joten laitoin TSM:t, t.bonet ja Röden NT2A:n myyntiin! Hokasin, että enhän minä edes koskaan tarvi kolmea laajakalvokonkkaa yhtä aikaa, joten parempi sijoittaa kahteen hyvään. Röde on ollut mun korviin ihan ok, mutta laitoin senkin rohkeasti tarjolle. Kutkuttaa kokeilla, että minkälaisia eroja tän hintaluokan mikeissä todella on.

Samalla laitoin myös pienikalvoisen parin vaihtoon ihan vaihtelun vuoksi, joten oisko tuolle t.bone sc140 -parille ehdottaa parempaa vaihdokkia edelleenkin edullisessa hintaluokassa (200-300e)? NT5-pari?

Ostan mielellään tuommosen AT4033A -parin (tai miksei jonkin muunkin 40XX-mallin) pois jos joltain löytyy ;)
Mikael
02.04.2010 21:43:06

Muovinen:
Samalla laitoin myös pienikalvoisen parin vaihtoon ihan vaihtelun vuoksi, joten oisko tuolle t.bone sc140 -parille ehdottaa parempaa vaihdokkia edelleenkin edullisessa hintaluokassa (200-300e)? NT5-pari?

http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Muovinen
03.04.2010 15:51:39

Mikael: http://www.thomann.de/fi/oktava_mk_01201_mkiimatched_pair.htm

Kiitos vinkistä, otetaanpas huomioon. Hyvä nyt päivitellä kalustoa, kun ei töiltä ehdi äänittelemään. Sitten kun taas ehtii, niin ei kerkeä enää vaihtamaan kun pitää jo olla kamat pystyssä. Huoh.
dewil
03.04.2010 16:36:50

Multakin hep! noille oktavan puikoille. Hlvetin hyvät mikit!
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mhelin
03.04.2010 17:16:09 (muokattu 03.04.2010 17:25:10)
Noihin Oktavoihin saa myös isokalvoisen vaihtokapselin:

http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=136

Joidenkin arvioiden mukaan tuo MK101 kuulostaa jopa paremmalta kuin 319:

http://oktava-online.com/mk101.htm

Pari tuollaisia 300 EUR hintaan ei olisi paha sijoitus jos vaikka joskus haluaa käyttää laajakalvoisia ovareita esim. Glyn Johns tyyliin (http://www.danalexanderaudio.com/glynjohns.htm) tai äänittää laulua tai akustista kitaraa (toisessa pieni- ja toisessa isokalvoinen kapseli).

Minkälaiset kierteet noissa Oktavissa muuten on, onko samaa kokoa esim. MXL 603 ja Thomannin T.Bone puikkojen kanssa?
jPekka
04.04.2010 13:27:25

mhelin: Noihin Oktavoihin saa myös isokalvoisen vaihtokapselin:

http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=136

Jep, olen 101-parilla äänitellyt flyygeliä ja hyvältä kuulosti. (Glyn Johnsina olisi varmaan toiminut erinomaisesti myös). Joidenkin kommenttien mukaan 012-runko (ts. rungossa oleva vahvistinaste) tekee kapselista hivenen heleämmän kuin 219- tai 319-runko.

Muutenkin tuo Oktavan modulaarinen systeemi tuntuu jotenkin sympaattiselta ja fiksulta: 012-runkoon saa myös kahdeksikkokapselin ja Oktava Shopista kaksi runkoa vetävän kehtoripustimen, joten MS-äänittely onnistuu myös.

Kierteen kokoa en ole päässyt muihin valmistajiin vertaamaan.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Conrad Lant
04.04.2010 19:58:34

dewil: Multakin hep! noille oktavan puikoille. Hlvetin hyvät mikit!

Samaa toitotan.
No one prayed for Sodom
flimtrick
05.04.2010 13:50:56
Mulla myynnissä nyt AT 4040! Jos jollakin kiinnostaa, lähetä mailia: vvvallaton@hotmail.com

Kunto hyvä, Myyn pois koska olen hankkimassa uutta mikrofonia.
Muovinen
22.04.2010 18:52:01

Wow. Sain tuon himoitsemani AT4040:n postissa jokunen päivä sitten ja nyt pääsin testaamaan sitä rinta rinnan tuon Röden NT2A:n kanssa. Testasin nyt vaan hätäsesti koneen äärellä höpöttelemällä kaikenlaista testisignaalia suuaukostani kohti mikkejä. Ensireaktio oli että eihän näissä nyt niin iso ero ole, mutta mitä enemmän kuuntelin klippejä, sitä enemmän Röde alkoi kuulostaa kuivalta ja tylsältä verrattuna Audio Technicaan, jonka yläkerta kehräsi kuin auringossa lämmittelevä kissimirri.

Mikkikuume ei tästä helpotu. Oktavan pikkupuikot lähtee tilaukseen heti kun saan tuon Röden myytyä. Toivottavasti ne tarjoaa yhtä iloisen yllätyksen!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)