Aihe: Koti studion minimi laitteet..
1 2
myslique
29.12.2008 21:23:46

anteeksi tietämättömyyteni mutta mikä on reaaliaikainen blugari......*vajoaa maan alle*

Tarkoitin, että Cool Edit Prossa raidoille ei voi laittaa plugareita vaan WAV:it täytyy käsitellä offline-tilassa editorilla. Englanniksi destructive/non-destructive.
Miksi vaihtaa sointua kun ei se sointu vaihtamalla parane?
jPekka
29.12.2008 22:29:56

CEP:ssä ei ole reaaliaikaisia plugareita, mutta kyllä sillä äänityksiä pystyy hyvin tekemään.

Auditionissa toimivat reaaliaikaisina(kin) omien efektien lisäksi sekä vst-että directx-plugarit. Efektit siis, eivät soittimet.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
marsu man
30.12.2008 14:38:54

eli siis nää reaaliaikaiset blugarit on semmosia mitä laitetaan äänitetyn raidan ''päälle''. vai käsitinkö TAAS väärin :D
Jesus can help, he has one, he has messiah, in him you must belive!!!!
Antti1
30.12.2008 15:27:57
eli siis nää reaaliaikaiset blugarit on semmosia mitä laitetaan äänitetyn raidan ''päälle''. vai käsitinkö TAAS väärin :D

Kaikki ne sillätavoin laitetaan, mutta reaaliaikainen on niinku reaaliajassa tapahtuva efektointi. Efektin voi myös "laskea" siihen raitaan pysyvästi, jolloin sitä efektiä itsessään ei pysty enää muokkaamaan.

Oliko tarpeeksi kansantajuisesti kerrottu? Mä en ainakaan osaa enää kovasti helpommin selittää.
"Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko
Värinä
30.12.2008 17:12:56
Joo mä mietin tätä asiaa joskus ja totesin että on vitusti enemmän järkee pistää se 1000 euroo studion ja pro-äänittäjän vuokraan jos tahtoo vaan omalle bändille demon... :) Mutta sitten jos haluu puuhastella muutenkin äänijuttuja ja on valmis kuluttamaan satoja ja satoja tunteja ja tuhansia euroja ennenkuin saa mitenkään siedettävää jälkeä, kannattaa tietenkin hommata ne omat laitteet... :)

Sanoisin, että tuhannella eurolla saa jo ihan kelpo laitteet (jos esim. tietokoneen hintaa ei lasketa tuohon. Sellainenhan löytyy jo joka jampalta valmiiksi). Mutta noita työtunteja tulee tosiaan ennen kun alkaa samaan järkevää tulosta niillä laitteilla. Mun mielestä täällä muusikoiden.netissä saa helposti sellaisen kuvan, että hyvä äänite syntyy vaan ensiluokkasilla laitteilla, vaikka usein kuitenkin se kokemus ja ammattitaito olisi niitä määrittäviä tekijöitä.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
superfly
30.12.2008 19:38:41 (muokattu 30.12.2008 19:40:03)
Niin ja sitten se pointti että mitä sillä kotistudiolla kukin tekee. Toiset haluaa julkaisukelpoista jälkeä mutta esim. mä haluan vaan vehkeet millä saan biisin demoteltua jotenkin. Ei oo saundeilla niin isosti väliä kunhan selvää saa jotenkin. Ei se hyvä tai "valmis" äänite useinkaan ole edes tavoitteena.
Killing internet dragons is serious business!
tommiot
30.12.2008 20:22:03 (muokattu 30.12.2008 20:26:06)
Sanoisin, että tuhannella eurolla saa jo ihan kelpo laitteet (jos esim. tietokoneen hintaa ei lasketa tuohon. Sellainenhan löytyy jo joka jampalta valmiiksi). Mutta noita työtunteja tulee tosiaan ennen kun alkaa samaan järkevää tulosta niillä laitteilla. Mun mielestä täällä muusikoiden.netissä saa helposti sellaisen kuvan, että hyvä äänite syntyy vaan ensiluokkasilla laitteilla, vaikka usein kuitenkin se kokemus ja ammattitaito olisi niitä määrittäviä tekijöitä.

Tonnilla saa joo äänikortin ja monitorit. Mut toinen tonni sit uppoaa mikkeihin jos haluu vaikka äänittää akustiset rummut metallibändille, kun basari + overheadit ei ihan riitä... Enkä sano että tarvii olla huippulaitteet, mutta edes keskitasoisilla perustyökaluilla on huomattavasti kivempaa ja helpompaa tehdä hyvää jälkeä, kuin ihan halvimmilla.

