Aihe: Kuulokkeiden "sisäänajo"
1
Soppe
19.02.2003 00:24:37
Tänne kai tämä nyt sitten kuuluu, ylläpito voinee siirtää jos ei.

Siis, joku voisi valaista minua vähän tästä asiasta. Itse ymmärsin asian niin, että kuulokkeita pitäisi ensin huudattaa jonkin aikaa vähän kovemmalla volyymillä ja sittenkin ne vielä käytössä oloutuvat siihen miltä ne lopulta soundaavat.
Mietityttää, kun pitäisi kuulokkeet ostaa ja haluaisin testaillessani ottaa huomioon näitä vaikutuksia.

Nyt olen testannut Sennheiserin HD 580 ja HD 590 -kuulokkeita. Ysikymppiset kuulostivat reilusti paremmalta muhkeamman (ei ylikorostetun) bassotoistonsa takia (580:stä tuntuivat bassot jokseenkin puuttuvan)
Näillä kuulokkeilla ei kuitenkaan ole hintaeroa kuin n. 20 euroa, joten rupesi arveluttamaan, että voiko Sennheiser todellakin lykätä kaksi näin eri tason kuuloketta samaan hintaluokkaan. Sitten aloin miettiä, että josko mahdollisesti toiset näistä kuulokkeista olisi "sisäänajettu" ja siksi soundi olisi niin huikean erilainen.

Ottakaa tuosta nyt sitten selvä, tämä menee nukkumaan :)
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
JKantonen
19.02.2003 09:03:13
että josko mahdollisesti toiset näistä kuulokkeista olisi "sisäänajettu" ja siksi soundi olisi niin huikean erilainen.

Ottakaa tuosta nyt sitten selvä, tämä menee nukkumaan :)

Vastaan nyt ihan (yllättäen) oman tietämykseni varassa: en ole moisesta "kuulokkeiden sisäänajosta" ikinä kuullutkaan. Jos HD590 kuulosti paremmalta, niin osta pois..mielestäni HD580:ssä on jo hieman liian tukevat bassot, mutta makuasia näköjään.
kivi
19.02.2003 11:28:52
Ei ole tuollainen "sisäänajo" minullekaan tuttu.

Sen sijaan se sisäänajo mistä itse ainakin oon puhunut, on ihan että kuuntelet mahdollisimman paljon erilaista ja tuttua musiikkia niillä kuulokkeilla, kunnes tiedät miten ne käyttäytyvät ja osaat vaistomaisesti hakea soundia.

Eli sisäänajetaan korvat, ei kuulokkeet.

Ja noissa luureissa on soundieroa, kyse ei oo hyvyys/huonous -erosta, vaan ihan siitä paljonko bassoa tarvitset. Mun soundi-ihanteeni on tasainen ja kirkas, mutta joltain dj:ltä sellainen halkaisisi korvat niillä volyymeilla...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
qfleax
20.02.2003 11:48:00
Jotkut puhuvat tosta sisäänajosta juu. Itse en kyllä ole harrastellut mitään sini/kohinan tms. ajoa luureihin vaan kuunnellut eikä nuo Beyerdynamicit ole siitä alkuajasta muuttunut ainakaan niin että huomaisin (eroa tosin voisi uuteen olla jos pääsisi suoraan vertaamaan toki).

Tuosta oli asiaa netistä löytyvällä loistavalla kuulokesivulla, jossa käytiin kaikki asiat niin perinpohjin läpi. Valitettavasti linkki on kadonnut bookmarkeista, joten heitän sen tänne jos löydän.

Itse kuitenkin ostaisin ne mitkä miellyttää jo ostohetkellä. Mistä luureista pitää on kuitenkin niin yksilöllistä omien mieltymyksien ja korvanrakenteen takia. Kalleimat ei tosiaan ole IMHO parhaat.
Soppe
20.02.2003 21:16:44
mielestäni HD580:ssä on jo hieman liian tukevat bassot, mutta makuasia näköjään.

