![]() 19.07.2011 19:58:56 | |
---|---|
Esp: Kaupungin vuokratalo on eri asia kuin vuokratalo kaupungissa :D Yksityiseltä vuokratussa talossa sain joskus mummoilta huutia, kun kehtasin vatsataudissa käydä yöllä vessassa, mutta kun aamulla viideltä lauloimme baarista tultuamme virsiä olohuoneessa ei sanomista tullut. Niin joo aivan, noh saatan kyllä itsekin joutua kaupungin asuntoon :D Saapa nähdä... prkl kun on huonosti asuntoja... | |
![]() 20.07.2011 16:44:17 | |
rintapek: Mä voin samantien kertoa, et unohda toi ajatus. Koti on koti. Tyydyt siihen, mitä siellä saa aikaiseksi ja sillä hyvä. Jos olet valmis satsaamaan, ni sit vuokraat erillisen työhuoneen. Tämä on kyllä totta. Mua ainakin ahdistaa kaikki ylimääräinen äänikalusto samassa tilassa, jossa asun. Viimeinen ajatus olisi laittaa makuuhuoneeseen villapaaleja. Onneksi isoimmat työt teen eri teattereille, joten materiaali täytyy kuitenkin viimeistellä teatteritilassa. Ei tarvitse kummoista kuuntelua kotona. cherub with heavy metal machine | |
![]() 28.07.2011 22:46:54 (muokattu 28.07.2011 22:48:31) | |
Mutta tärkein kaikista on tekemisen palo ja se musiikki, mitä miksaa. Itse olen harrastanut kotistudioilua n. 15 vuotta ja aloitin 2-dekkisellä mankalla. Silloin oli hyvin tilaa. Sitten kun sen tilan merkitystä alkoi oikeasti arvostaa, miksaushuoneessa olikin jo esikoisen pinnasänky. Tällä hetkellä harrastan ja työskentelen useimmiten väsyneenä n. 2x1,5 metrisellä eteisen ja keittiön välissä olevalla käytävällä. Silti pidän useimmiten lopputuloksista ja se on tärkeää :) | |
![]() 29.07.2011 12:38:05 | |
Jos porukoillasi on tälläinen ylimääräinen ulkorakennus, niin mitä jos käyttäisit sitä jatkossakin musatouhuihin? Todennäköisesti vuokraa ei tarvitse maksaa, joten asumiskulusi menisivät oikeasti asumiseen ja vastaavasti siellä saisi sitten kasailla mieleisiä setuppeja? Itsehän treenaan oman bändin kanssa edelleen porukoiden autotallirakennuksen yhteyteen rakennetussa akustoidussa tilassa, missä saa myös demonauhat purkkiin. Kotona voi sitten pitää pienempää kalustoa, eli lähinnä monitorit, PC ja synät. Soitetaan nopeammin kuin osataan. | |
![]() 31.07.2011 11:50:13 | |
Hankin juuri itse tällaisen laitteen/ohjelman, jonka avulla voidaan luoda virtuaalisia kuuntelympäristöjä kuulokemiksausta varten: http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/vrm_box/ En tosin ole ehtinyt vielä kokeilla sitä käytännössä. | |
![]() 31.07.2011 13:45:19 | |
Leevi K.: Hankin juuri itse tällaisen laitteen/ohjelman, jonka avulla voidaan luoda virtuaalisia kuuntelympäristöjä kuulokemiksausta varten: http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/vrm_box/ En tosin ole ehtinyt vielä kokeilla sitä käytännössä. Jaa ihmeessä kokemuksesi. Kai tuota kuitenkin voi siis käyttää varsinaisen äänikortin rinnalla? | |
![]() 31.07.2011 14:22:18 | |
Vanha koneeni (Windows XP) on ilmeisesti tullut tiensä päähän ja olen pikku hiljaa ajantasaistamassa koko järjestelmääni. XP:ssä on kai jokin enimmäismäärä MIDI-ja muita ajureita, jonka ylittyessä uudet laitteet eivät enää asennu oikein. Kokeilin kyllä virtuaalikuuntelua läppärillä, ja systeemi vaikutti kiinnostavalta. Mukana on myös Auratone-simulaatio. Näillä pienillä kaiuttimillahan monet nimimiehet tsekkaavat miksauksen studiossa. Joo, tuota laitetta voi käyttää varsinaisen äänikortin ohella esim. niin, että vedetään johto SPDIF-liitännästä. | |
