Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5117 118 119 120 121244 245 246 247 248
tommiot
16.12.2009 23:20:04
Bladder: Joku varmasti osaisi neuvoa minua klikkiraidan käytössä.

Olen tehnyt guitar prolla klikkiraidan biisiin, jossa temmot ja tahtiosoitukset vaihtelevat. Minun siis tarvitsisi saada logic pro synkkaamaan midiraidan kanssa, jotta leikkaus ja muu toiminta onnistuisi helpommin. Eli osaako logic lukea midiraidan tietoja niin että osaisi muokata tahdit ja temmot oikein myös softan näkymään.

Toivottavasti tuosta ymmärsi edes jotain..

Avaa midi-file Logicissa ihan sillä Open-komennolla, niin sinne tulee tempot ja tahtilajit. Kandee viel tsekkaa että ne menee varmasti oikein.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
dullelysium
16.12.2009 23:21:33

Bladder: Joku varmasti osaisi neuvoa minua klikkiraidan käytössä.

Olen tehnyt guitar prolla klikkiraidan biisiin, jossa temmot ja tahtiosoitukset vaihtelevat. Minun siis tarvitsisi saada logic pro synkkaamaan midiraidan kanssa, jotta leikkaus ja muu toiminta onnistuisi helpommin. Eli osaako logic lukea midiraidan tietoja niin että osaisi muokata tahdit ja temmot oikein myös softan näkymään.

Toivottavasti tuosta ymmärsi edes jotain..

Logicista en osaa sanoa, mutta Sonarissa homma hoituu niin, että ottaa sieltä ylävalikosta "insert" ja sieltä "New tempo". Sitten aukee ikkuna, missä saa laittaa, että mistä kohdasta tempo vaihtuu ja mihinkä.

Luulisi että logicissa on jokin samanlainen systeemi
Take a gander the bigger they are the harder they fall
Antti1
17.12.2009 12:52:25 (muokattu 17.12.2009 12:54:34)
dullelysium: Logicista en osaa sanoa, mutta Sonarissa homma hoituu niin, että ottaa sieltä ylävalikosta "insert" ja sieltä "New tempo". Sitten aukee ikkuna, missä saa laittaa, että mistä kohdasta tempo vaihtuu ja mihinkä.

Luulisi että logicissa on jokin samanlainen systeemi

Sonarissakin tuo kaikki informaatio tulee midiraidan mukana automaattisesti. Tietty alt+9 pääsee sinne tempokarttaan käsiksi ja säätämään vielä itsekin.

Bladderin tosin kannattaisi opetella tekemään tuo klikkiraita suoraan Logicilla. Ei se sen vaikeampaa ole, kuin gp:llakaan.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
dullelysium
17.12.2009 14:53:02

Antti1: Sonarissakin tuo kaikki informaatio tulee midiraidan mukana automaattisesti. Tietty alt+9 pääsee sinne tempokarttaan käsiksi ja säätämään vielä itsekin.

Bladderin tosin kannattaisi opetella tekemään tuo klikkiraita suoraan Logicilla. Ei se sen vaikeampaa ole, kuin gp:llakaan.

Mitä kummaa O_o Minulla on aina täytynyt vaihtaa jokaikinen tempo by hand. Vai mitä kautta se pitää avata sonarissa, että funkkaa automaattisesti? Itse ottanut aina file-import-midi. Ja kaikki tulee yhteen pötköön.
Antti1
17.12.2009 14:55:03 (muokattu 17.12.2009 14:58:44)
dullelysium: Mitä kummaa O_o Minulla on aina täytynyt vaihtaa jokaikinen tempo by hand. Vai mitä kautta se pitää avata sonarissa, että funkkaa automaattisesti? Itse ottanut aina file-import-midi. Ja kaikki tulee yhteen pötköön.

Mulla on toiminut vitosversiosta asti aina tähän uusimpaan 8.5 Produceriin vaikka drag & drop -meiningillä. Oikeastaan koskaan en oo varmaan mitään midiä importin kautta sählännyt, kun työpöydän kautta tipauttelemalla homma on paljon nopeampaa ainakin mun touhuissani. Täytyykin testata silleen myös.

