Aihe: Kuulokkeet musiikin kuunteluun ja tekemiseen
1 2 3
jPekka
17.12.2009 21:39:48

Groovi: Tällaiset ns. hifi-kuulokkeet tekee tuhkasta timantin ja pyöristelee asioita, kun taas melkein kaikki AKG:n studioluurit on analyyttisen raastavuutensa takia huonoja kuuntelu-kuulokkeita.

Tottumiskysymys. Minä en ole moneen vuoteen käyttänyt kotikuuntelussa mitään muita luureja kuin K240M:ia (ja äänittäessä K272 Studioita) ja olen niin tottunut niiden äänikuvaan että nautin. Mutta minähän olen se tyyppi, joka kavereiden luona kylässä käydessään kahdeksankötluvulla kävi vaivihkaa vääntämässä basso- ja diskanttisäätimet keskiasentoon ja loudnessin pois. Sittemmin olen oppinut vähän enemmän käytöstapoja, mutta nautin edelleen neutraalin analyyttisesta äänikuvasta.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
sami_sumea
17.12.2009 22:34:59

Kailis: Mie tykkään molemmissa asioissa DT 770 luureista, mut se onkin mun mielipide.

DT770:t on aika jees, mut mun makuun vähän liikaakin monoa tuolla alapäässä.

...
http://www.adamantiumstudios.com
Vurki
18.12.2009 00:30:30
jPekka: Tottumiskysymys. Minä en ole moneen vuoteen käyttänyt kotikuuntelussa mitään muita luureja kuin K240M:ia (ja äänittäessä K272 Studioita) ja olen niin tottunut niiden äänikuvaan että nautin. Mutta minähän olen se tyyppi, joka kavereiden luona kylässä käydessään kahdeksankötluvulla kävi vaivihkaa vääntämässä basso- ja diskanttisäätimet keskiasentoon ja loudnessin pois. Sittemmin olen oppinut vähän enemmän käytöstapoja, mutta nautin edelleen neutraalin analyyttisesta äänikuvasta.

Mitenkäs K240 toimii äänityspuuhissa? Kai nyt olet sentään testannut, vaikka käytätkin K272:sta. Entä K272 kuuntelussa?
kakka
Kailis
18.12.2009 11:00:02

sami_sumea: DT770:t on aika jees, mut mun makuun vähän liikaakin monoa tuolla alapäässä.

...

Joo, mä olen alapäämiehiä. Enemmän se on noissa silleen että kun tietää mitä sieltä tulee niin ei lähde turhia pois leikkaamaan. Ja ton ominaisuuden takia ne toimii hyvin hi-fi kuuntelussa. Muut alueet on kivoja.
Vurki
18.12.2009 13:59:33 (muokattu 18.12.2009 14:05:11)
sami_sumea: Mä vaihdoin K240:t K142:een, oon ollu tyytyväinen.. Bassopää on mun mielestä selvästi parempi ja soundi muutenkin miellyttävämpi. Ainoo huono puoli noissa on, et noi pienemmät korvaläpät alkaa sattua korviin ku kauan pitää.

http://www.notape.net/files/eqs4/akg-k142hd/AKG-K142HD-1dcbedd.jpg

K242 on vissiin samantyylinen ku K240 (isolla kuulokkeella mut enemmän 142:n tyylinen soundi), pitäis testata.

...

Kun vertaa K240 ja K242 -mallien tietoja, niin ainoa ero näyttää olevan HD-merkintä 242:ssa. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa - sitäkö, että kyseessä ovat muuten samanlaiset luurit, mutta että 242:ssa on parempi äänenlaatu? Mitä tuo HD yleensäkin käytännössä meinaa? Ovat kuitenkin 240:a halvempia...

Ja vielä niistä K121:stä. Hinta ei ole paha joten siksi kiinnostavat. Suosittu malli näkyy Thomannilla olevan, mutta saako kannatusta täältä?

E: Onko kukaan muuten käyttänyt jotain studioluureja tyyliin K240 esim. leffojen katselussa? Onko mukava elämys?
kakka
Antti1
18.12.2009 14:20:33
Vurki: Onko kukaan muuten käyttänyt jotain studioluureja tyyliin K240 esim. leffojen katselussa? Onko mukava elämys?

Hep ja todella monta kertaa. Ne toimii ihan jees, mutta tietty sitä alapään turinaa saattais kaivata tasoltaan enemmänkin, vaikka ne melko alas toistaa. Ei mitään vakavaa kuitenkaan ja mä ihmettelen niitä tyyppejä, joidenka mielestä nuo ei muka sopisi musan fiilistelyyn yms.

Soundillisesti noi myös vierestä löytyvät DT 770M -luurit on paljon muhkeammat, mutta käyttömukavuudeltaan niin paljon huonommat, että AKG:t löytävät tiensä useammin mun päähän. Miksatessa mä pyörittelen niitä vähän edestakas, kun paljastavat erilaisia asioita.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
keskiorv
18.12.2009 15:22:10
Soundillisesti noi myös vierestä löytyvät DT 770M -luurit on paljon muhkeammat, mutta käyttömukavuudeltaan niin paljon huonommat, että AKG:t löytävät tiensä useammin mun päähän. Miksatessa mä pyörittelen niitä vähän edestakas, kun paljastavat erilaisia asioita.

