Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5146 147 148 149 150244 245 246 247 248
kiiski
15.03.2011 14:10:42
satsi: Nykyisiä ääniraitoja kun olen äänittänyt jollain kirpparimikillä Zoom H2:sen läpi niin ei ihme että hieman korjattavaa.

Mielummin laittaisin itse rahani tämän parantamiseen kuin plugareihin :)
konehes
15.03.2011 14:42:31
satsi: Juu kiitos vinkeistä. VST olisi formaatti ja hinta ei mikään ongelma. Tietysti ilmaista channel strippiä voisi aluksi kokeilla, pitääpä etsiä jos löytyisi. Taidanpa nyt hankkia aluksi paremman mikrofonin ja interfacen. Nykyisiä ääniraitoja kun olen äänittänyt jollain kirpparimikillä Zoom H2:sen läpi niin ei ihme että hieman korjattavaa.

Joo. Kyllä nuo maksulliset plugarit tulee kysymykseen vasta sitten kun muu kalusto (mikrofoni, interface ja monitorit) on asiallista.
cherub with heavy metal machine
Mr.Kite
16.03.2011 16:10:01
Heipähei!

Mä oon tässä äänitelly instrumentteja ja kaiken mailman meluja Macbook Prolla ja Apogee One interfacella.. Kaikki on toiminu l hyvin mut mikrofoni(ulkoinen) on ongelma.

Mul on Shure sm57 mikki ja ääni on todella hiljanen. Täytyy olla aika lailla kaikki Apogeen gainit ja kaikki macin gainit täysil et sielt kuuluu sopiva määrä ääntä. Ja ääni siis on hyvälaatusta mutta epäilen ettei kaikki o kohdal jos mikki toimii kunnolla vaa täysil gaineil. Ja silloinki täytyy laulaa ihan lähellä mikkii.

Kuulostaako toi joltaki ongelmalta vai tarviiko 57 vaa nii perkeleesti volumee et sielt kuuluu ääntä?

Apua arvostetaan!
jPekka
16.03.2011 20:17:10

Mr.Kite: Kuulostaako toi joltaki ongelmalta vai tarviiko 57 vaa nii perkeleesti volumee et sielt kuuluu ääntä?

Ei pitäisi tarvita. Tyhmä kysymys: kai se mikki on siinä XLR-liittimessä (eikä kitaroille tms. tarkoitetussa plugiliittimessä)?
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
satsi
18.03.2011 15:59:36
Kellään kokemusta tai tietoa tämmöisestä interfacesta kuin Steinberg Ci1? Ei olisi pahan hintainen.

http://www.thomann.de/fi/steinberg_ci1.htm

Onkohan REAPERIN kanssa yhteensopiva? En löytänyt googlettamalla.
Mr.Kite
21.03.2011 14:54:14
jPekka: Ei pitäisi tarvita. Tyhmä kysymys: kai se mikki on siinä XLR-liittimessä (eikä kitaroille tms. tarkoitetussa plugiliittimessä)?

Joo tottakai.. Tossa Onessa on XLR ja Plugipaikka.. Nyt kuulin joiltaki ,että se on vaan siitä, että tossa Onessa ei pakosti oo nii vahva etuvahvistin.
tommiot
21.03.2011 16:24:53
Mr.Kite: Joo tottakai.. Tossa Onessa on XLR ja Plugipaikka.. Nyt kuulin joiltaki ,että se on vaan siitä, että tossa Onessa ei pakosti oo nii vahva etuvahvistin.

On siinä 63dB gainia, kyllä se riittää varmasti SM57:lle. 24-bittisenä äänittäessä ei tarvii saada piikkejä niin lähelle nollaa.
Juhimuskeli
23.03.2011 20:42:12
Olenko minä ainut, joka saa laulun säröytymään ja lainehtimaan (kuin päätä kääntelisi ja siirtelisi kauemmaksi ja lähemmäks) äänittäessä?

minulla on putkinauha mikki, putki-etuinen, mikseri, dbx166 kompressori ja sitten mainouteista line6 ux2 äänikorttiin. tasot kaikissa noin puolillaan.

laulun ääni menee ohjelmaan älyttömän vaisuna, tuhnuisena ja sitten tulee vielä toi säröily kun buustaa vähänkin äänti tuolta vatsanpohjasta. ja tuo wouwailu. masterlimitterillä saan ohjelmasta jonkinverran nostettua kokonais tasoa, mutta silti säröily jää ja lisääntyy vaan. räkin limitteriä kokeilin, en saanut auttamaan, tresholdia vääntelin, sain vain hävittämään taajuksia ja enemmän aaltoilua.

mikäs toi de-esser homma on? auttaako se tähän vai mihin se on tarkoitettu?

tarvitsenko minä siis nyt jotain tuonne väliin vai onko hypyköissä vikaa?
Antti1
23.03.2011 20:52:03
Juhimuskeli: tarvitsenko minä siis nyt jotain tuonne väliin vai onko hypyköissä vikaa?

