kivi 03.01.2004 21:36:44 (muokattu 03.01.2004 21:43:59) | |
---|
Jotenkin epäilen, että se on noiden ESIen kanssa sama homma kun mun AKG K240 M:ien. Eli paljon saa kehuja foorumeilla ja äänentoisto sekä erottelevuus onkin tarkkaa -ei siinä mitään, mutta bassotoisto puuttuukin sitten lähes kokonaan. Korjaa jos muistan väärin, mutta eikö nuo sun luurisi ole K240M:istä joku muu malli kuin kehuja saanut "Monitor". Eikö sun mallisi ollut "Studio" tms. Meinaan, niissä ja muissa malleissahan on erona mm. juuri tuo bassotoisto... Toki myönnän, että K240 "Monitoreissakin" vois bassoa olla enemmän, silloin vain se taajuusvaste ei enää olisi tasainen. Subbareista mulla on henkilökohtaisesti jyrkkä mielipide: Ei. Ei, ellei tila oo akustoitu ja tarkkaamoksi erikseen rakennettu - tavallisessa tilassa subbari pilaa helposti koko miksauksen. Parempi mielestäni kuunnella vaikka bassottomin kaiuttimin kaikki, ja laittaa sitten alapää luurikuunteluna balanssiin, jos pakko on. Mieluummin noin, kuin että hakis sieltä puuron seasta biisiä. Jos tarkoitus on soittaa eikä miksata, silloin toki subbari on onnen omiaan vaikka peltivajassa. Mikä tahansa mikä tuo fiilistä on ok. |
jPekka 03.01.2004 21:42:41 | |
---|
Korjaa jos muistan väärin, mutta eikö nuo sun luurisi ole K240M:istä joku muu malli kuin kehuja saanut "Monitor". Eikö sun mallisi ollut "Studio" tms. Meinaan, niissä ja muissa malleissahan on erona juuri tuo bassotoisto... Ööö - mä olen ymmärtänyt että Studion erona on parempi hyötysuhde (ts. enemmän ääntä samoilla kuulokevahvistintehoilla) ja irrotettava johto, ei muuta. Mutta kyllähän itsellänikin luurien bassotoisto vaimeni kun vaihdoin Sennheiser HD470:n tilalle K240:t. Mutta se oli tarkoituskin. Senkkujen bassotoisto oli tolkuttoman ylikorostunut, mikä teki kaikkien äänityksellisten ja miksauksellisten ratkaisujen arvioimisen niillä aivan mahdottomaksi. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
kivi 03.01.2004 21:46:23 | |
---|
Ööö - mä olen ymmärtänyt että Studion erona on parempi hyötysuhde (ts. enemmän ääntä samoilla kuulokevahvistintehoilla) ja irrotettava johto, ei muuta. Joo, kyllä. Mulla vin on muistikuva, että eri impedanssi vaikutti tuohon bassotoistoonkin, ja herkkyyttä soittoluuriin (studio) haettiin sillä, ettei energiaa haaskaudu bassopäähän. Voi tietysti olla, että puhun läpiä päähäni. Mitään varmaa muistikuvaa mulla ei oo - ja itselläni on vain nuo Monitorit. Niissä kyllä on mielestäni aika rehellinen bassopää. |
Jabbe 03.01.2004 21:48:51 | |
---|
Taitaakin olla muuten väärä malli tulos mulle. Selailin tos yhtä katalogia, ja noi passiiviset YSM1i:t olikin siinä 400e pintaan, kun taas aktiivimalli YSM1p maksaa lähemmäs 900e. Eli mikäli näin on, niin pitää sittenkin miettiä niitä Alesiksia. Niin, ja totta et noissa Neareissa on toi bassotoisto vähän ongelma, siis jos/kun sitä ei ole. Subbari ei myöskään ole ratkaisu, tää huone on hifikajarin bassotoistosta päätellen aika mahdoton isompaan bassoluukutukseen. Eli pitää saada monitorit joissa on hyvä bassotoistokin, on sen verran tottunut kunnon bassoihin et ihan mitätön pihinä ei kuulosta kivalta, ja tulee varmaan kompensoitua liikaa vääntämällä bassot täysille. Eli siis: Alesis M1 mk2 vai Behringerin Truth? Aktiviit alle 500 pitäs saada, ja noi taitaa olla ainoat mitä jää jäljelle järkeviksi ratkaisuiksi.. My name is Baron, Jabbe Baron. |