![]() 02.08.2011 01:28:58 | |
Terve taas. Kaikenlaista ollut mielessä ja tämä asia jäi vähän sivummalle, mutta äsken pysähdyin miettimään vitutuksissani ja hoksasin, että loppujen lopuksi miksaustila on ainoa joka estää minua etenemästä urallani. Joten asiaan on tultava muutos! Kuten Kaakatus ehdottikin, k.o. rakennus olisi hyvä. Hommahan näyttää itse asiassa loistavalta. Pääsen mutsini kyydillä aina työviikon päätteeksi perjantaina kotosalle ja sitten maanantaiaamuna taas omalle kämpälle (asunto jo valkattu, luulen että saan sen). Mutta paljastetaan nyt se ongelmakin, jonka esilletuomista välttelin aiemmin. Eli mulla on paskat välit perheeseen ja tässä vielä muutama päivä sitten tapahtui sellainen konflikti, että tilanne on tulenarka. Mutta ehkä jos oikein tsemppaan niin asumalla viikot muualla pystyn tähän. Ja nyt asiaan, jossa muusikoistakin on apua eikä pelkästään kallonkutistajista ja luotettavista olkapäistä: paljonko maksaisi tuollaisen about 3x3 metriä akustointi ammattilaisen tekemänä? Materiaalit, matkakulut yms. poisluettuna, ja hommasta pitäisi tulla pro-laatua. Tiedän, itsekin voisi. Mutta olen niin vitun käsi, koko homma ihan hirvittää. Kyllä tähän löytyy massia. Elän sitten purkkihernekeitolla jos niikseen tulee. Googlaan toki itsekin hintoja, mutta kun en alaa tunne niin ei ihan sekunnissa löydy selkeitä taksoja. | |
![]() 02.08.2011 02:29:00 | |
Vurki: paljonko maksaisi tuollaisen about 3x3 metriä akustointi ammattilaisen tekemänä? Materiaalit, matkakulut yms. poisluettuna, ja hommasta pitäisi tulla pro-laatua. Tiedän, itsekin voisi. Mutta olen niin vitun käsi, koko homma ihan hirvittää. Kyllä tähän löytyy massia. Elän sitten purkkihernekeitolla jos niikseen tulee. Googlaan toki itsekin hintoja, mutta kun en alaa tunne niin ei ihan sekunnissa löydy selkeitä taksoja. Ei sillä, että haluaisin torpedoita jonkun unelmia, mutta mieti kuitenkin vielä. Jos perheen kanssa välit ovat arat, niin muusikot roikkumassa pihalla ei välttämättä niitä paranna. Jos lähdet hommaan ja teetätät sen ulkopuolisilla, niin kallistahan siitä tulee. Pelkkä tilan suunnitteleminen maksaa, ainakin jos sen tekee kunnolla (Janne Riionheimosta olen kuullut paljon hyvää ja parin miehen suunnitteleman tarkkaamon olen hyväksi todennut). Remonttimiehet ovat myös aika kalliita, tietysti omallekin ajalle joutuu jonkin hinnan ajattelemaan. Minäkin olen aika söhlö, mutta silti olen saanut kummasti tehtyä, kun vaan tekee huolellisesti ja miettii mitä tekee, eikä vain tee ja sitten pura ja tee uudestaan... Aikaahan se tietysti ottaa enemmän. Tommoinen 3x3 tila voipi olla kyllä aika haastava, koska on kuitenkin loppuviimein aika pieni tila tarkkaamoksi. 9 neliötä ei ole kovin iso tila ja tuo akustointi syö siitä vielä aika paljon lisää. Onnea kuitenkin projektiin! Älä masennu pienistä vastoinkäymisistä. Täh?!? | |
![]() 02.08.2011 09:35:18 (muokattu 02.08.2011 09:36:19) | |
