Aihe: Audacity?
1
Juutas
12.06.2007 01:04:32
Hello!

käyttääkö kukaan Audacityä (eli sitä vapaan koodin ilmaista ohjelmaa)
kotiäänityksiin tai demojen tekemiseen? Saatteko siitä minkälaista
laatua tai hupia irti? Muita HYVIÄ ilmaisia vaihtoehtoja? Huom. alle
kuudentoista raidan ohjelmistoja ei kannata edes ehdottaa kun nurkista
löytyy myös kelvollinen kasiraituri..
vanaha kettu
12.06.2007 01:41:52
Kristal Audio Engine ja Cockos Reaper. Reaper ei varsinaisesti ole ilmainen, mutta helposti sen neljänkympin arvoinen. Sitä voi käyttää myös testiajan päätyttyä.
konehes
12.06.2007 13:32:32
Itse jouduin työharjoittelupaikassa käyttämään jotain kivikautista (tai ainakin sen näköistä) versiota Audacitysta dattien digitointiin. Kohtalaisen helpolta ohjelmalta vaikutti, joskin leikkailu oli jotenkin kummallista. Jos leikkasi raitaa, niin palaset loksahtivat heti kiinni toisiinsa. Muutoin oli tuohon tarkoitukseen oikein toimiva ohjelma, jonka varmasti ottaa helposti haltuun pienellä perehtymisellä.
cherub with heavy metal machine
Halsu
12.06.2007 19:49:46

Kristal Audio Engine ja Cockos Reaper. Reaper ei varsinaisesti ole ilmainen, mutta helposti sen neljänkympin arvoinen. Sitä voi käyttää myös testiajan päätyttyä.

Täältä yksi ääni Reaperille. Rokkaa.
CU -- Eki
juici
12.06.2007 21:38:24

Itse olen kohta useamman vuoden käyttänyt Audacityä ja se on minulle riittänyt. Sillä olen treeninauhoituksia ja vanhoja C-kasetteja siirtänyt digitaaliseen muotoon, tehnyt äänikollaaseja, lisännyt keikkanauhoitukseen bassoraidan, pätkinyt monta minidiscillä nauhoitettua keikkaa yksittäisiksi biisiksi.

Pikku hiljaa tulee opittua ohjelmasta aina uutta ja latasin siihen lisäosan jolla saa VST-plugaritkin toimimaan. Oikein kiva.

Moniraitaäänityksiä en ole ohjelmalla tehnyt, siihen suosittelisin ennemmin ehkä Krystalia. Mutta äänieditorina/leikkurina/limitterinä/normalisoijana/tiesminä Audacity on mainio.
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #3 | "Lapasethan sulla on siinä, mutta näkyykö moposta edes perävalot enää?" -qlqnen
Henri93
26.06.2007 23:01:15

Itelläni on koti studiossa nykyään cubase studio 4, mutta silloin kun aloitin nauhottelu hommat käytin kristallia. Kristalli on erittäin toimiva ohjelma mielestän suosittelen sitä.

Ps. rumpuja saat tehtyä esim. fruity loppsin demolla.
Kolmeen pisteeseen päättyi se silloin ?
Point
08.06.2008 20:48:11
Joojoo, vanha ketju..
Miulla on tässä läppärillä Audacity, joka toimi ennen kuin unelma. Siinä on kaikki tarvittava.
Nyt kun käynnistän Audacityn, valitsen äänityslaitteeksi mikrofonin(joka on kiinni koneessa) ja painan rec-nappia, se ilmoittaa: "Virhe äänilaitetta avatessa. Ole hyvä ja tarkista syöttölaitteen asetukset ja projektin näytteenottotaajuus.
Mitä tässä kohtaa pitäisi tehdä? Missä vika? Nyt tarvitsisin ihan oikeasti apua, tarvetta olisi saada ohjelma toimimaan normaalisti. Käytössä Windows Xp Home edition, vai mikä se oli.
Point
10.06.2008 12:07:44
Kukaan osaa auttaa?
Kalmo
10.06.2008 14:14:04 (muokattu 10.06.2008 14:16:11)
Kukaan osaa auttaa?

Auttaisi ehkä vähän, jos kertoisit millä koneella se Audacity on, mikä on äänikortti ja miten ovat input-valinnat ym tehty ja mitkä asiat ovat muuttuneet siitä, kun se toimi kuin unelma? Ja oletko tarkistanut esim. nuo herjan mainitsemat näytteenottotaajuusasiat?

