Aihe: Monster-vahvistin
1 2
milcoin
20.11.2005 18:51:29 (muokattu 20.11.2005 18:52:18)
Minkälaisella kytkennällä? Pelkkä kitarasignaali ei jaksa kovin pitkää matkaa juosta heikentymättä, saattaa senkin takia kuullostaa kuolleelta...

Nuppi tarkkaamossa, kaappi soittohuoneessa.

Kuten sanoin aikaisemmin, nuppi tökkii, ei muut asiat. Oon pari kertaa ennenkin äänitellyt kitaroita.

Mutta oikeassa olet. Mitä lyhyempi kitarapiuha, sitä parempi.

Ja Kivi: Ongelma on enemmänkin se että vahvistimen perussoundi miellyttää mutta se ei ehkä oo niin joustava kun haluaisin. Eli gainia lisätessä runkosoundikin muuttuu. Joka on siis huono juttu.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Roberto
20.11.2005 18:53:21

Ja Kivi: Ongelma on enemmänkin se että vahvistimen perussoundi miellyttää mutta se ei ehkä oo niin joustava kun haluaisin. Eli gainia lisätessä runkosoundikin muuttuu. Joka on siis huono juttu.

Monsterit on niitä kamoja jossa on 1 soundi. Se yks onkin sit aika hyvä mutta mitään switzerlinkkaria siitä ei saa.
milcoin
20.11.2005 18:57:35
Kaakkoon vaan, ja jos sustainia haikaatte niin kitaristi kamojen viereen veivaamaan, ei sinne tarkkaamoon.

Eikö tän pitäis päteä nuppiin kuin nuppiin? Kyllähän se aina paremmalta kuullostaa vahvistimen vieressä mutta pidemmän päälle kommunikaatio mun ja soittajan välillä kärsii niin paljon että teen nykyään noin. Eikä se sustaini muissa styrkkareissa oo niinkään ongelma.

Hyviä vinkkejä satelee. Kiitos ja kumarrus.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Roberto
20.11.2005 21:01:09

Semmonen piti vielä sanoa et jos vaihtaa ne haperoituneet vanhat piuhat hyviin teflon-asioihin niin Monsterit voi aika huoletta biasoida kuumemmalle. Putket tietty hyytyy nopeammin, mutta soundi on aika siinä.
StJerky
20.11.2005 21:08:44 (muokattu 21.11.2005 08:43:52)
Valitettavasti laite "tuhoutui", putket ovat tosin tallella.

LOL
FastEddie
21.11.2005 13:03:39

... parhaimmillaan haukkuu kuin koira, mutta jos nykyaikaista säröä haet, hae muualta tai käytä pedaalisäröä.

Mikä on kaappina?

Tosiaan, soundi on kuin koiran puraisu; lyhyt, mutta terava. Samankaltainen kuin Hiwattissa, silkkaa Who-osastoa. Itse en tykannyt yhtaan.

Monsterin kaappi muuten painoi ainakin tonnin. Yksin sita ei saanut liikuteltua mihinkaan.

Eikos naita tehty 70-luvun Suomessa?
Born to lose, live to win!
Raimo
21.11.2005 18:20:30

Tuohonhan auttaa valitettavasti kuunteluvolume. Vanhoissa kunnon pajoissa kuten Takomolla ja MTV Musiikki1 sai hyvin soimaan/kiertämään kun isolla kuuntelulla huudatti.
Hommassa ei vaan oo kyllä paljon järkee :-)

Sun probleemaas autta pienimpi pääte. Jos siitä voi tiputtaa tehoo siitä Monsterista vaikka ottamalla putkia pois niin kokeile.

Tohon on kans sit semmoinen kikka että koskettaa kitaran lavalla studiomonitoria ja saapi fyysistä yhteyttä niin rupeaa enempi kiertämään.
Blah.
dfloreno
22.11.2005 11:05:55 (muokattu 22.11.2005 11:08:44)

Jännää. Mahtaakohan kyseessä olla El Monarcan nuppi? Se on putkista riippuen 80 tai 120w, eli käsittääkseni semmoista 100w:sta ei oo olemassakaan (ellei Juha tehnyt jollekin jonkun custom-pelin). Jännältä kuitenkin tuntuu kommentti että sustaini ei riitä, joskus kokeillut moista ja aikamoinen monsteri oli ;-). Hyvä ehdotus oli nuo pienemipi tehoiset elementit.. Ja ehkä kaappi ei ollut sopiva nuppiin? Onhan noillakin joku vaikutus :). Mutta vielä asiasta rasiaan, niin eihän näillä uusilla Monstereilla ole mun ymmärtäkseni kauheasti tekemistä vanhojen kanssa, paitsi sama nimi ja perheyritys :). Noita vanhoja mitä olen testaillut niin ei ehkä ole munkaan makuun olleet. Uudet kyllä rokkaa, ja olen äärimmäisen tyytyväinen ollut - paitsi en siihen että koko ajan ruinataan vahvistinta 'studioon lainaan' :). Mtujoo, offtopik, moi...

EDIT: lisäsin linkin vielä:
http://www.leviatech.fi/monsteramps/fi/amps.html
God made me funky
Roberto
22.11.2005 13:02:48

Frendillä on 2 kpl 100w nuppeja, niitä Marshall-kopioita. 120W elikäs "Vampire" on se Ampeg-kopio. Joskus näin 60w kombonkin, sen nimi on Mosquito.
jorma_r
23.11.2005 02:25:36
Tohon on kans sit semmoinen kikka että koskettaa kitaran lavalla studiomonitoria ja saapi fyysistä yhteyttä niin rupeaa enempi kiertämään.

