Aihe: Hyvä edullinen etuaste
1 2
Nitrodelay
15.01.2009 12:50:29

Millainen tuo Summit Audion etunen on? Sitä on kovasti kehuttu netissä. Olen ollut monta kertaa melkein ostamassa kyseistä etusta.

No, mä olen ehkä huono vastaamaan, kun en ole ns. pro-hemmo, mutta sen verran voin sanoa, että on monipuolinen vehjes. Samasta laulumikistä saa monenlaisia sävyjä säätämällä impedanssia ja putken määrää. Tavallaan, jos et ole ns. nippelifriikki, niin toi ominaisuus voi olla vähän häiritseväkin, koska mikkisaundia joutuu hakemaan. Siksi diggailen enemmän tota Gracea, koska sen lähtösaundi on törkeen hyvä.
http://reviews.harmony-central.com/ … fects/product/Grace+Design/101/10/1
http://pro-audio.musiciansfriend.co … -Microphone-Preamplifier?sku=180820

Summitin Hi-Z inputista saa hyvät bassopöhinät ja akkarit pehmeästi.

Vaikea sanoa, miten Summit suhteutuu muihin putkietusiin, mutta omasta mielestä hintansa väärti. Miettisin myös TD-100-mallia.
...kyllähän The Who olisi bluesia soittanut, mutta kun niillä oli se Keith Moon....
luu
15.01.2009 14:15:40

Ok, kiitti tiedosta. Diggaan itsekkin mahdollisimman yksinkertaisista laitteista. Täytyy tsekata tuo Grace.
uduwudu
19.10.2009 19:44:22
GAP PRE-73

Nostanpa ketjun ja kyselen, että onko kukaan vielä ostanut tuota etusta? Ja miten on toiminut, kohiseeko paljon suuremmilla gaineilla? Entäs soundi?
jPekka
20.10.2009 10:55:32

uduwudu: Nostanpa ketjun ja kyselen, että onko kukaan vielä ostanut tuota etusta? Ja miten on toiminut, kohiseeko paljon suuremmilla gaineilla? Entäs soundi?

Itselläni on ollut tuo jonkin aikaa. Asiapeliltä on tuntunut. Kyllä sen _saa_ kohisemaan, mutta silloin gainia on ns. aika paljon. Taisin kesällä kokeilla äänittää tuon läpi 12-kielistä T.Bonen nauhamikillä (se Royer-mukaelma, en muista mallinumeroa), ja ihan käyttökelpoista jälkeä, mikin ja sen ominaisuuksien rajoissa. Konkkamikkikäytössä kohina ei ole tosiaan mikään ongelma.

Soundi on paksuhko, läsnäolevan ja vähän kompressoituneen oloinen, mikä ei laulumikin tapauksessa ole yleensä mikään ongelma, päinvastoin. Kuvittelisin että tämä saattaisi olla melkoisen nappi etunen ohutääniselle naislaulajalle - tai korkealle, hennolle miesäänelle. Omalle lauluäänelleni (sellainen pehmeähkö baritoni) tuntuisi sopivan paremmin Mnetin torilta hankittu D.A.V. BG.1, ainakin omien korvieni mielestä.

Laulumikkien tapauksessa lauluäänen, mikin ja etuvahvistimen ihanteellisen yhdistelmän löytäminen on joka tapauksessa melkoista sattumantaidetta.

Kokeilin bassarille Sennheiser e901:n kanssa, mutta en ollut tulokseen mitenkään suunnattoman tyytyväinen. Osittain kyse on kyllä kokemattomasta bassarimikin sijoittelijasta ja aika epätasaisella voimalla polkevasta rumpalista eikä välttämättä etusesta. Basso-DI:nä tuo oli sitten kerrassaan mainio.

