Aihe: Mikkitestin nettijatkot
1
Razumihin
09.07.2003 19:06:08
Aluksi suuri kiitos ja hatunnosto testin tekijöille ja jakelijoille!

Olen itse aloittelija mikkitietouden alalla, joten kyseinen testi oli todella avartava. Mikkien vertailu pelkän muistikuvan perusteella on lähes mahdotonta pelkästään muuttuvien olosuhteidenkin takia. Tietysti vankalla kokemuksella saavuttaa tietoutta mikkien soundieroista ja toiminnasta, mutta kokemattomien on lähes mahdotonta löytää itselleen sopivia mikkejä ilman tämän tyyppistä vertailua.

Asiaan:

Olin heti ensi hetkestä yllättynyt kuinka selkeitä mikkien erot todellakin olivat, varsinkin erot dynaamisiin mikkeihin olivat todella selvät.

Miten testin tekijät ja muut testin kuunnelleet suhtauduitte tulokseen? Tuliko yllätyksiä? Mikä mikeistä nousi omaksi suosikiksenne ja miksi?

Millaisia äänityksiä olette tehneet kyseisillä mikeillä?

Muuttaisitteko / kokeilisitteko eri mikkejä ennen käyttämienne tilalle tämän testin kuunneltuanne?

Toimivatko mikit mielestänne jokaisessa testissä olleessa äänityksessä (rummut, puhe, kitara) yhtähyvin vai olisiko jokin mikki selvästi parempi esim rummuissa kuin puheessa/ laulussa?
juki
10.07.2003 10:29:15
Jep Jep, topikki on paikallaan ja ei muuta kuin porukat kommentoimaan kuulemaansa ja kokemaansa IMO hengessä!!

Testejä kun kuuntelee niin ymmärtää (näin aloittelijana) paremmin miksi esim. sieltä 'kotistudiosta' voisi olla hyvä löytyä äänityksiin joku konkkakin sen luotettavan 57:n rinnalle.

Tuota on tullut kuunneltua muutamaan eri otteeseen hiukan eri lähestymistavoilla. Ensin kaikki vaan putkeen, sitten samat suuntakuviot yhdessä eri ääni lähteillä ja vielä filtterien toimintaa. Kun omaa kuvaa oli muodostunut, niin pitipä pistää vielä hintajärjestykseen (joista ei ollut juurikaan ennakkoon ajatusta) ja verrata tuohon, koska budjettimikki on kuitenkin itsellä hakusessa.

Kärkeen täytyy sanoa, että Neumann on kyllä maineensa veroinen. Tuosta hinnasta ei ollut ennakkoon juurikaan käsitystä (ja hyvä niin), mutta kyllä se kuulostaa kaikenkaikkiaan tasapainoiselta, luontevalta ja lämpimältä eli lyhyesti loistavalta. Mutta on toki hintaakin.

Yleisesti ottaen pienoisia pettymyksiä mulle olivat AKG:t. Jotkut oli toki hyviä, mutta ei välttämättä parasta vastetta tarkan euron miehelle alround mikkinä. Budjettimikeistä tuo Rode kyllä hoiti homman hienosti. Toinen erityisen positiivinen jälkimaku jäi noista Studio Projectsin mikeistä. Hyvän kuuloisia erityisesti akustisella. Rodeen verrattuna bassokkaampia ja vähemmän kirkkaita.

Harmi ettei saatavilla ollut yhtään tuollasta Behkun B1 konkaa. Jos olisi ollut, niin mikkitilaus olisi
varmaan jo vetämässä.. Noh, nyt on toki helpompaa testata tuokin kun ottaa vaan pariksi sopivan referenssimikin.
Ei se taito vaan se tatsi!
jPekka
10.07.2003 10:38:42

Itse olin paikalla testejä tehdessä vain osan aikaa, ennen kuin muut kiireet kutsuivat muualle. Joten en ehtinyt silloin kuunnella raitoja oikeastaan yhtään. Siinä mielessä äänitykset olivat minulle suunnilleen yhtä uusia kuin ei-testiryhmäläisillekin.

Enkä itse asiassa ole koko levyä vielä kerinnyt edes kuunnella - vain rumpu- ja puheraidat suhteellisen kursorisesti aamusella pipodiskosta.

Miten testin tekijät ja muut testin kuunnelleet suhtauduitte tulokseen? Tuliko yllätyksiä?

Olin oikeastaan ilahtunut ja yllättynyt siitä, miten hyvältä rumpuraitojen klassinen "yksi mikrofoni puolitoista metriä rumpujen edessä" -äänitystekniikka kuulostaa. Parhaimmillaan soundi oli niin kolmiulotteinen että sen rakenteleminen lähimikityksen ja kaikujen ja muiden avulla olisi ollut hirveää pulaamista.

Oli myös hauska huomata, miten eri mikrofonit korostivat eri elementtejä rumpusetissä: yksi peltejä, yksi virppaa, yksi bassaria. Koska kaksi rumpalia tai kaksi rumpusettiä eivät koskaan kuulosta samanlaisilta, äänenmuokkausmahdollisuus yksinkertaisesti mikrofonia vaihtamalla on erinomainen asia.

Millaisia äänityksiä olette tehneet kyseisillä mikeillä?