Mulla ei ole mitään sanottavaa noihin teknisiin yksityiskohtiin, koska pärjään hyvin oman huoneeni nurkassa kuulokkeiden kanssa sen verran, mitä tarvitsee miksata lähinnä demottelumielessä. Sen sijaan mietin tässä, että hyvä vaihtoehto voisi olla elää halvemmalla ja vuokrata työtilaa. Jos esimerkiksi olet opiskelija, voit saada hyvinkin edullisen soluasunnon, minkä jälkeen pieneen, mahdollisesti jaettuun, työtilaan voisi hyvinkin jäädä vielä varaa. Kaikki maksaa joo, mutta opintolaina on tehty sitä varten, että voi toteuttaa unelmansa. :) Ja hitosti onnea projektiin! Tosi hienoa, että olet löytänyt jonkun asian, johon sulla on intohimoa. | |
![]() 02.08.2011 13:50:22 | |
Ööh, mihin tarvitaan 3 x 3 m kopissa akustointia ellei se nyt ole tehty jostain lasista? Eikö lähikenttämonitorit ole nimensä mukaisesti sitä varten että niitä kuunnellaan niin läheltä ettei ympäröivä tila varsinaisesti vaikuta soundiin? Ainakin itse teen miksaushommat pienessä makuuhuoneessa Geneleceillä (8030a + 7050b) enkä ole kokenut että miksauksen laatu varsinaisesti olisi kamoista tai tilasta kiinni, vaan ennemmin ammattitaidosta tai pikemminkin sen puutteesta. Sen, että bassopään sai toimimaan, vaati hakemista, mutta ei siihen kyllä ammattilaista tarvinnut. Kuulostaa että tässä ollaan nyt ampumassa tykillä kärpästä ;). "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 02.08.2011 14:00:32 (muokattu 02.08.2011 14:05:23) | |
Vurki: Terve taas. Kaikenlaista ollut mielessä ja tämä asia jäi vähän sivummalle, mutta äsken pysähdyin miettimään vitutuksissani ja hoksasin, että loppujen lopuksi miksaustila on ainoa joka estää minua etenemästä urallani. Joten asiaan on tultava muutos! Kuten Kaakatus ehdottikin, k.o. rakennus olisi hyvä. Hommahan näyttää itse asiassa loistavalta. Pääsen mutsini kyydillä aina työviikon päätteeksi perjantaina kotosalle ja sitten maanantaiaamuna taas omalle kämpälle (asunto jo valkattu, luulen että saan sen). Mutta paljastetaan nyt se ongelmakin, jonka esilletuomista välttelin aiemmin. Eli mulla on paskat välit perheeseen ja tässä vielä muutama päivä sitten tapahtui sellainen konflikti, että tilanne on tulenarka. Mutta ehkä jos oikein tsemppaan niin asumalla viikot muualla pystyn tähän. Ja nyt asiaan, jossa muusikoistakin on apua eikä pelkästään kallonkutistajista ja luotettavista olkapäistä: paljonko maksaisi tuollaisen about 3x3 metriä akustointi ammattilaisen tekemänä? Materiaalit, matkakulut yms. poisluettuna, ja hommasta pitäisi tulla pro-laatua. Tiedän, itsekin voisi. Mutta olen niin vitun käsi, koko homma ihan hirvittää. Kyllä tähän löytyy massia. Elän sitten purkkihernekeitolla jos niikseen tulee. Googlaan toki itsekin hintoja, mutta kun en alaa tunne niin ei ihan sekunnissa löydy selkeitä taksoja. Akustoinnin hinta riippuu tottakai siitä, mitä sä haluat sinne. Jos sä haluat akustiikkainsinöörin suunnittelemaan sulle tarkkaamon, se maksaa hyvin paljon. Jos sä haluat vähän bassoansaa ja pikkusen jotain rikkomaan seiniä niin selviät halvemmalla. 3x3 koppi on niin kaukana ideaalista, että mä en upottaisi siihen mitään järkyttäviä summia. Usein porukka perustaa porukalla kavereidensa kanssa studion sitten kun on tarkoitus olla niin pro, ettei huonompi tila kelpaa. Sähän voit tietysti kysyä vaikka riionheimolta tai akukonilta paljonko ton tilan akustointi insinöörin suunnittelemana maksaa ja sen jälkeen miettiä, mistäs pirusta saisit lottovoiton. "...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa | |
![]() 02.08.2011 14:02:51 (muokattu 02.08.2011 14:10:04) | |
18is9: Ööh, mihin tarvitaan 3 x 3 m kopissa akustointia ellei se nyt ole tehty jostain lasista? Eikö lähikenttämonitorit ole nimensä mukaisesti sitä varten että niitä kuunnellaan niin läheltä ettei ympäröivä tila varsinaisesti vaikuta soundiin? Ainakin itse teen miksaushommat pienessä makuuhuoneessa Geneleceillä (8030a + 7050b) enkä ole kokenut että miksauksen laatu varsinaisesti olisi kamoista tai tilasta kiinni, vaan ennemmin ammattitaidosta tai pikemminkin sen puutteesta. Sen, että bassopään sai toimimaan, vaati hakemista, mutta ei siihen kyllä ammattilaista tarvinnut. Kuulostaa että tässä ollaan nyt ampumassa tykillä kärpästä ;). Tykistä ja kärpäsestä olen samaa mieltä. Lähikenttämonitorista en. Akustointi kannattaa kaikissa kuuntelutilanteissa. Paitsi ehkä kuulokkeilla. Myös mä olen samaa mieltä siitä, että se, että tuntee tilansa on paljon tärkeämpää kuin se, miten hyvä tila itseasiassa on. "...Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi." - M. Wa | |
![]() 02.08.2011 14:09:19 | |
18is9: Ööh, mihin tarvitaan 3 x 3 m kopissa akustointia ellei se nyt ole tehty jostain lasista? Eikö lähikenttämonitorit ole nimensä mukaisesti sitä varten että niitä kuunnellaan niin läheltä ettei ympäröivä tila varsinaisesti vaikuta soundiin? Niin kauan kun ääni tulee pöntöistä tilaan, se tila vaikuttaa siihen, miltä se ääni korvissa kuulostaa. Mitä ikävämpi tila akustiikaltaan (kuten nyt esimerkiksi erittäin todennäköisesti tämä 3x3m koppi), sitä tärkeämpää se on laittaa kuriin. Tässä tapauksessa tila tosin on jo sen verran rajoittunut, että alapäiden hassuttelujen kaitsemiseen tarvittavia muutoksia ei todennäköisesti yksinkertaisesti mahduta toteuttamaan. http://www.tainted-studio.com/ - Miksausta ja masterointia. | |
![]() 02.08.2011 14:17:34 | |
18is9: Ööh, mihin tarvitaan 3 x 3 m kopissa akustointia ellei se nyt ole tehty jostain lasista? Eikö lähikenttämonitorit ole nimensä mukaisesti sitä varten että niitä kuunnellaan niin läheltä ettei ympäröivä tila varsinaisesti vaikuta soundiin? Ainakin itse teen miksaushommat pienessä makuuhuoneessa Geneleceillä (8030a + 7050b) enkä ole kokenut että miksauksen laatu varsinaisesti olisi kamoista tai tilasta kiinni, vaan ennemmin ammattitaidosta tai pikemminkin sen puutteesta. Sen, että bassopään sai toimimaan, vaati hakemista, mutta ei siihen kyllä ammattilaista tarvinnut. Lasket siis ammattitaidoksi olla ottamatta kuuntelussa huomioon 10dB korostumia vaikkapa taajuuksilla 71, 142 ja 213 Hz sekä 4, 7, 9 ja 10 millisekunnin etuheijasteita? "Sorry mate - if you think a Line 6 anything is going to give you an actual guitar sound you are part of the problem and have very little to do with the solution." -CN Fletcher | |
![]() 02.08.2011 14:55:56 (muokattu 02.08.2011 14:59:45) | |