E: Ainakin open -komennolla saa kaiken mididatan projektiin mukaan. Käytä sitä, jos et muuten saa toimimaan.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
detroit442
17.12.2009 21:14:37
detroit442:
Tarviinko jonkun audio interfacen (paremman äänikortin siis) vielä läppärin ja Korgin väliin (jotka liitetään siis usb.lla)?

Esim,. http://www.thomann.de/fi/lexicon_omega_studio.htm

pähkinänkuoressa, onko laitteista hyötyy toisilleen (ulkoinen äänikortti/raituri), vai riittääkö vaan jompikumpi (ja jos niin on niin kumpi kätevämpi)?

da, lainaan itteeni Hoho. eniweis tulin siihe tulokseen jotta sovellan kokemuspohjaista opettelua ja ostan audio interfacen läppäriin SEKÄ lainaan ton korgin digiraiturin,
kohellan sit niiden ja jonkun cubasen kaa ja saas nähä mitä tulee siitä sitte :P

saa ehottaa parempiaki audioInterfaceja ko toi Lexiconin Omega, jos suosituksia löytyy. Kohan ei mitään hito överityyriitä/vaikeeselkosia. Eiks toi olis kuitenkin melko basic-ok silti?

niin ja sellasta viä, että onko firewire -liitäntä olennaisesti jotenkin Paljon parempi ko usb?
nimenomaan siis ulkosen äänikortin liitännän kannalta?
Driving by on my way to somewhere else
dullelysium
17.12.2009 21:49:40 (muokattu 17.12.2009 21:50:42)

detroit442: da, lainaan itteeni Hoho. eniweis tulin siihe tulokseen jotta sovellan kokemuspohjaista opettelua ja ostan audio interfacen läppäriin SEKÄ lainaan ton korgin digiraiturin,
kohellan sit niiden ja jonkun cubasen kaa ja saas nähä mitä tulee siitä sitte :P

saa ehottaa parempiaki audioInterfaceja ko toi Lexiconin Omega, jos suosituksia löytyy. Kohan ei mitään hito överityyriitä/vaikeeselkosia. Eiks toi olis kuitenkin melko basic-ok silti?

niin ja sellasta viä, että onko firewire -liitäntä olennaisesti jotenkin Paljon parempi ko usb?
nimenomaan siis ulkosen äänikortin liitännän kannalta?

Kyseisestä interfacesta ei mitään hajua, mutta luultavasti se toimii tarkoituksessa ihan hyvin. Line 6 toneporttia itse en ole päässyt kokeilemaan, mutta kuullut vain hyvää siitä. Siinähän kuitenkin kaikkia vahvistinmallinnuksia kitarallekkin, niin pääsee testailemaan vielä loppuvaiheessakin, että "eikäko jos se toinen vahvistin kuulostiki paremmalta". Kyllä luultavasti niitä mallinnuksia muutenkin saa, mutta tuossa tulee mukana.

EDIT: Täytyy kokeilla noita tekniikoitasi tossa midiraidan kanssa! Kiitosta vinkeistä Antti1
firewire vs. USB

Read Test:
_
5000 files (300 MB total) FireWire was 33% faster than USB 2.0
160 files (650MB total) FireWire was 70% faster than USB 2.0
_
Write Test:
_
5000 files (300 MB total) FireWire was 16% faster than USB 2.0
160 files (650MB total) FireWire was 48% faster than USB 2.0

