Ukko 29.06.2007 18:49:36 | |
---|
Nuendo koneella eikä alkeista tietoakaan? Sori vaan. Aika kallis softa ostaa ihan päähänpistosta :) |
jPekka 29.06.2007 18:57:58 | |
---|
Cubasessa ainakin jos ottaa "kumilangan" käyttöön ei enää sen jälkeen pysty säätämään raidan kokonaistasoa feiderillä (tai sitten en osaa) ja mulla ainakin tulee siihen jatkuvasti tarvetta. Cubasesta en tiedä, mutta ainakin viitos-Sonarissa on faderin lisäksi siinä mikserin ylälaidassa gain-trimmi, jolla tuon yleistason voi oikein hyvin säätää. (Minulla vokaaliraidat menevät joka tapauksessa yleensä omaan ryhmäkanavaan, jossa onkin sitten uusi fader säädeltäväksi.) "Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else."
-- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006) |
ITTAM 30.06.2007 11:37:15 (muokattu 30.06.2007 11:41:01) | |
---|
Kyllä sitä kokonais tasoa pystyy Cubasessakin muuttamaan jahka panee automaation writen päälle ja näpsäyttää autom. "raidan" numeroarvoa jolloin tulee liuku käyttöön. -Tän voi tehdä myös stop tilassa jolloin ei kirjoita käppyrää vaan vaikuttaa koko tasoon. -Kylläpä on suomen kieli hankalaa... Matti |
Giipparisti 30.06.2007 14:40:56 | |
---|
Cubasesta en tiedä, mutta ainakin viitos-Sonarissa on faderin lisäksi siinä mikserin ylälaidassa gain-trimmi, jolla tuon yleistason voi oikein hyvin säätää. Mä käytän Sonarissa kanssa aika paljon tota trimmiä, mut siinä on se varjopuoli, et koska se on signaalitiessä ennen efektejä, niin se vaikuttaa myös dynamiikkaprosessoreiden, virtuaalisäröjen yms. toimintaan. Mutta sitten käytän niiden efektien ulostulotason säätimiä. Eteenpäin pääsee eteenpäin menemällä. |
Locrian 01.07.2007 18:11:50 | |
---|
Ainaskin mun PT:ssä on audio suite ja siltä löytyy gain. Joo ja niin on mullakin. En vaan ajatellu et joku tekis ton audiosuitella. Fair enough. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua. |
Conrad Lant 02.07.2007 09:30:33 | |
---|
Hmm, 30-40 vielä ymmärtäisin mutta toi 80 kuulostaa jo aika omituiselta. Mitähän siellä oikein tehdään? 78 oli viimeisin tarkistettu luku. Pistän linkkiä kun levy tulee ulos niin pääsee kummastelemaan. No one prayed for Sodom |
tjugo85 02.07.2007 13:13:01 (muokattu 02.07.2007 13:13:26) | |
---|
Näyttävästi kysyin liian vaikeata kysymystä ? Vielä kerran suomeksi: Nuendo + mikä kompura (plugin) käyttöön jolla saa tuon laulun nauhoitettua niin, ettei särje eli pysyy samasssa volumessa ? |
kivi 02.07.2007 13:19:05 | |
---|
Näyttävästi kysyin liian vaikeata kysymystä ? Vielä kerran suomeksi: Nuendo + mikä kompura (plugin) käyttöön jolla saa tuon laulun nauhoitettua niin, ettei särje eli pysyy samasssa volumessa ? Se 'terve järki' -kompura. Et kysy liian vaikeata, et vain tajua selvää vastausta. Mikään plugi ei auta särkemiseen, koska klippaus tapahtuu sisääntulossa ja plugit ovat vasta myöhemmin. |
Jaakkoopuukkoo 03.07.2007 16:50:01 (muokattu 03.07.2007 16:50:20) | |
---|
Jos särö on ongelma täytyy ottaa selvää, missä kohtaa signaalitiellä leikkautuminen tapahtuu. Normiäänityksissä yleensä etuasteessa (äänikortissa). Sitten käännetään sitä hanikkaa pienemmälle. Matalankin signaalin kanssa yleensä pärjää, säröä ei pois saa. Tuolla vinkkejä-topicissa oli hyvä vinkki: Jos laulaja ei pysy paikallaan, kaada se selälleen ja mikitä ylhäältä :) ei tosin ole välttämättä paras lauluasento. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
harhonko 03.07.2007 17:01:54 | |
---|
Jos laulaja ei pysy housuissaan ja mikään ei tunnu auttavan, voisi kokeilla mikittää kahdella mikillä, toinen hieman toisen takana. kun etummainen säröytyy napataan ääni takimmaisesta. En tiedä toimiiko käytännössä, mutta teoriatasolla ehkäpä. H&H |
Riku Rotten 03.07.2007 17:27:36 | |
---|
Se kauempi mikki ottaa tilaa enemmän mukaan, joten saundi muuttuu. Sanoisin että kaiuttomassa tilassa toimii tuo 2 mikin malli. HUOM en ole kokeillut. |
Jaakkoopuukkoo 03.07.2007 17:33:19 (muokattu 03.07.2007 17:34:53) | |
---|
EDIT: Oh, näköjään kommentoin joko jotain ihan muuta tai sitten poistettua. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Antti1 03.07.2007 17:33:36 | |
---|