EDIT: No, jos kyseessä on integroitu äänikortti niin ei sillä merkillä väliä. Oleellista on se, mitä olet paketissa muuttanut, että se lakkasi toimimasta.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Point
10.06.2008 16:17:28 (muokattu 10.06.2008 22:26:19)
Auttaisi ehkä vähän, jos kertoisit millä koneella se Audacity on, mikä on äänikortti ja miten ovat input-valinnat ym tehty ja mitkä asiat ovat muuttuneet siitä, kun se toimi kuin unelma? Ja oletko tarkistanut esim. nuo herjan mainitsemat näytteenottotaajuusasiat?

EDIT: No, jos kyseessä on integroitu äänikortti niin ei sillä merkillä väliä. Oleellista on se, mitä olet paketissa muuttanut, että se lakkasi toimimasta.

Mie en tiedä näistä tietokoneasioista suoraansanottuna mitään, mutta yritetään.
Siis kone on Compaq Presario R3000, ihan tällaisenaan, äänikorttiasioista en tiedä yhtään. =)
Mitä näytteenottotaajusasioista pitäisi tarkistaa? Tällä hetkellä näytteenottotaajuus on 44100Hz:ta. Mitään asetuksia en ainakaan muistaakseni ole muuttanut, ihan oletusasetukset pitäisi olla.
hörhö
10.06.2008 17:35:04

En mitään isompia äänityksiä ole tehnyt, mutta tosi toimivaksi olen havainnut pienempien juttujen leikkailuun, yms. Tuntuu vain aika raskaalle välillä. Koneena on iBook G4 1,42GHz 512MB.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Kalmo
11.06.2008 14:34:41
Mie en tiedä näistä tietokoneasioista suoraansanottuna mitään, mutta yritetään.
Siis kone on Compaq Presario R3000, ihan tällaisenaan, äänikorttiasioista en tiedä yhtään. =)
Mitä näytteenottotaajusasioista pitäisi tarkistaa? Tällä hetkellä näytteenottotaajuus on 44100Hz:ta. Mitään asetuksia en ainakaan muistaakseni ole muuttanut, ihan oletusasetukset pitäisi olla.

Tuo herja viittaisi siihen, että äänikortin ja Audacityn näytteenottotaajuus olisi eri.
En ole käyttänyt Audacityä enkä tiedä emosi äänikortin säätömahdollisuuksia, joten pallo on sinulla.

Ja jossain päin Audacityn ikkunoita pitäisi löytyä maininta äänikortistasi sisääntuloväylänä, sekä tieto siitä, mitä ajuria käytetään (ASIO, WDM) Ilmainen ASIO4ALL voi toimia , jos emon äänikortti ei hyväksy "oikeata" ASIOta.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
magik
12.06.2008 01:14:22

VST-linkkauksineen toimii oikeenki hyvin, ja plussaa softan keveydestä.

Ongelma tuleekin vst-plugareiden toteutuksesta, eli jostain syystä audacity ei tajua plugarin graafista näköä, vaan ruutuun tulee vain pitkä lista slaidereita, jotka kaikki ei välttämättä edes mahdu ruutuun, jolloin niitä ei voi juurikaan käyttää. Joku multibandkompura esim... Käyttö on aika mahdotonta.

Tämä puoli kun kääntyy voitoksi, en varmaankaan muuta käytäkkään.
- stupidity is intelligence - http://www.schmorf.com/ http://www.myspace.com/schmorf
mobbi
15.06.2008 12:37:07

Itse käytin Audacitya, kunnes olin viisi tuntia tehnyt biisiä, tallentanut välillä, ja silti se heitti jonkun errorin ja hävitti koko projektikansion. Siihen loppui mun Audacitykäyttö. Muuten kyllä ilmaiseksi ihan jees softa. Ja tohon yllä olevaan äänitysongelmaan: Jos et mitään vikaa löydä niin softan uudelleenasennus tekee usein ihmeitä.
www.crimson-sun.org
Teh Masa
19.06.2008 21:20:05
Mä koitin Audacityä, enkä pitäny siitä yhtään niin paljon kuin Kristalista. Kristalissa saa kaiketi todella paljon (4x16?) kanavia, jos vaan koneessa tehot riittää. Sitten Vst:tä saa 2 per kanava ja siinä on simppeli parametrinen EQ lisäksi. 3 masterefektiä. Varmaan kyllä kannattais munkin koittaa useampia ilmaissoftia, mutta alkaa olla jo juuttunut tähän.
Ketjukuula
02.07.2008 17:18:10
ei välttämättä liity aiheesee mutta miten reaperissa saa siirrettyy jotai raitaa esim ihan vähän eteenpäin?
zekeode
02.07.2008 17:40:46

ei välttämättä liity aiheesee mutta miten reaperissa saa siirrettyy jotai raitaa esim ihan vähän eteenpäin?

Hiiren vasemmalla napilla raahaat? Optionsista vaan katsot, että enable snapping on pois päältä (alt + s pikakomento)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)