jPekka 03.01.2004 21:49:52 | |
---|
Voi tietysti olla, että puhun läpiä päähäni. Mitään varmaa muistikuvaa mulla ei oo - ja itselläni on vain nuo Monitorit. Niissä kyllä on mielestäni aika rehellinen bassopää. Siltä se minunkin korvaani kuulostaa, joo. Suora(hko) vaste, yltää riittävän alas. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
kivi 03.01.2004 21:53:13 | |
---|
Alesis M1 mk2 vai Behringerin Truth? Aktiviit alle 500 pitäs saada, ja noi taitaa olla ainoat mitä jää jäljelle järkeviksi ratkaisuiksi.. Noista ehkä kumminkin ne Truthit. Kannattaa ostaa St. Pauls Soundista, toimii takuu "vähän" paremmin - sitä saattaa tarvita. |
Jabbe 03.01.2004 22:01:58 | |
---|
Noista ehkä kumminkin ne Truthit. Kannattaa ostaa St. Pauls Soundista, toimii takuu "vähän" paremmin - sitä saattaa tarvita. No mä ostan varmaan paikallisesta musaliikkeestä, Karjalan Musiikista. Saa hyvät alennukset kun on "hyvä asiakas" (ostaa paljon kamaa tuolta..). :) Kuinni Truthit eikä Alesiksia? My name is Baron, Jabbe Baron. |
kivi 03.01.2004 22:20:52 (muokattu 03.01.2004 22:22:03) | |
---|
Kuinni Truthit eikä Alesiksia? No, sellainen kuva mulle on jäänyt. Vaikka mulla on mielikuva, että Alesis on miellyttävämmän kuuloinen, se ei silti tarkoita että se olis parempi. Lähikentän pitääkin olla vähän armoton, eikä kaunistella totuutta. Mutta en tiedä, kun ei itsellä noita ole. Henkilökohtaisesti en ehkä ostaisi kumpiakaan, vaan säästäisin rahaa ja hakisin käytettyjä Genelecejä. Trutheja on kyllä kiitellyt (kun muutaman vaihdon jälkeen lopulta sai toimivat) eräs äänittäjäkaveri, jonka sanaan olisin valmis luottamaan. Sen sijaan toisen yhtä luotettavan kaverin pajalta vastahankitut Alesikset lähtivät heti myyntiin, ja Geneleciä tilalle vaikka velaksi, kun työt eivät alkaneet sujua. |
Jabbe 03.01.2004 22:36:59 | |
---|
Vois ehkä käydä perumassa Yorkvillet ja tilaamassa Alesikset ja Truthit vertailuun. Silläpähän selviäisi. Saa nähdä josko onnistuu. Niin noita passiivi-YSM:ä ei kannattane hankkia? Mieluummin aktiivit eikös? Ja jos passiviin ja aktiivin välillä on hintaeroa 500e niin luulisi olevan pieni laatuero muutenkin.. My name is Baron, Jabbe Baron. |
askomiko 03.01.2004 22:48:06 | |
---|
Tuskin niissä muuta on kuin vahvarit sisällä. Varsin epäloogiselta tuntuisi, että passiiviversio olisi muutenkin erilainen. |
jPekka 03.01.2004 22:49:42 | |
---|
Niin noita passiivi-YSM:ä ei kannattane hankkia? Mieluummin aktiivit eikös? Ja jos passiviin ja aktiivin välillä on hintaeroa 500e niin luulisi olevan pieni laatuero muutenkin.. Ei välttämättä - passiivien kanssa vain joutuu sen vahvistimen hankkimaan erikseen. TEORIASSA aktiivikaapeissa se vahvistinosa on mätsätty nimenomaan sille kaiuttimille - niille elementeille ja sille nimenomaiselle kaiuttimen sisärakenteelle - mutta käytännössä kyseessä voi olla vain joku standardi monopääte joka on läntätty kiinni siihen kaiuttimen peffaan. JOs käytettävissä on jo valmiiksi hyvä tehokas, laadukas, ostettu ja maksettu stereovahvistin, niin passiivimonitorit voisivat olla hyvinkin harkinnan arvoinen ratkaisu. Itse olen käyttänyt jo toistakymmentä vuotta stereovahvistimen (Denon PMA-707) ja esoteerista englantilaishifiä edustavien passiivi-kaksitiekaiuttimien (Mordaunt-Short MS25Ti) yhdistelmällä, eikä suunnitelmia vaihtamiseen ole. En tiedä mitä joku muu tämän pajan kuuntelusta tykkäisi, mutta minä olen varsin tyytyväinen. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Jabbe 03.01.2004 23:02:18 | |