Eli firewire on periaatteessa parempi, mutta itse en aikaisemmassa USB interfacessani huomannut nopeuden kannalta mitään vikaa. Nykyään minulla on mikseri suoraan firewirellä koneessa ja toimii hyvin. USB:tä en ole koittanut ollenkaan, kun kerran löytyi se tilastollisesti parempikin.
detroit442
17.12.2009 23:07:13
dullelysium: Kyseisestä interfacesta ei mitään hajua, mutta luultavasti se toimii tarkoituksessa ihan hyvin. Line 6 toneporttia itse en ole päässyt kokeilemaan, mutta kuullut vain hyvää siitä

joo toi toneportti vois olla kokeilemisen arvonen kanssa. Firewire -liitettävistä sattu t-kaupasta tällanenki silmään http://www.thomann.de/fi/presonus_firebox.htm
Line6 ssa se plussaa että olis tarpeeks selkee/helppokäyttönen, luulis ainakin. ja onhan siinä tosiaan noita ominaisuuksiaki melkosesti
Driving by on my way to somewhere else
dullelysium
18.12.2009 14:13:09

detroit442: joo toi toneportti vois olla kokeilemisen arvonen kanssa. Firewire -liitettävistä sattu t-kaupasta tällanenki silmään http://www.thomann.de/fi/presonus_firebox.htm
Line6 ssa se plussaa että olis tarpeeks selkee/helppokäyttönen, luulis ainakin. ja onhan siinä tosiaan noita ominaisuuksiaki melkosesti

Joo siis mun edellinen interface oli Presonuksen Audiobox USB. Ei ainakaan laadussa moittimista. Kone vaan ei suostunu yhteistyöhön sen kanssa. Mutta se ongelma siis ei menee interfacelle.
itsy
19.12.2009 00:12:32
Edessä olisi ensimmäisen mikrofonin ostaminen, käyttötarkoituksena lähinnä akustisen sekä laulun äänittäminen, ajoittain kenties putkicombonkin mikittäminen himassa. Budjetti pyörii siinä sadan euron paikkeilla. Perusvalintana olen Shuren SM57:a katsellut, mutta rinnalle tullut ajatus jonkinnäköisestä konkkamikistä, joka voisi olla laulun ja akustisen kannalta parempi vaihtoehto? Mitä suositeltavia budjetin myötä niitä pyörii? Koneen ja mikin väliin löytyy linjakutosen Toneport Ux2.

Pahoittelut jos vähäiset termit menivät sekaisin.
ex-Izzy | pian on taas villatakki aika,villa sukka menot alkaa! jee! - Jippu
varakeef
19.12.2009 09:50:05 (muokattu 19.12.2009 15:04:14)
Ainahan sanotaan, että viisseiska, mutta oikeasti ota joku näistä satasen laajakalvokonkista, jos tarkoituksena on äänitellä lauluja ja akustista kitaraa.

Viisseiska on kyllä hyvä (tai joissain tapauksissa kelvollinen) valinta kovaäänisten lähteiden äänittämiseen (styrkkarit, virveli, basari, jotkut torvet jne.)
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
EelisHyvarinen
19.12.2009 10:44:17 (muokattu 19.12.2009 11:03:28)
Itchy: ...

Itse olen ollut todella tyytyväinen t.bone SC450-laajakalvokonkkaan, omistan niitä kaksi kappaletta. Hinta on Thomannilla 98€/kpl tai 177€/stereosetti. Katu-uskottavuutta ei tosin tuolla merkillä saa...

Lisäksi mulla on Rode NT5 ja tuo mainitsemasi Shure SM57, jotka ovat jääneet vähemmälle käytölle, vaikka niistäkin tykkään.