Olisiko mahdollista, että olet buustannut bassoa vahvistimesta? Minun korvaan kuulosti siltä kuin olisi kuunnellut "hifeillä korvanapeilla", eli muuten loistava, mutta bassoa tuntui puuttuvan rankoista hevivedätyksistäkin.

Näitä kuulokejuttuja kyselin ihan siksi, kun haluan mahdollisimman tasaisesti toistavat kuulokkeet, että voisin niitä myös monitorointihommissa käytellä. Aloin sitten miettiä, että josko nuo 590:set toistavat jo liikaa sitä bassoa. Senverta kalliit ovat, että ei olisi varaa erehtyä.

Pitää kai oppia vaan luottamaan korvaansa ja testata vielä parit kuulokkeet.
qfleax
21.02.2003 15:13:06

Näitä kuulokejuttuja kyselin ihan siksi, kun haluan mahdollisimman tasaisesti toistavat kuulokkeet, että voisin niitä myös monitorointihommissa käytellä. Aloin sitten miettiä, että josko nuo 590:set toistavat jo liikaa sitä bassoa. Senverta kalliit ovat, että ei olisi varaa erehtyä.

Kannattanee ostaa sitten ennemmin pro/monitor tyypin kuulokkeet kun hifi-tyyppiset (joissa käyrä on rukattu korostamaan ylä- ja alapäätä rankastikin). Mutta älä osta puhtaita tasaisen käyrän monitoreja, jos käytät muuhunkin kuunteluun. Ihan kamalat siihen. Jos asut PK-seudulla niin käyppäs vaikka Soundatassa kuuntelemassa eroja Beyerdynamic:ellla. Siinä huomaa littanakäyräisen monitorin, monitorin (tai ns. prokuulokkeen) ja hifi-luurin erot hyvin.
n/a
21.02.2003 17:28:58
Mulla on AKG K-240DF:t, joissa on aika tasainen taajuusvaste, ja tykkään kuunnella niillä ihan kaikkea musiikkia. Toimii!
qfleax
21.02.2003 22:06:05
Mulla on AKG K-240DF:t, joissa on aika tasainen taajuusvaste, ja tykkään kuunnella niillä ihan kaikkea musiikkia. Toimii!

Jup. Mutta eipä toimi esim. Beyerdynamic DT100 (jos nyt muistan oikein numeron). Aivan littana taajuusvaste ja johan kuulostaa EQ:ttamaton musiikki kuuntelutarkoitukseen kamalalta. Sen sijaan DT250:llä musiikki kuulostaa _täydelliseltä_ minun korviini ja lisäksi monitorointiin oivat.
askomiko
22.02.2003 14:30:52
-> HD600.
"Paskasta ei saa konvehtia." - Leila P. Makkonen
Soppe
23.02.2003 22:56:00
Näinhän se on. Kiitoksia vinkeistä kaikille. HD590:t taitavat nyt olla ostoslistalla. Pystyypähän sitten käyttämään kotistudio- ja musiikinkuunteluhommissa yhtä lailla.
Jokatapauksessa laadukkaammat monitorointiin kuin muutaman sadan ekin kotistereot.
JKantonen
24.02.2003 10:22:55

Olisiko mahdollista, että olet buustannut bassoa vahvistimesta?

Tuskinpa, kun vahvistimista puuttuvat nuo sävynsäädöt.
Krisse88
05.03.2003 20:42:17

Tuskinpa, kun vahvistimista puuttuvat nuo sävynsäädöt.

Kyllä on paska vahvistin jos puuttuu sävysäädöt. Se on tietenkin taas niitä uusia superhifihöpölöpövahvistimia. Itselläni varmaan 10 vuotta vanha vahvistin, sävysäädöt löytyy ja pelaa vieläkin hyvin.
kivi
05.03.2003 20:48:10

Kyllä on paska vahvistin jos puuttuu sävysäädöt. Se on tietenkin taas niitä uusia superhifihöpölöpövahvistimia.

Tää oli varmaan huumoria 15-vuotiaan itsevarmuudella?
;-)

Mun kokemuksen mukaan ainoastaan Pro-tason vahvistimista puuttuvat sävynsäädöt, usein kaikki muutkin säädöt. Ei tarvita ääntä huonontavia namikoita, kun setti on kunnossa. Sen sijaan muovipönttöseteistä ja karvanoppahifeistä löytyy järjestään riittävän värikäs graafinen EQ vaikka sirkuksen PA:han.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Antti1
05.03.2003 21:02:59
Ei tarvita ääntä huonontavia namikoita, kun setti on kunnossa.

Aivan oikein. Monesti sävynsäädöt vaikuttavat laitteiden soundiin ollessaan nolla-asennossakin. Joissain vekottimissa nää namiskat saa bypassattua. Riippuen tietenkin musasta ja soundimieltymyksistä on tälläinen eq ihan asiallinen vehje. Mutta vakavammassa kuuntelussa tuppaavat kultakorvat olemaan aika kriittisiä noiden sävynsäätöjen tarpeellisuuden suhteen. Itsekin olen monasti huomannut että äänen muokkaaminen vain peittää alleen toisia taajuuksia ja huonontaa soundia. Eri asia on tietty kun halutaan huoneen vasteita korjata parametrisellä eq:lla. Tietty tämänkään tarpeellisuudesta ja hyödystä voidaan olla montaa mieltä. Mä taidan mennä nukkumaan..
Vihaan heitä, niitä, jotka sanovat: "Paperi on valkoinen." kääntämättä katsettaan. Vihakaan ei ole aitoa, en enää tiedä mikä on. -P. Karjalainen 2003
timobass
06.03.2003 08:12:32
Kivi:
Sen sijaan muovipönttöseteistä ja karvanoppahifeistä löytyy järjestään riittävän värikäs graafinen EQ vaikka sirkuksen PA:han.

Olisiko oikeasti niin, että näihin Kiven kuvaamiin laitteisiin tehdään oikeasti kovopuolella sellaiset viritykset, että edes vähänkään järkevään kuunteluun (ei, en tiedä mitä se tässä tapauksessa olisi...) on se graafinen eq-hässäkkä väännettävä "iloinen hymy"- asentoon. No, kai se ainakin näyttää hyvältä :)

06.03.2003 11:53:36

Kyllä on paska vahvistin jos puuttuu sävysäädöt. Se on tietenkin taas niitä uusia superhifihöpölöpövahvistimia. Itselläni varmaan 10 vuotta vanha vahvistin, sävysäädöt löytyy ja pelaa vieläkin hyvin.

Joopa joo mäkin nuoruudessani myin hifi kaupassa stereoita ja siihen aikaan inhosin niitä asiakkaita jotka tuli ja laitto kaikki maholliset säätimet flatiks.

MUTTA nyt iän suoma kokemus on muuttanut käsityksiä ns. "hyvistä saundeista" jotka onkin ihan muuta kun nuorena säädelty "Mieletön (Kumiseva) basso lisättynä riipivään diskanttiin"

Tai sit soittoharrastus on säätänyt 15 vuoden ajan korvien EQ, ta peruuttamattomalla tavalla eli siis kuoppaa on syntynyt kuulokäyrään jo jonkunverran :-))
"Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen
jPekka
07.03.2003 11:59:16

Joopa joo mäkin nuoruudessani myin hifi kaupassa stereoita ja siihen aikaan inhosin niitä asiakkaita jotka tuli ja laitto kaikki maholliset säätimet flatiks.

Mä taas olin parikymppisenä se kaveri, joka kävi kavereiden luona kyläillessään vääntämässä stereoista loudnessit veke ja sävynsäätimet tasa-asentoon...

Sittemmin olen oppinut kohteliaammaksi, mutta edelleenkin on käytössä Denonin PMA-707 -vahvistin, jossa on yksi ainoa sävynsäätö ("Tone enhancer"), joka sekin on aina flat-asennossa. (Ja vain yksi ledi, "power").

Pipodiskossa käytän kyllä jonninverran alapään korostusta nykyään, kun on sen verran hyvät kuulokkeet ettei vedä matalia taajuuksia ruvelle.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)