Aihe: Kimakka-ääniset naislaulajat
1
JoKo
21.11.2006 13:20:34
Mitäs jippoja käytätte tekemään lauluun paksumman soundin? Tummat kaiut ja laulaja lähellä mikkiä ainakin auttaa asiaa mutta tiedättekö jotain muita spesiaalikikkoja?
t-termiitti
21.11.2006 15:13:47 (muokattu 21.11.2006 15:14:14)

Testosteronia kuurina.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
kivi
21.11.2006 15:26:34
Mitäs jippoja käytätte tekemään lauluun paksumman soundin? Tummat kaiut ja laulaja lähellä mikkiä ainakin auttaa asiaa mutta tiedättekö jotain muita spesiaalikikkoja?

Jos ääni itsessään ei oo hyvä, onko sillä pakko mennä?

Kimakkuus tuskin haittaa jos laulaja osuu nuottiin. Nyt rivien välistä päättelisin, että näin ei ole. Eli autotunea ihan ensin kehiin, sen jälkeen voi varovasti kokeilla vaikka oktaaverilla (-12) rakentaa tuskin kuuluvan lauluntuplauksen alempaan rekisteriin. Kannattaa kuunnella Nina Hagenin levyjä kouliakseen korvansa ymmärtämään, mikä vielä menee läpi.

Mä tunnen joitakin naisia, joiden ääni on kuin haarukalla lautasta raapisi. Mukavia ihmisiä, mutta en näe mitään syytä viedä heitä studioon. Näin niinkuin rivien välistä vihjaten.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
ilmarihh
21.11.2006 17:47:27
jos mahdollista niin kannattaa kokeilla nauhamikkejä...
JoKo
21.11.2006 17:49:34
Jos ääni itsessään ei oo hyvä, onko sillä pakko mennä?

Kimakkuus tuskin haittaa jos laulaja osuu nuottiin. Nyt rivien välistä päättelisin, että näin ei ole. Eli autotunea ihan ensin kehiin, sen jälkeen voi varovasti kokeilla vaikka oktaaverilla (-12) rakentaa tuskin kuuluvan lauluntuplauksen alempaan rekisteriin. Kannattaa kuunnella Nina Hagenin levyjä kouliakseen korvansa ymmärtämään, mikä vielä menee läpi.

Mä tunnen joitakin naisia, joiden ääni on kuin haarukalla lautasta raapisi. Mukavia ihmisiä, mutta en näe mitään syytä viedä heitä studioon. Näin niinkuin rivien välistä vihjaten.

Vire ei ole ongelma, eikä autotune ratkaisu. Myöskään asiakkaille ei oikein kehtaa kehoittaa vaihtaa laulajaa, eikä siihen tässä tapauksessa ole todellakaan mitään syytäkään. Lähinnä ajattelin herätellä ajatustenvaihtoa miten ääntä saa botnekkaammaksi ilman että se kuulostaa keinotekoiselta. Sellaisia ihmisiä taas joilla ei ole mitään asiaa studioon ei kannata lähteä äänittämään alkuunkaan.
JoKo
21.11.2006 17:56:14
jos mahdollista niin kannattaa kokeilla nauhamikkejä...

Nauhamikit kyllä toimii useille laulajille jos ääni on terävähkö, tälle tapaukselle paras oli U87. Useiden mikkien testaaminen on kyllä tärkeää, nyt vaan on kaikki jo purkissa...
kivi
21.11.2006 17:59:20
Lähinnä ajattelin herätellä ajatustenvaihtoa miten ääntä saa botnekkaammaksi ilman että se kuulostaa keinotekoiselta.

No hyvä. Ollaan siis vielä kartalla :-D

Toistan sanani, tune tai melodyne ennen muuta käsittelyä. Jo siksikin, että laulusoundin joutuu joka tapauksessa vääntämään kokonaan uusiksi virityksen jälkeen.

Naisäänelle löytyy rintaa sieltä 550-600 Hz paikkeilta, sieltä kannattaa korostaa ihan selvästi. Myöskin tuo oktaavi alas -pitchattu tuplaus toimii usein yllättävän hyvin - aja se vaikka kaikuun täysin wet'inä ja predelay nollassa predelayta säätäen erota äänestä jos alkaapi flangeamaan.

Jos särmää puuttuu, säröä peliin. Särötetty tuplaus tuo preesensit takaisin.

Yksi tape-tyyppinen slapback-delay siivoaa kivasti tunetuksen äänen ja vahvistaa sointia, mutta katso että kerrannainen on taimissa biisin kanssa; esim 1/8 tai 1/16 -nuotti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JoKo
21.11.2006 18:56:11
Naisäänelle löytyy rintaa sieltä 550-600 Hz paikkeilta, sieltä kannattaa korostaa ihan selvästi. Myöskin tuo oktaavi alas -pitchattu tuplaus toimii usein yllättävän hyvin - aja se vaikka kaikuun täysin wet'inä ja predelay nollassa predelayta säätäen erota äänestä jos alkaapi flangeamaan.

Jos särmää puuttuu, säröä peliin. Särötetty tuplaus tuo preesensit takaisin.