Danko: Lasket siis ammattitaidoksi olla ottamatta kuuntelussa huomioon 10dB korostumia vaikkapa taajuuksilla 71, 142 ja 213 Hz sekä 4, 7, 9 ja 10 millisekunnin etuheijasteita? Meinasin että omassa tapauksessani se, että en osaa kaivaa kitarakanavasta sopivaa kuoppaa laululle tai että en osaa kompressoida bassoa vaikuttaa lopputulokseen enemmän kuin etuheijasteet. En tod. ole mikään ammattimiksaaja, enkä nyt meinaa etteikö tuommoisen tilan akustointi varmasti olisi hyvä juttu jos on todella pro. Ei nyt vaan jotenkin tässä keskustelussa jäänyt semmoinen vaikutelma että ihan heti kannattaisi pankkilainaa lähteä hakemaan. EDIT: Ja jos oikeasti ei kuule tuommoisia 10 dB boosteja vaan tarvii jonkun insinöörin niitä siistimään niin kannattaa varmaan miettiä että onko miksaus oikea ala muutenkaan :). "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 02.08.2011 16:18:28 | |
Ihmeellinen asenne... Miksaushommissa akustointia ei kyllä kannata vähätellä, ei mulla muuta sanottavaa ole. | |
![]() 02.08.2011 17:07:15 (muokattu 02.08.2011 17:19:53) | |
Akustoinnista omana kokemuksena sanon, että varmasti kannattaa. Jos saha, vasara, sakset ja niittikone pysyy kädessä, syntyy elementit ensiheijasteiden poistoon ja miksei huoneen kulmiin jokunen bassotrappi päivässä ja muutamalla kympillä. Netti on hyviä ohjeita pullollaan. On toki totta, että huonoissakin olosuhteissa voi onnistua tekemään kelvollista jälkeä. Omakätisen akustoinnin hinta-/hyötysuhde on kuitenkin ihan omaa luokkaansa verrattuna muuhun kaluston parantamiseen, joten pitäisin sitä jokaiselle amatööritouhuajallekin ehdottoman järkevänä sijoituksena. Kannattaa tietysti pyytää tarjous joltain alan ammattilaiselta ja verrata hintapyyntöä siihen, mitä voisi itse saada aikaan ja millä rahalla. www.theindigo.fi | |
![]() 02.08.2011 17:51:41 | |
kiiski: Ihmeellinen asenne... Miksaushommissa akustointia ei kyllä kannata vähätellä, ei mulla muuta sanottavaa ole. Joo, ei tässä nyt ollut tarkoituksena provota. Kyllä akustoinnin merkityksen ymmärrän minäkin. Aloituspostauksessa kävi ilmi ettei kaveri ole koskaan miksannut yhtään mitään. Ja että ajatuksena olisi että sitä ihka ensimmäistä miksausta varten ehkä kannattaisi teettää ammattilaisilla akustoitu tarkkaamo kun mikään vähempi kuin pro-taso ei kelpaa, ja porukka täällä kilvan kannustaa että totta kai, jees homma. Vähän tuntuu oudolta. "I listened hard but could not see" - YES, And You and I | |
![]() 02.08.2011 19:40:15 (muokattu 02.08.2011 19:41:48) | |
18is9: Aloituspostauksessa kävi ilmi ettei kaveri ole koskaan miksannut yhtään mitään. Ei siinä ihan niinkään sanottu, vaikka sanottiinkin, että ollaan uran alkutaipaleella. Kävihän myös ilmi, että kaveri on tehnyt vuosia musiikkia. Jos jotain tekee, se kannattaa tehdä kunnolla, juosten kusten yleensä tuhlaa vain enemmän rahaa ja aikaa. Siksi itsekin pistin tuon, että mieti vielä, mutta jos joku haluaa toteuttaa unelmansa, visionsa... niin keitä me muut olemme sanomaan, että "ei käy, luvallinen unelma on vakiduuni konttorissa, avioero ja uusi elämä Thaimaassa". Realismi on terveellistä, mutta jos kukaan ei ottaisi koskaan mitään riskejä, ei kukaan saavuttaisi yhtään mitään. Tottakai jokaista menestyjää kohti on aina ne kymmenen, jotka eivät onnistu, mutta ei kannata lannistua jos ensimmäisellä kerralla hommat meni v*tuiksi. Oppiipahan seuraavaa kertaa varten mitä ei kannata tehdä. Täh?!? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)