PIM 04.06.2003 11:22:40 | |
---|
Mä olen miettinyt että olisikohan tälläisestä Yamahan DD-55 rumpupädisysteemistä rumpujen korvikkeeksi kotistudioon. Olisi ainakin huomattavasti mielekkäämpää kolistella tuolla rumpuraidat sekvensseriin kuin hiirellä klikkailemalla tai midikoskettimistolta naputellen. Laitteessa näyttäisi olevan 192 sumpusamplea, joista on koottu 44 presettirumpukittiä ja muistitilla on yhdelle käyttäjän määrittelemälle customsetille. Rumpusoundien lisäksi siinä on myös täysi GM soundisetti eli samasta laitteesta irtoaisi tarvittaessa myös taustabändi ulkoisen sekkarin ohjaamana. Patterikäyttöisenähän tuon voisi ottaa vaikka mökille mukaan niin rumpalillakin olisi pöydänkulman lisäksi jotain muutakin naputeltavaa. (Luvattuihin) ominaisuuksiin nähden hintaa (235e t-kaupassa) ei minusta voi pitää kohtuuttomana. http://www.rytmi.com/rytmi103/103yamahaDD55.htmlMyydään: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 700e, Pignose G40V täysputkivahvistin 330e |
Jabe 04.06.2003 12:33:42 | |
---|
Mikä ettei. Itselläni on mennyt ihan ohjelmoinniksi viime aikoina - en juurikaan soita midirumpuja livenä sisään. Mutta jos soittaisin, niin voisihan tuo parempi olla kuin keyboard. Yksi tärkeää piirre on mielestäni se, miten pädit reagoi dynamiikkaan. Jos esim. virveli reagoi kevyisiin iskuihin ja pikku "hileisiin" hyvin, niin sitten voi saada hyvääkin jälkeä. Ja naputtelu voi olla mielekkäämpää kuin esim. keyboardin naputtelu. |
Jabbe 04.06.2003 13:20:00 | |
---|
Sama kävi itsellä mielessä, tosin mulla on myös Rolandin sähkörummut kaverilta lainassa usein, joten niillä pärjää. Koskettimilla olen vuosia harrastanut ns. "finger drummingia", ja siinäkin alkaa kuulostaa jo ihan rumpalilta, mutta kyllä rumpuja mieluiten kapuloilla hakkaamalla ohjelmoi. Kannattaa kokeilla. Toki mikään ei voita oikeita rumpuja! :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
PIM 04.06.2003 14:01:49 | |
---|
Toki mikään ei voita oikeita rumpuja! :) .. tai rumpalia... Myydään: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 700e, Pignose G40V täysputkivahvistin 330e |
Jabbe 04.06.2003 21:41:44 (muokattu 04.06.2003 21:45:01) | |
---|
.. tai rumpalia... Niin, olen paras! Hoho. Oliskin varaa palkata vielä joku oikea rumpali. No onneksi sujuu ihan suhteellisen monta komppia ja "hyvä groove", vaikka en varsinaisesti rumpali olekaan. Rumpujen soitto muuten kehittää rumpuohjelmointitaitoja myös aika mukavasti, oppii ajattelemaan miten rumpali soittaa. Ärsyttääkö ketään muuta muuten levyjä kuunneltaessa, kun pellit on panoroitu vasemmalle ja haitsu oikealle? Mun mielestä ne pitäisi olla toisin päin. Sama juttu näkyy kun kuuntelee klassista. Mulle sellot on aina vasemmalla ja viulut oikealla. Älysikö kukaan mitä tarkoitin? :) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
kivi 04.06.2003 22:04:19 | |
---|
Ärsyttääkö ketään muuta muuten levyjä kuunneltaessa, kun pellit on panoroitu vasemmalle ja haitsu oikealle? Mun mielestä ne pitäisi olla toisin päin. Sama juttu näkyy kun kuuntelee klassista. Mulle sellot on aina vasemmalla ja viulut oikealla. Älysikö kukaan mitä tarkoitin? :) Tottakai! (Mutta ei kaikki pellit vaan ride, china ja niitti. Crash on haitsun puolella, splash keskellä) Mutta tässä se taas näkyy sun jatsaritausta - jatsilevyt panoroidaan soittajasta päin, rokkilevyt yleisöstä. Progelevyjä on kumminkin päin, ja tuolla testillä on helppo katsoa onko kyseessä joukko solistisia suorituksia vai bändilevy... ;-D |
