Aihe: EMU 1820: Kasa kysymyksiä
1
pillimehu
09.12.2005 23:58:00
Terveterve

Olen jo pienen aikaa omistanut EMU-1820 -äänikortin, ja kaikki on toiminut hyvin, oikeastaan juuri niinkuin olen halunnutkin. Pääasiassa hyödynnän mikrofoni ja midimahdollisuuksia, ja tottakai ulostuloja jne. Mutta asiaan, haluaisin tietää mitä muita asioita voisin hyödyntää ja kokeilla? Kortin liitännät kun eivät hirveän tuttuja ole.

Ensimmäisenä firewire. Ohjeet olen kadottanut, mutta muistaakseni niissä luki että audio-tarkoituksessa se ei toimisi, eli midi-kiipparia ja muuta en sen kautta saisi toimimaan? Mihin voisin tätä liitäntää käyttää? Ulkoinen kovalevy, muuta?

Firewire itsessään on minulle aivan tuntematon juttu, onko sen kautta esim midi-informaatio latenssitonta?

S/PDIF? En tiedä yhtään asiasta. Takapaneelissa on S/PDIF in/out liitännät. Mihin ihmeessä voisin käyttää niitä?

Six 1/4 in. Balanced Inputs
Eight 1/4 in. Balanced Outputs
Tarkoitettu ilmeisesti efektilaitteille? Saisinko jotenkin tähän väliin siis esimerkiksi kompressori-lootan? Minulla ei ole mitään hajua, miten saisin hardware-vehkeen siihen väliin ja sen avulla käsiteltyä vielä koneella ääntä, tästä asiasta kaikki mahdollinen tieto olisi mukavaa.

http://www.zzounds.com/item--EMU1820 tuolla tekniset tiedot.

Vielä. Asensin ASIO4ALL -ajurin, ja midilatenssi on hieman pienentynyt edellisestä. Kuitenkin vähänkin raskaampaan miksaukseen on mahdoton midiä lisätä liian viiveen takia. Olisiko tähän mitään ratkaisua?

Suureet kiitokset kaikille vastaajille.
passe
10.12.2005 13:26:53 (muokattu 10.12.2005 13:27:08)
Terveterve

Olen jo pienen aikaa omistanut EMU-1820 -äänikortin, ja kaikki on toiminut hyvin, oikeastaan juuri niinkuin olen halunnutkin. Pääasiassa hyödynnän mikrofoni ja midimahdollisuuksia, ja tottakai ulostuloja jne. Mutta asiaan, haluaisin tietää mitä muita asioita voisin hyödyntää ja kokeilla? Kortin liitännät kun eivät hirveän tuttuja ole.

Ensimmäisenä firewire. Ohjeet olen kadottanut, mutta muistaakseni niissä luki että audio-tarkoituksessa se ei toimisi, eli midi-kiipparia ja muuta en sen kautta saisi toimimaan? Mihin voisin tätä liitäntää käyttää? Ulkoinen kovalevy, muuta?

Firewire itsessään on minulle aivan tuntematon juttu, onko sen kautta esim midi-informaatio latenssitonta?

S/PDIF? En tiedä yhtään asiasta. Takapaneelissa on S/PDIF in/out liitännät. Mihin ihmeessä voisin käyttää niitä?

Tarkoitettu ilmeisesti efektilaitteille? Saisinko jotenkin tähän väliin siis esimerkiksi kompressori-lootan? Minulla ei ole mitään hajua, miten saisin hardware-vehkeen siihen väliin ja sen avulla käsiteltyä vielä koneella ääntä, tästä asiasta kaikki mahdollinen tieto olisi mukavaa.

http://www.zzounds.com/item--EMU1820 tuolla tekniset tiedot.

Vielä. Asensin ASIO4ALL -ajurin, ja midilatenssi on hieman pienentynyt edellisestä. Kuitenkin vähänkin raskaampaan miksaukseen on mahdoton midiä lisätä liian viiveen takia. Olisiko tähän mitään ratkaisua?

Suureet kiitokset kaikille vastaajille.

