Aihe: Mikrofoneista
1 2 3
jPekka
25.05.2010 21:50:40

anapena: Itse tekis mieli tällä hetkellä hankkia jokin pätevä dynaaminen yleismikki, kuten esim EV taikka Senkku taikka Blue, ettei olis aina sitä viiskasia/viisseiskaa...

Niinpä. Dynaamisissa (ja etenkin nauhamikeissä) tahtoo vain tuo yläpää rullautua vaimeammaksi jo suhteellisen aikaisin, joten esimerkiksi siellä täällä hyvin hyödylliset kilkatusperkussiot jäävät helposti vaisuiksi. On tietysti varsin korkeallekin yltäviä dynaamisia mikkejä - Senkun MD421-II tulee mieleen - mutta ne eivät ole sitten erityisen halpojakaan.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
jpjanhun
25.05.2010 22:30:04

On tietysti varsin korkeallekin yltäviä dynaamisia mikkejä - Senkun MD421-II tulee mieleen - mutta ne eivät ole sitten erityisen halpojakaan.

mitens tuo akg d5: 70Hz - 20 kHz .. hinta jotain alle satasen..mahtaako tuo olla yhtään kondensaattorimikin kaltainen..?

http://www.akg.com/site/products/po … deid,2,_language,EN,view,specs.html
Mikael
25.05.2010 22:54:37 (muokattu 25.05.2010 22:58:03)

Heil PR30 tai PR40 vois olla kokeilemisen arvoinen jos pitää olla yleispätevä dymaaminen muttei älyttömän kallis. Röden dynaaminen isokalvoinen Procaster olis kans kiva päästä testaamaan - siitä oon kuullut hyviä kokemuksia ja hinta ei oo paha. Sit tietty varmasti hyviä dynaamisia ovat Neumann BCM 705, Sennheiser MD421 tai MD441, EV RE20 tai RE27 jos kukkaro kestää.

Mut munkin suositus aloittajalle olis kuitenkin joku edullinen isokalvoinen konkka ja phantom-virtalähde. Sellainen on yleispätevä ja monipuolinen jolla äänittää oikeestaan ihan mitä vaan.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
anapena
25.05.2010 23:56:49
Onks kukaan kokeillu tätä?

http://www.thomann.de/fi/ev_blue_raven.htm

Thomannin ääninäytteitten perusteella miellyttää mua kovasti...ja hintakin sopii!
Kallekorvola
26.05.2010 01:02:51
Mikael: Heil PR30 tai PR40 vois olla kokeilemisen arvoinen jos pitää olla yleispätevä dymaaminen muttei älyttömän kallis. Röden dynaaminen isokalvoinen Procaster olis kans kiva päästä testaamaan - siitä oon kuullut hyviä kokemuksia ja hinta ei oo paha.

Meillä on studiolla noi kaikki. Helit on mun suosikkeja yläpäänsä takia (ja PR40 myös botnensa takia). Procaster on noista tummin soundiltaan, mutta sekin paikallaan asioissa jotka eivät yläpäätä isommalti kaipaa. Jos yksi pitäisi valita, ottaisin PR40:n...
Klezberg
26.05.2010 10:37:03

Tässä kun on mikrofonikeskustelu käynnissä, niin mitenkäs tämmöinen. Äänittelen kotioloissa tätä nykyä haitaria (pieni venäläinen 2-rivinen) ja laulua yhtaikaa. Haitarin äänitän kahdella SM57:lla sivuilta. Laulua olen muuten äänittänyt NT1A:lla, mutta haitari vuoti siihen niin paljon että miksauksessa ei enää pystynyt säätämään balanssia. SM58 sen sijaan toimii asetettuna niin että mikin runko osoittaa alaspäin haitaria kohti. Löytyykö isokalvoista konkkamikkiä jolla sama onnistuisi? Ja edullinenkin pitäisi olla.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Mikael
26.05.2010 11:38:06 (muokattu 26.05.2010 11:39:36)

Klezberg: Tässä kun on mikrofonikeskustelu käynnissä, niin mitenkäs tämmöinen. Äänittelen kotioloissa tätä nykyä haitaria (pieni venäläinen 2-rivinen) ja laulua yhtaikaa. Haitarin äänitän kahdella SM57:lla sivuilta. Laulua olen muuten äänittänyt NT1A:lla, mutta haitari vuoti siihen niin paljon että miksauksessa ei enää pystynyt säätämään balanssia. SM58 sen sijaan toimii asetettuna niin että mikin runko osoittaa alaspäin haitaria kohti. Löytyykö isokalvoista konkkamikkiä jolla sama onnistuisi? Ja edullinenkin pitäisi olla.