---|
Vaan kun eipä ole vahvistinta, lukuunottamatta tollasta Pioneerin hifivahvistinta. Mahtaisko moinen toimia sit? Ehkä kuitenkin turvallisempi ratkaisu hommata noi aktiivit. Ja sitäpaitsi tän vahvistimen tarvitsee hifikajareillekin.. My name is Baron, Jabbe Baron. |
Firewalk 04.01.2004 03:39:43 | |
---|
Korjaa jos muistan väärin, mutta eikö nuo sun luurisi ole K240M:istä joku muu malli kuin kehuja saanut "Monitor". Eikö sun mallisi ollut "Studio" tms. Umm... Mistähän sulla voi tuommoisia muistikuvia olla? =) Olenko joskus aikaisemmin maininnut luurini? Joka tapauksessa, kyllä mulla on juuri Monitor -malli. Ja eka kerran kun laitoin ne päähäni, heti petyin vähän huonosta bassontoistosta. Koskaan en ole oikein saanut kunnolla bassotasoja noilla säädettyä. Mutta lopullisen tarkistuksen teenkin aina kaiuttimilla ja säädän sitten arvot kohdilleen. |
chief 05.01.2004 02:12:56 (muokattu 05.01.2004 02:17:18) | |
---|
Vaan kun eipä ole vahvistinta, lukuunottamatta tollasta Pioneerin hifivahvistinta. Mahtaisko moinen toimia sit? Ehkä kuitenkin turvallisempi ratkaisu hommata noi aktiivit. Ja sitäpaitsi tän vahvistimen tarvitsee hifikajareillekin.. Mulla on itserakennetut Hifitalon 50/C hifikajarit ja Pioneer stereovahvistin. Siihen saa kiinni kaksi paria kaiuttimia kerralla. Tehoa on muistaakseni n. 2x80w, kerrostaloon enemmän kuin riittävästi. Tuohon vahvistimeen jos lykkäisi toiset, pienikokoiset passiiviset hifikajarit kiinni niin varmasti jonkunmoinen kuuntelu onnistuisi kotioloissa. Olenkin miettinyt varsinaisten aktiivisten monitorien hankkimisen sijaan passiivisia. Esim JPW mini monitor (n. 160e/pari) olisi omaan budjettiin sopiva vaihtoehto. Oma käyttö olisi enemmänkin musiikinkuuntelua ja satunnaista kotinauhailua tietokoneella. Yksi vaihtoehto, jonka jo hautasinkin oli Edirol MA-10. n. 150 euroa pari. Onneksi mietin toiseen kertaan ennen kuin ryntäsin kauppaan. Mitäs tuumaatte? A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe". |
sami_sumea 05.01.2004 03:27:45 | |
---|
Ööö - mä olen ymmärtänyt että Studion erona on parempi hyötysuhde (ts. enemmän ääntä samoilla kuulokevahvistintehoilla) ja irrotettava johto, ei muuta. Wrong. Noiden Studio-mallien alapää on IMHO aika täyttä puuroa (ns. "teknoluurit"). Kävin pari viikkoa sitten kuuntelemassa läpi noin kymmenet eri luurit K240DF:iä vastaan uusia kuulokkeita etsiskellessäni.. Uskomatonta, miten paljon suttuisemmalta noiden Studio-mallien alapää kuulosti. K240 monitoreja ei valitettavasti ollut tyrkyllä mutta todennäköisesti olisin päätynyt niihin koska niiden alapää on (muistikuvan mukaan) hieman 240DF:ää tukevampi mutta selkeästi tasapainoisempi kuin 240studiossa. Eli mun mielipide 240studiosta on että ei kannata hankkia. Joku 190 euron Beyerdynamicin malli oli muistaakseni aika miellyttävä bassopäästä... Oisko ollu joku DT55 tjsp. Menen ens viikolla uudestaan katsomaan josko noita monitor-malleja olis tullut jo testattavaksi. ... |
HK 05.01.2004 21:49:49 (muokattu 05.01.2004 21:52:58) | |
---|