Eikös firewire toimi pitkälti samalla periaatteella kuin usb:kin, vain paljon nopeammin ja suuremmalla kapasiteetilla?
jPekka
10.12.2005 16:33:04

Ohjeet olen kadottanut,

EMUn asennuslevyllä on kortin käyttöohjeet pdf-tiedostona, ja asennusohjelma taitaa ne asentaakin peräti kovalevylle asti. Kannattaa tutustua, se PatchMix-mikserisovellus ei ole ihan helppo oppia, mutta tarjoaa melkoisesti erilaisia reititys- ynnä muita mahdollisuuksia.

(Marraskuun Sound On Soundissa oli varsin valaiseva juttu PatchMixin käytöstä, mutta toistaiseksi on vielä lehden nettisivuilla vain tilaajien luettavana.)

"Sony/Phillips Digital InterFace". Digitaaliäänen "kuluttajastandardi" (ammattipuolella ns. AES/EBU, joka on helposti konvertoitavissa S/PDIFiksi tai päinvastoin.

Jos sinulla on äänilähde (syna, moduuli, cd-soitin, dat-nauhuri, jnpp.) jossa on S/PDIF-lähtö, niin voit äänittää siitä suoraan digitaalisena muuttamatta signaalia ensin analogiseksi. Tai sitten soittaa tietokoneelta tavaraa ja tallentaa sen digitaalinauhurille tms.

Tarkoitettu ilmeisesti efektilaitteille?

... tai linjatason signaalien äänittämiseen/toistamiseen. Niiden kahden mikrofonietusen lisäksi voit äänittää kerralla kahdeksan eri raitaa omiksi tiedostoikseen myöhemmin tietokoneella miksattavaksi.

Mutta voi noista efektiloopinkin tosiaan rakentaa. Reitität tietokoneelta signaalin johonkin ulostuloon ja äänität sen sitten jostakin sisääntulosta. PatchMix antaa siihen hyvät mahdollisuudet.
"...when electrical recording was introduced [during the 1920's], people complained it was too cold and brittle and wanted the warmth and intimacy of acoustic recordings. Now what does that sound like?" -- George Massenburg
kjh
10.12.2005 19:27:43 (muokattu 10.12.2005 19:31:39)
snip... Ensimmäisenä firewire. Ohjeet olen kadottanut, mutta muistaakseni niissä luki että audio-tarkoituksessa se ei toimisi, eli midi-kiipparia ja muuta en sen kautta saisi toimimaan? Mihin voisin tätä liitäntää käyttää? Ulkoinen kovalevy, muuta?

Firewirehän on vain tapa liittää oheislaitteita tietokoneeseen, paljon kuten USB, mutta teknisesti kehittyneempi ratkaisu. Se toki toimii myös audiotarkoituksessa, mutta EMUn käyttö samaan aikaan on ongelmallista, kuten muutenkin kahden eri äänikortin käyttö samanaikaisesti. Minulla on tuossa liitännässä kiinni filmiskanneri.

Tämä on sitten tapa välittää digitaaliaudiota. Tähän nyt voi liittää esimerkiksi S/PDIF liitännän omaavan etuasteen tai efektilaitteen.

Nämähän ovat normaaleja monikanava sisään- ja ulostuloja. Voi tallentaa monta kanavaa kerralla ja toistaa monta kanavaa. Tietty myös sisään ja ulostulojen väliin voi kytkeä efektilaitteita, kunhan patchmixin käyttö on hallussa.

Tuon ASIO4ALL ajurin ei kyllä tietääkseni pitäisi parantaa latensseja verrattuna EMUn omiin asio drivereihin. Jos käytät jotain softasynaa ja koneestasi loppuu puhti, niin kannattaa tutustua sekvensserinsi mahdollisiin 'freeze' toimintoihin. Jos taas midilaitteesi tuottaa kelvollistä ääntä, niin kannattaa tutustua EMUn direct monitoring toimintoon. Minkälainen latenssi sinulla muuten on asetettu ASIO paneelista?
Atommic
12.12.2005 11:32:40
EMUn asennuslevyllä on kortin käyttöohjeet pdf-tiedostona, ja asennusohjelma taitaa ne asentaakin peräti kovalevylle asti. Kannattaa tutustua, se PatchMix-mikserisovellus ei ole ihan helppo oppia, mutta tarjoaa melkoisesti erilaisia reititys- ynnä muita mahdollisuuksia.

Ellei muisti pahasti pätki niin sen pädäffin saa auki klikkaamalla Patchmixistä sitä kysymysmerkin kuvaa.
Ambition makes you look pretty ugly
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)