Aihe: Masterointi - lyhyt oppimäärä
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Juha86
13.10.2024 20:58:57 (muokattu 13.10.2024 21:00:46)
Henri Henri Olavi: Minusta sinulla on nyt vähän käsitykset menneet sekaisin. Miksaus (ja sitä ennen hyvä sovitus ja hyvä ääönitys) on se jolla nuo jutut tehdään. Masterointi on siitä sitten se seuraava viilaus, mutta miksaus (hyvän sovituksen ja hyvän äänityksen jälkeen) on se juttu. Älä ajattele mitään masterointia, ennen kuin sulla on nuo muut osa-alueet hallussa.

Olet oikeassa, haasteeni taitaa tässä kohtaa tosiaan koskea enemmän miksausta kuin masterointia. Nuo toimet, joita olen tehnyt (soitinten tasapainotus, efektit, kompressointi, eq-säädöt, panorointi), ovat miksausta, mutta teen siinä jotain väärin tai sitten vika on itse äänityksessä. Sinänsä minulla pitäisi olla tuossa ihan asialliset raidat, joista pitäisi olla mahdollista hyvänkuuloinen kappaleenpätkä rakentaa. Ehkäpä pitää sitä miksaamista treenata lisää vielä ja unohtaa koko masterointi siihen asti.
Sinä olet leija / Minä pitelen naruja -Sara/Narupatsaat-
Henri Henri Olavi
13.10.2024 21:07:21 (muokattu 13.10.2024 21:09:11)
Juha86: Olet oikeassa, haasteeni taitaa tässä kohtaa tosiaan koskea enemmän miksausta kuin masterointia. Nuo toimet, joita olen tehnyt (soitinten tasapainotus, efektit, kompressointi, eq-säädöt, panorointi), ovat miksausta, mutta teen siinä jotain väärin tai sitten vika on itse äänityksessä. Sinänsä minulla pitäisi olla tuossa ihan asialliset raidat, joista pitäisi olla mahdollista hyvänkuuloinen kappaleenpätkä rakentaa. Ehkäpä pitää sitä miksaamista treenata lisää vielä ja unohtaa koko masterointi siihen asti.

Et varmaan tee sinänsä mitään väärin, mutta et ehkä osaa tehdä niitä juttuja, joilla tuotoksen saisi kuulostamaan ns. ammattimaiselta. Eikä se ole ihme, jos et ole tehnyt sitä vuosikausia. Monet asiat vaikuttaa paljon lopputulokseen: automatisoinnit (ei vain volyymin ja panoroinnin, vaan myös equjen, kompressorien, efektien..), parallel-kompressoinnit, sidechain-kompressoinnit, instrumenttien ja vokaalien omat bus-kanavat ja mitä niissä on ja mitä itse kanavien inserteissä on verrattuna niihin, mitä prosessointia tapahtuu missäkin välissä, pre vai post fader jne. jne.
En flaska Kron Cola, söt bakeri med.
Demo Harrison
18.10.2024 10:06:54
Ammattimasteroijat, tarjoavatko kotistudiomuusikot usein garageband-soolotuotoksiaan teille? Onko mitenkä mielekäs työmaa ääniammattilaiselle?

Eräs kotistudiomuusikko täällä pohtii. Paljon matskua töräyttelen suoraan läppäriltä internettiin ja muutoinkin hövelillä otteella. Nyt käsissäni oleva biisini on itselleni rakas, joten ehkä "beiben" tulisi saada erityiskohteluakin?
dewil
20.10.2024 13:01:34

Demo Harrison: Ammattimasteroijat, tarjoavatko kotistudiomuusikot usein garageband-soolotuotoksiaan teille? Onko mitenkä mielekäs työmaa ääniammattilaiselle?

Eräs kotistudiomuusikko täällä pohtii. Paljon matskua töräyttelen suoraan läppäriltä internettiin ja muutoinkin hövelillä otteella. Nyt käsissäni oleva biisini on itselleni rakas, joten ehkä "beiben" tulisi saada erityiskohteluakin?

Se on ihan sama masteroijalle, että onko se musiikki tuotettu miljoonastudiossa, vai kotimuusikon läppärillä. Ihan yhtälaisella vakavuudella siihen tulee suhtautua ja masteroida se niin, että siitä saa kaiken potentiaalin irti.
Minulla on itselläni myös tapana tarvittaessa antaa miksaajalle myös vinkkejä, jos näen miksauksessa jotain pientä hiottavaa, mitä ei oikein masteroinnilla pysty ratkomaan ja jolla lopputuloksen saisi vielä parempaan lentoon.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Jucciz
19.04.2025 03:37:15
dewil: Se on ihan sama masteroijalle, että onko se musiikki tuotettu miljoonastudiossa, vai kotimuusikon läppärillä. Ihan yhtälaisella vakavuudella siihen tulee suhtautua ja masteroida se niin, että siitä saa kaiken potentiaalin irti.
Minulla on itselläni myös tapana tarvittaessa antaa miksaajalle myös vinkkejä, jos näen miksauksessa jotain pientä hiottavaa, mitä ei oikein masteroinnilla pysty ratkomaan ja jolla lopputuloksen saisi vielä parempaan lentoon.

Pakko muuten sanoa, että tää on just semmoinen asenne, jonka toivoisin kaikilla masteroijilla olevan - ja onneksi monilla onkin. Kokemuksieni mukaan mikään ei ole niin arvokasta kuin hyvä dialogi miksaajan ja masteroijan välillä _ennen_ kuin mitään masterointia edes käynnistetään: jos miksauksessa on jotain sellaista, jota kannattaisi tehdä toisin ja mikä helpottaisi masteroijan työtä (ja täten parantaisi lopputulosta) olennaisesti, tämmöiset jutut on hyvä käydä läpi ensin. Hienoa, että toit tämän tärkeän seikan esiin!
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)