Aihe: Hyvän päivän fiilistelyt ja uutiset
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Danko
14.03.2025 21:11:04

Mikael: Sittenhän te voittekin ostaa noi mun "pultec"-eq:t teidän boxeihinne :D Molemmille on yksi tarjolla.

Kiitos mutta ei kiitos, plugariversiot noista vastaanotin joskus Plugin Alliancen aleista mut Pulteq-ekvoja ei vaan tule käytettyä ikinä mihinkään. Sen sijaan Garbage Ideas:n FK Comp on alkanut aiheuttamaan pientä gas:ia, Billy Hume on paria käyttänyt streameissaan eri asioihin ja taipuvat kyllä moneen menoon: https://www.instagram.com/garbage.ideas/reel/DFIck4lBImu/
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Mikael
14.03.2025 21:34:29 (muokattu 14.03.2025 22:40:04)

Ai... mä käytän pultecia jatkuvasti miksatessa - etenkin masterissa ja ryhmissä, mut äänittäessä se on kyllä vähän turhan lavea omaan makuun. Joku vähän kirurgisempi olis tähtäimessä. Mut jos miksaisin analogisesti niin tollaset pultec-henkiset olis kyllä listan kärjessä.
Fuzz is Clean!
Mikael
14.03.2025 21:46:03 (muokattu 14.03.2025 22:09:03)

Tänään oikein mittamikin (Beyerdynamic MM1) kanssa kuuntelun tuunausta ja jopas kyllä kotonakin on mahdollista kuulla asiat jos nyt ei ihan mahtavasti mutta kuitenkin varsin säällisesti, vaikka akustiikka onkin aika karu perus betoni-kerrostalon olkkari ja kuuntelupiste kaukana optimaalisesta. Sonarworks todella paransi tilannetta huomattavan paljon.

Saapa nähdä mitä tällä saa aikaan studion jo sinänsä kelpoisassa kuuntelussa...
Fuzz is Clean!
iec
17.03.2025 10:41:47

Mikael: Tänään oikein mittamikin (Beyerdynamic MM1) kanssa kuuntelun tuunausta ja jopas kyllä kotonakin on mahdollista kuulla asiat jos nyt ei ihan mahtavasti mutta kuitenkin varsin säällisesti, vaikka akustiikka onkin aika karu perus betoni-kerrostalon olkkari ja kuuntelupiste kaukana optimaalisesta. Sonarworks todella paransi tilannetta huomattavan paljon.

Saapa nähdä mitä tällä saa aikaan studion jo sinänsä kelpoisassa kuuntelussa...

Juu on hyvä olla jokin tapa kalibroida järjestelmän soundi huoneessa kuuntelupaikalle. Ei sillä tietenkään taiota täysin luokatonta akustiikkaa kuntoon, mutta päästään kuitenkin huomattavasti lähtökohtaa parempaan tulokseen. Sonarworksistä olen kuullut vain pelkästään hyvää.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Pauli Lappalainen
17.03.2025 11:16:51
iec: Juu on hyvä olla jokin tapa kalibroida järjestelmän soundi huoneessa kuuntelupaikalle. Ei sillä tietenkään taiota täysin luokatonta akustiikkaa kuntoon, mutta päästään kuitenkin huomattavasti lähtökohtaa parempaan tulokseen. Sonarworksistä olen kuullut vain pelkästään hyvää.

Kannattaa kuitenkin olla vähän varovainen ettei mene liian pitkälle esimerkiksi huonemoodien korjauksessa. Helposti saa aikaan pelkän toiston paskennuksen kun yrittää vääntää isoilla korjauksilla vastetta tasaiseksi vaikka tila haraa kokoajan vastaan.
iec
17.03.2025 15:08:31

Pauli Lappalainen: Kannattaa kuitenkin olla vähän varovainen ettei mene liian pitkälle esimerkiksi huonemoodien korjauksessa. Helposti saa aikaan pelkän toiston paskennuksen kun yrittää vääntää isoilla korjauksilla vastetta tasaiseksi vaikka tila haraa kokoajan vastaan.

Tämä on totta. Mieluiten käyttää ennemmin miinusta piikkeihin kuin hurjasti plussaa kuoppiin (jo ihan tehonkestonkin kannalta). Tarkkana pitää olla ja ehdottomasti ensin akustiikka kuntoon ja kuuntelupaikan & kaiuttimien sijoittelu mahdollisimman optimaalisesti.