Niin, ja totta et noissa Neareissa on toi bassotoisto vähän ongelma, siis jos/kun sitä ei ole. Subbari ei myöskään ole ratkaisu, tää huone on hifikajarin bassotoistosta päätellen aika mahdoton isompaan bassoluukutukseen. Eli pitää saada monitorit joissa on hyvä bassotoistokin, on sen verran tottunut kunnon bassoihin et ihan mitätön pihinä ei kuulosta kivalta, ja tulee varmaan kompensoitua liikaa vääntämällä bassot täysille. Hmm, nyt ei minulle mene oikein jakeluun. Olet siis tähän asti kuunnellut ns. "vitusti passoo" asetuksella, ja sen takia haluat studiomonitorit joissa olisi mahdollisimman ylimitoitettu bassopuoli? Vai mitä tuolla oikein tarkoitat? Oletko edes kuunnellut noita nEar:eja? Entäs vaikkapa Genelecin 1029a:ta? Eipä monitoroinnissa minun mielestäni se bassonjytke merkkaa mitään, vaan tarkkuus ja erottelukyky. Kyllä matalammat bassot tarkistaa vaikkapa kuulokkeilla sitten kun muu kokonaisuus on kunnossa. Se heikkous noissa nEar:eissa on, ettei niissä ole minkäänlaisia sävysäätöjä (esim 1029a tai Truth) itsessään joilla voisi kompensoida akustisesti huonoa huonetta. Toisaalta, kuka sitten moisia haluaa/tarvii? Taas toisaalta onhan sitä Yamahan MS10:lläkin kasattu levyjä maailmansivu, eikä niitäkään kukaan voi vakavalla naamalla "hyviksi" monitoreiksi haukkua. ;) Peltikorva puupäässä. |
askomiko 05.01.2004 22:37:12 | |
---|
Osta 1029. On pienet mutta toimiipahan. |
Jabbe 06.01.2004 17:29:04 | |
---|
Pitäisköhän se tyytyä noihin nEareihin siis? Olisi ainakin halvat, vois jotain muuta kivaa sälää ostaa lisäks. Jos käyttää niitä kaikkeen tarkkuutta vaativaan, ja sit vaihtelee välillä tähän nykyisiin systeemiin ("monitorit+subbari") ja välillä kuulokkeisiin... toimisko? Näillä sais ainakin sen normaalikuuntelun soundin tarkistettua, ja on tutut kaiuttimet. Lähinnä ongelmana mulla on nyt just se tarkkuutta vaativa monitorointi. Hyvä erottelu ja tasainen taajuusvaste olis siis tärkeimpiä? Mut pärjääkö nEarit.. Kuuntelun vaihtelemisesta puheen ollen, onko kellään kokemusta Samsonin S-Controlista? Joku tuollainen reitityssysteemi vois olla kätevä, vai onnistuisko toi ihan mikserin kautta kätevästi, et voi parin napin painalluksella vaihtaa kuuntelua..? My name is Baron, Jabbe Baron. |
askomiko 06.01.2004 17:54:21 | |
---|
Talkback-mikki on ainakin loogisesti itse laitteessa. Helppo survoa pää sinne räkin sisään jne. :) Pelkkää kuuntelun vaihtelua varten lienee olemassa järkevämpiä ratkaisuita. Eli siis pelkkä linjatasoinen kytkin. Kolme tai jopa neljä asentoa ois rok. Monitorit, kotistereot, anttilastereot, kelloradio. Supparin mykistysnappi ois kyllä jees. |
Jabbe 06.01.2004 18:26:22 | |
---|
Talkback-mikki on ainakin loogisesti itse laitteessa. Helppo survoa pää sinne räkin sisään jne. :) Pelkkää kuuntelun vaihtelua varten lienee olemassa järkevämpiä ratkaisuita. Eli siis pelkkä linjatasoinen kytkin. Kolme tai jopa neljä asentoa ois rok. Monitorit, kotistereot, anttilastereot, kelloradio. Supparin mykistysnappi ois kyllä jees. Millähän tuo sitten onnistuisi? Kalliilta tuo kyllä tuntuu parin napin laitteeksi, mutta miten tuon rakentelisi? Eli pitäisi saada 1. aktiivimonitorit 2. aktiivimonitorit + subbari jolla vahvistin 3. kuulokkeet. Samalla voisi hommata kuulokevahvistimen, toisaalta pelkkä Y-adapteri on ok kompromissi äänittäessä, jos on pitkä jatkojohto. My name is Baron, Jabbe Baron. |