Et sä tarvitse mitään väliin ja kysymyksenasettelusta päätellen sun kannattaa karsia nykyisetkin romut pois välistä kokonaan. Mikki suoraan interfaceen kiinni ja opettele kunnollinen mikki-/laulutekniikka äänitystä varten.

Masteria ei kuulu limitoida laulujen takia yms. vaan se tehdään sitten tarpeen mukaan masterin soundin parantamiseksi. Äänenvoimakkuutta saa helpoiten työstövaiheessa lisää volapotikasta, softalla sitä ei kannata säröyttää ja tärvellä.
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Juhimuskeli
24.03.2011 11:11:48
Jep jep.

No aiemmin minulle neuvottiin laittamaan noita härveleitä väliin, varsinkin tuo etunen tuntui voimistavan sitä signaalia ja kompura kun on miedoilla asetuksilla ja limitteri pois päältä tuntuu kivasti laajentavan soundia. Luulisi, että mikkiin voi laulaa luonnollisesti, mutta kai se pitää sitten käydä opettelemaan tasalatteaa lallatusta, jos ei mikään muu auta. meinaan kyllä kokeilla vielä ainakin expanderia tuolta ohjelman kautta, kun siitä lueskelin gööglesta.

ärsyttää, kun olen joskus aiemmin etsinyt vastausta johonkin ihme kysymykseen musiikki ja muissakin asioissa ja vastauksia tulee ties mitä sattuu ja sitten melkein joutuu itse hokaisemaan kuitenkin asian ja sitten se oma vastaus on kuitenkin aivan toinen. luulisi, että näissä asioissa olisi aina joku "perus", millä jokainen tällänen tahvo saa homman toimimaan. viis siitä, mitä merkkiä ja laatu kamoja käyttää. no minä en vielä luovuta. alan taas nupikoita kiertämään
Numb
24.03.2011 11:15:07 (muokattu 24.03.2011 11:28:00)

Juhimuskeli: Luulisi, että mikkiin voi laulaa luonnollisesti, mutta kai se pitää sitten käydä opettelemaan tasalatteaa lallatusta, jos ei mikään muu auta.

Kyllä pitää voida laulaa ihan luonnollisesti. Kompressoi sitten jälkikäteen, jos se on tarpeen.

Eli tämä:

Antti1: Mikki suoraan interfaceen kiinni

Sitten karjuu siihen mikkiin kaikkein kovinta mitä aikoo laulussansa vetää, ja katsoo ettei se klippaa interfacessa eikä tallentimessa, mutta on mahdollisimman lähellä klippausrajaa. Muuten saa laulun lisäksi suhinaa ja kohinaa, eikä semmoista ole kiva miksata. Tai ainakin mun mielipide on, että laulu talteen mahdollisimman "kuivana", jos ei haeta juuri jotakin tiettyä tilan soundia. Kompressoidaan, limitoidaan, kaiutetaan, equtetaan yms. sitten jälkikäteen tarpeen mukaan.

Juhimuskeli: Olenko minä ainut, joka saa laulun säröytymään ja lainehtimaan (kuin päätä kääntelisi ja siirtelisi kauemmaksi ja lähemmäks) äänittäessä?

Toihan voi johtua esim. siitä kompurasta kaikki. Kompura hiljentää kovia kohtia, ja nostaa sitten vähän hitaasti "normaaleille" tasoille = lainehtii. Ja jos se kompuran sisäänmeno/ulostulo on kovin isolla, niin säröllähän sitä sitten ollaan.

Juhimuskeli: mikäs toi de-esser homma on? auttaako se tähän vai mihin se on tarkoitettu?

Sillä on tarkoitus poistaa ässien suhinoita, mutta mitä muutamia olen kokeillut niin en ole tykännyt. Suhauksia saa vähän pienemmiksi, mutta samalla lähtee turhan paljon muutakin - lähinnä soundi yleisesti "tuhnuuntuu". Ei auta tohon sun ongelmaasi, vaan pahentaa sitä.

Juhimuskeli: ärsyttää, kun olen joskus aiemmin etsinyt vastausta johonkin ihme kysymykseen musiikki ja muissakin asioissa ja vastauksia tulee ties mitä sattuu ja sitten melkein joutuu itse hokaisemaan kuitenkin asian ja sitten se oma vastaus on kuitenkin aivan toinen.