Useimmiten sitä korjattavaa onkin eniten 400Hz alapuolella, missä huonemoodit alkavat dominoimaan.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Mikael
17.03.2025 16:09:04 (muokattu 17.03.2025 16:19:07)

Pauli Lappalainen: Kannattaa kuitenkin olla vähän varovainen ettei mene liian pitkälle esimerkiksi huonemoodien korjauksessa. Helposti saa aikaan pelkän toiston paskennuksen kun yrittää vääntää isoilla korjauksilla vastetta tasaiseksi vaikka tila haraa kokoajan vastaan.

Joo mun kotikuuntelu on joka tapauksessa aika tällenen fiiliskuuntelu (Genelec 2029B ilman subbaria) ja sellainen millä on välillä kiva soittaa jollekin muullekin asioita ilman et kuulostaa aivan kauhealta :D Varsinaisen työn teen kuulokkeilla tai sit studion tarkkaamossa kaiuttimilla. Nykyään varmaan 90% kuulokkeilla. Mutta ihan random akustoimaton olkkarikin kuulostaa Sonarworksin korjauksilla kuuntelupisteeseen aivan siedettävältä, kun kaikki isoimmat botnen/alamiddlen komotukset saa pois häiritsemästä. Samoin stereokuva järkevöityi kuuntelupisteessä huomattavasti.
Fuzz is Clean!
rintapek
23.04.2025 10:41:02

Hoksasin tässä just kun tässä hiukan vappuvalssin tekeminen takkuaa, että hankaluudet saada mieleistäni aikaan on vaan puutteita luovuudessani, mielikuvituksessani ja taidoissani.

Vuosia biisinikkarointi kärsi motivaation puutteesta.
Sen jälkeen se kärsi työkalujen puutteesta.
Sitten se kärsi vittuilevista tietokoneista.

Mut nyt kun laitan musavehkeet päälle niin tää nykyinen systeemi on väsymätön. Yksittäiset plugarit saattaa bugittaa ja yks mikki hajosi just mut noin muutoin laitteet pelittää kuin se junan vessa.

Hyvä fiilis nikkaroida biisiä tajutessaan, et vaikeudet johtuu vaan siitä, et hyvän biisin tekeminen hyvin on hankalaa. Ja jos se olis helppoa se ei olis edes hauskaa.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
anapena
23.04.2025 13:38:12 (muokattu 23.04.2025 13:39:12)
Mikael: Joo mun kotikuuntelu on joka tapauksessa aika tällenen fiiliskuuntelu (Genelec 2029B ilman subbaria) ja sellainen millä on välillä kiva soittaa jollekin muullekin asioita ilman et kuulostaa aivan kauhealta :D Varsinaisen työn teen kuulokkeilla tai sit studion tarkkaamossa kaiuttimilla. Nykyään varmaan 90% kuulokkeilla. Mutta ihan random akustoimaton olkkarikin kuulostaa Sonarworksin korjauksilla kuuntelupisteeseen aivan siedettävältä, kun kaikki isoimmat botnen/alamiddlen komotukset saa pois häiritsemästä. Samoin stereokuva järkevöityi kuuntelupisteessä huomattavasti.

Oho, enpä muistanut että 1029stä on tuollainen digiversio. Mähän kuuntelen tässä vaan analogisella perusversiolla, ilman subbaria en oikein digannut näistä, vaikka yritin kovasti. 1092 korjas tilanteen, ja ei jaksa kaivata tämän parempaa yhdistelmää:) Tukena toki vähän näppituntumalta akustointia ja KRK Ergo akustiikan sovittelijana. Yläpäätä olen varmaan dipannut yhden pykälän hiljemmas.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Mikael
23.04.2025 16:30:13

anapena: Oho, enpä muistanut että 1029stä on tuollainen digiversio. Mähän kuuntelen tässä vaan analogisella perusversiolla, ilman subbaria en oikein digannut näistä, vaikka yritin kovasti. 1092 korjas tilanteen, ja ei jaksa kaivata tämän parempaa yhdistelmää:) Tukena toki vähän näppituntumalta akustointia ja KRK Ergo akustiikan sovittelijana. Yläpäätä olen varmaan dipannut yhden pykälän hiljemmas.