Yksi tape-tyyppinen slapback-delay siivoaa kivasti tunetuksen äänen ja vahvistaa sointia, mutta katso että kerrannainen on taimissa biisin kanssa; esim 1/8 tai 1/16 -nuotti.

Pitääpä testata tuota oktaaverihommaa. Ajattelin pistää laulajan kyllä jo äänityksissä laulamaan jotain stemmoja alapuolelle, mutta ne eivät oikein tuntuneet istuvan musiikkityyliin, liika harmonia ei oikein garagerock-estetiikkaan sovi. Ajattelin itse asiassa tehdä laulukaiut pääasiassa RE501:llä, joka ei kuitenkaan ole liian tarkasti taimissa. Putkisäröjä testailin, mutta meni jotenkin liian riipiväksi. Pitää kokeilla seuraavaksi joitain nauha-henkisiä säröytyksiä. Noi oktaaveri-hommat kannattaa kai tehdä koneella? Noi "livenä" prosessoivat efektit ei taida seurata yhtä tarkasti.
kivi
21.11.2006 19:20:35
Pitääpä testata tuota oktaaverihommaa. Ajattelin pistää laulajan kyllä jo äänityksissä laulamaan jotain stemmoja alapuolelle, mutta ne eivät oikein tuntuneet istuvan musiikkityyliin, liika harmonia ei oikein garagerock-estetiikkaan sovi.

Riippuu harmoniasta. Kvintti ja oktaavi toimii, terssi on jo liioittelua. Ajatus ei kuitenkaan oo että stemma kuuluisi, onpahan vaan mukana.

Ajattelin itse asiassa tehdä laulukaiut pääasiassa RE501:llä, joka ei kuitenkaan ole liian tarkasti taimissa.

Mikä jottei. Mulla on Re201 samaa tarkoitusta varten, mutta jos nyt pitäisi tukevoittaa soundia niin laittaisin tuon SpaceEchon (tai sulla siis SpaceChoruksen?) rinnalle lämpimän platen mahdollisimman tarkkaan saman mittaiseksi kuin nauhakaiun repeat / tai se 1/8-nuotti.

Putkisäröjä testailin, mutta meni jotenkin liian riipiväksi. Pitää kokeilla seuraavaksi joitain nauha-henkisiä säröytyksiä. Noi oktaaveri-hommat kannattaa kai tehdä koneella? Noi "livenä" prosessoivat efektit ei taida seurata yhtä tarkasti.

Koneella tulee siistimpää, mutta jos ja kun siisteys ei oo hyve, niin mä olen ihan surutta lyönyt inserttipisteisiin niin SPX90:tä kuin Digitech Whammya. Riippuu vähän siitä mitä soundia haluaa. No, ehkä tota Coron Octaver2:ta en laittaisi
;-P

Särötykseen toi PSP Vintage Warmer on aika hyvä. Yhden tunetetun tenorin mä kyllä pistin ihan Craig Anderton Octabuzzin läpi että sai sielua lisää. Se oli kyllä aika extreme, en suosittele.
(Handsome Dick Manitoba)
askomiko
21.11.2006 22:30:58
Melodynellähän pystyy muuttamaan laulajan "kokoa" koskematta äänen korkeuteen. Ikäänkuin neekerimamma-simulaatio, joskin kuulostaa ihan paskalta, mutta kai siitäkin jotain apua voisi sillai tosi hiljaa taustalla olla.

Emmätiä, meen takas haistelee plastic puddingia.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
kivi
21.11.2006 22:36:38
Melodynellähän pystyy muuttamaan laulajan "kokoa" koskematta äänen korkeuteen. Ikäänkuin neekerimamma-simulaatio, joskin kuulostaa ihan paskalta, mutta kai siitäkin jotain apua voisi sillai tosi hiljaa taustalla olla.

Hyvä idea. Helicon VoicePrism ja Digitech Vocalist tekevät kai ihan uskottavia muunnoksia, ainakin tuplaustarkoitukseen uskottavia.

Mutta tässä kai oli ymmärtääkseni asiakkaan vaatimus, että laulajan tulee itse olla se laulaja joka hän on. Siis niinku. Eiksje?
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
jPekka
22.11.2006 08:45:25

Minä jotenkin mielsin koko ajan, että tässä on kyse hyvästä laulajasta, jonka ääni toimii komeasti livenä mutta on sävyltään osoittautunut vaikeaksi tallennettavaksi. Mikrofonit tehdään aika usein keskimatalia miesääniä varten... 8-)

(Ajattelen lähinnä esimerkiksi Rickie Lee Jonesia, joka ainakin vanhoilla levyillään oli hetkittäin minun korvalleni melkoisen rasittavaa kuunneltavaa, ja tuntui että vähän toisella tavalla äänittämällä olisi saattanut toimia paremmin. Mutta en hänen tekemisiään ole kauhean tarkkaan seurannut, kun se laulusoundi yrittämälläni levyllä riipi korvaa...)

Eli siis äänen luonnetta ei haluta muuttaa. Mikrofonivalikoima lienee käyty läpi ja etsitty se tumpuin ja villasukkamaisimmin pehmeänlämmin malli?
"Isn't the universe a wonderful place? I wouldn't live anywhere else." -- G'Kar (Andreas Katsulas 1946-2006)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)