superfly 04.06.2003 22:07:51 (muokattu 04.06.2003 22:08:21) | |
---|
Sanokaas nyt tyhmälle, että mitä helvetin väliä sillä on. Kuitenkin varmaan n. 0.5 % kuuntelijoista kiinnittää mitään huomiota siihen onko haitsut vasemmalla vai oikealla. Harppu on alaston piano |
kivi 04.06.2003 22:16:01 | |
---|
Sanokaas nyt tyhmälle, että mitä helvetin väliä sillä on. Kuitenkin varmaan n. 0.5 % kuuntelijoista kiinnittää mitään huomiota siihen onko haitsut vasemmalla vai oikealla. Onhan sillä väliä, jos itse teet sitä levyä. Ambienssit ja overheadit menee virheeseen, ellei osaa ajatella hommaa kuvana. |
superfly 04.06.2003 22:51:59 | |
---|
Onhan sillä väliä, jos itse teet sitä levyä. Ambienssit ja overheadit menee virheeseen, ellei osaa ajatella hommaa kuvana. Siis joo, tottakai sillä mulle on väliä, kun noita treenikämppänauhoituksia on jonkun verran tullut tehtyä. Yritin vain miettiä noin tavallisen kuuntelijan näkökulmasta. Ei sitä kiinnosta, eikä se huomaa, jos ambienssit ja overheadit on virheessä. Harppu on alaston piano |
kivi 04.06.2003 23:19:06 | |
---|
Ei sitä kiinnosta, eikä se huomaa, jos ambienssit ja overheadit on virheessä. Heh, sen se nimenomaan huomaa. Vastavaiheessa oleva ääni näetsen nollaa toisensa. Sen sijaan onko luurit etu- vai takaperin päässä, sitä tuskin huomataan. Huomaisivat nyt ensin onko kaiutinjohdot oikeinpäin vai vastavaiheessa;-) |
Jabbe 05.06.2003 10:59:44 (muokattu 05.06.2003 11:01:35) | |
---|
Kiw1: Tottakai! (Mutta ei kaikki pellit vaan ride, china ja niitti. Crash on haitsun puolella, splash keskellä) Mutta tässä se taas näkyy sun jatsaritausta - jatsilevyt panoroidaan soittajasta päin, rokkilevyt yleisöstä. Progelevyjä on kumminkin päin, ja tuolla testillä on helppo katsoa onko kyseessä joukko solistisia suorituksia vai bändilevy... ;-D Jatsaritausta oli aika hyvin sanottu. Olisinkohan vuoden verran jatsia jo opiskellut, heh. Ennemminkin rumpalitausta. Ja klasaritausta, oboisti istuu orkesterin keskellä (yleensä), joten klassista tulee taas kuunneltua siitä näkökulmasta. Olisi kiva olla joskus yleisönkin puolella kuuntelmassa. Kuuntelin tässä jotain vanhoja konejazzhiphopfunk-viritelmiäni. Koittakaapa arvata oliko panoroinnit kohdallaan? Sen sijaan onko luurit etu- vai takaperin päässä, sitä tuskin huomataan Mä huomaan, yleensä tuntuu paljon luonnollisemmalta kun on luurit väärinpäin päässä. EDIT: Pitäisiköhän lopettaa soittaminen niin voisi kuunnellakin musiikkia? Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
kivi 05.06.2003 11:08:40 | |
---|
oboisti istuu orkesterin keskellä (yleensä Ja muut kadehtii siltä sen kaakaota. Koittakaapa arvata oliko panoroinnit kohdallaan? Oli? Heh, mä vietin taas koko yön kuuntelemalla sekalaisia 60-luvun stereolevyjä, ja ne stereokuvat on kyllä aivan loistavia, kun mitään varsinaisia standardeja ei oo päässyt muodostumaan. Kunhan bassoimmat äänet on keskellä, kaikki käy. Rummut voi olla vaikka sivuittain vasemmassa korvassa, tai diagonaalisesti etuvasemmalta takaoikealle kuten CCR:n Willy and the Poor Boysilla. Tai ottaa biisi biisiltä askeleen sivusuuntaan, kuten Doorsin Morrison hotelilla muistaakseni tapahtuu... |
Jabbe 05.06.2003 23:42:41 | |
---|
Ja muut kadehtii siltä sen kaakaota. Yläasteella terkkari kehotti minua vähentämään kaakaonjuontia, kun kerroin hänelle soittoharrastuksestani. "Joo, joka päivä oboeta.." Hoho. Oli? Tottakai oli, paitsi vain että minun näkökulmastani. ;) Vierivä sämpylä ei sammaloidu. |