Joo mäkin oon koittanut metsästää subbaria, mut ne menee aina jostain syystä aika vitkaan :D Ilmeisesti toi subbanen auttaa myös pääparin toimintaa, kun pikkupönttäjen ei tarvii yrittää toistaa alempaa kuin mitä kykenee. Toisaalta tää kalbrointi auttoi kyllä tosi paljon enkä nyt enää oikeestaan kaipaa tähän mun olkariin sitä alinta botnea, minkä saan sit kyllä kuulokkeilla tai tarkkaamossa.
Fuzz is Clean!
rintapek
24.04.2025 22:10:28

just kun pääsin sanomasta, että vehkeet pelittää kuin junan vessa, niin äänikortti sippasi kesken vappuvalssisession. Kävin vaan röökillä ja vehje oli mykistynyt.
Ja lauluraita vielä purkittamatta.
Ja viisun pitää valmistua tänään jos täksi vapuksi meinaa koska duunit.

Koska päivä, viikko ja fiilis on hyvä en antanut mokoman pikkuharmin häiritä hyvää fengshuita. Kaivoin laatikosta vanhan Maudio fasttrack ultra 8R:n ja löysin WIN 7:n ajurisetupin muistitikulta johon olin tallentanut vanhan musaläppärin sisältöä ennen kun poistin sen käytöstä.
Vehje lähti heittämällä tulille.

Koska vanha oli tänään valttia niin samassa hengessä päätin sit vetää lauluraidan purkkiin Shure 55:lla ja varmuudeksi kahteen kertaan. Kerkesin just ennen kuin kello on niin myöhä ettei kehtaa enää laulaa eikä naapurit soita valkotakkeja ovelle.

Sanat kirjoitin 2008, et ei täs mennyt kuin 17 vuotta mut nyt se on tehty.
Päivä oli kerrassaan hyvä.

jos joku haluaa kuulla niin tossa.
https://maihinnousu.net/s/34235
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Mikael
25.04.2025 09:27:09

rintapek: jos joku haluaa kuulla niin tossa.
https://maihinnousu.net/s/34235

Tyylipuhdas suoritus. Kyllä tällä kelpaa vappua vastaan ottaa :D Onnea työrupeaman päätökseen saattamisesta!
Fuzz is Clean!
anapena
25.04.2025 20:24:38
Hienoa, että vanha ratsu toimitti.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Henri Henri Olavi
09.05.2025 09:29:56
Ihan mielenkiintoinen Genelec-jakso "Produce Like A Pro" -kanavalla:

https://www.youtube.com/watch?v=krMiu8NBNG4
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
wavelength
05.06.2025 19:46:30 (muokattu 05.06.2025 19:51:23)

Yllätyin positiivisesti kotistudiohuoneen vierestä vapautuneen betoni- ja kevytharkkopintaisen kellaritilan soundista, joten äänitin pienen koemaistiaisen. Polariteetit käännetty tarvittaessa ja stereomateriaali panoroitu, mutta liu'ut nollassa. Rumpuhuoneessa lähimikitys ja overit normaalisti, huoneen ovi auki ja kaikukammioon pari isokalvokonkkaa likimain ORTF-asemaan. Muikeaa saada kotioloissa tämmöistä raakasoundia talteen ilman plugarin plugaria!

https://maihinnousu.net/s/34329
Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine
shuffle
06.06.2025 08:26:07 (muokattu 06.06.2025 08:29:48)
Aloin äänittää neljättä demoa, niin konkkamikki alkoi clippaamaan akustista kitaraa äänittäessä, vaikka lähes kaikki oli niin kuin edellisessä demossa. Olin ihan äimänkäkenä, että mitä nyt, hajosiko mikki? Aamulla tajusin, että ainoa muutos minkä olin tehnyt oli että minulla oli kitaran kaikuaukossa sellainen yksikelainen sähkökitaramikki kun äänitin edellisiä demoja, ja äänitin kitaran kaikuaukko lähes kiinni konkkamikissä ja homma toimi. No, kun olin ottanut sähkökitaramikin pois kaikuaukosta, niin alakielten äänenpaine oli liikaa konkkamikille hyvin läheltä ja se alkoi clipata. Laitoin sähkökitaramikin takaisin kaikuaukkoon, ja taas mennään, ei clippaa lähelläkään. Sähkökitaramikki kaikuaukossa demppaa ne suurimmat kaikuaukosta tulevat piikit. Tällainenhan on tietysti täysin epäortodoksista ja väärä lähestymistapa, mutta whatever works :)
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
Henri Henri Olavi
06.06.2025 11:41:49
shuffle: Tällainenhan on tietysti täysin epäortodoksista ja väärä lähestymistapa, mutta whatever works :)