Sen verran "luonteikas" soundi etten suosittelisi ainoaksi laatuetuseksi. Pikemminkin sellainen mukava erityislisävärisävy palettiin. Kyllä tämä parempi lämmittäjä on kuin kokeilemani halvat putkietuset.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
uduwudu
20.10.2009 12:15:27
jPekka: Itselläni on ollut tuo jonkin aikaa. Asiapeliltä on tuntunut. Kyllä sen _saa_ kohisemaan, mutta silloin gainia on ns. aika paljon. Taisin kesällä kokeilla äänittää tuon läpi 12-kielistä T.Bonen nauhamikillä (se Royer-mukaelma, en muista mallinumeroa), ja ihan käyttökelpoista jälkeä, mikin ja sen ominaisuuksien rajoissa. Konkkamikkikäytössä kohina ei ole tosiaan mikään ongelma.

Ihan hyvältä kuulostaa. Juuri sitä mietin, että toimiiko nauhamikkien kanssa ja jos akkaria pystyy äänittelemään niin eiköhän se pelitä.

Sen verran "luonteikas" soundi etten suosittelisi ainoaksi laatuetuseksi. Pikemminkin sellainen mukava erityislisävärisävy palettiin. Kyllä tämä parempi lämmittäjä on kuin kokeilemani halvat putkietuset.

Ainoaksi ei olisi tulossa, vaan juuri sävykkäämmäksi etuseksi RME:n ja Goldmiken rinnalle. Taidanpa mennä ostoksille.
keskiorv
20.10.2009 15:25:52
uduwudu: Nostanpa ketjun ja kyselen, että onko kukaan vielä ostanut tuota etusta? Ja miten on toiminut, kohiseeko paljon suuremmilla gaineilla? Entäs soundi?

Kertokaas joku vielä GAPin "muroutumis"ominaisuuksista. Meneekö mukavasti ruvelle käskettäessä, vaiko vähemmän mukavasti?
jPekka
20.10.2009 22:18:19

keskiorv: Kertokaas joku vielä GAPin "muroutumis"ominaisuuksista. Meneekö mukavasti ruvelle käskettäessä, vaiko vähemmän mukavasti?

En ole kyllä pahemmin tuota testannut, mutta juuri nyt mielikuva on, ettei se särö mitään maailman näteimpiä ole. Ei pahimpiakaan, muttei näteimpiäkään. Mieluummin vältän. Mutta tosiaan - murotestejä en ole tehnyt kuin korkeintaan vahingossa.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Almost famous
20.10.2009 23:10:22
keskiorv: Kertokaas joku vielä GAPin "muroutumis"ominaisuuksista. Meneekö mukavasti ruvelle käskettäessä, vaiko vähemmän mukavasti?

En ole omaani vielä hirveästi ehtinyt kokeilla. Vaan pikaisen testin perusteella sanoisin et ääni kompressoituu ja paksuuntuu nätisti määrättyyn pisteeseen ja sen jälkeen rusahtaa pahasti...Voi toki olla et olin huolimaton ja se oli äänikortti mikä klippas. En oo todellakaan ehtinyt tuota kokeilla ku pikaisesti, joten saattoi olla (taas) säätäjässä vika.

Ainakin tuo minun mielestä päihittää mun Tascamin äänikortin etuset kevyesti ja vahvistustakin löytyy tarpeeks. Esim. mun Ebaystä ostetut halppis vintage dynaamiset toimi tolla oikein hyvin, kun taas äänikortin etusilla niistä ei saanu irti juuri muuta kun kohinaa. Lisäks tuosta saa erilaista soundia sen mukaan ajaako etusen ruvelle vai ei. Niin ja onhan tuossa mun mielestä vielä toimiva DI.

En ole pro minäkään eikä mitään kokemusta noista paremmista laitteista, mut kyllä tuo minun mielestä hintansa väärti on. Ja modaamallahan tuosta sais vielä paremman.