Ehkei sun hirveästi kannattais nillittää, kun ihmiset kuitenkin parhaansa mukaan yrittävät vastata sun ongelmaasi, jonka kuvaus on luvalla sanoen epämääräinen. Ei me mitään meedioita olla, että nähtäisiin kaukokatseella täältä mikä se sun ongelmasi juuri ehkä on. Mutta jos mulla olisi tollainen ongelma kuin mitä kuvasit, niin lähtisin juurikin siitä, että karsisin mikrofonin ja interfacen välistä kaiken mahdollisen pois.
"Valmis" on parempi kuin "täydellinen"
rintapek
24.03.2011 11:41:28

Juhimuskeli: Jep jep.

ärsyttää, kun olen joskus aiemmin etsinyt vastausta johonkin ihme kysymykseen musiikki ja muissakin asioissa ja vastauksia tulee ties mitä sattuu ja sitten melkein joutuu itse hokaisemaan kuitenkin asian ja sitten se oma vastaus on kuitenkin aivan toinen. luulisi, että näissä asioissa olisi aina joku "perus", millä jokainen tällänen tahvo saa homman toimimaan.

"Perus" on semmoinen, et rattia kääntämällä auto kääntyy oikealle ja vasemmalle ja jalkatilasta löytyy positiivisen ja negatiivisen kiihtyvyyden säätöpolkimet.
Jos saa koneen käyntiin ja vaihteen päälle, niin noilla perusohjeilla kuka tahansa tavallinen tahvo saa ajettua ulos tieltä.
One kind of music only - the good kind
Antti1
24.03.2011 12:35:47
Numb: Sillä on tarkoitus poistaa ässien suhinoita, mutta mitä muutamia olen kokeillut niin en ole tykännyt. Suhauksia saa vähän pienemmiksi, mutta samalla lähtee turhan paljon muutakin - lähinnä soundi yleisesti "tuhnuuntuu". Ei auta tohon sun ongelmaasi, vaan pahentaa sitä.

Tähän mä lisäisin, että de-esser on kyllä softamaailmassa ihan pätevä kapine automaation kanssa käytettynä. Kannattaa säätää se looppaamalla niitä kaikkein pahimpia sihinöitä ja kun sihinä tasoittuu kivasti, niin automaatiolla kaikista muista kohdista de-esser pois käytöstä. Tadaa - soundi ei mene muualta "pilalle" ja sihinät tasoittuu.
konehes
24.03.2011 12:54:41
Antti1: Tähän mä lisäisin, että de-esser on kyllä softamaailmassa ihan pätevä kapine automaation kanssa käytettynä. Kannattaa säätää se looppaamalla niitä kaikkein pahimpia sihinöitä ja kun sihinä tasoittuu kivasti, niin automaatiolla kaikista muista kohdista de-esser pois käytöstä. Tadaa - soundi ei mene muualta "pilalle" ja sihinät tasoittuu.

Ja de-essereissäkin on eroja. Mä olen tykännyt Pro Toolsia käyttäessä Masseyn laitteesta. Ilmainen demo, ja käsittelee ässiä jotenkin vähemmän muussaavasti kuin vaikkapa Digin oma de-esser.
cherub with heavy metal machine
Juhimuskeli
24.03.2011 14:14:19
minulla on tuossa 2-3 de-esser vst:tä, aika miedosti saa vaikuttamaan, jos ei tosiaan halua puuroa.pitää kokeilla tuota masseyta.

Jännä homma, tässä olen parituntia työskennellyt laulun kanssa, ja kyllä minä viimein sain tyydyttävästi menemään ääntä sisään, tosin kyllä ohjeiden vastaisesti, kuten yleensä minun tilanteissa. eli minulla auttoi se kompressori ja limitterin käyttö. kompuralla sisään ajettaessa sain sitä aaltoilua pois ja limitterillä se katko ylhäältä niitä punasia pois, joten pahimmillaan keltasella käytiin. sitten vaan aloin lisäilemään vst plugineilla eq:ta,putkea yms.

ja se mikä alunperinkin minua hämäsi tuossa, kun kuulin särinää kokoajan kuulokkeista, päätin viimein laittaa laulukanavan kuunnellessa soololle ja hitto, tasothan pysyy kondiksessa. eli särinät jostain syystä tuli siitä, kun minulla on noin 10 kanavaa käytetty nyt. pianoa,taustaa,kitaraa,laulua, niin erillään nää kuulostaa puhtaalta, siis meinaan Laulu eroteltuna, mutta kun nää laittaa yhteen, niin särinää alkaa kuulumaan.