Omani (NT1, KSM32, ECM8000, CAD 95) ovat ollet lähinnä "normaalissa" kotistudiokäytössä: akustista kitaraa, laulua, käsiperkussioita. Olen käyttänyt kasitonnisia myös ulkoilma-äänimaiseman tallentamiseen: rakentelin tuossa taannoin eräänlaista ääni-installaatiota, jota ei sitten kuitenkaan huolittu siihen näyttelyyn johon sitä olin tyrkyttämässä. No, joskus toiste jonnekin toisaalle...

Toimivatko mikit mielestänne jokaisessa testissä olleessa äänityksessä (rummut, puhe, kitara) yhtähyvin vai olisiko jokin mikki selvästi parempi esim rummuissa kuin puheessa/ laulussa?

Yksi mikki toimii kaikissa tilanteissa muita paremmin vain sellaisessa maailmassa, jossa punainen väri toimii kaikissa tauluissa aina muita värejä paremmin 8-)

Tuota CAD ysiviitosta voi käyttää erimerkkinä: Ei kovin kaksinen rummuissa, ja Kiven puhekin kuulosti aika purkkisoundiselta sen läpi. Silti sen laulusoundi saattaisi toimia runsaasti eri soittimia sisältävässä sovituksessa monia muita paremmin paljon pienemmällä taajuuskorjailulla.

.
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
Juice
19.07.2003 17:07:26

Yleisesti ottaen pienoisia pettymyksiä mulle olivat AKG:t. Jotkut oli toki hyviä, mutta ei välttämättä parasta vastetta tarkan euron miehelle alround mikkinä. Budjettimikeistä tuo Rode kyllä hoiti homman hienosti. Toinen erityisen positiivinen jälkimaku jäi noista Studio Projectsin mikeistä. Hyvän kuuloisia erityisesti akustisella. Rodeen verrattuna bassokkaampia ja vähemmän kirkkaita.

Kärkeen täytyy sanoa, että Neumann on kyllä maineensa veroinen. Tuosta hinnasta ei ollut ennakkoon juurikaan käsitystä (ja hyvä niin), mutta kyllä se kuulostaa kaikenkaikkiaan tasapainoiselta, luontevalta ja lämpimältä eli lyhyesti loistavalta. Mutta on toki hintaakin.

Juuri samat sanat. Itsellä ei ollut mitään hajua mikä tämä Neumann oikein on, ajattelin että Shure on se kuningas. Aluksi jotenkin käsitin -ainakin alitajuisesti, että kaikki olisivat ~200€ mikkejä. Olisin jo varmaan lähtenyt ostamaan Neumann: ia jos en olisi vilkaissut hintaa netistä :/

Tuntuu se niin ylivoimaiselta, että melkein tekisi mieleni sijoittaa se raha. Rödeen kuitenkin luulen päätyväni.

Tosiaan kun varsinkin kitaraa ja puhetta kuuntelee (Neumann) niin on kuin kaveri puhuisi ja soittaisi vieressä.
"And I'm thinkin' 'bout the love that you laid on my table."
Chemo
21.07.2003 10:41:33

Rödeen kuitenkin luulen päätyväni.

Hiukan sama stoori täälläpäin, mä olen lähiaikoina hommaamassa yhtä konkkamikkiparia. Olin jo aikaisemmin funtsinut AKG:tä tai Rodea, ja Roden asemat kyllä paranivat tuon testin jälkeen paljon. Osui muuten hyvään ajankohtaan tuo levy.

Mun mielestäni oli myös tavattoman mukavaa kuunnella konkka- ja dynaamisia mikkejä rinnakkain. En ollut aikaisemmin kuullutkaan niitä noin; ei vaan mukamas ole ehtinyt tai sitten olen luottanut muihin ihmisiin ja "alalle vakiintuneisiin käytäntöihin" sen verran, ettei ole tullut kauheasti kokeilleeksi itse. No, kokeilut ovat mulla tässä asiassa vielä alussa.
Treplev
05.08.2003 17:39:15
Pistetäänpä sitten tähän tämä kysymys:

Onko kellään kokemusta Studio Projectsin B1 -mikistä. Testi-cdllä hakkaa ainakin minun mielestä Röde nt1:n. Mistä sitä saa suomesta hommattua ja mihin hintaan?
Treplev
05.08.2003 17:54:27
Jahas, valmistajan sivuilla hinta näyttäis olevan naurettavat 94 egua. B3 on 190 euroa. Halvalla lähtee.
PIM
05.08.2003 18:36:29
Jahas, valmistajan sivuilla hinta näyttäis olevan naurettavat 94 egua. B3 on 190 euroa. Halvalla lähtee.

Miltä sivulta löysit eurohinnat? Me tilattiin niitä kimpassa Englannissa keväällä ja silloin B1:n hinnaksi tuli n. 110 e.
Peten KesäAle jatkuu, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo ja uutta tavaraa tulossa
Treplev
05.08.2003 19:10:08
Miltä sivulta löysit eurohinnat? Me tilattiin niitä kimpassa Englannissa keväällä ja silloin B1:n hinnaksi tuli n. 110 e.

Siellä ne kotisivuilla on: www.studioprojects.net/b1.html

Noita ei sitten ilmeisesti mikään musiikkiliike tuo Suomeen?
PIM
06.08.2003 08:25:28
Siellä ne kotisivuilla on: www.studioprojects.net/b1.html

Kiitos, en ollutkaan sitten helmikuun käynyt noilla sivuilla. Tuolta saksalaiselta jälleenmyyjältähän noita kannattaa tilata kun tosiaan alle satasella saa B1:n eikä tarvi tulleista yms. välitää.
Peten KesäAle jatkuu, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo ja uutta tavaraa tulossa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)