Tuosta saa vähän suuntaa miten tuo vertautuu noihin kalliimpiin. http://www.zenproaudio.com/1073test.aspx
mhelin
21.10.2009 22:16:01 (muokattu 21.10.2009 22:36:39)
Tuo GAP on Neve klooni ja sen saundi on (tai ei ole jos kloonattu huonosti) muuntajissa. Muuntajan saturaatio ei paljon eroa nauhasaturaatiosta, itse asiassa siinäkin on osittain kyse muuntajien (nauhureiden audiomuuntajien ja äänipäiden) saturaatiosta. Itse olen tykästynyt E-Mu 1820M äänikortin muuntajasaundiin joka perustuu magneettikentän minimointiin ("zero field transformer") jolla vältetään saturointi. Toinen hyvä piirre noissa Ted Fletcherin (Dire Straitsin kosketinsoittajan Guy Fletcherin isä muuten) etusissa (esim. P10: http://www.tfpro.com/index.php/page/P10 tai P110 josta selostusta tuossa videossa http://www.tfpro.com/index.php/page/31st%20March%202009%2008:07AM ) on se että gaini otetaan useammasta peräkkäisestä vahvistinasteessa hallitusti joka myös lisää saundin lämpöä (vrt. high-gain kitaravahvistimien peräkkäiset putkiasteet). Suomessa merkkiä edustaa Sarkapro, mutta tuotteita voi ostaa myös suoraan TFPro:sta:

http://www.tfpro.com/index.php/page/Shop

Tuolta löytyy originaaleja Joe Meekejäkin mutta aika kovaan hintaan ..
Mikael
22.10.2009 11:06:42 (muokattu 26.10.2009 11:46:50)

mhelin: Tuolta löytyy originaaleja Joe Meekejäkin mutta aika kovaan hintaan ..

Mistä tulikin mieleeni että Joemeek VC7 on mainio impedanssisovituksella ja säädettävällä HPF:llä varustettu etuaste ja niitä välillä (joskin harvakseltaan) näkee myynnissä todella edullisesti. Mä maksoin omastani muistaakseni 300€ kun uuden hinta oli englannissa 1200 puntaa. Se on näitä Joemeekin vanhemipia muuntajalla varustettuja malleja ja siis täysin eri suunnitteulua kuin nämä sittemmin tulleet edullisemmat mallit. Jos siis tulee vastaan niin suosittelen.

http://www.joemeek.com/pdf/vc7.pdf

Tässä laitteen suunnittelijan Ted Fletcherin kommentti:
"The VC7 was a dual mic preamp with switchable impedance matching for the microphones. I designed it as an exercise to produce the best possible sound out of a variety of microphones; it was a very 'up market' piece and worked brilliantly. It was also very expensive. There is still a spec and some pictures of it on the original JoeMeek website, but it's certainly not available now!

One notable feature of the VC7 was that it had a built-in M/S matrix designed for recording using a cardioid and a figure 8 microphone to achieve a complete stereo image from a single point. The thinking was not original, but it certainly led to my present work in amplifier and loudspeaker design. Not enough use is made of that system in recording.... it's possible to achieve superb depth and realism with no possibility of 'hole in the middle' problems.
"
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Mikael
26.10.2009 11:04:49 (muokattu 26.10.2009 11:07:42)

Lisää tietoa VC7:sta... näyttäis siltä että kyseinen laite onkin vähän harvinaisempi kuin kuvittelinkaan. Suunnitelijan itsensä mukaan niitä olis rakennettu vaan about 10 kpl.

http://tfpro.com/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=130

No ehkei siis ainakaan kannata pidätell hengitystään kunnes tällanen löytyy, mut edelleen jos löytyy niin suosittelen kyllä.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
wild willie
28.10.2009 07:41:32
Olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen Golden Age pre-73:een. Tukevasti koteloitu ja ensimmäisten testien mukaan hiljaista gainia on riittämiin myös halpis-ribbonien henkiin herättämiseen. Joona Lukalan kanssa on hyvä ja turvallinen asioida.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)