taas jos yritän maalaisjärjellä ajatella, niin luulisin kaiken pysyvän siellä, missä on, vaikka kaikki panee soimaan samaan aikaan. voisko homma toimia näin, vai onko joku kinuski päättänyt joskus näitä nauhoituslaitteita keksiessään tehdä jonkun kiusan juuuuri minua varten?
varakeef
24.03.2011 14:20:38
Onnistuneella mikin valinnalla ja sijoittelulla, hyvällä laulutekniikalla ja asiallisella ääntämyksellä saattaa hyvin pärjätä tyystin ilman de-esseriä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
24.03.2011 14:39:12 (muokattu 24.03.2011 14:40:42)
Juhimuskeli: Jännä homma, tässä olen parituntia työskennellyt laulun kanssa, ja kyllä minä viimein sain tyydyttävästi menemään ääntä sisään, tosin kyllä ohjeiden vastaisesti...

Nimenomaan, tää menee juurikin ohjeiden vastaisesti. Sä lanaat sillä kompuralla ja limitterillä dynamiikan laulusta kasaan, kun sulla ei muuten mikkitekniikka riitä halutun lopputuloksen aikaansaamiseen. Eq, putkiemulaatiot yms. on myös kaikki sellaisia toisarvoisia seikkoja, joita ei periaatteessa tarvitse hyvin valituilla työkaluilla oikein käytettynä sen enempää, kuin tuota de-esseriäkään.

Se mitä sun kannattaisi oikeasti tehdä, on ton mikkitekniikan harjoittelu ja äänittämisen perusteiden opettelu. Siihen ei todellakaan kuulu kompuralla lanaaminen jo äänitysvaiheessa pelkän dynamiikan hallinnan vuoksi. Isot poijaat käyttää kompressoria soundin vuoksi, ei pelkän dynamiikan tappamisen takia.

kun nää laittaa yhteen, niin särinää alkaa kuulumaan.

Nämä asiat ei aina toimi sillä mainitsemallasi maalaisjärjellä, jos ei osaa nähdä metsää puilta. Ihan vaan maalaisteemaa jatkaakseni. :) Sulla yksi äänilähde tuottaa tietyn määrän mekkalaa. Kun siihen lisätään toinen päälle meluamaan, niin metelin määrä nousee. Vähän niinkuin kymmenen humalaista saa enempi meteliä aikaan, kuin yksi humalainen örveltäjä. Masterkanava ainakin menee ruvelle, ehkä jotain muutakin. Katso, ettei mikään tuota yli nollatason meneviä piikkejä ja jätä mieluusti jopa varaa muutaman desibelin verran. Jos jokin ei kuulu, niin älä nosta sitä ylemmäs, vaan laske kaikkea muuta hiljemmalle. Mä teen joskus lähtökohtaisesti jo niin, että lasken kaikkien kanavien liu'uista meteliä vaikka 6dB ennen ensimmäisenkään äänen nauhoittamista. Silloin on pelivaraa molempiin suuntiin. Nollatasosta ei kuitenkaan enää pääse ylös, vaikka kuinka yrittäisi.
rintapek
24.03.2011 14:48:40

Antti1: Nimenomaan, tää menee juurikin ohjeiden vastaisesti. Sä lanaat sillä kompuralla ja limitterillä dynamiikan laulusta kasaan, kun sulla ei muuten mikkitekniikka riitä halutun lopputuloksen aikaansaamiseen. .

Mä taas veikkaan, et tos ei o varsinaisesti "mikkitekniikalla" asian kans mitään tekemistä. Siin on ketjussa etunen, mikseri, kompura ja äänikortti = liian monta kaasu- &jarrupoljinta peräkkäin ilman et niiden käyttö olis hanskassa.

Mikki kiinni äänikorttiin ja tasot oikeelle hehtaarille. Lisää leluja ketjuun sit kun tuntuu siltä, et niit tarttee.
One kind of music only - the good kind
Antti1
24.03.2011 15:05:20
rintapek: Mä taas veikkaan, et tos ei o varsinaisesti "mikkitekniikalla" asian kans mitään tekemistä. Siin on ketjussa etunen, mikseri, kompura ja äänikortti = liian monta kaasu- &jarrupoljinta peräkkäin ilman et niiden käyttö olis hanskassa.

Niinno sekin voi toki olla, mutta kuulematta ja näkemättä ei osaa sanoa varmaksi yhtään mitään.
JoKo
24.03.2011 15:48:08
.... ja limitterillä se katko ylhäältä niitä punasia pois, joten pahimmillaan keltasella käytiin. sitten vaan aloin lisäilemään vst plugineilla eq:ta,putkea yms.

....mutta kun nää laittaa yhteen, niin särinää alkaa kuulumaan.

Ongelma on nähdäkseni siinä että sä äänität aivan liian lujilla tasoilla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)