Aihe: Millaiset C-kasetit optimaalisia neliraiturilla nauhoitteluun?
1
Dr. Lazer
09.12.2002 11:22:56
Niin, elikkäs millaisia/minkämerkkisiä kasetteja kannattaisi 4-raiturilla nauhoitellessa käyttää?

Kyllähän tietty mikä vaan käy, mutta olisko esim. krominauhaiset kassut parempia kuin esim. tavalliset..?
"The message is; 'THERE IS NO MESSAGE'" D.Townsend
kivi
09.12.2002 12:21:36 (muokattu 09.12.2002 12:22:19)
mutta olisko esim. krominauhaiset kassut parempia kuin esim. tavalliset..?

Heh, onko ääninauhasta tosiaan näin kauan aikaa?

Joo, kromikasetit ovat parempia _jos_ kone on biasoitu krominauhalle. Yleensä homma menee sillai, että ensin valitaan nauha jota halutaan käyttää, sitten käydään biasoittamassa nauhuri sille. Esimerkiksi Kruunuradiossa, helsingissä, on varmaan yleisimpien nauhatyyppien biasointivalmius.

Kannattaa valita joku hyvälaatuinen ja kohtuuhintainen krominauha, Maxellin ja TDK:n valikoimista löytyy ihan mainioita nauhoja. Kauppias voi myös suositella.

Samalla käynnillä voi kohdistuttaa (align) äänipäät ja vaikka demagnetoittaa nauhurin (työtuntihan siinä maksaa kumminkin). Tosin kasettikoneelle kannattaa muuten kotiinkin ostaa demagnetointikasetti (ei pistoolia); joka ikisen isomman session pitäisi alkaa äänipäiden demagnetoinnilla ja jokaisen äänityspäivän aluksi pestään äänipäät ja nauharadan metalliosat isopropanolilla. Mä en ainakaan näe mitään syytä suhtautua kotiäänittelyyn jotenkin löysemmin kuin pro-studioon, jos homman kerran haluaa kuulostavan hyvältä:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Dr. Lazer
09.12.2002 14:04:55
Heh, onko ääninauhasta tosiaan näin kauan aikaa?

Juu noh, miun sanavalinnat ei tainnut nyt olla kovin kohdallaan,
vrt."onko kromikasetit parempia kun tavalliset" =)

Joo, kromikasetit ovat parempia _jos_ kone on biasoitu krominauhalle. Yleensä homma menee sillai, että ensin valitaan nauha jota halutaan käyttää, sitten käydään biasoittamassa nauhuri sille. Esimerkiksi Kruunuradiossa, helsingissä, on varmaan yleisimpien nauhatyyppien biasointivalmius.

Entä jos masiina ei ole biasoitu? Eikä siihen täältä kotikylästä mahdollisuutta taida löytyä =(
Käsitinkö oikein, että jos ei ole bias-säätöä tehty, niin krominauhaakaan ei silloin kannata käyttää, vaan mieluummin tavallista..?

Tosin kasettikoneelle kannattaa muuten kotiinkin ostaa demagnetointikasetti (ei pistoolia); joka ikisen isomman session pitäisi alkaa äänipäiden demagnetoinnilla ja jokaisen äänityspäivän aluksi pestään äänipäät ja nauharadan metalliosat isopropanolilla.

Mistä nuita demagn. kasetteja saapi?

Mä en ainakaan näe mitään syytä suhtautua kotiäänittelyyn jotenkin löysemmin kuin pro-studioon, jos homman kerran haluaa kuulostavan hyvältä:-)

Ihan oikea asenne siula =)
pöllö
09.12.2002 18:45:36

Tosin kasettikoneelle kannattaa muuten kotiinkin ostaa demagnetointikasetti (ei pistoolia); joka ikisen isomman session pitäisi alkaa äänipäiden demagnetoinnilla ja jokaisen äänityspäivän aluksi pestään äänipäät ja nauharadan metalliosat isopropanolilla. Mä en ainakaan näe mitään syytä suhtautua kotiäänittelyyn jotenkin löysemmin kuin pro-studioon, jos homman kerran haluaa kuulostavan hyvältä:-)

Miten mä oon käsittänyt, että noi kotikäyttöön tarkoitetut demagnetointikasetit on ihan yhtä tyhjän kanssa? Muistelen vaan jotain vanhoja TM:n ja Hifi-lehden testejä.
kivi
09.12.2002 20:57:57 (muokattu 09.12.2002 21:04:39)

Miten mä oon käsittänyt, että noi kotikäyttöön tarkoitetut demagnetointikasetit on ihan yhtä tyhjän kanssa? Muistelen vaan jotain vanhoja TM:n ja Hifi-lehden testejä.

En tosiaan tiedä, mutta kauheesti siellä "kasetissa" vaan on elektroniikkaa sisällä, ja uskoon aikanaan niitä neliraituriin tungin:-)

Kruunuradion sedät suositteli.

Saatat hyvinkin olla oikeassa, mutta demagnetointipyssy on amatöörin kädessä kauhea näky - parempi sitten vaikka huonommin toimiva pulssilla demagnetoija kuin että tulee epähuomiossa pyyhkäistyä koko vuoden äänitteisiin blanco raita..?

Niin, ja tohtori Laaserille - nauhurisi on jo biasoitu jollekin (todennäk kromi-)nauhalle ihan tehtaalla. Soitto maahantuojan huoltoon selvittää, mille (jos ei peräti lue ihan manuaalissa). Veikkaukseni on Maxell UDXL I tai TDK SA-X - jos noi nyt on hyviä nauhoja? Muistini pärekopasta nauhakoodien hakeminen ei oo herkkua, kun kuitenkin siirryin kasettineliraidoista jo 80-luvulla ensin kelakoneisiin, sitten kovalevyyn. (Käyttämäni kelakoneiden nauhan kyllä muistan - se on 468:ia:-)

EDIT: mutta noihin kasettikoodeihin älä luota. Mulla ei oo ollut laadukkaita kasetteja näkyvissä aikoihin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
jPekka
10.12.2002 09:49:21

Niin, ja tohtori Laaserille - nauhurisi on jo biasoitu jollekin (todennäk kromi-)nauhalle ihan tehtaalla. Soitto maahantuojan huoltoon selvittää, mille (jos ei peräti lue ihan manuaalissa). Veikkaukseni on Maxell UDXL I tai TDK SA-X - jos noi nyt on hyviä nauhoja?

Oiskohan ollut Maxellilta UD-XL II - ainakin olen muistelevinani että ykkönen on rautaoksidinauha ja kakkonen kromioksidinauha.

Mutta minunkin muistini rakoilee noissa asioissa. Kasettiraituri kuuluu edelleen omaisuuteen, mutta on tällä hetkellä lainassa Like-kaupan somisteena...

.
midprice
10.12.2002 10:00:50 (muokattu 10.12.2002 10:01:31)

Ainakin Fostexini manuaalista löytyy
tällainen suositus:

RECORDING TAPE
C-60, C-90 (TYPE II / HIGH) POSITION
TDK SA, MAXELL XL II or equivalent
kivi
10.12.2002 11:10:43

Oiskohan ollut Maxellilta UD-XL II - ainakin olen muistelevinani että ykkönen on rautaoksidinauha ja kakkonen kromioksidinauha.

Saattaa hyvinnii olla noin.

Nyt tuli muuten muistista hyvä tieto lisää; kannattaa ehdottomasti käyttää C60 eikä C90 -kasetteja, koska (kun "merkki"nauhasta on kyse) eri pituiset kasetit valmistetaan aavistuksen eri paksuisesta nauhasta. Nauha siis jaotellaan jo kakusta leikellessä kasetinpituuksiin (poikkeuksena kasettimonistamojen nauha, jota pätkitään samasta limpusta). Kasettinauha on muutenkin limpun ulointa laitaa; halpiskaseteissa rautaa on jo aika satunnaisesti...

Paras laatu ja tasaisin veto (ei oo liian isoo kiekkoa kasetissa sisällä) tulee C30 tai C45-kaseteilla, jos kaupassa niitä myydään. Mutta tuossa loppuu sitten jo aikakin kesken - C60 on yleensä järkevin valinta.
(Handsome Dick Manitoba)    
Dr. Lazer
10.12.2002 12:49:01

Saattaa hyvinnii olla noin.

Nyt tuli muuten muistista hyvä tieto lisää; kannattaa ehdottomasti käyttää C60 eikä C90 -kasetteja, koska (kun "merkki"nauhasta on kyse) eri pituiset kasetit valmistetaan aavistuksen eri paksuisesta nauhasta. Nauha siis jaotellaan jo kakusta leikellessä kasetinpituuksiin (poikkeuksena kasettimonistamojen nauha, jota pätkitään samasta limpusta). Kasettinauha on muutenkin limpun ulointa laitaa; halpiskaseteissa rautaa on jo aika satunnaisesti...

Paras laatu ja tasaisin veto (ei oo liian isoo kiekkoa kasetissa sisällä) tulee C30 tai C45-kaseteilla, jos kaupassa niitä myydään. Mutta tuossa loppuu sitten jo aikakin kesken - C60 on yleensä järkevin valinta.

Elikkä Maxell UD-XL II olisi ilmeisen hyvä valinta siis.
Ja C60.

Kiitti kaikille, tiedän taas hiukkasen enemmän.

Niin, ja miulakin on Fostexin raituri, pitäis vaan yrittää löytää se manuska jostain =)
midprice
10.12.2002 13:04:02

Niin, ja miulakin on Fostexin raituri, pitäis vaan yrittää löytää se manuska jostain =)

Minkä mallinen Fostexi?
Mulla on Xr-7 ja siihen skannattu manuska.
Voin laittaa vaikka s-postilla, jos tarviit.
Dr. Lazer
10.12.2002 15:08:25

Minkä mallinen Fostexi?
Mulla on Xr-7 ja siihen skannattu manuska.
Voin laittaa vaikka s-postilla, jos tarviit.

Däämn, miula on X-12... Noh, eiköhän se jostain löydy.

Noh, kiitti tarjouksesta eniwei =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)