PIM 28.06.2003 18:41:22 | |
---|
DD-55 saapui eilen ja parin lyhyen tutustumissession perusteella uskallan ainakin sanoa ettein meikäläisestä tule ikinä rumpalia. Tämä nyt kenellekään mikään uutinen. Itse laite on aika hauska ja yllättävän monipuolinen pöydänreunan korvike, josta lähtee myös yllättävän makeat rumpusoundit, varsinkin jos sen liittää stereoihin tai kunnon kuulokkeisiin. Varsinkin tälläiselle ei-rumpalille on aluksi helpompaa naputella pädejä paljain käsin ilman kapuloita koska viiden tuuman halkaisijalla oleviin pädeihin ei ole liian helppoa osua kunnolla. Tämän kanssa aika menee rattoisasti ja huomaamatta koska laitteesta löytyy satakunta, no ehkä vähän vajaa, erilaista biisinpätkää joiden päälle voi treenata omia rumpukuviota ja 48 rumpusetissä riittää myös variaatiota rumpusoundien suhteen. Pedaalit on laitteen heikko kohta, ja varmaankin erityisesti oikeisiin pedaaleihin tottuneelle. Laitteen GM soundit on minusta suhteellisen laadukkaat ja paremmat kuin perusäänikorteissa. Midi-ominaisuuksiin en ole ehtinut sen paremmin tutustua, mutta midin kautta laitteella voi ohjata ulkopuolisia laitteita ja toisaalta tietysti soittaa laitteen sisäisiä rumpu- ja GM sampleja ja säätää tarkemmin efekti- yms. parametreja. Sen verran monipuolisen tuntuinen laite on kuitenkin kyseessä että tälle luovempi kaveri keksii varmasti monen laista käyttöä. Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e |
Lennu 30.06.2003 01:56:24 | |
---|
Perkules. Tämähän on laite just meikäläisen malliselle kotitarvike pöytäännaputtelijalle. Saa naapurit tottua siihen "nahkasohvan" jytkeeseen. Taidan pistää tilaukseen. |
Zarmo 30.06.2003 10:59:19 | |
---|
Ärsyttääkö ketään muuta muuten levyjä kuunneltaessa, kun pellit on panoroitu vasemmalle ja haitsu oikealle? Mun mielestä ne pitäisi olla toisin päin.
Minua ärsyttää, jos piano on väärin päin. Sen kuuluu olla soittajasta katsottuna.
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa. |
qfleax 30.06.2003 12:30:28 | |
---|
Kyllä luulisin että on lähes mahdoton olla havaitsematta tuota soitinten sijoittelua vaikka olisi "ihan tavallinen tyyppi", jos kuuntelee edes jonkinmoisilla kuulokkeilla (tilavaikutelma hyvä & 3D sijoittelu pelaa). Kaiuttimilla ehkä ei niinkään huomiota kiinnitä. |
jPekka 30.06.2003 12:35:48 | |
---|
Minua ärsyttää, jos piano on väärin päin. Sen kuuluu olla soittajasta katsottuna. ... paitsi klasarilevyillä, joissa se on kait edelleenkin käytännöllisesti katsoen aina yleisöstä katsottuna. Mitä rumpuihin tulee, olen itse tottunut niissäkin tähän "yleisöstä katsottuna" -näkökulmaan, eli haikka on oikealla, ride vasemmalla. Tai ehkä kyse on sitten vasenkätisestä rumpalista... (Ja muistaakseni ainakin Fabulous Thunderbirdsien Fran Christinalla on ollut ride siinä haikan vieressä...) - SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!! |
Lennu 13.07.2003 16:06:01 | |
---|
Petelle kysymys vielä DD:stä. Onko siihen mahdollista kytkeä erillistä kontrolleria, jolla voisi vaihtaa pätsiä ns lennossa. Eli jos haluaisi vaihtaa kesken biisiä sen haikan soittamaan basaria, niin onnistuukohan? |
sami_sumea 29.07.2003 13:33:51 | |
---|
EDIT: Pitäisiköhän lopettaa soittaminen niin voisi kuunnellakin musiikkia? Ääh, ei mun mielestä soittaminen niinkään haittaa, mutta tuottaminen kyllä. Ottaa vähän pannuun kun ei osaa kuunnella enää mitään muuta kuin equtusvirheitä ja stereokuvaa :) Olennainen pääsee usein unohtumaan. Nyt skarpataan. .. |