Suuntaavampi mikki lähemmäs suuta ja laula kovempaa :D Isompi tila auttaa myös ja ehkä myös jonkunlaiset akustiset stopparit laulumikin ja haitarin väliin. Tai sit soitto ja laulu balanssiin jo soittotilanteessa ja se pelkkä NT1A siihen metrin päähän ukosta suun korkaudelle.
Klezberg
26.05.2010 11:53:28

Mikael: Suuntaavampi mikki lähemmäs suuta ja laula kovempaa :D Isompi tila auttaa myös ja ehkä myös jonkunlaiset akustiset stopparit laulumikin ja haitarin väliin. Tai sit soitto ja laulu balanssiin jo soittotilanteessa ja se pelkkä NT1A siihen metrin päähän ukosta suun korkaudelle.

No siis, tuolla SM58:lla se jo onnistuu. NT1A:lla vaan ei ole tarpeeksi suuntaavuutta. Eli olin tässä hakemassa josko jokin toinen konkkamikki olisi parempi siinä suhteessa. Tuo että sen balanssin saisi aikaan jo soittaessa ei tunnu onnistuvan :)
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Mikael
26.05.2010 12:45:41

Klezberg: No siis, tuolla SM58:lla se jo onnistuu. NT1A:lla vaan ei ole tarpeeksi suuntaavuutta. Eli olin tässä hakemassa josko jokin toinen konkkamikki olisi parempi siinä suhteessa. Tuo että sen balanssin saisi aikaan jo soittaessa ei tunnu onnistuvan :)

No dynaamista mäkin mielellään käyttäisin tuossa tilanteessa - siis jotain oikeasti hyvää dynaamista vaikka kyllähän U2:nkin laulut levylle äänitellään Beta58:lla. Mulla oli just sessio jossa akustista bändiä äänitettiin livenä ja kitaristi lauloivat istualtaan. AKG C414 superherttana toimi hyvin. Haitari on vaan hankala kun siinä on senverran voimallinen soundi. Mut iso huone auttaa yleensä myös koska heijastukset seinistä eivät tule niin nopeasti ja voimakkaasti.
Einherjar
26.05.2010 19:45:28
djtremolo: Oletan että sulla on edessä vain yksi monitori keikalla ja se on suoraan edessä? Superhertta vaatisi periaatteessa kaksi monitoria - toinen etuvasemmalle ja toinen etuoikealle.

Ehkä hieman offtopic, mutta huomautampa vaan ettei se superhertta vaadi kahta monitoria. Yhdelläkin pärjää kun siirtää sitä vähän mikkiständin keskeltä sivuun ja kääntää pillin ikäänkuin ulkolaidan puolelle.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
northern
26.05.2010 20:46:06

Löysin tällasen sivun joskus jossa on eri mikorofoneilla nauhoitettu samoja juttuja. Tuolta voipi käydä vertailemassa että mikä mikrofoni sopii omaan tarkotukseen parhaiten ja kuinka isoja ne erot niiden välillä on:
http://www.studioauditions.com/jamroomsessions_home.php
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
kompelonnora
27.05.2010 13:51:13
Klezberg: Tässä kun on mikrofonikeskustelu käynnissä, niin mitenkäs tämmöinen. Äänittelen kotioloissa tätä nykyä haitaria (pieni venäläinen 2-rivinen) ja laulua yhtaikaa. Haitarin äänitän kahdella SM57:lla sivuilta. Laulua olen muuten äänittänyt NT1A:lla, mutta haitari vuoti siihen niin paljon että miksauksessa ei enää pystynyt säätämään balanssia. SM58 sen sijaan toimii asetettuna niin että mikin runko osoittaa alaspäin haitaria kohti. Löytyykö isokalvoista konkkamikkiä jolla sama onnistuisi? Ja edullinenkin pitäisi olla.

