isojussi 19.07.2003 13:04:21 | |
---|
Koetin kyllä temuta haun kanssa, mutta en löytänyt tyhjentävää vastausta seuraavaan probleemaan (olen kyllä todennäköisesti yksinkertaisuuteni lisäksi melko sokeakin..:)): Jos värkkään kotipajapahasessani hengentuotteen, jonka haluaisin levitykseen, niin: - Riittääkö PC-polttimen "jälki" monistamoille, kuten esim. CD-linja? - Piisaako 16-bittinen audio, vai vaatiiko radiosoitto 24 bittiä? - Osaisiko joku selvittää tyhjentävästi CD-masterilla tarvittavat koodit ja niiden sielunelämän? Wavelab on käytössä ja sillä oon tähän mennessä demot viimeistelly, mutta sen masterinpoltto-ominaisuuksia en oo vielä opetellut. Käsittääkseni sillä pystyy nuo ko. koodit laittamaan, mutta miten ne määritellään? Osta mut - ma olen kaupan! |
askomiko 19.07.2003 13:15:38 (muokattu 19.07.2003 13:16:24) | |
---|
1. Ainakin meiltä viedyt on kelvannut. 2. CD-audioksi saa vain 16bit-asiaa. 3. En osaa. Mutta Nero:lla ainakin pystyy laittamaan koodit. Eli siis kun/jos kappaleella on ISRC-koodi. Joka on ymmärtääkseni radiota varten, eli kun biisi soida paukahtaa radiossa, niin raha tulee koodin perusteella. Koodi pitää joka kappaleelle hakea semmoisella ilmotuslapulla. |
jPekka 19.07.2003 20:53:31 | |
---|
- Riittääkö PC-polttimen "jälki" monistamoille, kuten esim. CD-linja? Kyllä, kunhan cd-r on tehty Disk at Once -toiminnolla. Track at Once ei kelpaa. - Piisaako 16-bittinen audio, vai vaatiiko radiosoitto 24 bittiä? Kuten todettu, cd-levyn standardi on 16 bittiä ja 44,1 kHz näytteenottotaajuus. Mikään muu ei kelpaa. - Osaisiko joku selvittää tyhjentävästi CD-masterilla tarvittavat koodit ja niiden sielunelämän? Muut koodit syntyvät cd-poltinohjelmalla automaattisesti, mutta se ns. PQ-koodaukseen sisältyvä kansainvälinen ISRC-koodi pitää syöttää ohjelmaan itse, jokaiselle kappaleelle. Koodi on moniosainen: ensin on maakoodi (FI suomelle), sitten tekijä/levyfirmakohtainen koodi (itselläni MP6), sitten kahden numeron vuosiluku (tänä vuonna 03) ja lopuksi neljän numeron juokseva koodi (esimerkiksi 0032). Juoksevaa numeroa ei varsinaiseti ilmoiteta erikseen mihinkään: äänitteiden tekijä on itse velvollinen pitämään kirjaa niistä äänitteistä, joille on oman koodinsa on antanut. Tarkemmat ISRC-tunnuksen hakuohjeet löytyvät ÄKT:n sivulta http://www.ifpi.fi/palvelut/isrc-ohjeet.htmlISRC-tunnuksen hakeminen ei maksa mitään ja se myönnetään myös yksityisille. - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Anarkiapurilainen 21.07.2003 01:07:03 | |
---|
ISRC:n hakeminen maksaa nykyisin 20 €. Tämä tieto löytyi tuolla sivulla olevan hakemuslomakkeen lopusta. Mutta tuo on tosiaan vain kertahankinta, että ei varmaan paha jos uskoo paljonkin kaupallisessa käytössä tuotostensa pyörivän. "Free your mind and your ass will follow" |
jPekka 21.07.2003 09:24:14 | |
---|
ISRC:n hakeminen maksaa nykyisin 20 €. Tämä tieto löytyi tuolla sivulla olevan hakemuslomakkeen lopusta. Mutta tuo on tosiaan vain kertahankinta, että ei varmaan paha jos uskoo paljonkin kaupallisessa käytössä tuotostensa pyörivän. Kappas. Vielä viime vuonna kun moisen itselleni hain, se oli ilmainen. . - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
isojussi 21.07.2003 13:34:25 | |
---|
Suurkiitos ja niin syvä kumarrus, kuin jäykällä kehollani on mahdollista! Kyllä Mnetistä tietoa löytyy! Tuli vielä mieleen, että mitenkä ne kultakorvat, jotka kuulevat sen jonkun "vinkunan" 16-bittisissä muuntimissa, pystyvät CD:itä kuuntelemaa lainkaan? ;-) Osta mut - ma olen kaupan! |
kivi 21.07.2003 13:46:34 | |
---|
Tuli vielä mieleen, että mitenkä ne kultakorvat, jotka kuulevat sen jonkun "vinkunan" 16-bittisissä muuntimissa, pystyvät CD:itä kuuntelemaa lainkaan? ;-) Hankkivat paremmat muuntimet:-) Edesmennyt vahvistinteknikkokaveri oli noita. Siis noita vinkunankuulijoita, mutta myös aika velho:-) Meni ostamaan CD-soitinta pyytäen parhaan rikkinäisen kaupasta, sen jälkeen sanojensa mukaan "...avasin sen, ja otin heti pois kun päällä näkyi ne ääntähuonontavat piirit, ja sittenpä se alkoikin toimia..." - Ja toimi! Toinen tapa on vahvistimen jollakin asteella maskata sitä vinkua pois. Tuossa yksi syy, miksi putkiasteet ovat nousseet takaisin kunniaan. Emminä, mutta muut:-) |