Saisikohan tästä makuuhuonestudio-version esim. ottamalla kapselin irti kuulokkeista ja laittamalla sen sitten jollain sopivalla nipistimellä kiinni lapaan... Täytynee kokeilla...
jPekka
23.11.2005 10:21:50

Saisikohan tästä makuuhuonestudio-version esim. ottamalla kapselin irti kuulokkeista ja laittamalla sen sitten jollain sopivalla nipistimellä kiinni lapaan... Täytynee kokeilla...

Luulen, ettei luureista irtoa tarpeeksi tehoa.

Sillain nätisti kierron rajoilla David Lindley -tyyliin pyörivän slide-soundin olen saanut soittamalla stratoa stilikatyyliin niin, että kitara makaa samalla pöydällä kuin patteri-Pignose.
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
milcoin
23.11.2005 11:13:31
Jännää. Mahtaakohan kyseessä olla El Monarcan nuppi? Se on putkista riippuen 80 tai 120w, eli käsittääkseni semmoista 100w:sta ei oo olemassakaan (ellei Juha tehnyt jollekin jonkun custom-pelin).

Kyseessä on just toi El Monarca
Levy
25.11.2005 10:34:56
Moro Milcoin,
Omat kokemukset ovat hyvin samankaltaisia. Jos kuuntelet erästä debyytti äänitettä, niin siinä raidat 3 ja 7 on äänitetty monsterin 2x10 combolla. Varmaankin monsterin eri mallien välillä on eroja mutta ainakin toi pikkucombo on aika kuivan rapsakka soundiltaan. Johonkin juttuun se toki sopiikin.
molopaa
29.11.2005 22:54:05
Mulla itsellani on ollut kohta 15vuotta 120w Monster-nuppi. Maksoin siitä 600mk. Helvetin hyvin toimii juuri bassonuppina. Suurin ongelma, että jos siitä haluaa hyvän saundin volumi taso on sietämätön.
molopaa
30.11.2005 10:17:29
Jatkan vielä. Äänitys kokemusta Monsterin kanssa vielä ei ole, mutta kohta on. Meidän bändin olisi tarkoitus aloittaa nauhoitukset joulukuun alussa. Bassot vedetään juuri Monsterin nupilla ja kaappina on Musicman 115 1X15". Mikkinä käytetään Roden jotain putkimallia. Uskoisin, että toi Rode antaa enemmän lämpöä kuin toi Shuren 57. Jos taas hakee sellaista tiukkaa kolinaa niin sitten toi Shuren 57 on oiva valinta. Kun ainakin siitä mun Monster nupista puuttuu etuasteen volume. Pakko sitä nuppia on luukuttaa aikas lujalla, että se kuulostaa joltain. Juuri sen takia ennen olemme äänittäneet bassot muilla laitteella. Nyt äänitystilana on paikka jossa volumitason voi nostaa tarvittaviin mittoihin.
kivi
30.11.2005 10:40:21
Jatkan vielä. Äänitys kokemusta Monsterin kanssa vielä ei ole, mutta kohta on. Meidän bändin olisi tarkoitus aloittaa nauhoitukset joulukuun alussa. Bassot vedetään juuri Monsterin nupilla ja kaappina on Musicman 115 1X15". Mikkinä käytetään Roden jotain putkimallia. Uskoisin, että toi Rode antaa enemmän lämpöä kuin toi Shuren 57. Jos taas hakee sellaista tiukkaa kolinaa niin sitten toi Shuren 57 on oiva valinta. Kun ainakin siitä mun Monster nupista puuttuu etuasteen volume. Pakko sitä nuppia on luukuttaa aikas lujalla, että se kuulostaa joltain. Juuri sen takia ennen olemme äänittäneet bassot muilla laitteella. Nyt äänitystilana on paikka jossa volumitason voi nostaa tarvittaviin mittoihin.

kumpi malli Musarin 115:ttä, se missä on takana postiluukkumainen refleksireikä tai -rako, vai kokonaan umpinainen? Takaa-avoimessa on tärkeää tukkia se takareikä bassoa soittaessa, tämä tapahtuu esim kaatamalla kaappi selälleen paksulle matolle. Umpikaapinkin voi kaataa selälleen, poistaa runkoresonanssia.

nupin Presence-säätimellä saa lisää pärinää. Ja sun Monsterissa on just vain ja ainoastaan se etuasteen volume - siksi noita yksivolyymisia kutsutaan "non-master-volume" -koneiksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
molopaa
30.11.2005 11:11:34 (muokattu 30.11.2005 11:17:52)
kumpi malli Musarin 115:ttä, se missä on takana postiluukkumainen refleksireikä tai -rako, vai kokonaan umpinainen? Takaa-avoimessa on tärkeää tukkia se takareikä bassoa soittaessa, tämä tapahtuu esim kaatamalla kaappi selälleen paksulle matolle. Umpikaapinkin voi kaataa selälleen, poistaa runkoresonanssia.

Mulla on sellainen malli jossa on alhaalla iso refleksiaukko, siis edessä.

nupin Presence-säätimellä saa lisää pärinää. Ja sun Monsterissa on just vain ja ainoastaan se etuasteen volume - siksi noita yksivolyymisia kutsutaan "non-master-volume" -koneiksi.

Joo näin on presence löytyy, ja sekoilin ton volumen kanssa. Totta töriset.
kivi
30.11.2005 12:04:27
Mulla on sellainen malli jossa on alhaalla iso refleksiaukko, siis edessä.

Kokeilepa, miten soundi muuttuu jos tukit sen esim rullalle käärityllä matolla (kaada kaappi selälleen ensin). Saattaa tulla tarvittavaa tiukkuutta äänityksiin pienemmälläkin volyymilla.

Kaihoisasti muistelen omaa Monster 120:täni...
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)