EDIT: Tarkennetaan nyt vielä sen verran, että t.boneja käytän melko lailla kaikkeen, Rodeä oon käyttänyt mm. viuluun ja kellopeliin, viisseiskaa lähinnä signaalitorveen ja kitaravahvistimeen. Mainitsemistasi käyttökohteista lauluun ja akustiseen yleisesti parhaiten toimii laajakalvokonkka ja kitaravahvistimeen dynaaminen.
Keep On Rockin' In The Ritala World
itsy
19.12.2009 13:22:02
Kiitoksia vastauksista! Laajakalvokonkka tosiaan vaikuttaisi parhaimmalta vaihtoehdolta omiin tarkoituksiin, varsinkin kun vahvistimen mikitys olisi vähemmässä käytössä linjana vedon takia. T-Bonen SC-450 vaikuttaisi oikein sopivalta hinnaltaan, ihan pätevänä bundlenakin löytyy thomannilta. Myöhemmin kenties sitten hommailen jonkin dynaamisen rinnalle.
ex-Izzy | pian on taas villatakki aika,villa sukka menot alkaa! jee! - Jippu
250768
20.12.2009 16:50:25
rode nt1.Pistä vähän lisää rahaa niin tosta saat kohtuullisen pelin halvalla.
Aina on palattu les pauliin mutta pitäähän ne kaikki kitarat läpi käydä.
EelisHyvarinen
20.12.2009 18:16:24
Toki Roden NT1-A on parempi, mutta myös 71,4% kalliimpi. Ja sen kyllä sanon, että t.bone SC450 on hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen mikki. Mutta tottakai jos on rahaa, kannattaa panostaa, näissä asioissa et tule katumaan nyt sijoitettuja lisäeuroja. Ajan myötä t.bone voi osoittautua laaduttomammaksi, Rode ainakin kestää.

Kannattaa todella kattella Torin tarjontaa, sieltä voi vaikka löytää NT1:n uuden t.bonen hinnalla.
Keep On Rockin' In The Ritala World
Nastamuumio
23.12.2009 04:26:56
Terve. Omistan tommosen Zoom H4n kannettavan nauhurin ja siinä tuli mukana Cubase LE4 softa. H4n on 2 mikkiä ( X/Y asennossa), niin tarvinko erillistä mikkiä tuohon kun haluan mikittää vahvistinta ? Tuossa H4n on kaksi erillistä mikki-inputtia ja phantomit sun muut söhötykset.

Eli lyhyesti: Tarvinko tuohon sm57 vai pärjääkö H4n omilla mikeillä kun pitäisi mikittää vahvistinta ?
Danko
23.12.2009 10:32:16 (muokattu 23.12.2009 10:40:20)

Nastamuumio: Eli lyhyesti: Tarvinko tuohon sm57 vai pärjääkö H4n omilla mikeillä kun pitäisi mikittää vahvistinta ?

Olisko ollut peräti m.net, kun joku linkitti H4:llä mikitettyä vahvistinta ja kyllä se minusta kitaralta kuulosti. Tietysti jos ei asentoa ja etäisyyksiä hakemalla vaan ns. lähe, niin ainahan niitä viis-sepejä voi ostaa myöhemminkin, mut siihen saakka kokeilisin ruuvailua.

E: Sen verran tietysti muistin väärin, et näyte oli H2:sta mut olisko noissa about samoja kapseleita käytetty? Edelleen, kokeilemalla selvinnee. http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8759513
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Drummer-K
23.12.2009 14:40:57

Sain tänään uusia studiokamoja ja nyt on ongelma. Olen saanut äänet kuulumaan Alesis Multimix 16 USB:n kautta mutta en saa liitettyä sitä Cubase LE 4:n, että voisin äänittää. Mikä neuvoksi?
''Zildjian and Tama, the best'' - Lars Ulrich
Sharr
23.12.2009 17:32:28
Moro

Nyt pitäis saada tietää miten onnistuu kotona äänitys, himassa on rummut, basso ja kitara ja niille vahvistimet.

mikkejä on ainakin 1 shure sm57 + jotain muita en tiiä mitä. ja yks 8-kanavainen mikseri

meneekös toi niin että rummuille mikit, ja kitaran vahvistimen eteen yks mikki ja niistä johdot mikseriin, mikseristä sit tietokoneen inputtiin ? olin ajatellu kristalia tai jotain muuta ohjelmaa millä saisin äänitykset wav. muotoon. toimiiko tollanen, meneekö äänikortti paskaks..?
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentiaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille.
Antti1
23.12.2009 18:27:10
Sharr: Moro...

Just noin, eikun harjoittelemaan.
Sell the kids for food, weather changes mood.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)