770M -mallista en tiedä, mutta 770 pro:t (siis ilman M:ää) ovat ehdottomasti miellyttävimmät läpät, mitä oon ikinä testannut. Suosittelen.
jPekka
18.12.2009 16:49:23

Vurki: Mitenkäs K240 toimii äänityspuuhissa? Kai nyt olet sentään testannut, vaikka käytätkin K272:sta. Entä K272 kuuntelussa?

K240M toimii äänityspuuhissa muuten oikein mainiosti, paitsi että vuotavat mikkiin, jos mikki on lähettyvillä. Tai herkkä.

K271S taas toimii kuuntelussa ihan hyvin - ja tietysti eristää ympäristön ääniä paremmin. Olen joskus katsonut junamatkalla läppäriltä leffan ja livekonsertin elegantit K271S:t korvilla. Toimi, mutta onhan noissa raahaaminen. Ja lämpimämmässä tilassa tulee korville hiki. Äänikuva on tietysti päällekäyvämpi kuin puoliavoimissa. Mutta olen käyttänyt noita äänitellessäni läppärin ja etusten kanssa rumpuja ja flyygeliä muualla kuin kotipajalla, ja kyllä niiden kertomaan voi luottaa.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Kailis
18.12.2009 19:27:00 (muokattu 18.12.2009 19:30:25)

Mulla on myös M malli ja kaipaisin lisää vaimennusta. But no can do, kun noi on käsittääkseni eristävimmät mitä löytyy. Mun täytyy vielä harkita Elacinin valuihin joitain suht hyviä nappeja ja niiden päälle vielä suojasimet. Siis tää kun soitan levyjen päälle rummuilla. Soittovolasta en tingi =D

EDIT

Tai oikeastaan ongelma on siinä että walkman CD:stä ja kuulokevahvarista ei tule joistain hiljaiseksi masteroiduista levyistä (mm. RHCP BSSM ja Nirvanan Nevermind) tarpeeksi volaa. Saas nähä kun saan mp3 soittimen.
mukis
18.12.2009 19:50:42

Mulla on toiminut Sennheiser HD-25:set mainiosti. Käytän niitä rumpuluureina, harrastelumiksaukseen monitorien rinnalla ja musiikin kuunteluun. Miinuksena on muotoilu, joka ei välttämättä miellytä kaikkia, kannattaa testata. Äänenlaatuun olen ollut tosi tyytyväinen.
Vurki
18.12.2009 20:20:51
Noh, aika suuresti olen kallistunut AKG:N K240 mkII Studio - ja K242 HD Studio -mallien puoleen. En vain saa kunnon käsitystä siitä että mikä se ero on noiden välillä. AKG:n omilla sivuilla 240 on "Professional Headphones" -puolella kun taas 242 löytyy "Personal Audio":sta. Muutenkin sellainen fiilis että tuo 242-malli olisi enemmän "hifi" ja 240 taas "studio". Onko ajatuksillani perää? Mietin vain että kumpi noista sopisi minulle paremmin.
kakka
zekeode
18.12.2009 20:25:06

Vurki: Noh, aika suuresti olen kallistunut AKG:N K240 mkII Studio - ja K242 HD Studio -mallien puoleen. En vain saa kunnon käsitystä siitä että mikä se ero on noiden välillä. AKG:n omilla sivuilla 240 on "Professional Headphones" -puolella kun taas 242 löytyy "Personal Audio":sta. Muutenkin sellainen fiilis että tuo 242-malli olisi enemmän "hifi" ja 240 taas "studio". Onko ajatuksillani perää? Mietin vain että kumpi noista sopisi minulle paremmin.

Jos ei ole kunnollista kuulokevahvistinta/lähtöä, niin osta ne joissa on pienempi impedanssi.
Kailis
18.12.2009 20:34:57 (muokattu 18.12.2009 20:36:28)

AKG:N K240 mkII Studio 55 ohm.
K242 HD Studio 55 ohm.
zekeode
18.12.2009 21:19:24

Kailis: AKG:N K240 mkII Studio 55 ohm.
K242 HD Studio 55 ohm.