Neumann KMS-105. Se ei tosin ole ihan halpa, eikä isokalvoinen, mutta siinä on "isokalvoisen soundi" ja sen suuntakuvio on niin paljon parempi ja kapeampi kuin viiskasin, ettei ole tosikaan.
jannu
28.05.2010 00:16:48
kompelonnora: Neumann KMS-105. Se ei tosin ole ihan halpa, eikä isokalvoinen, mutta siinä on "isokalvoisen soundi" ja sen suuntakuvio on niin paljon parempi ja kapeampi kuin viiskasin, ettei ole tosikaan.

Miten sä mittaat paremman suuntakuvion? Vai onko sulle kapeampi aina parempi?
santtus
28.05.2010 01:03:53
Ja kerro mulle vielä, että miten hitossa se muka on kapea? Kaikkea muuta.
Klezberg
28.05.2010 12:25:13

Tuosta kapeudesta. Tuossa mun tapauksessahan on tärkeää että mikin takaa kuuluvalle on iso vaimennus. Minimin on hyvä olla sekä tarpeeksi syvä että riittävän leveä (toki hieman ristiriitainen vaatimus). SM58 vastaa tuohon tarpeeseen tarpeeksi hyvin, soundista tulee vain turhan tumma. Tuo Neumann vaikutti kiinnostavalta, mutta enpä taida ruveta sen hintaista tässä hankkimaan.
kompelonnora
28.05.2010 14:28:49
Klezberg: Tuosta kapeudesta. Tuossa mun tapauksessahan on tärkeää että mikin takaa kuuluvalle on iso vaimennus.

Oikeastaan, luulisin, että kuviona kahdeksikko olisi tässä kätevämpi... Beyer M130 on tässä sovelluksessa lyömätön, mutta niin kaukana isokalvoisen soundista kuin voi olla...

SM58 vastaa tuohon tarpeeseen tarpeeksi hyvin, soundista tulee vain turhan tumma.

Ruuvaa se auki ja ota vaahtomuovi pois. Siinä on silti valtava preesens-piikki ja vuoto ei kuulosta kovin hyvältä, mutta yläkertaa saat lisää.
kompelonnora
28.05.2010 14:32:57
jannu: Miten sä mittaat paremman suuntakuvion? Vai onko sulle kapeampi aina parempi?

Sillä, miten paljon sivulta tuleva ääni värittyy. Mikrofonissa, jossa on musta hyvä kuvio, soundi ei sivulle mentäessä juuri muutu muuten, kuin mahdollisesti vaimenee ja usein sen kanssa pitää elää, että myös yläkerta hieman vaimenee. Puhu viiskasiin ja KMS-105:een 90 asteen kulmassa ja vertaa tuloksia. Mutta joo, pallossakin voi olla tässä mielessä hyvä kuvio.
kompelonnora
28.05.2010 14:35:03
santtus: Ja kerro mulle vielä, että miten hitossa se muka on kapea? Kaikkea muuta.

Sama testi kuin yllä. Puhu siihen 90 asteen kulmassa ja sitten suoraan edestä. Ota viiskasi ja tee sama. Kumpi vaimentaa sivulta enemmän?
Klezberg
28.05.2010 14:45:00

kompelonnora: Oikeastaan, luulisin, että kuviona kahdeksikko olisi tässä kätevämpi...

Totta. Hertalla mikki tulee aika hankalaan asentoon tuossa.
kompelonnora
28.05.2010 14:49:27
Klezberg: Totta. Hertalla mikki tulee aika hankalaan asentoon tuossa.

Huomaa, että hyperkardioidissa suurin vaimennus on 120-asteen kohdalla, joten se voi olla vähän helpompi asettaa kuin kardioidi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)