Mä joskus vuosia sitten mietin tätä hommaa, ja totesin että ei oo mitään järkee hommata yhtään mitään omia laitteistoja että saatais bändille demo, mut jotenkin sitä tuli sit kuitenkin lähdettyä tähän hommaan... Enkä mä meinaa etteikö tää hauska harrastus olisi :) Ja myönnän myös että pitkään tuli tehtyä paskaa jälkeä hyvillä laitteilla. Pikkuhiljaa on alkanut oppimaan. Se oli esim. hieno hetki kun jossain vaiheessa huomas ettei niitä epävireisiä rumpuja korjata EQ:lla.
Axunacco
31.12.2008 17:32:46
Mulla on behringerin pikku mikseri mistä otan RCA -piuhalla tavaran koneelle ja yksi oma mikki (SP B1). Rummut, kitara, basso ja sähköpiano löytyy jo omasta takaa ennestäänkin. Siinä on mun kotistudion laitteet ja nämä nyt tuntuu olevan aika minimiä. Rahassa se tekee hitusen yli 200€ eli jos joku puhuu tonneista niin on se kyllä sitten jo mun mielestä aika hyvä kotistudio.

Vähän nyt vaan puolustan niitä jotka haluais omissa oloissaan äänitellä ja pelästyvät kun isot sedät rupee puhumaan tuhannesta tai kahdesta tuhannesta eurosta. Tietokonetta en laskenu mukaan koska tuntuu, että jokaisella on jo jonkinlainen kone.
marsu man
01.01.2009 01:20:27 (muokattu 01.01.2009 01:32:53)

Tuli uudenvuoden kunniaks mieleeni että en ooo kertonu ollenkaan mitä kamoja ittelläni on :-) joten täältä tulee: Acer Travelmate 5520 läppäri, Alesis io|2 interface, JTS NX-8 dynaaminen mikki. Ja sitten on vielä kaikenmaailman piuhoja enemmän ku laki sallii. Päivityksenä tulee alkuvuodesta AKG:n joku bassari mikki. Näillä kamoilla saa jo rummut äänitettyä kohtalaisen hyvällä soundillla.

Linkkilista:
Läppäri http://global.acer.com/products/notebook/tm5520.htm
Mikki http://www.jts.com.tw/_english/02_p … l.php?MainID=3&SID=19&ID=38
Interface http://www.alesis.com/io2
Jesus can help, he has one, he has messiah, in him you must belive!!!!
Värinä
01.01.2009 04:42:48
Niin. Omassa kotistudiossa on on jo hieman yli minimin noita laitteita, mutta ne perustyökalut mitä tulee käytettyä on loppuen lopuksi aika peruskauraa. Alkuaikoina tuntui, että laitteet ja vaikkapa mikkien vähyys rajoitti hirveesti, mutta nykyään voi nauhoittaa kokonaisen biisin ihan vaan parilla mikillä. Ja nykyinen peruskokoonpano mulla on presonus firebox, AKG C3000B ja SM57 tai kaksi. Kyllä tollaset vehkeet tonnilla irtoo ja jää vielä ylikin, että on varaa ostaa vaikka pari mikkitelinettä (joskin itse olen pärjännyt yhdellä + satunnaisia tuoli/lampunjalkaviritelmiä).

Tietty jos haluaa äänittää uskottavia metallirumpuja, niin noilla ei pitkälle pötkitä. Toisaalta mun mielestä kotistudion hienous onkin siinä, että se voi olla vaikka makkarin nurkassa. Ja kuka oikeesti alkaa äänitään pauhaavia hevimetallirumpuja makkarin nurkassa? Kotistudio ei mun mielestä ole sama asia kuin mobiili studio.

Mun mielestä äänityslaitteistoa tärkeämpää on se ääni mitä äänitetään. On ihan turha laittaa tonnia äänitysvermeisiin ja koittaa saada jotain järkevää aikaseiksi jollain anttilan kitarasetillä. Omasta laadukkaasta (vaikkei kauhean kallis ollutkaan) akustisesta kitarasta olen saanut hyvät soundit _aina_ sekä kalliimmilla konkkamikeillä, että perus dynaamisilla.

Tietysti kysymys on myös pitkälti siitä minkälaista musiikkia äänitetään. Mutta samalla voi miettiä sitä millaista musiikkia on järkevää lähteä kotistudiopohjalta äänittmään?
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
Klezberg
01.01.2009 11:09:13

Kaikki ne sillätavoin laitetaan, mutta reaaliaikainen on niinku reaaliajassa tapahtuva efektointi. Efektin voi myös "laskea" siihen raitaan pysyvästi, jolloin sitä efektiä itsessään ei pysty enää muokkaamaan.

Oliko tarpeeksi kansantajuisesti kerrottu? Mä en ainakaan osaa enää kovasti helpommin selittää.

Yksi ratkaiseva juttu on että kun reaaliaikainen plugari toimii raitaa kuunneltaessa, sitä voi samalla säätää ja vaikutuksen kuulee heti.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)