Eli ei apua tästä. :D
Kailis
18.12.2009 21:22:59

zekeode: Eli ei apua tästä. :D

Kumpikaan ei periaatteessa ns. vaikea kuorma. Tosin mun mielestä toi ei kerro ihan kaikkea. DT 770 M on 80 ohm, ja kuulokevahvarinkin kanssa vaikeuksia. Isot elementit nääs.
Vurki
18.12.2009 23:22:30
Impedanssi ja kaikki muukin tieto mitä valmistajan ja jälleenmyyjien sivuilta saa on nimeä ja väriä lukuunottamatta ihan sama molemmissa. Kyseessä siis vissiin vain eroa jossain saundin sävyssä. Harmi kun tuosta 242:sta ei ole porukalla oikein kokemusta, niin ei voi tietää että kumpi on parempi... budjetti on niin tiukka että mielellään säästäisi sen 15€ mikä noilla on hintaerona, että haluan kyllä selvittää, kumpi on parempi. Eikö kellään ole kokemusta 242:sta? En tosiaan voi itse kokeilla, Jyväskylässä ei ole käytännössä kuin kaksi yleispätevää musaliikettä, Musikantti ja Musapörssi, ja vain ensiksimainitusta löytyy kunnollisia luureja - ja sieltäkin uupuvat mm. 240 ja 242 mallit. Toki käyn tutkimassa niitä, mitä sieltä löytyy.

Ja vielä kerran: eikö kukaan osaa sanoa mitään AKG K121:stä? :D
kakka
kivi
19.12.2009 06:27:58 (muokattu 19.12.2009 06:29:00)
Kailis: AKG:N K240 mkII Studio 55 ohm.
K242 HD Studio 55 ohm.

AKG K240M 600 ohmia. Ja tää on se malliston paras tarkkaamoluuri (juuri tän suuremman impedanssin ansiosta), mutta käytettynä pitää ostaa, valmistus taisi loppua juuri.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Vurki
19.12.2009 21:35:41 (muokattu 20.12.2009 00:42:46)
Tänään sitten tutustuin K141 ja K171 -malleihin oikein kunnolla. Kuuntelin musiikkia kuten Aphex Twin ja Stevie Wonder ja puoliavoimet ovat ehdottomasti paremmat minulle. Erot olivat kyllä selviä: K171 (suljettu) oli tarkempi. Jotkut pienet kilinät olivat puoliavoimilla lähes olemattomia mutta K171:llä melko selviä, ja kaikki kummat kohahdukset ja posahdukset olivat kirkkaampia. Mutta K141:n (puoliavoin) saundi oli yleisesti huomattavasti miellyttävämpi. Paljon syvempi ja sävykkäämpi. Myös basso oli paljon tukevampi, K171:ssä se jäi vähän vajaaksi. Omiin tarkoituksiini puoliavoin on siis ehdoton valinta.

Kolme mahdollista mallia: K240, K242 HD ja K121.

- K240 on varma valinta. Googlettelin ulkomaisten foorumeiden juttuja ja tätä sen kuin kehutaan.

- K242 HD ei eroa K240:stä paljoa, mutta vähän kuitenkin, ja yritän selvittää, että onko se ero hyvä vai huono. Google ei tahdo löytää minulle kokemuksia kyseisistä luureista. Mnettiläiset?

- K121:stä tuskin ostan, mutta hintansa puolesta se pysyttelee edelleen listalla, ja toivon kommentteja.

E: Muuten, mitenhän nuo pehmusteet ovat - tuleeko kuulokkeiden mukana vain yhdet vai kahdet erilaiset? Kun testasin luureja kaupassa niin koteloista löytyi kahdet erilaiset, toiset vissiin tekonahkaa (velour?) ja toiset jotain samettimaista ainetta (velvet?). AKG:n ja jälleenmyyjien sivuilla kuitenkin sanotaan että mukana tulee vain yhet - K240:ssä velour ja K242:ssa velvet.

E2: Tarkemmin noista padeista AKG:n sivuilta: K240 Earpads leatherette and velvet/Leatherette ear pads and velvet ear pads, K242 HD Replaceable ear pads/Ultra-soft velvet earpads. Mikä nyt on totta, mitä noiden mukana tulee? Eri infoa eri paikoissa...
kakka
Vurki
21.12.2009 00:29:40
Iso kiitos kaikille vastanneille. Nyt lähti tilaukseen K240. Päädyin 242 HD:hen, mutta st. paul's soundista irtosi 240 sen verran mukavaan hintaan (109€) pienillä postikuluilla, että tilasin ne. Toivottavasti kerkeävät pukin konttiin, mutta jos eivät, niin eipä siinä ihmeempiä.

KIITOS.
kakka
MelliW
24.01.2010 23:53:10 (muokattu 25.01.2010 00:06:16)
Nyt kun kuukauden päivät ovat kuluneet nostan esiin samaisen kysymyksen:

Toiko joulupukki kenellekään AKG:n K-121 STUDIO mallisia luureja? Ajattelin ostaa joko K-121, tai K-242 HD -malliset luurittimet. Hintaero on n. 20 euroa, joten hinnassa ei ole järkevää tinkiä jos soundissa on selkeä ero 242:n hyväksi.

Mutta. Olisko kellään kokemuksia tai jopa suoritettua vertailua kyseisten luurien väliltä?

E: Jahas. St. paulssoundissa olis mallia k 240 mkII ja t-kaupassa olis k 240 HD. Liikaa valintoja :P
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)