Ei ole olemassakaan mitään vääriä tapoja. Jos homma toimii, se toimii. Itse en ehkä olisi jaksanut kiinnittää kitaraan mikkiä takaisin. Olisin vsrmaan vain vähentänyt gainia ja jos se ei olisi riittänyt, siirtänyt konkkaa hiukan.
Magia on itsensä ja omien olosuhteidensa ymmärtämisen Tiedettä ja Taitoa hyödyntää tätä ymmärrystä toiminnassa. -Gold Member of Fit Tan Club
rintapek
06.06.2025 12:04:52 (muokattu 06.06.2025 12:05:27)

Päivitin Gubbelandian pääkajarit.
Koska mulla pääasiallinen käyttö on leffateatterikäyttö, niin olen pitkään himoinnut Miragen omnipolaareja jollaiset nanot mulla on surraundeina ja etuyläkaiuttimina.
Ei oo löytynyt kuin nanoja tai tornikokoisia, mut nyt sain kirjahyllykokoiset Omni60:t ihan kohtuuhinnalla, siis puoli-ilmaiseksi.

Kaiuttimet vaihdettuani huomasin samatien kolme asiaa:
- mulla on täs leikkiympäristössä 80Hz deadspot joka ilmeni kuuntelupaikassa just kaiuttimien vaihdon myötä.
Ongelma ratkesi siirtämällä kaiuttimia tasolla kymmenisen senttiä lähemmäs seinää jolloin deadspot siirtyi sohvalta sohvapöydän yläpuolelle missä se ei haittaa.

- Nää kirjahyllykokoiset Omnit toistaa vahvarin "pure audio"- tilassa 45 Hertsiin ihan kuten speksit sanoo, mut leffaköytössä Dolby Surround boostaa alapäätä sen verran et 40hz tulee niin et tuntuu. Eilisiltana kattelin Matrixin ilman subbaria ja totesin, et mä en kaipaa tähän subbaria lainkaan. Ei oo tarvetta mennä 40hertsistä alaspäin enkä ole "Witustibassoo"- ystävä edes leffakäytössä.

Se on sit makuasia tykkääkö omnipolaarista äänimaisemasta vai ei mut itse olen tohon mieltynyt, mistä päästään kolmanteen huomaamaani asiaan.

- siinä mis vanhoja Jamoja pystyi jotenkin hyödyntämään täs sohvalla musaa tehdessä niin näil omneilla kelpaa kuunnella valmista mut näillä ei tehdä valmista.
Se tarkoittaa, et Gubbestudioon tulee nyt sit vihdoin ihan tarkoitukseen tehdyt pienet monitorit.

Hyvän päivän fiilistelynä ne odottaa oikeastaan vaan kesälomarahoja joiden pitäis tulla viikon päästä.
oksatboys
06.06.2025 12:16:27

shuffle: Aloin äänittää neljättä demoa, niin konkkamikki alkoi clippaamaan akustista kitaraa äänittäessä...

Tuo on hyvä kikka "ekvalisoida" kitaran alapäätä. Ei mitään väärää siinä! Teipillä kun peittää puolet aukosta, niin kumina vähenee. Ihan toimiva joskus lähimikityksessä.
Mikael
07.06.2025 13:35:28 (muokattu 07.06.2025 13:42:09)

Onpa kivaa välillä tehdä sessioita, missä artistikin on innostunut testailemaan asioita ja voi käyttää aikaa experimentointiin! Eilen studiossa Arijukka Turtiaisen kera ja työn alla ihminen ja kitara -tyyppinen kappale. Muutamakin pyydys tuli aseteltua tallentamaan tilannetta:

https://muusikoiden.net/dyn/users/184686.jpg

Kuvan ulkopuolella vielä kevyesti säröllä oleva pikkuvahvistin joka äänitettiin samassa tilassa samalla kertaa luomaan omaa luonnettaan. Kivaa kun oli artisti jolta todellakin lähtee, eli haastavahko biisi saatiin purkkiin yhtenä kokonaisena ottona ilman tarpeita korjailuille tai editoinnille. Biisihän oli myös aivan mahtava! :D

Laulussa: AEA R84 ja Mojave MA-301fet
Kitaran stereopareina: sE Electronics R1 -ribbonit ja DPA ST2011c -pikkukonkat.
Kitaran monomikkinä: Neumann KM54a
Vahvistimella: Beyerdynamics M88
Fuzz is Clean!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)