Mä oon joskus iskenyt kaksi konkkamikkiä vierekkäin, toisesta vaan gainia pari pykälää pienemmälle. Käytännössä sillai, että toisen piikit siellä -6 ja toisen jossain -10 paikkeilla. Toimii ihan hyvin, kun nappaa tuosta toisesta mikistä ne säröytyneet kohdat lyhyelti mukaan, jos on yhtään samaa soundia. OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI! |
PwrChordAccent 03.07.2007 18:44:03 | |
---|
Mikään plugi ei auta särkemiseen, koska klippaus tapahtuu sisääntulossa ja plugit ovat vasta myöhemmin. Vaan kun ei ole aivan noin simppeliä ;) Nuendo 3:ssa ainakin löytyy ns. input- mikseri, joka on reititysjärjestyksessä ensimmäisenä. Siihen voit lyödä minkä tahansa efektin kiinni, ja raita äänittyy sen kautta valmiiksi prosessoituna. Eikä klippaa jos laittaa joka kanavaan limitterin :-D Jo AD- muuntimessa tapahtunutta klippausta taas ei poista mikään. Ei se haittaa, setä korjaa... |
Mättöpiiska 03.07.2007 18:51:38 | |
---|
Jos nyt lähdetään ihan vain vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen 'mikä plugari?', niin itse laitan laulua äänittäessä laulukanavaan jo valmiiksi Wavesin Rvoxin. Se on suht neutraali ja tekee hommansa hyvin. Toki äänitän laulun raudan lävitse myös. Useimmiten Focusriten red seiskalla, joka lyttää jo pikkuisen. Tai riippuu säädöistä... Mut tosiaan rahaa noihin palaa ihan kiitettävästi, joten ihan kotipuuhiin ei varmaan kannata hankkia. |
JoKo 03.07.2007 23:09:42 | |
---|
Vielä kerran suomeksi: Nuendo + mikä kompura (plugin) käyttöön jolla saa tuon laulun nauhoitettua niin, ettei särje eli pysyy samasssa volumessa ? Kuten jo sanottu, plugineilla ei ole mitään tekemistä tän asian kanssa. Äänitä sisään hiljempaa, ei sitä ole pakko vetää tappiin asti. Analoginauhureilla äänittäessä kannattaa pitää tasot siellä yläpäässä, mutta digitaalivehkeillä pelatessa dynamiikkaa on niin paljon että et saavuta kovilla äänitystasoilla mitään hyötyä. Jotkut sanovat itseasiassa että että ad-muuntimet kuulostaa paremmalta kun niitä ajaa maltillisemmin. Myöskin, kun alat miksaamaan raitoja yhteen, efektoimaan yms. niin raitojen kokonaisvola alkaa kasvaa, joten headroomia pitää senkin takia olla varastossa, koska muuten ainakin alkaa särkeä. |
Jaakkoopuukkoo 05.07.2007 15:47:44 (muokattu 05.07.2007 15:48:21) | |
---|
Vaan kun ei ole aivan noin simppeliä ;) Nuendo 3:ssa ainakin löytyy ns. input- mikseri, joka on reititysjärjestyksessä ensimmäisenä. Siihen voit lyödä minkä tahansa efektin kiinni, ja raita äänittyy sen kautta valmiiksi prosessoituna. Eikä klippaa jos laittaa joka kanavaan limitterin :-D Jo AD- muuntimessa tapahtunutta klippausta taas ei poista mikään. Kyselenköhän tyhmiä, mutta onko tämä siis oleellisesti eri asia kuin laskea sieltä Nuendosta vain volaa alemmaksi? Digitaalinen signaalikin siis voi leikkautua esim. raituriohjelmaan saapuessaan? En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
sami_sumea 05.07.2007 16:03:07 | |
---|
Digitaalinen signaalikin siis voi leikkautua esim. raituriohjelmaan saapuessaan? Totta kai, jos yliajat ad-muunninta liian "kuumalla" signaalilla. Suosittelen ettet koske niihin input-kanavien volumepotikoihin ollenkaan. ... "Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen." |
kivi 05.07.2007 16:39:13 | |
---|
Vaan kun ei ole aivan noin simppeliä ;) Nuendo 3:ssa ainakin löytyy ns. input- mikseri, joka on reititysjärjestyksessä ensimmäisenä. Siihen voit lyödä minkä tahansa efektin kiinni, ja raita äänittyy sen kautta valmiiksi prosessoituna. Eikä klippaa jos laittaa joka kanavaan limitterin :-D Jo AD- muuntimessa tapahtunutta klippausta taas ei poista mikään. Kyllä se tässä tapauksessa melko varmaan on niin simppeliä, että jos laulumikki klippaa sillä tavalla ja niissä olosuhteissa kuin ketjusssa on kuvattu, se klippaa jo AD-muuntimessa. Siihen ei auta Nuendon input-mikseri. |
Jaakkoopuukkoo 13.07.2007 16:56:39 | |
---|
Totta kai, jos yliajat ad-muunninta liian "kuumalla" signaalilla. Suosittelen ettet koske niihin input-kanavien volumepotikoihin ollenkaan. ... Kysyn vissiin vieläkin tyhmiä, mutta tällä siis et tarkoita sitä, että signaali klippautuisi jo AD-muuntimessa? Nuendoa en käytä, mutta virtuaalinen mikseri ei kai käsittele kuin ykkösiä ja nollia ja maalaisjärjelle tuntuu oudolta, että niiden ykkösten ja nollien sekaan tulisi jotain klippautumista, vaikka olisi kaikki 24 bittiä pelkkää ykköstä. En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |